logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Cewka

Cewka

Sliczne dzieki za pomoc przy swiecach (juz załatwione (;-)
A teraz pytanko o cewke wys. nap. - co prawda rzadko sie psuje ale jak juz to po zawodach. Ad rem - czy mozna kupic, gdzie i za ile a moze pasuje od czegos innego ?

Pzdr. Rafał

rafik / 2002-01-16 19:09:58 /


możesz zastosować jakąkolwiek cewkę od auta z elektronicznym zapłonem... może być np od poloneza...

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-01-17 08:32:17 /


Jak rozróżnić cewkę od zapłonu stykowego od cewki od zapłonu elektronicznego?
Czy R4 i V6 mają wymienne cewki?

dred Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-03-15 22:16:04 /


Są zupełnie takie same, ilość cylindrów też nie ma znaczenia.

docencik12 Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-03-15 23:02:32 /


Cewka od elektronika ma mniejszy opór po stronie pierwotnej ( mierzone między śrubkami).
Jeśli dobrze pamiętam to od elektronika będzie opór 0,5 - 0,8 ohm, a od przerywacza 1-2 ohm.

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-03-16 01:11:46 /


dokładnie tak jak mówi Trójkąt,

są różne.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-03-16 15:35:36 /


Jak mam to zmierzyć? Nie umiem prądów....

dred Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-03-16 15:37:41 /


miernik w dłoń, zdejmujesz kabelki po bokach z cewki, miernik ustawiasz na odpowiedni zakres Ohmów i mierzysz :)

Al_Coholik / 2017-03-16 15:48:07 /


Jakim miernikiem dysponujesz, daj fote.

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-03-16 15:57:10 /


Powinny być różne. Cewka od zapłonu elektronicznego ma zwykle mniejszą rezystancję. Można oczywiście zaaplikować cewkę od zapłonu stykowego do elektronicznego i jakoś to będzie działać, w drugą stronę raczej słabo, bo się usmaży cewka albo wypalą styki przerywacza.

Zapłon sterowany elektronicznie ma potencjał być "lepszym" - m.in. dawać mocniejszą iskrę niezależnie od warunków (obroty, napięcie w instalacji). Do tego potrzeba większego prądu w uzwojeniu pierwotnym cewki, bo większy prąd = większa zmagazynowana energia na iskrę. W zapłonie stykowym ograniczenie prądu wynika z wytrzymałości styków przerywacza - przy zbyt dużym, będą się wypalać. No i jest jeszcze limit mocy wydzielanej w cewce. W zapłonie elektronicznym, gdzie prąd przełącza element półprzewodnikowy, nie ma tematu jego wypalania i można zaaplikować większy prąd.

Jest jeszcze drugi aspekt, ciut bardziej "akademicki":

W zapłonie stykowym czas zwarcia styków przerywacza (dwell) jest jakiś tam, zmienny, proporcjonalnie zależny od obrotów. Po zwarciu styków przerywacza, następuje wzrost prądu w obwodzie pierwotnym, w tym czasie cewka magazynuje energię. Po pewnym czasie następuje nasycenie i prąd osiąga maksymalną możliwą wartość - w cewce energii już nie przybywa, a dalsze utrzymywanie obwodu pierwotnego w stanie załączenia (przez styk przerywacza) powoduje wyłącznie grzanie cewki przez prąd stały, gdyż cewka jest już w tym momencie rezystorem (grzałką). Generalnie cewka do zmagazynowania energii potrzebuje tylko pewnego czasu załączenia obwodu pierwotnego, ten czas jest w uproszczeniu dość stały i niezależny od obrotów silnika. Oczywiście w zapłonie przerywaczowym nie da się utrzymać tego czasu jako stałego, stąd też czas zwarcia przerywacza jest pewnym kompromisem pomiędzy możliwością "naładowania" cewki na niskich i wysokich obrotach. Czas zwarcia przez większość czasu jest za długi w stosunku do realnej potrzeby, a na wysokich obrotach może być za niski, stąd słabsza iskra na wyższych obrotach.
W zapłonie elektronicznym czasem załączenia cewki steruje moduł. Jest parę szkół jak to zrobić dobrze - można włączać cewkę na określony czas i już, można dodać kompensację od napięcia zasilania, można monitorować prąd cewki i rozłączać obwód pierwotny po ustaleniu się prądu maksymalnego. Tak czy owak, czas załączenia cewki jest generalnie krótszy niż w zapłonie stykowym, tym samym straty mocy na grzanie cewki są mniejsze. To drugi aspekt, który pozwala zastosować cewkę o mniejszej rezystancji - przez krótsze czasy włączenia można dać wyższy prąd, skutkując podobnym nagrzewaniem.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-03-16 16:12:12 /


A mi właśnie pali przerywacz .

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-03-16 20:15:08 /


I właśnie po to jest kondensator na aparacie zapłonowym żeby się styki nie wypalały.

docencik12 Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-03-16 21:21:49 /


docencik- nie do końca.
Kondensator jest do ograniczenia efektu iskrzenia, a przyczyn wypalania styków może być więcej- np źle dobrana cewka.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-03-17 11:26:47 /


A do czego doprowadza iskrzenie?

docencik12 Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-03-17 19:29:58 /


również do wypaleń...

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-03-19 14:37:37 /


No właśnie.

docencik12 Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-03-19 14:55:25 /