logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » przeróbki » Poliurethanowe gumy resorow.......

Poliurethanowe gumy resorow.......

Moze ktos probowal dorobic gumy resorow??? Miedzy innymi poliurethanowe. Wiem, ze takie mozno kupic u Anglikow za jakies 60 - 70$ (4 sztuki)... Ale to jest troche drogo... Orygynaly chyba tez nie sa dostepne (albo tez kosztuja majatek...)..

Ja teraz proboje jeden patent... Proboje zrobic gumy resorow z kol od deskorolki. Te kola sa poliurethanowe a ich szrednica i szerokosc pasuja idealnie (sa potrzebne 2 kola na jedno ucho resoru). Trzeba tylko wywierczyc otwor 22mm w kolach i wytoczyc rurki...

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-02-11 08:39:43 /


pliuretan w deskorolkach może być.... byle jakiej jakości :(
Najlepiej i najtaniej (zamiast deskorolki ;)) byłoby kupić wałek, albo rurę z poliuretanu (wykorzystywany jest często do produkcji wibroizolatorów pod maszyny i szafy zamiast nóg gumowych) i zwyczajnie z naddatkiem wytoczyć (dość dobrze się skrawa).
Nie robiłem tego jeszcze na resorach, ale musisz dać ok. 2-3 mm większą średn zewn. od metalowego pierścienia oryginalnej starej tulei i i ok. 1-2 mm mniejszą średn. wewn. od tulei wewnętrznej.Wszystko wciśnij w oryginalne tuleje metalowe.
Z przodu tuleje poliuretanowe są rewelacyjne, ale z tyłu... nie widzę sensu jeżeli można dostać dobre twarde i oryginalne, albo zastosować pokrewne (robiąc pióra dałem tuleje od Fiata 125, u was to pewnie Lada). Przy zawieszeniu resorowym te tuleje są i tak wystarczająco sztywne i nie pływają, ..... ale jeśli chcesz się pobawić ;)

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-11 09:27:20 /


Lada ma spezyny z tylu... A te kola od deskorolki kupilem za 4Lt (okolo 5 zlotych) za sztuke... Wiec wszystko (razem z wytoczeniem tulejow) bedzie mi kosztowalo okolo 50 - 55Lt (cos okolp 70 zlotych...)... A te kola sa z poliurethanu dosyc dobrej jakosci i wchodza w resory dosyc trudno..

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-02-11 09:40:55 /


0 32 645 41 88, 0 600 645052


telefony do firmy z Olkusza ktora dorabia elementy poliureth.. do zawieszenia...

Bartek128 / 2003-02-11 09:59:37 /


to nie moze "dosyc ciasno" wchodzic, to ma wchodzic "zajeb... ciasno"
tuleje do resorow wciska sie na prasie, jak wcisniesz je mlotkiem na stole to podczas jazdy resory przesuna sie na nich i beda obcierac o karoserie

zreszta wydaje mi sie ze te tuleje nie moga byc tak twarde jak kolka od deskorolki, chyba sa rozne rodzaje poliuretanu, sa tylko troche twardsze od gumy a co najwazniejsze nie zuzywaja sie tak jak guma

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-11 10:05:06 /


Wydzialem i trzymalem w rekach poliurethanowe gumy firmy SuperFlex... One nie sa miekie... Twardosc kol od deskorolki jest bardzo podobna...

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-02-11 10:16:24 /


a ja z kolei widzialem zdjecie poliur. przedniego wahacza do belki, tuleja ta ma taki sam "kolnierz" z obu stron jak gumowa, ten kolnierz jest szerszy niz otwor w wahaczu wiec musi sie zgniesc zeby to wcisnac, z tego wnioskuje ze nie moga byc twarde jak plastik

MK o ile wiem takie zakladal, moze jakas opinia?

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-11 11:20:03 /


Michał nazwał je bardziej ogólnie bo mówił, że ma polimerowe więc niech sam głos zabierze z czego to było, a Poliuretanowe na 100% miałem (przed dzwonem) i będę zakładał (jak zdążę to jeszcze tej wiosny) - o ile pamiętam są 4 dostępne twardości - kontakt i bezpośrednio produkującą firmę mam w papierach gdzieś tam, muszę ją odnaleźć, bo już nie mam więcej wałków poliuretanu. Nie jest to nawet czarne tworzywo tylko takie... żółtawe.

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-11 12:17:15 /


Witam
Gdzie można dostać taki poliuretan?Gdzie się pytać o te wibroizolatory?
pozdrawiam mat

.mat. / 2003-02-13 22:21:29 /


http://www.zpts.pl/pl_elastomery.htm
Troojkąt znalazł ten namiar gdy wczoraj sobie gadaliśmy na ten temat (ja swój namiar posiałem ;)), firma z Milanówka, ale w Polsce jest ich sporo i moga być u Was za płotem (jak w przypadku Troojkąta :))

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 06:31:35 /


> Michał nazwał je bardziej ogólnie bo mówił, że ma polimerowe

Nie, to jakieś co najwyżej przejęzyczenie - chodziło o poliuretan. Moje pochodzą z firmy SuperFlex - http://www.racecar.co.uk/superflex/ - kolor mają ciemnoniebieski. Są one bardzo twarde, duuuużo twardsze od gumy, zupełnie nie da się tego wcisnąć w wahacze tak jak wciska się zwykłe gumy, rozleciałyby się, dlatego są już fabrycznie dzielone na pół - ten przy śrubie od belki składa się z dwóch identycznych połówek które wciska się z obu stron wahacza, a potem w środek wciska się jeszcze tuleję - nie tak jak przy gumowym, gdzie tulei od gumy oddzielić się nie da (przynajmniej niedestrukcyjnie), i wciska się wszystko w całości. Ten od mocowania drążka reakcyjnego jest też dzielony na pół, aczkolwiek obie połówki są niesymetryczne, jedna jakoś wchodzi w drugą, ale to detal.
Tak więc trochę to inaczej niż z tymi fabrycznymi gumowymi. Co do rodzaju poliuretanów, to znam się na tym jak na czeskich łodziach podwodnych, więc się nie będę wypowiadać - na ten temat coś piszą na podanej stronie.
Co do wrażeń, to samochód nie stał się wcale dużo twardszy, jak to niektórzy twierdzą - wydaje mi się że poliuretan tutaj niewiele da w porównaniu z gumami w dobrym stanie - to raczej głównie sprawa sprężyn. Poliuretan zmniejsza za to ruchy zawieszenia w kierunkach niezaplanowanych przez konstruktorów, i to się daje odczuć w postaci precyzyjniejszego prowadzenia i lepszego czucia drogi. Może to jest odpowiedzialne za wrażenie większej twardości.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 10:09:07 /


http://www.zpts.pl/pl_elastomery.htm -firma jest z milanówka... w wolnej chwili podjadę i dowiem się czy są w stanie dorobić elementy pod wymiar... bo z tego co słyszałem to poliuretan mozna poprostu obrabiać skrawaniem... np na tokarce.... no i oczywiście wywiem się o ceny :)

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 10:21:24 /


Oczywiście, że się da wcisnąć (przecież robiłem to u siebie ;P) i toczyć też.
Michał ma naturalnie rację precyzując dla nie zorientowanych, że zamiana gumy na poliuretan ma na celu zwiększenie wytrzymałości elementów elastycznych zawieszenia i nie ma nic wspólnego z resorowaniem i tłumieniem jego (amorami, sprężynami/resorami)- Michał tym samym potwierdzasz, że jednak znasz się trochę na łodziach ;)
Nie bójcie się poliuretanu, bo ma kilkukrotnie większą odporność na ścieranie i 4-krotnie większe tłumienie drgań niż guma (czyli po prostu, nawet średniej jakości wciśnięta tulejka, nie powinna być gorsza od gumy, która nie ma co się oszukiwać kiepsko znosi opony 205 i koleiny ;)).
Oczywiście będę kompleksowo robił całe przednie zawieszenie już w 100% na poliuretanach, więc na pewno zrobię więcej kpl., ... ale to nie szybko (brak czasu).

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 11:04:46 /


Co do tego wciskania, to jeśli sam je sobie toczyłeś, to zależy jaki duży zewnętrzny kołnierz zrobiłeś - w tych gotowych to wciskanie raczej by się chyba nie udało (ale kto wie, prasa czyni cuda) - zresztą fabrycznie były dzielone na pół, żeby wciskać nie było trzeba.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 11:10:07 /


chodzilo mi o to ze gdyby byly tak twarde jak kolka od deskorolki i mialy kolnierze to raczej bys tego nie wcisnal

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 11:49:42 /


Te kola od deskorolki nie sa az tak twarde... Jak juz pisalem twardosc tych kol jes bardzo podobna jak niebieskich gum do resororow Superflex..

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-02-14 12:15:37 /


ale mnie prowokujesz ;P
to co mówię to z pamięci, z przed czterech lat i mogą być rozbieżności co do wymiarów:
- najważniejsza jest ta mała durna tulejka w wahaczu (jest najmocniej obciążona), wym. przed wciśnięciem średnica zewnętrzna 26mm, wewn. 9-10mm, dług. nie pamiętam (zmierzyć pomiędzy blachami belki - musi wystawać parę mm poza wahacz z każdej strony). Montaż: wahacz ma otwór dwustożkowy (zwężający sie w środku)- wprasowanie więc to nie problem -śrubą przelotową; następnie tulekę metalową, żeby wcisnąć do środka (wykorzystujemy starą :)) musimy pilotować z przodu stożkiem (bo otwór wahacza zrobił nam małą dziurkę ;)). Całość montowałem pod domem na krawężniku ;). Zastosowanie dwudzielnej tulejki jest proste w montażu, ale niekożystne ze względu na ten stożek powodujący odpychanie tulejek na zewnątrz (zmniejszenie naprężenia tulei, nacisk i tarcie na mocowanie w belce)- być może że działa i jest wystarczające (nie dla mnie ;P)
- następna w kolejce jest tuleja stabilizatora (pod przednią belką), tej jeszcze nie robiłem (zwiększałem tylko średnicę stabil. pod gumą, żeby była większa powierzchnia), i wymiarów ode mnie się już nie dowiecie bo oryginalny stabilizator ma zły kształt (dobry jest jako wahacz, a nie jako drążek reakcyjny) i przy hamowaniu tuleje są obciążane skośnie i stabilizator się w nich przesuwa. Sobie będę montował stabilizator o specjalnym kształcie (podobny do Sierry, itp.), już mam go zrobiony/nie zamontowany, bo wymaga jeszcze zmiany mocowań w belce.
- tulejki łączące końcówki stabilizatora/drążka reakcyjnego z wahaczem, w mojej ocenie nie wymagają zmiany z gumowych, tylko właściwego wyregulowania ich naprężenia (o ile nie są już sparciałe i zmiażdżone;)), ale zobaczymy czy też wylecą...

P.S. na potwierdzenie przypomnę stan mojego wózka w maju 2000 zlot w Warszawie("potencjalnie świetny" obok Mostka;)), miałem dzwona, że ło Jezu, na krawężniku 15cm i 6 stalowych słupkach i zbrojonym płocie: wyrwało mi mocowanie stabilizatora, a on sam pękł przy wahaczu. Wahacz zgiął się do tyłu, a był już na poliuretanach i tylko dzięki temu wróciłem jeszcze 5km do domu :) - nie cofał się pod nadkole. I na ten zlot w jeden dzień prostowałem, naprawiałem wszystko i wymieniałem wahacz (stąd blachy z Mad Maxa:)). On jest teraz na gumach (ale już nie długo!) a druga strona trzyma się ciągle zajebiście na poliuretanie- być może ktoś zwrócił na to uwagę ;).

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 12:27:20 /


odp. oczywiście do Michała ( i nie tylko;) - siedzę w pracy i dorywcze pisanie zajmuje mi czasem kilka godz. co powoduje pojawienie się nowych odpowiedzi, których nie widzę), a kołnierz jest zbyteczny, po wciśnięciu wewn. tulei nie przesunie się nic (właśnie przez ten stożek w wahaczu), rozprężone tworzywo na zewnątrz będzie szersze tak jak kołnierz :)

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 12:36:14 /


Może i kołnierz jest zbyteczny, ale widzisz: kupiłem gotowe, z kołnierzem, przecięte na pół, i bez zbytniego grzania głowy je zamontowałem. I o nich pisałem że się raczej wcisnąć nie dałyby razem z tym kołnierzem. Sprawy mają się jednak zupełnie inaczej jak robisz je sam, napędzany inżynierskimi hormonami.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 13:50:25 /


piszesz ze stabilizator ma zly ksztalt
zauwaz ze w 79 roku zostal zmieniony jego ksztalt i wydaje mi sie ze wlasnie o to chodzilo, sa inne mocowania do karoserii, inne gumy, inne obejmy i inny ksztalt zagiecia stabilizatora
wiec nie trzeba kombinowac od Sierry
zreszta najmocniejszy z Capri ma 24mm, a ze Sierry? (nie wiem, pytam)

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 14:44:57 /


spoko, hormony to aż z kieszeni mi wyskakują ;)
Czasem się rozpisuję po to, że nie każdy ma dostęp (i kasę) do gotowych rozwiązań, i wtedy żeby nie zostać źle zrozumianym to wychodzi memoriał ;).
Zawsze popieram gotowe/kupne techniki, bo i szybciej i ktoś za to odpowiada, a czasem to i taniej wyjdzie niż kombinacje ;), ale życie życiem i nie zawsze tak musi być :)

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 15:07:33 /


(o masz babo placek, znowu przegapiłem posty ;))
Stabilizator zobaczycie w lecie. Jedynka ma totalnie prosty kształt (widok z dołu: stabilizator z belką i wahaczami tworzy trapez) gumy na stabilizatorze pracują jako zawiasy i nie są zbyt korzystne dla przenoszenia sił wzdłuż drążka reakcyjnego (rolę spełnia ramię stabil.). Nie dam sobie głowy uciąć i mogę się mylić jak zrobiono stabilizator w ostatnich wersjach, ale wydawało mi się, że pod tym względem się nie zmienił.
A stabilizator będzie średn. 28mm i jest dość ...pokręcony :), właśnie po to by nie utwardzać z przesadą zawieszenia, a zlikwidować efekt "mydelniczki" na szykanach, inna sprawa, że na tył też pójdzie stabilizator, chyba 18mm. Lubię szybką jazdę, ale szanuję własne zęby i tyłek, nie chcę jeździć jak na taborecie :D.

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-14 15:22:19 /


Wygląda na to, że aktualnie produkowany przez SuperFlex element do zawieszenia wahacza w belce jest już w jednym kawałku, jak widać na poniższych zdjęciach. Dzielony na pół pozostał już tylko ten do mocowania drążka reakcyjnego.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-18 12:35:27 /


ale mnie teraz mile połechtałeś Michale ;) ....
żebym miał tylko czas zastosować wszystko co wymyślę, bo jak widzę że firmy wprowadzaja dopiero teraz co takie oczywiste...
no nic, jak będę przerabiał ten temat to dostaniecie producenta i rysunki, albo dla leniwych może nawet gotowe detale ;)

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-18 15:15:00 /


A co to? Czyżby w zestawie dołączali jedną prezerwatywę?:)

michukrk Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-02-18 20:05:13 /


Super FlexSex ;)
na to nie wpadłem, ale dołączę do zestawu :D

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-02-19 07:33:03 /


Właśnie odebrałem resory od majstrów. Zamiast gum - poliuretany. Za cztery szuki z wciśnięciem - 100 PLN.
Jakby ktoś chciał to zapraszam do Olsztyna.

Szajba Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-07-10 16:41:57 /


Paweł Szechowski podrzucił mi link:
http://www.zyworld.com/caprisport/Page3-suspension.htm
Nie wiem czy to już ktoś widział czy nie...

michukrk Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-07-10 22:05:26 /


A zna ktoś jakiś adres w Londynie gdzie można kupić te Poliuretany?
Albo wogóle jakieś adresy jakichś sklepów w Londynie?

michukrk Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-07-10 22:08:17 /


Errata "poliuretanów" Szajby!
Rafał się najpierw pochwalił na forum, a potem dopiero mi je pokazał...
...wstawiono mu i owszem tworzywo sztuczne, ale tak dokładnie to Ertalon (taki 2x tańszy Teflon). Jest to twarde jak cholera, wprawdzie odkształcalne, ale niesprężyste!
Wcisnęli mu, bo do ciężarówek wkładają... ale my nie jeździmy ciężarówkami i prorokować będę kłopoty z drganiami (przesztywnienie - może nawet trzasną resory), no i szybko może się zacząć przesuwać wewnętrzna tuleja na szybkich szykanach w lewo-prawo, a to już będzie "myszkowanie" tyłu.
Szajba postanowił jednak zrobić eksperyment: nie wyrzucamy-jeździmy. Zobaczymy co i jak ;)
pozdro

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-11 07:21:57 /


Co prawda nie jestem inż. mech. ale to co znalazłem w internecie na temat ertalonu chyba mi wystarczy.
>wysoka wytrzymałość mechaniczna, sztywność, twardość i trwałość ,dobra odporność zmęczeniowa, wysoka zdolność tłumienia drgań, dobre własności ślizgowe, znakomita odporność na ścieranie<

Transitem zrobiłem na tym ok. 100 000 km, nie ma najmniejszych luzów i żadnych kłopotów.

Szajba Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-07-11 07:34:12 /


i jeszcze będziesz się tu kłócił?! ;P
Wziąłeś śrubokręt? Wbijałeś go? Dało się i owszem z ogromnym trudem i do tego został po nim wieczny ślad :)
Caprik ma długie i bardzo wąskie resory (fiat/poldek ma nawet szersze o prawie 10mm). Ciężarówki/ dostawczaki mają przenoszone głównie siły w pionie (z racji sposobu użytkowania ;)). Caprik na ostrym zakręcie (jeden bok tyłu wysoko w górze) ma mocno rozprężony resor i tworzy się ramię gięcia na nim, przeciwny resor choć będzie kształtem zbliżony do prostej, to przejmuje teraz większość obciążenia. Wiotkość resorów Caprika i jego różnice obciążeń elastycznie i podatnie przejmują tuleje gumowe (nie ma przeciążania resorów).
Ertalon z rodziny poliamidów (PA) jest owszem elastyczny ale tylko jeśli porównać go to metalu. Charakteryzowane są jako materiały o wysokiej wytrzymałości mechanicznej, odporności na pełzanie (szczególnie ze zmianą temperatur) i ...sztywnością, szczególnie w takiej zabudowie: gruba tuleja zaciśnięta pomiędzy dwiema stalowymi tulejami.
Nadaje się na tuleje/ łożyska ślizgowe bez smarowania i w takiej zabudowie (resor) zachowywać się będzie niemal jak ... tuleja z brązu (i tam właśnie się je zastępuje z powodu samosmarowności i większej trwałości oraz niższych cen przy łatwiejszej obróbce skrawaniem + możliwość odlewania "na gotowo" w formach).
Ciężarówki (dostawczaki raczej nie) oryginalnie są często konstruowane na łożyskach brązowych :)
...wracając do Caprika:
Mamy już więc sztywne tuleje w resorach, które zwiększają naprężenia (w rzeczonym odciążonym na zakręcie resorze) tuż przy mocowaniach, dojdzie do tego przesunięcie się w tulejach resoru obciążonego (z przeciwnej strony samochodu) o wartość luzu montażowego pomiędzy bocznymi ściankami tulei wewnętrznej i ertalonem (a może nawet i jeszcze przesunie się ertalon w uchu resora przy mocnym bocznym uderzeniu, albo drganiach jeśli słabo wciśnięty)... czyli wiemy już gdzie spodziewać się pękniętego głównego pióra :( (rys. 1) Pamiętać należy też, że Caprik ma niemal na sztywno przykręcane resory do mostu.
(dla ciekawostki: http://armet.katowice.pl/ertalon.htm )
Poliuretany (PU) natomiast są rodziną, pod względem właściwości, bliskie gumie i tam je się zastępuje.
Rozwijając temat...
poprzeczki przykręcane z linków powyżej, mają właśnie na celu usztywnienie w momencie gdy resor jest odciążony i trzyma go dalej w pionie (zapobiega skręcaniu resora na zakręcie), wtedy gumy, nawet miękkie z łatwością przenoszą poprzeczne siły z zakrętu - resor w nich wygina się jak w przegubie, nie przesuwając się jednak względem mostu, czyli nie przesuwa się tak bardzo most względem nadwozia. (rys. 2).
Jest to działanie trochę porównywalne do poprzecznego drążka w tylnych zależnych (sztywnych) zawieszeniach na sprężynach, większości starszych przódnapędów (np. VW), więc jak najbardziej porządane :)
Konkluzja?
Resor przy dużych strzałkach (wysokościach) ugięcia tylko jednej strony samochodu WYMAGA elastycznego i podatnego mocowania w nadwoziu. Sztywość całego połączenia nie może przekroczyć granicy maksymalnej sprężystości skręcanego resoru...bo pęknie... tylko czy już przekroczyliśmy tę granicę?...
Pozdro
P.S. Oczywiście całość i tak jest rozpatrywana w dużym uproszczeniu ;)

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-11 09:36:06 /


Dzięki Karol - to już w opisowym skrócie wiem czemu mam złamany jeden resor przy samochodziku - ktoś dał niewłaściwe gumy :-((

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-11 10:42:16 /


Mike , to nie tak prosto do końca... najczęstszą przyczyną obok przeciążania i braku odbojników (metaliczne uderzenia, też przy zbyt długich amortyzatorach- np. fso/polonez w Capri), jest wyłamywanie w okolicach mocowania mostu.
Jest tam szeroka sztywna stopa. Most podczas napędzania, czy hamowania obraca się wokół osi. Powstrzymuje go drążek reakcyjny (w MkII doszła mu rola stabilizatora). Zbyt miękkie jego gumy powodują przeginanie resora właśnie na krawędzi tej stopy. Ale jeszcze gorzej jest, gdy zbyt twarde gumy (czasem wystarczy też, że nowe) i ŹLE WYREGULOWANE długości tych drążków (nowego typu ma regulację) lub złej długości dorobione nowe resory, powodują ... na siłę przekręcanie mostu podczas obciążania :(
Bardzo ważny jest więc montaż!
Nie mam danych fabrycznych ustawiania/ regulacji tylnego mostu (pewnie Bartek tu nas poratuje ;)), ale o ile pierwsza część wału idzie poziomo, to i wałek napędowy mostu też powinien być poziomo (chodzi o kompensację różnicy prędkości kątowej krzyżaków wału). Ustawienie takie może oczywiście utrudniać drążek reakcyjny i zaczyna się walka pomiędzy krzywizną pióra resoru i drążkiem. Rozbija się tu też o zmienną geometrię prostującego się pod obciążeniem resoru.
W przybliżeniu można by wyregulować "na oko" drążek reakcyjny w położeniu normalnego obciążenia tylnej osi, ale odchyłka główki mostu od poziomu nie powinna być większa niż 5 stopni. (ostatecznie 10st.).
Ten temat rozwiązało wiele innych firm przez zastosowanie, zamiast szerokiej i płaskiej sztywnej stopy, tulei metalowo-gumowej.
Wprawdzie, gdyby odpadł drążek to u nas most się nie obróci, bo trzyma go resor, a z tuleją by tak się stało...ale jest to niezwykle mało prawdopodobne :)
pozdro
P.S. niestety kolejne mocne uproszczenie budowy zawieszenia FC, powoduje rozbudowane problemy...i wywody ;)
Przedstawiona na rys. przeróbka nie jest konieczna! wystarczy regulacja :)

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-11 12:11:43 /


Regulacja tyłu w/g książki serwisowej Forda:

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-11 13:58:19 /


czy A to dlugosc staba bez obciazenia?? nie znam niemca

Maciasek_3M / 2003-07-11 15:31:14 /


Każda fabryczna instrukcja przewiduje wzorcowy stan geometrii auta, więc to nie ma znaczenia w jakiej pozycji go regulujesz - ma być dokładnie ta odległość, ona się nie zmienia podczas ugięcia. Użyłem praktycznego odwołania do rozsądku, jak to zrobić nie mając instrukcji, albo mając resory niewiadomego pochodzenia rzeźbiarskiego ;)
W tej instrukcji jest natomiast to, czego nie ma na rysunku, że maksymalna różnica długości pomiędzy obydwoma końcami nie może przekraczać 2,5mm.
Uwaga! Biorąc właśnie pod wzgląd pochodzenie i wcześniejszą obsługę naszych aut, warto po wzorowym ustawieniu zgodnie z w/w instrukcją, sprawdzić czy most jest dalej w poziomie ;)
pozdro

KAROL Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-11 15:48:17 /


a ja znalazłem coś takiego chyba jeszcze tego nikt niepodał



http://www.powerflex.co.uk/products.asp?cat=0010&catalog=0110

nOx Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-01-16 20:40:48 /


strona fajna ale jak probowalem u nich zamowicz to niechcieli mi do polski wyslac

ja mam tuleje resorow tez z angli gumowe bardzo dobrze wykonane jak ktos potrzebuje to niech pisze

CHUDER Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-01-16 23:46:50 /


może dałoby rade kupić w Polsce?
http://www.powerflex.co.uk/europe.asp?country=Poland

PiotrekFCapri / 2005-01-16 23:57:15 /


Cześć Arunas, jak tam kółka od deskorolki ? żyją?

ADRIANna44 Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-08-09 13:18:32 /


Czesc,

Po dwoch sezonach jazdy wygliadaja jak nowe... Teraz zawieszenie mojego Capri (jak i caly samochod) jest rozebrane, wiec przy okazii zrobie zdjecie resorow z tymi EkoPliuretanami..

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-08-09 14:15:47 /


SUPER, PODAJ MI proszę DANE TECHNICZNE TYCH KÓŁEK :))) mają chyba jakieś oznaczenie twardości, moze firma .

ADRIANna44 Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-08-10 10:38:54 /


Tak to wszysko wygliada w rzeczywistosci i w rozebranym stanie...

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-08-11 14:36:26 /


no to calkiem niezle sie trzymaja, mozna by jedynie dac tulejke z nierdzewki ;)
pozdrawiam

szecho Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-08-11 14:57:40 /


Arunas, trafiłeś 100% , ponieważ kółka do desek są z bardzo dobrego materiału URETANU, ponadto są różne twardości do wyboru i nie jest to chała. W stanach wszystkie tuleje (bushingi :) ) są obecnie robione z Poliuretanu albo właśnie z Uretanu !!! <ok> i teraz zaczynam poszukiwania kółek po sklepach, aby do mojego bolidu dotoczyć na razie 8 dwuczęściowych tulejek na tył 2 dwuczęściowe na przód (do magla) ...aha ciekawostka: trafiłem na oryginalny produkt FordMotorsport: tuleje mocujące magiel do kołyski z aluminium !!! zupełnie na sztywno made by FoMoCo ...

ADRIANna44 Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-08-17 10:35:37 /


Czy ktos wie gdzie wisi teraz strona carharda ? pod www.carhard.capri.pl juz jej nie ma, a przyznam ze integersuje mnie komplecik do mocowania drazka reakcyjnego (co prawda do Sierrki, ale)

toyman / 2005-08-17 12:27:36 /


To chyba chwilowa awaria. Jeszcze wczoraj była. Powinna wkrótce wrócić.
Jeśli potrzebujesz pilnie te poliuretany to pisz na adres: p.gorecki@capri.pl

Nr tel.606-405-619

Piotr Siemiątkowski (Irpac) Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-08-17 12:31:28 /


czy może mi ktoś powiedzieć, jaka jest standardowa twardość poliuretanów motoryzacyjnych (do zawieszenia) ?? konkretna wartośćmnie interesuje

ADRIANna44 Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-08-17 15:43:40 /


ja stosuje 60-80 sha. im wyższy współczynnik tym sztywniejszy materiał.

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-08-17 15:53:45 /


ha, czyli masz dorabiane , czy oryg. ? :) ... powiesz gdzie i po ile?

ADRIANna44 Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-08-18 10:27:39 /


a przerabiał już ktoś temat taki jak tu? :
http://www.mercedesstory.pl/porada_18.php
z tego wynika że wychodzi 75-80 w skali Shora, czyli tak jak podaje Trójkąt, wystarczająco twarde,warto się w takie coś pobawic? czy to już raczej tak jak nie ma innej opcji i pozostaje samorobka.

Havel aka Gaweł Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-03-17 17:12:44 /


znalazłem na poczatku duskusji informację o firmie z Olkusza zajmujacej się dorabianiem tulei z poliuretanu. Poniewaz podane telefony są nieaktualne to czy ktos zna te aktualne, albo namiary bezposrednie - np. adres?

PROMASTER / 2006-07-04 13:31:12 /


Witam, we Wrocławiu szukałem tulei resorów do Capri i trafiłem do firmy która zajmuje sie produkcją takowych z polimerów. Odwiedziłem ich i musze przyznać, że jestem w szoku. Panowie nadwyraz mili, cena to ok 120zł za komplet (specjalnie dorabiają forme dla Capri). Dla poszukujących link. http://www.bazafirm.pl/newbaza/edytorwww/panel_new/prezentacja/index.php?id_klienta=238789&str=kon&l=1&id_grupy=14020

tofik_wFe / 2007-07-10 21:13:46 /


a jak z twardościa tych poliuretanów? robią cos 'jak guma' czy same 'kamienie'?

cOke Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-07-10 22:02:04 /


dotykałem, macałem nie jest to kamień, ale dość twarde. Są 2 twardości z tego co wiem. Polecam zadzwonić i dopytać w razie wątpliwości.

tofik_wFe / 2007-07-11 08:29:35 /