logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » off-topic » uaz - silnik zmz 414 - wywala olej spod filtra oleju

uaz - silnik zmz 414 - wywala olej spod filtra oleju

Pany i Panewki,

piszę do Was, bo już brakuje mi pomysłów, a może jest tu jakiś spec, który rozgryzie tę zagadkę.

Niedawno kupiłem silnik po remoncie model ZMZ 414 z myślą wsadzenia do wołgi.

Zrobiłem kosmetykę, uszczelki, filtry, olej, nowa pompa wody itd. wszytko jak należy.

Po odpaleniu ciśnienie wywala olej spod filtra oleju - i to w bardzo dużych ilościach.

Stary filtr oleju (tu już jest bocznikowy) był przykręcony bardzo mocno.

Rozkręciłem silnik jeszcze raz, panewki się nie obróciły, przeczyściłem kanały olejowe, przedmuchałem. Zawór powrotowy oleju pracuje pod ciśnieniem powietrza, sprężynka nie jest twarda.

Po odpaleniu ciśnienie oleju było bardzo duże, ale nie wywaliło, po chwili ciśnienie spadło i wzrastało z dodawaniem gazu - logiczne.

Następnego dnia odpaliłem i od razu wywaliło olej i aż rozdęło filtr.

Pompa oleju starego typu, zębata.

Pomysłów co go może boleć brak. Jak z francuskim samochodem - nie wiadomo czemu działa i nie wiadomo czemu nie działa :)

Będę wdzięczny za podpowiedzi!

profesor / 2020-12-24 12:24:50 /


Z drugim filtrem oleju próbowałeś?
Magistrale olejowe już za filtrem drożne?

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2020-12-24 15:35:31 /


tak, próbowałem z innym filtrem.

Wydaje się, że drożne. Sprężone powietrze idzie bez problemu (4 bary).

profesor / 2020-12-24 15:52:55 /


A jakie jest ciśnienie oleju?
I głupia sprawa, ale kiedyś klient do mnie dzwonił z tą samą przypadłością. Okazało się, że że starego filtra została uszczelka na bloku, druga nowa była w nowym, i też sikało.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2020-12-24 19:20:19 /


Ale widać, że na bloku nie ma uszczelki.

dred Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2020-12-24 20:12:55 /


To chyba jedyna opcja to coś z zaworkiem pompy oleju.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2020-12-24 21:14:43 /


a ten filtr sie dokreca wgl?np nie zostaje na nim slad po tym szesciokacie na kroccu? w naszych silnikach jest to przewaznie prosty krociec.

Mysza liil (EM) / 2020-12-24 22:46:11 /


1. Pomiar faktycznego ciśnienia oleju. Kluczowa sprawa. Bo jak Ci silnik wywali np 10 bar, to mało który filtr to wytrzyma. Wygnie dekiel z gwintem, wyciągnie go i puści spod uszczelki.
2. Błądzisz. Masz filtr oleju pełnego przepływu, podczas, gdy wołga GAZ-21 (domyślam się, że do takiego auta bierzesz ten silnik, bo jest on kompatybilny z UAZem - krótki płaszcz bloku) miała filtr oleju płytkowy, obracany przy naciskaniu sprzęgła i bocznikowy na elastycznych przewodach. Obecny blok jest przystosowany do filtra PEŁNEGO PRZEPŁYWU. Taki filtr ma zaworek przeciążeniowy pozwalający ominąć bibułę przy nadmiernym jej oporze. Z tego powodu powinien być zastosowany właściwy filtr.
3. Układ bocznikowego filtra oleju GAZ-21 posiadał kolejny dławik ciśnienia oleju. Przez zaworek ograniczający ciśnienie w układzie nadmiarowy olej płynął do bocznikowego (bibułowego) filtra umieszczonego na elastycznych przewodach. Ten układ w UAZie wykorzystano do chłodnicy oleju. U Ciebie widzę, że zmostkowałeś go przewodem hamulcowym. To też może mieć wpływ na Twój problem. Przepływ powrotny oleju może jest za mały.
Choć teoretycznie nie powinno mieć to znaczenia - chłodnica oleju miała zawór zamykany na zimę ręcznie.
4. Ja bym jednak czepił się pierwszego zaworu regulującego ciśnienie w pompie. Prawdopodobnie zacina się i tyle. Jak rozdął filtr, to raczej jego wina. Rozbierz i umyj pompę, zweryfikuj miejsce pracy tłoka i sam tłok. Albo masz tam śmiecia, albo tłok się kantuje, albo masz zablokowany wypływ oleju z zaworu na stronę ssącą pompy.
Dla ułatwienia prób sugeruję słoik z olejem pod smoka i pędzenie pompy śrubokrętem w wiertarce. Już 500 obr wiertarki jest odpowiednikiem 1000 obr wału korbowego.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2020-12-26 14:44:48 /


https://auto.kombat.com.ua/sistema-smazki-dvigatelya-umz-4216-sostav-ustroystvo-obsluzhivanie-davlenie-smazki/

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2020-12-26 14:47:00 /


Dzięki wielkie za podpowiedzi!

Granadziarz rozpracował temat dogłębnie. Tak, chodziło o plug&play do M21, a tu takie rzeczy. I dokładnie tak jak mówisz w silniku 21 był filtr wstępny i bocznikowy na elastycznych przewodach.

Niestety nie mam jak sprawdzić manometrem.

Z tego co widzę to pompa jest nie ta co powinna być. Być może to jest powodem.

Dostałem drugi oryginalny i nad nim się pochylę, bo zależy mi na czasie. A potem wrócę do rozpracowywania tego..

Dzięki jeszcze raz! Jak uda się rozwiązać to dam znać.

profesor / 2020-12-28 22:27:47 /


no dobra już dobra, po takiej przypowieści muszę updatować ;D

Do auta włożyliśmy jednak oryginał i wszystko fajnie działa.

Jeżeli chodzi o wywalanie oleju to ostatecznie tego nie rozwiązałem, ale jestem prawie pewien, że to wina pompy - jest założona pompa starego typu, która nie ma w sobie zaworu zwrotnego. A wtedy nadmiar ciśnienia uchodzi zaworem, który jest dopiero za filtrem.

Nie mam niestety tej nowszej pompy i czasu, żeby to przełożyć i testować.

profesor / 2021-04-13 09:14:13 /