logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Spalanie stukowe - jakie przyczyny i jak zaradzić?

Spalanie stukowe - jakie przyczyny i jak zaradzić?

Witam, silnik 2.3 V6. Przez okolo pół roku jezdzilem tylko na gazie, bo mialem padnieta pompke paliwa i wszystko bylo ok (jeden zawor tylko dzwoni) ostatnio dorwałem uzywana pompkę, zalozylem i z rogalem na twarzy pojechalem sie przejechac. Na poczatku rogal mi sie poszerzyl od ucha do ucha, i nucac "I've got a power" popedzilem przed siebie. (Nie zauwazylem nic podejrzanego, ale nie wiem czy nic nie bylo) Nazajutrz przelaczylem na benzyne, i w zakresie srednich obrotow przy przyspieszaniu, spod maski dochodzi baardzo metaliczny i glosny dzwiek. W jakiejs gazecie wyczytałem ze sa to objawy spalania stukowego. Wiec sie pytam: dlaczego na benzynie jest, a na gazie nie ma? I jak sie tego pozbyć?
PZDR

Bartek GD / 2003-02-02 23:49:15 /


Z tego co sie orjętuje to wina zapłonu.
Jak samochód jeździ na gazie to się przestawia mu troche moment apłonu.
Dla benzyny ten momen jest za wczesny i dlatego stuka.
Pojedź do kogoś kto się natym zna i ustawi Ci optymalnie.

Greed / 2003-02-03 00:00:32 /


zgadza sie, zaplon jest za wczesny, jak przestawisz to nalej jeszcze 98

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-03 07:24:32 /


Spalanie stukowe z def. nazywa się detonacyjnym albo samozapłonem, więc po wyłaczeniu zapłonu jeśli silnik nie zgaśnie i ma tendencję do "rozbiegania" (przyśpiesza) i jest to bardzo niebezpieczne dla ukł. korbowego - a nic o tym nie wspominasz. Prawdopodobnie stuki dochodzą tylko przy wciskaniu gazu (mogą być też grające zawory przy niskich obrotach), więc koledzy słusznie Ci podpowiadają: przyśpieszony zapłon na benzynie

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-03 07:36:17 /


Przyspieszenie zapłonu, mała liczba oktanowa paliwa, lub wypalone gniazda zaworowe od gazu :)

Szajba Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-02-03 08:15:34 /


Ja ustawiałem zawsze tak, żeby było dobrze na gazie, bo na benzynie i tak jeździłem sporadycznie, więc nie warto chyba znajdować optumalnego ustawienia wyprzedzenia zapłonu między benzyną a gazem, bo wówczas na żadnym z ww paliw nie będzie chodził dobrze. Zostaw tak jak masz - trochę bardziej przyspieszony do gazu, a jak musisz jechać na benie, to nie przyspieszaj gwałtownie. Takie moje zdanie.
Pozdro.

Mysza liil (EM) / 2003-02-03 08:55:29 /


jw. :) tylko tankował bym paliwko 98 okt. :)

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-03 09:13:26 /


Dzieki, a jakie znaczenie ma PB98? Chodzi o to ze ma bardziej zblizona do gazu liczbe oktanowa. Chyba jednak sobie nie podaruje szukania optimum, albo nawet ustawie w kierunku benzyny :)))) Podoba mi sie to paliwo, oj podoba .. :)

Bartek GD / 2003-02-03 10:02:56 /


Różni się od PB 95 tylko nazwą :)

Szajba Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-02-03 10:16:47 /


Liczba oktanowa określa stopień w jakim skład paliwa zabezpiecza przed efektem spalania stukowego. W przypadku zasilania LPG mówienie o oktanach jest pomyłką.

SzymoN / 2003-02-03 12:01:27 /


jak najbardziej gaz ma określoną liczbę oktanową... wynosi ona od 105 do 115... dlatego też przy zasilaniu gazem przyspieszamy trochę zapłon...

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-03 12:32:26 /


Może troszkę sprostuję: liczba oktanowa mówi coś innego- o odporności na samozapłon (zawartość 4-elylku ołowiu w starych benz. ołowiowych, a w nowych to już nie wiem co ale to jest odpowiednik)
Większa wartość opałowa (czyli moc) wynika z nieco innego składu chem. (benzenu więcej i czegoś tam), bo silnik nie wpadnie w "stukotanie" ;)przez ten ołów i można go bardziej podkręcić np. stopniem sprężania.
Ustawienie zapłonu nie wynika bezpośrednio z liczby oktanowej, tylko z prędkości czoła płomienia i spalania oraz prędkości obrot. wału.
Tak się składa, że gaz ma "spokojnieszą", "miększą" charakterystykę spalania i to stąd dość znaczne przyśpieszenie zapłonu.
(i już jak się rozpisuję to:)
... gaz mając mniejszą wartość opałową musi być rekompensowany większą dawką w stos. do benz., przy jednakowym współczynniku napełniania cylindrów (wolnossące, bo turbina wtłoczy ile chcesz ;)), więc dodatkowo spadek mocy.
... biopaliwa, to żaden wynalazek (w sporcie się jeździło dawno przed nami-oczywiście nie bio, ale alkohol), nikt nie mówi, że dodatek alkoholu spowoduje wzrost zużycia paliwa, bo zawiera więcej grup wodorotlenowych (-OH), czyli więcej tlenu w "sobie" niż benzen (niech mnie jakiś petro-chemik mnie poprawi jak coś nie tak), a to oznacza znowu wzbogacenie mieszanki...
Na paliwach alkoholowych można uzyskiwać baardzo duże moce i zużycie paliwa również (konieczne większe dysze w gaźnikach, lub dawki wtrysku) ;)

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-03 13:19:15 /


Przyśpieszanie zapłonu przy jeźdżeniu na gazie wynika z tego jak mówi Karol że gaz po prostu się spala, a benzyna wybucha. Dlatego trzeba dać mu czas na pełne wypalenie mieszanki, i ustawia się wcześniej zapłon.

actom Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-02-03 14:20:01 /


Liczba oktanowa jest najprościej mówiąc miarą odporności benzyny na spalanie stukowe. Nie określa ona absolutnie zawartości czteroetylku ołowiu, którego dziś się nie stosuje, aa jak widać paliwa charakteryzują się LO. Jeżeli jakaś benzyna, będąca skomplikowaną mieszaniną węglowodorów, posiada liczbę oktanową np. 95, to zachowuję się tak pod względem samozapłonu czyt. stukania, jak paliwo modelowe zawierające 95% obj. izooktanu (LO=100) i 5%n-heksanu (LO=0). Testy takie przeprowadza się w silnikach modelowych ze zmiennym stopniem sprężania.

Wartość opałowa hmm... Nie tak halo z tym benzenem w paliwach, ponieważ jest rakotwórczy i nieustannie zaostrzane są normy dotyczące jego zawartości ( w Polsce bodajże max. 5%, w Californi duużo mniej)

Co do biopaliw, to bioetanol a etanol - nie ma żadnej różnicy, oprócz sposobu wytworzenia (syntetyczny czy naturalny, czytaj bio- z drożdży i cukru czy też ziemniaków, zboża czy trzciny cukrowej). Nie wiem jaką LO ma etanol, ale można go łatwo przeprowadzić w eter etylowo tertbutylowy (ETBE) i śmiało komponować paliwa, bo jego LO jest ok.115 i nie ma problemu. Dodawanie alkoholu nie uszkadza silnika, natomiast szkodliwa może być woda, która wobec etanolu wymiesza się doskonale z paliwem w ilościach niekontrolowanych.

Mysza liil (EM) / 2003-02-03 17:39:02 /


Ooojej, kurcze moze to zabrzmi infantylnie biorac pod uwage w/w. własności. Ale podsumowując:
-przy gazie przyspiesza sie zaplon
-na beznzynie powinien byc zwolniony(normalny)
-dlatego szuka sie kompromisu
Teraz pytanie, stukanie na benzynie jest wynikiem "za wolnego" zapłonu i nalezy go przyspieszyc. W wyniku tego ostatniego spadnie "(jeszcze bardziej :( ) moc na gazie. Czy tak?

Bartek GD / 2003-02-03 18:19:44 /


nie bardzo zrozumiales, nie mowi sie wolny/szybki tylko wczesny/pozny

przyspieszyc zaplon to znaczy zeby byl wczesniej, wtedy jest wiecej czasu na spalanie gazu ale benzyna moze stukac

opoznic zaplon jak juz sama nazwa wskazuje znaczy zeby byl pozniej, wtedy nic nie stuka ale jest malo mocy bo benzyna czy gaz leca nie do konca spalone do wydechu i nie nadazaja odpowiednio wprawiac w ruch silnika

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-03 19:07:17 /


Czyli nie ma takiego pojecia jak jazda na benzynie i gazie ??
a co robic jak suie leci np na drugi koniec niemiec?
to raczej niebardzo da sie zatankowac w Polsce do pelna Pb i LPG i gnac na jednym przelaczyc na drugi?, czy juz lepiej dojezdzic np gaz do konca zatrzymac sie przesunac aparat zaplonowy i gnac na pb??
ktos testowal w praktyce??

Krzypek / 2003-02-03 19:42:41 /


oczywiscie ze mozna ustawic tak zeby jezdzic i na gazie i na benzynie
ale jak komus bardzo zalezy na ekonomii i zarazem na jako takich osiagach na gazie to przyspiesza zaplon i wtedy moze byc ciezko na benzynie

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-03 19:55:02 /


Ja testowałem w praktyce jak jechałem do Szwecji (Taunus '76 2.0R4). Zatankowałem w Gdańsku do pełna LPG (podobno promem nie można z pełną butlą, ale co mi tam - udało sie :-))) oraz beny. POtem jeździłem na gazie, aż się skończył, następnie klucz 13 i minimalnymi ruchami obracałem aparatem w prawo (opóźnłem), aż przestał stukać na benie przy gwałtownym przyspieszaniu.

Innym wyjściem może być założenie nowszego silnika, sterowanego komputerem, który będzie wyposażony w czujniki spalania stukowego i będzie sam przyspieszał zapłon do dozwolonej wartości (tj zanim zacznie stukać) ale to już inna bajka...
Pozdro.

Mysza liil (EM) / 2003-02-03 20:03:03 /


Camaro, wiem o co chodzi z zapłonem. Niefortunne sformułowanie szybszy/wolniejszy. PZDR i dzieki za odpowiedzi

Bartek GD / 2003-02-03 20:03:20 /


Mam pytanko: a jeśli spalanie stukowe występuje podczas jazdy na gazie i ustawianie zapłonu niewiele pomaga to jaka może być tego przyczyna? Silnik cały w nagarze?? Czy jeszcze jakaś przyczyna wchodzi w grę?

Piotr Siemiątkowski (Irpac) Dokładna lokalizacja na mapie / 2004-04-15 10:26:38 /


może za uboga mieszanka...

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2004-04-15 10:33:48 /


Ta odpowiedź mi sie bardzo podoba :D Mam nadzieję, że to tylko to. Ale jeśli ktos ma jeszcze jakis pomysł to niech się nie krępuje ;) Pokręce dziś dawką gazu. Tylko szczerze mówiąc planowalem ją troszkę przykręcić, a nie odkręcić, bo mi sporo pali ostatnio... ;) No nic, dam mu wiecej gazu, zobaczymy.

Piotr Siemiątkowski (Irpac) Dokładna lokalizacja na mapie / 2004-04-15 14:03:22 /


a może odgłosy to nie spalanie stukowe tylko coś innego ?? opuźniając zapłon powinno się całkowicie wyeliminować spalanie stukowe.. a jeśli stuka nadal... to może coś innnego..

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2004-04-15 14:52:46 /


Opóźniłem zapłon i wzbogaciłem nieco dawkę gazu i efekt jest taki, że teraz dopóki teperatura nie przekroczy połowy skali na termometrze to jest w miarę ok. Powyżej niestety stuka. Dodam, że termometr działa mi prawidłowo. Wniosek taki, że chyba muszę usprawnić chłodzenie i będzie OK. Dzięki za wskazówki. Problem jest mniej poważny niż mi się wydawało na początku:)

Piotr Siemiątkowski (Irpac) Dokładna lokalizacja na mapie / 2004-04-15 16:02:25 /


podlacze sie pod ten watek by nie tworzyc nowego....

jaki kat wyprzedzenia proponujecie dla silnika 2.0 v6 jezdzonego tylko na gazie ?
wlasnie sie zaopatrzylem w lampe stroboskopowa i wypadalo by sie pobawic... :)

narazie doszedlem do tego ze podcisnieniowy regulator dziala mi w pewnym momencie z duzym skokiem.. przycina sie... jest sens cos w nim kombinowac ?

DeMaDeS / 2004-11-28 09:29:28 /


Czy jazda np na alkoholu by spowodowala zwiekszenie zuzycia paliwa niz ta sama jazda na benzynie?

Genesis1972 / 2006-10-11 17:41:05 /


To czy wystąpi spalanie stukowe, czy nie zależy od kilku czynników:

- od właściwości spalanego paliwa
- od temperatury
- od obciążenia

Spalanie stukowe wygląda tak:

- stuk, stuk, dzyń dzyń stuk puk. :P

A tak na poważnie to spalanie stukowe polega na tym, że:

.... sorki muszę wyjśc bo coś puka

RAV :) Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-10-11 20:06:11 /


WPŁYW RÓŻNYCH CZYNNIKÓW NA SKŁONNOŚĆ DO SPALANIA STUKOWEGO
W SILNIKACH ZI. (inne niż diesel)



1) Obciążenie silnika - im większe obciążenie silnika tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia spalania stukowego.

2) Temperatura silnika - im wyższa temperatura silnika, tym większe prawdopodobieństwo
wystąpienia spalania stukowego.

3) Temperatura powietrza zasysanego - im wyższa temperatura powietrza tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia spalania stukowego.

4) Gęstość powietrza zasysanego - im większa gęstość powietrza, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia spalania stukowego.

5) Ciśnienie doładowania - w silnikach doładowanych wraz ze wzrostem ciśnienia doładowania rośnie prawdopodobieństwo wystąpienia spalania stukowego

6) Temperatura paliwa lub zasysanej mieszanki - im wyższa tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia spalania stukowego

7) kąt wyprzedzenia zapłonu - wzrost kąta wyprzedzenia zapłonu ZDECYDOWANIE podnosi skłonność do występowania spalania stukowego

8) stopień sprężania - wzrost stopnia sprężania zwiększa skłonność dowystępowania spalania stukowego



Ze wzrostem poniższych wartości prawdopodobieństwo występowania spalania stukowego maleje:

a) Prędkość obrotowa - im wyższa prędkość obrotowa, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia spalania stukowego.

b) Wilgotność powietrza - im większa wilgotność powietrza, tym mniejsza skłonność do występowania spalania stukowego.

c) Opory przepływu powietrza przez układ dolotowy - im większe opory przepływu w układzie dolotowym tym mniejsza skłonność do spalania stukowego. (jak filtr zapchany to mniejsze prawdopodobieństwo występowania spalania stukowego).


Występuje również coś takiego jak spalanie żarowe, które trochę różni się od spalania stukowego.
Spalanie żarowe występuje wtedy , kiedy mieszanka zapala się od nagrzanych elementów komory spalania. (a powinna od iskry)

RAV :) Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-10-11 20:55:09 /


Nie wiem jak spirol, ale testowałem czysty metanol. Alkoholu musisz liczyć co najmniej połowę więcej - czyli w przypadku gaźnika trzeba wymienić dysze. Jeżeli jest wtrysk to wtryskiwacze, ewentualnie dołożyć drugi komplet.
Inny problem jest taki, że przy czystym alkoholu jest problem z odpalaniem jak temp. spada do ok 10 - 15 st.

RAV komu odpowiadasz? - popatrz na daty.

-MS- Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-10-12 02:38:10 /


:) MS popatrz na temat wątku :)

RAV :) Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-10-12 17:53:33 /


podepnę się bo pytanie mam o czujnik spalania stukowego

po pierwsze czy ważna jest polaryzacja? a jeśli tak to jak sprawdzić która jest masa a który sygnał do kompa...

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-17 21:55:40 /


łeeee nikt nie wie ? :/ muszę lutować a nie wiem jak...

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-18 16:36:31 /


jeśli ten czujnik ma takich schemat jak znalazłem w necie:



to chyba znaczy, że polaryzacja obojętna ??
(mam dwa przewody we wtyczce, więc ekran zmasowany jest chyba do bloku silnika...?)

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-18 16:53:03 /


Przy czujniku piezo polaryzacja nie powinna mieć znaczenia. Taki czujnik działa jak mikrofon. Generuje sygnał przemienny więc i tak interpretacją zajmuje się komputer.

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-18 23:39:00 /


o mój Ty Trójkącie! czyli jak w kompie mam pin "masa czujników" i pin "wejście czujnika spalania stukowego" to moge rzucić monetą? ok, dobra, dzięki :)

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-18 23:47:46 /


podłaczenie nie ma zanczenia ważne by użyć przewodu w ekranie i tylko z jednej strony ekranu podłaczyć do masy.

Częstotliwość rezonansowa spalania stukowego jest charakterystyczna dla każdego silnika. Jej przybliżoną wartość można obliczyć ze wzoru:
Knock frequency (kHz) = 1800/(PI * D)
Gdzie D to średnica cylindra w milimetrach

wykożystując komputer i program do nagrywania dzwięków z widocznym pasmem czestotliwości bedziesz widział kiedy wystepuje spalanie stukowe. wszystko co odbiega znacząco od wykresu to spalanie stukowe.

przykład programu
goldwave

przewód łaczący czujnik z kompem trzeba wlutować kondensator i diodę

krauzi Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-23 22:08:50 /


komputer mam tu namyśli PC

krauzi Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-23 22:10:35 /


czujnik i przewód (w ekranie) mam oryginalny, więc tu kombinacji niema.

Mówimy tu o EMU i program do tego fajnie pomaga skonfigurować czujnik, tu będzie chyba do przejścia, problem w tym, że w instrukcji niema słowa o kondensatorze i diodzie ??
poza tym gość z wsparcia technicznego napisał mi, że polaryzacja MA znaczenie i musze szukać w oryginalnych schematach... :/

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-23 22:25:25 /


zebyśmy sie dobrze zrozumieli

w EMU masz możliwość tego ustawienia i nie potrzeba zadnych kondensatorów czy diody lutować by to działało.
w emu określasz częstotliwośc i dodatkowe ustawienia

aby precyzyjnie określić częstotliwość należy ją sprawdzić bo ze wzoru ją obliczysz ale z budowy silnika moze wynikać iz podobną częstotliwość drgań może osiągać jakaś część w silniku np. podkładka. dlatego dla pewności powinno się ją zmonitorować.

do monitorowania program do nagrywania dzwięku i widocznym pasmem częstotliwości
i właśnie do tego potrzeba ci diody i kondensatora by to zadziałało tak jak trzeba

przewód podłaczasz pod wejście mikrofonu i po drodze do czujnika stuku montujesz diode i kondensator

krauzi Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-24 21:28:25 /


do analizy spektralnej spalania stukowego

programy
GoldWave

sound Forge

schemat podłączenia czujnika spalania stukowego do karty dzwiękowej

czujnik - kondensator 0,1uF - opornik 100k - karta dzwiekowa

krauzi Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-25 08:13:57 /


ok, teraz chyba rozumiem, dzięki!

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-06-27 10:56:05 /