Pytanie:
czy pokazany na zdjęciach element (metalowy dystans pomiedzy wentylatorem a flanszą pompy wody) występował oryginalnie w silniku 2,3 V6 (108 kW) w Ford Granada z 1977r
czy ktoś mógłby udostępnić rysunki techniczne elementów układu chłodzenia
wentylator 1 wentylator 2 wentylator 3
Andrzejp / 2021-01-20 20:36:06 /
Jeśli wiatrak jest na sztywno to taki dystans występował i jest to oryginał. Z tego co pamiętam to flansza na pompie musi być bez gwintu pod wisko, bo to nie wejdzie na gwint, ale mogę sie mylić.
jw, oryginał
Mysza liil (EM) / 2021-01-21 07:45:09 /
Ja trochę inaczej spytam Która pompa jest lepsza? I czy jest jakaś różnica między nimi Obie niby są do Granady 78r 2.8
Zali / 2022-08-28 20:59:48 /
Ta z tym śmigielkiem może nie pasować. Chuder kiedyś o tym pisał, że ich nie da się zamontowac. Druga sprawa to do V6 to z 3 rożne pompy są. Z gwintem pod wisko i bez i z różną wysokością z uwagi na ilość pasków na kole pasowym czyli wysokość koła pasowego.
Sprecyzuj co konkretnie potrzebujesz. Do jakiego silnika, czy wisko jest na 4 śruby czy na centralna nakrętkę, ile pasków jest na kole pasowym itd.
Ta po prawo nie podejdzie bo wirnik będzie tarł o obudowę rozrządu.
PL / 2022-08-28 21:13:55 /
Adaptery do wisko mozna latwo podnienic. One sa tylko wcisniete na walek. Wystarcze sciagacz do lozysk a potem prasa do lozysk (ewentualnie mlotek i troche cierpliwosci) i mozna przelozyc adapter ze starej pompy.
bartek nowakowski
/ 2022-08-29 11:53:30 /
Ja mam jeden pasek i bez wisko…Opisze tu obiawy z którymi się borykam Był już opisywany przypadek ale odpowiedzi były różne
Wiec tak 🙄
Auto mi się grzeje i to dość szybko tem rośnie Robiłem test spalin wszystko Ok wiec to nie chyba uszczelka…
Woda po zgaszeniu auta bulgotała wiec myśle ze układ zapowietrzony
Problem jest taki ze mam chłodnice z korkiem i zamiast zbiorniczka wyrównawczego tylko zbiornik taka butelka do nadmiaru wody ( nie ma obiegiu) idzie tylko z chłodnicy do tej butelki w jedna stronę
Pytanie jest takie czy jest jakaś metoda odpowietrzania tego układu ?
Jakaś śruba w bloku czy coś ( ktoś kiedyś mi to powiedział ze w starych autach tak było ale nie wiem )
Myślałem tez ze to czujnik tem i wykręciłem go gdy silnik był nagrzany 🤣🤣🤣 wywaliło wodę ze ho ho 🤣🤣🤣wiem wiem mój błąd ale
to nie był czujnik Dolalem chłodziwo i o dziwo dziś tem trzymała 90stopni bardzo długo po jakimś czasie lekko poszła ponad polowe
Po zgaszeniu auta przelewało się lekko bez bulgotania…
Dodam ze nie mam termostatu bo auto gotowało się prędzej a termostat się nie otwierał ( w garnku książkowo się otwiera ) Pytanie takie czy to nie wina pompy? Może ktoś wsadził od innego modelu ? Czy coś zatkane ? Dlatego jak narazie jest bez termostatu i ma takie objawy 🙄😳ktoś coś Please 🙏🏼
Zali / 2022-08-29 17:28:07 /
Pokaż korek od chłodnicy.
Coś takiego mam
Zali / 2022-08-29 19:21:52 /
Taki ma być. Ale dla pewności kup nowy. To groszowe sprawy, a objawy są jak dla mnie niesprawnego korka:)
Dzięki Zamawiam i zobaczymy Dam znać
Zali / 2022-08-29 20:01:50 /
Jak w temacie Kupiłem nowy korek Niestety objawy te same Chociaż były oznaki ze trzyma temp. ładnie 90 stopni na trasie ale po powrocie z godz jazdy pod domem już temp. rosła
Poszedłem o krok dalej zamontowałem nowa chłodnice 4 core plus wiatrak elektryczny Objawy te same Odpowietrzałem dość długo na otwartym korku chłodnicy ( temp. wzorowa ) gdy przykręciłam korek tem już rosła
Dodam ze auto szybko się nagrzewa a nagrzewnica dmucha ciepłem (auto jest bez termostatu jak pisałem wcześniej w poście wyżej )
Za mało odpowietrzony ?
Pytanie takie czy to może wina zbiorniczka wyrównawczego ??? Bo jest to taka butelka ( zdj. wcześniej w poście dodane ) nie ma obiegu a ta zatyczka tej butelki to jakaś paranoja ?
Co o tym myślicie ?
Moze wstawić porządny zbiornik wyrównawczy ? Jeśli tak to ile litrów powinien mieć ?
Z góry dziękuje za ewentualne sugestie i życzę Szczęśliwego Nowego Roku 💪
Pozdrawiam
Zali / 2022-12-31 00:55:59 /
A gdzie jest podłączony wężyk od wyrównawczego?
No właśnie nigdzie🙄 I to mnie zastanawia Jest tylko z chłodnicy do tej butelki i koniec
Zali / 2022-12-31 09:47:48 /
Byle wezyk w tej butelce był w płynie chlodniczym to działać będzie. W sensie zeby przy dnie sie kończył.
To jest zbiorniczek nadmiarowy. Wyrównawczy ciśnieniowy jest górna częścią chlodnicy.
Mysza liil (EM) / 2022-12-31 10:51:10 /
Czyli nie wymieniać na porządny zbiornik ?
Jeżeli nie to czy nadal on musi być zamontowany powyżej chłodnicy czy lepiej poniżej korka chłodnicy
Zali / 2022-12-31 11:01:04 /
Pokaż gdzie jest podłączony ten wężyk mimo wszystko.
Ma to znaczenie. Taki zwykły zbiorniczek powinien być do króćca ponad dolną częścią korka, bo inaczej ciśnienie będzie wypychało płyn do zbiorniczka.
Jest tylko w jedna stronę od chłodnicy do tego zbiorniczka
Zali / 2022-12-31 12:15:52 /
Jest ok. W tym miejscu ma być.
Czy układ trzyma ciśnienie?
granadziarz_3M / 2023-01-01 07:40:35 /
Tak trzyma
Zali / 2023-01-01 13:19:04 /
Dobra. Poteoretyzujmy.
Układ chłodzenia w starym V6 ma termostat TRÓJDROŻNY. Ten tylny grzybek na sprężynce, to właśnie kluczowa dla nas sprawa. Czyli, kiedy masz zamknięty obieg przez chłodnicę, masz też otwarty potężny bajpas ją omijający oraz oczywiście ogrzewanie. Ogrzewanie chwilowo pominę, bo nas nie interesuje i niewiele zmieni w poniższych dywagacjach.
Kiedy masz wyjęty termostat, to wbrew pozorom w starym V6 nie poprawisz chłodzenia. Dlaczego?
Ano dlatego, że pozbawiasz się możliwości zamknięcia wspomnianego bajpasu. I jeżeli silnik jest na obrotach, to masa wody pompowana pompą jest jeszcze na tyle duża, że płynie również chłodnicą, za to na wolnych - wody płynie na tyle mało, że jej znakomita większość płynie bajpasem. Bo po cholerę cisnąć się zakręconymi wężami i chłodnicą, skoro jest taki prościutki bajpasik? No i po jeździe temperatura Ci rośnie, kiedy silnik sobie pyrka tymi swoimi 700 obrotami. Zapewne silnik się nie zagotuje tak od razu, jeżeli jest ciśnienie, to pewnie wytrzyma tak ze 120 stopni.
Niemniej, polecam zastosować się do poniższych porad:
1. Przewiercić główną płytkę termostatu wiertełkiem 2mm w miejscu, które nie będzie zasłonięte uszczelką i obudową termostatu.
2. Zamontować termostat otworkiem ku górze.
3. Zalewając płyn chłodniczy zdjąć z króćca na bulbozaurze wąż wyjściowy nagrzewnicy. Po nalaniu założyć :-)
4. Nagrzać do momentu otworzenia termostatu, wyłączyć, ostudzić, uzupełnić.
Powinien Ci idealnie hulać tak zrobiony układ chłodzenia.
granadziarz_3M / 2023-01-01 21:57:07 /
Serio wiercenie termostatu to jedyne wyjście??
rozjechany liil
/ 2023-01-02 00:02:18 /
Nie, wystarczy zalozyc oryginalny termostat z zaworkiem kulkowym i skierować go ku górze.
Mysza liil (EM) / 2023-01-02 07:58:55 /
W termostatach, gdzie nie ma tego otworka, bardzo często to wiercę. Odpowietrzenie wtedy robi się samo.
m.kozlowski
/ 2023-01-02 09:16:15 /
Dzięki za porady Zastosuje się do nich
Mam termostat Motorcrafta Gdzie dokładnie przewiercic ta dziurkę w płytce na środku ?
Mam jeszcze pytanie Jak próbowałem wcześniej go założyć ( inaczej niż do góry tam go się nie da włożyć ) to w zestawie była tam uszczelka okrągła jak ja włożę w obudowę i włożę termostat to nie przykręcę obudowy Fizycznie się po prostu nie da ! Bez uszczelki spoko ale z nią nie !!
Zali / 2023-01-02 13:25:10 /
Tu wiercisz, wstawiając termostat otwór musi być na górze.
Trójkąt
/ 2023-01-02 14:54:19 /
Super 👌Dzięki👍 a co z ta uszczelka ? To u mnie tak jest czy wy tez tak macie ze z ta uszczelka nie odkręcę obudowy ?
Te kulkowe termostaty jakie maja oznaczenie Ma ktoś może bezpośredniego linka gdzie można je zamówić ?
Pozdrawiam
Zali / 2023-01-02 15:29:55 /
uszczelka musi być.
Grzesiek_Rudy
/ 2023-01-02 15:32:02 /
https://www.capri.pl/market/103877
PL / 2023-01-02 16:51:35 /
Uszczelka musi być a niby jak ja mam
to zamknąć ? Co jest nie tak ? Rowek w pompie wody za płytki czy uszczelka za gruba ?
Zali / 2023-01-02 18:52:56 /
Uszczelka na zdjęciu powyżej wygląda normalnie.
Może jak Ci się nie mieści, to musisz najpierw starą uszczelkę wywalić :)
gryziu liil (EM)
/ 2023-01-02 21:18:28 /
Nie No starej uszczelki nie ma w obudowie ;)
Zali / 2023-01-02 21:45:37 /
Wiem o czym mowa, nie ma co beki cisnąć. Jeden z naszych dostawców części zalecił mi wklejenie termostatu na silikon z racji, że uszczelki są robione za grube i wyrywa gwinty z tylnej części obudowy
daniel46 / 2023-01-02 22:50:37 /
Nooo racja Tez tak zrobiłem kiedyś ale próbując go tam wcisnąć z uszczelka skończyło się na pęknięciu obudowy he he
Zali / 2023-01-02 23:26:52 /
Witam… Po długiej zimnej przerwie w końcu mogłem
zabrać się za prace z termostatem
Zakupiony termostat kulkowy założony tak jak powinien być odpowietrzony itd
Chodził długo na biegu jałowym wszystkie węże ciepłe z wyjątkiem dolnego do chłodnicy
Chłodnica powiedział bym ze letnia na dole u góry gorąca
Korek od chłodnicy był zdjęty podczas chodzenia przez 20 minut
Później go założyłem podczas odkręcenia zero reakcji ( płyn nie wystrzelił )
Cały czas chodził nawiew ( dmuchał ciepłym )
Gdzieś wyczytałem ze powinien chodzić bez nawiewu ale ta temp która stopniowo szła w górę
Jakieś porady bo ręce już opadają 😏
Termostat kulkowy zdjęcie opakowania poniżej
Zali / 2023-03-19 17:40:52 /
Byłem się przejechać zatankować no i niestety zagrzał się szybko
U góry chłodnica gorąca na dole letnia
Po odkręceniu korka chłodnicy ciśnienie jednak byli wcześniej pisałem ze nic się nie działo
Zali / 2023-03-19 18:53:16 /
No ale zagotowuje się czy tylko wskazówka robi Cię w ciula?
Zagotował się 😕
Zali / 2023-03-20 10:56:30 /
Zrób test CO2 porządny ze dwa razy. I chyba juz czas zwalić głowice jak wyjdzie pozytywnie.
Robiłem wszystko w porządku 😏
Zali / 2023-03-20 16:03:19 /
Nie chce zapeszać ale chyba znalazłem problem Mianowicie waż który idzie do obudowy tylnej termostatu był zapchany 😬🫣
Poprzedni właściciel lub jakiś mechanik włożył takiego czopa do niego
Gdy kupiłem te auto jeździło bez termostatu
Czy to celowe te zapchanie w takim wypadku ???bo naprawdę nie mam pojęcia w jakim celu ktoś to tam wsadził 😏
Zali / 2023-03-20 17:02:10 /
Sprawdź drożność nagrzewnicy, chłodnicy i ewentualnie pomniejszych rzeczy.
Na ostatnim Pucharze Capri miałem niby ładnie ogarnięty cały układ chłodzenia, z nową "starą" chłodnicą, na bogato zalane Prestone żółtym. No i na treningu pech chciał spadł kabelek z czujnika temperatury od elektrycznego wiatraka i nie zauważyłem, że mi temperatura poszła na max czekając w kolejce do startu. Oczywiście płyn wywaliło. Ale nie to było problemem. Problemem okazało się ponowne zalanie i odpowietrzenie, bo też mi się ciągle gotował po dłuższej chwili.
Cały wieczór piątkowy i sobotni poranek przed startem z tym walczyłem i rzutem na taśmę okazało się, że ciśnienie pewnie załatwiło starą nagrzewnicę, która przestała być drożna i przepuszczać płyn. Spiąłem węże na krótko pomijając nagrzewnicę i układ odpowietrzylem w dosłownie chwilę, a wskazówka temperatury nie drgnęła z optymalnej od tej chwili nawet przy największym katowaniu w największe upały.
No widzisz, pisaliśmy równocześnie, ale sprowadziło się do tego samego - drożności :)
Dzięki Poskładam w wolnej chwili i zobaczymy 💪
Zali / 2023-03-20 17:39:41 /
ten czop.. to nie przypadkiem z Opla?
Przypadek ? Nie sądzę :)
Grzesiek_Rudy
/ 2023-03-21 10:43:20 /
https://www.youtube.com/watch?v=z5rRZdiu1UE
Po wyjęciu tego czopa złożeniu tak jak należy nadal dolny waż jest zimny Temperatura w górę tak jak szła idzie dalej
Ręce opadają Brak mi pomysłu
Termostat otwiera się w garze a w aucie nie może ?
🙄 co robię zle?
Zali / 2023-03-26 18:57:32 /
Jeżeli auto nie miało termostatu, który jest tu trójdrożny, to ten korek robił za tylny grzybek termostatu - zamykał by-pass. W pełni sensowne rozwiązanie.
Natomiast co robisz źle?
źle, że odkręcasz korek ciśnieniowego układu chłodzenia, kiedy jest gorący. Spadek ciśnienia spowoduje natychmiastowe wrzenie.
Druga sprawa - niech ktoś skontroluje ten termostat po numerach. Jak dla mnie to on jest nie od tego auta. Temperatura pełnego otwarcia 92 stopnie. Termostat w naszych koloniach jest NA POWROCIE wody z chłodnicy. Więc wpadająca tam woda chłodzi go, a grzeje woda z by-passu. Uzyskanie 92 stopni na tym termostacie graniczy z przegrzaniem silnika. Stare kolonie mają termostaty na 87 stopni.
granadziarz_3M / 2023-03-26 20:08:25 /
Faktycznie ten pierwszy( miedziany )to bodajże 92 stopnie otwiera
Drugi mam na 88 stopni ( srebrny)ale jeszcze go nie wkładałem po tym wyjęciu czopa ale moim zdaniem jakos ten drugi po otwarciu ma mały przepływ Ten złoty po otwarciu w garnku ma wiesza przepustowość …
Są jeszcze takie krótkie termostaty do starszych roczników ale nie wiem czy taki mogę włożyć ( zdjęcie nr 3)
Czyli chcąc jeździć bez termostatu muszę włożyć ten czop z powrotem ? Czy lepiej bez ?
Zali / 2023-03-26 20:47:11 /
NIE MOŻESZ włożyć termostatu bez tylnego grzybka.
granadziarz_3M / 2023-03-26 21:55:32 /
Jeszcze jedno. Ten silnik ma żeliwną pompę wody. Prawdopodobnie ma ona tyle lat co ten silnik...
Weź ją zdejmij i zobacz czy istnieją jeszcze łopatki na wirniku, oraz czy wirnik siedzi na ośce, czy lata luzem?
Bo może faktycznie w tym leży problem, a reszta jest ok.
granadziarz_3M / 2023-03-26 22:05:48 /
Tez myślałem nad tym chociaż poprzedni właściciel mówił ze wymieniał pompę wody ale cóż już nikomu nie można wierzyć Zdejmę zamówię nowa i zobaczymy Dzięki za odp
Pozdrawiam
Zali / 2023-03-26 22:28:07 /
Nie mam jak sprawdzić dokładnie, ale 89TM w numerze cześci termostatu wskazuje na 2.9V6 - tam układ był tak samo skonfigurowany?
Konar / 2023-03-26 22:47:42 /
Tak teraz myśle ze gdy założyłem ten termostat kulkowy 89TM poprzednio ale był ten czop co później zauważyłem
I tak sobie przypominam ze grzał się pomału a waż na dole jak pojechałem się przejechać był tyci letni
Później założyłem po wyciągnięciu owego czopa ten drugi co jak kolega wcześniej wspomniał może on nie otwiera się bo jest na 92stopnie
Wiec zanim zwale pompę włożę ten kulkowy który jest na 88 stopni
Zali / 2023-03-27 00:48:43 /
Szybki update odnośnie problemu Wiec poczytałem trochę po angielskich forach na temat termostatu do 2.8 v6
Musi być 80 stopni !!!
Założyłem odpowietrzyłem Temp doszła do 93 stopni dość szybko Później doszło do 115
Gdy auto ostygło trochę odkręciłem korek od chłodnicy i włożyłem przyrząd do mierzenia temp Okazało się ze temp 82 stopnie Termostat się ładnie otworzył waż na dole gorący chłodnica tez a na zegarach 115 stopni
Myśle ze zegar temp może być niedokładny tym bardziej ze nie jest oryginalny ale do końca tez nie jestem pewny czy tak jest.Dla pewności kupię inny i sprawdzę …
Pozdrawiam
Zali / 2023-04-08 15:31:53 /
Ostatni ori post , zobaczcie
Odgrzeje kotleta , to jak jest z tymi coloniami 80 czy 87 termostat ?
Fakt że teraz wymieniłem jakiś taki no name 80 stopni na 87 , ile macie u siebie w v6 ?
Tweed / 2025-09-04 17:29:01 /
standardowe termostaty do V6 są 87stC
jednak Ford oferował również termostaty 82stC (nie 80), przeznaczone do gorącego klimatu,
jak się jeździ samochodem wyłącznie (lub głównie) w lecie to zdecydowanie lepiej używać 82stC
mam takie termostaty
camaro
/ 2025-09-04 17:52:16 /
Czy to jest taki bo się wczytuje w zakurzone posty ....
Tweed / 2025-09-04 18:26:20 /
A czekaj :) to jakie były temperatury wiatraka na chlodnicy przy termostacie 82 i 87 ?
Tweed / 2025-09-04 18:34:23 /
należy zacząć od odpowiedzi na postawione juz pytanie, kupic taki zestaw i wykorzystać:
https://allegro.pl/oferta/tester-szczelnosci-uszczelki-pod-glowica-glowicy-co2-25-testow-zestaw-lertz-15257398832
zanim cokolwiek przykręcisz lub odkręcisz w silniku.
Było sprawdzane i jest Ok
Tweed / 2025-09-04 19:25:19 /
jakie temperatury wiatraka?
camaro
/ 2025-09-04 20:14:02 /
termostat taki
camaro
/ 2025-09-04 20:19:51 /
Wiatrak jutro zmieniam , bo było 102/95 , a teraz daje 90/95 zobacze czy bedzie lepiej
Tweed / 2025-09-04 20:37:14 /
hmmmm, temperatura wiatraka.......
Też mnie to zaintrygowało .... :)
Robi się jeszcze ciekawiej:)
Szafa !G.O.P!
/ 2025-09-05 10:51:19 /
Dobra dobra , aż strach pytać co jeszcze Was "intryguje" ;p
Odebrałem właśnie czujnik wentylatora chłodnicy 90/95 , w nocy zamówiłem jak polecił Jarek owijkę ceramiczną na kolektor , ale z racji że dla mnie to 1 raz to nie wiem czy jest to łatwiej owijać na zdjęty kolektor więc na mokro będę owijał na założony... :)
Te osłonki termalne na przewody też zamówiłem... zaczynam się śmiać że prawie jak wyścig zbrojeń...
Ale ja trafiłem autem w najbardziej hu... czas jaki mogłem , niesprawdzone auto i jazda po mieście w korkach w środku dnia z towarem gdzie Słońce daje 34 stopnie...
Jak projektowali te silniki to jak to Camaro pisał 82/87/92 w zależności od klimatu , te 92 to gdzie to jeździlo norwegia / kamczatka ?
Klimat się od 50 lat zmienił , u nas w lato nie ma już 25 tylko 30/35+ stopnia potrafi być , to termostat "sycylijski" 82C wymagany na logike jak się "paczy..."
Tweed / 2025-09-05 11:08:59 /
Średnia roczna temperatura powietrza dla Polski w wieloleciu 1971–2000 wynosiła 8,0°C. W wieloleciu 2001–2020 wartość ta była większa o 1°C i wynosiła 9,0°C
Myślę, że zdecydowanie powinieneś to uwzględnić dobierając korek chłodnicy!
rozjechany liil
/ 2025-09-05 11:28:36 /
:))))
Tweed, u Ciebie kolosalnym problemem są rurowe kolektory (oddają kolosalne ilości ciepła na zewnątrz) i elektryczny wentylator PRZED chłodnicą. Przez ten układ na postoju masz pod maską dramatyczną temperaturę i zerową cyrkulację powietrza. Dodatkowo przez ostry wałek masz wolne obroty na poziomie 1200/min. Czego oczekujesz??? Masz tragicznie zakłóconą równowagę termiczną tego układu.
Nie wiem jakie parametry ma wentylator jaki zastosował Marcin, ale na moją dłoń włożoną za chłodnicę w czasie jego pracy - za małe. Sprawdź, czy dostępne są wydajniejsze.
I tak, jak jestem sceptyczny do Twoich pomysłów dotyczących wszelkich szufelek i lotek, to akurat przedni dolny spoiler wybitnie poprawiłby Ci chłodzenie przez wytwarzanie różnicy ciśnienia pomiędzy wnętrzem komory silnika a jezdnią, a to spowodowałoby zwiększenie samoistnego przepływu powietrza przez chłodnicę już od prędkości rzędu 40-50km/h.
No i ja osobiście z braku wentylatora na pasku dorobiłbym trzeci stopień regulacji wentylatora, tzn, żeby leniwie się obracał już od momentu włączenia zapłonu. Spowodowałoby to jakikolwiek ruch powietrza pod maską na postoju.
granadziarz_3M / 2025-09-05 11:51:03 /
Super , dzieki , to z tym wentylatorem sprawdzimy , a moze dać od środka ten wentylator , jak Wy to na forum tu pisaliście ssący ?
Nad spojlerem dolnym kombinowałem , nie wykluczone ze ten co go za granica zakładają z golfa 1 będzie , tylko przez kły musi być lekko przerobiony.
Tweed / 2025-09-05 11:59:59 /
Od środka duży wentylator się nie mieścił ze względu na koło pasowe pompy wody, ale można dać mały z boku - chłodnicy nie schłodzi, ale ruch powietrza zrobi. I połączyć oba stopnie czujnika temperatury do jednego i drugiego.
Bandaż na wydech to swoją drogą jest potrzebny.
m.kozlowski
/ 2025-09-05 12:37:03 /
Wisko tam się nie mieściło jeśli dobrze pamiętam, bo chłodnica jest grubsza.
m.kozlowski
/ 2025-09-05 12:37:39 /
załóż sobie taki na klamerkę :D
primo - porównywanie zaleceń producenta z efektem w projekcie z mnóstwem modyfikacji to pomyłka, oryginalne termostaty są przewidziane do oryginalnego układu chłodzenia, standardowych kolektorów itp.
teraz podstawa to zrobić wydajny układ chłodzenia, wentylator który umożliwi dobre chłodzenie i umożliwić usunięcie tego gorącego powietrza spod maski, gdzieś był chyba wątek o cyrkulacji pod maską, apropo wlotów itp.
dopiero później można regulować termostatem, ale ten powinien odpowiadać zaleceniom dla silnika i ewentualnie być lekko dostosowany do ogólnie występujących temperatur, szczególnie tych wyższych gdy się jeździ, a NIE ŚREDNICH ROCZNYCH, co one mają do tego? średnia 8stC może wyjść z rozstrzału -22 do +38 jak i +2 do +14 a w zależności od długości okresów to wręcz dowolnie.
jak jest zimno to nie ważne jak zimno (no, są granice...), jak jest umiarkowanie to też nie problem, zaczyna się on gdy jest gorąco, nawet jak to jest tylko miesiąc.
są miejsca takie jak północ Skandynawii gdzie upałów prawie nie ma, tam można stosować termostat 92, liczy się wydajność ogrzewania w zimie, ale w reszcie Europy jest on raczej nie do użycia.
standardem jest 87, ale z kolei jak ktoś mieszka na Sycylii, ogrzewania nie potrzebuje a w kółko się przegrzewa, więc 82 jest wyborem.
Samochody klasyczne zazwyczaj stoją w zimie, jeżdżą jak jest lato i ciepło, te które mają tendencje do przegrzewania będą się lepiej sprawować z termostatem 82 - jeszcze raz, to tak ogólnie, w oryginalnym samochodzie.
camaro
/ 2025-09-05 13:37:54 /
" ...Samochody klasyczne zazwyczaj stoją w zimie ..." - nie dotyczy Granady dreda :)
Kornik
/ 2025-09-05 14:16:55 /
Mój też bedzie zajeżdżony całorocznie :) jedynie okres sypania solą styczeń , może luty pod koc i potem na drogę , ja mu teraz zamówiłem miejsce w bardzo dobrym zakładzie konserwującym , zdejmą wszystko wyczyszczą i że tak powiem zaszyją go od dołu jak górala :) auto ma być całoroczne bez konsekwencji soli itp , zreszta ja nie przewiduje że ten samochód mnie przeżyje.
Tweed / 2025-09-05 14:33:14 /
dlatego to wszystko jest indywidualna sprawa :)
zimny termostat to słabsze ogrzewanie zimą, jak jest ono wydajne to ok, jak jest przypchana nagrzewnica i ogólnie słabo skonstruowane to zmniejszenie temperatury wody jeszcze to pogarsza
przez jeżdżenie zimą rozumie się raczej wtedy kiedy jest śnieg, mróz lub blisko tego, a nie tylko kalendarzowo,
sól to oczywista sprawa, wiąże się zazwyczaj z mrozem, trzeba pamiętać że utrzymuje się później długo na drodze, nie znika
jak dla mnie do pierwszych mrozów ok, ale później to dopiero jak deszcze wiosenne to wszystko dobrze spłuczą
camaro
/ 2025-09-05 15:27:19 /
Ja się czasem tu wypowiadam zbyt ogólnikowo a tu widze że trzeba się trzymać metryki jak uber żyd handlarz...
Węże u mnie jak są całe to są twarde ale miękie, nie tak że skała od pękniętej uszczelki.
Po jakiś 5 min nawiew ciepłego z silnika jest kosmiczny , zima to można bedzie jeździć w aucie w bikini...
Stanęło na tym że jednak jak widzicie będą szufelki z odpowietrznikiem w masce oraz spojler ...
Zamówiłem bandaże ceramiczne , oraz te opaski termiczne na przewody.
Korek jest , czujnik went chlodnicy jest
Jest też problem który trzeba przeskoczyć inaczej , między wisko a chłodnica mam dosłownie 1 cm
Nic tam elektrycznego nie wejdzie ...
Mam taki pomysł żeby dopasować płaski metalowy wiatrak od mustanga na 4 śruby dokręcony poprostu do "wisko"
Tweed / 2025-09-05 15:40:11 /
tak jak pisze Camaro, sól zostaje długo ja raz wyjechałem w grudniu i raz w lutym gdzie od długiego czasu było sucho,zrobiłem sumarycznie 15 km ,na wiosnę zlazlem pod auto i zobaczyłem kryształki soli które wgryzaly się w śruby zaciski i wszystko co w ocynku
Jellon aka Revenge Racer / 2025-09-05 15:48:47 /
Wiatrak to najlepiej taki , bo ma szersze mocowania rozstaw śrub , a wiadomo jak się żle wywierci to pod wpływem siły od środkowej przy obrotach moze się coś oderwać :)
Taki wiatrak wejdzie tylko trzeba pomierzyć czy 15/16/17 cali i moze jest wsteczny też , bo reverse to chyba u nich znaczy ssacy...
Tweed / 2025-09-05 16:02:00 /
Bartek, w tym wpisie Rozjechanego o średnich temperaturach, to chyba nie wyłapałeś jednej malutkiej subtelności:
I am an Engineer. My level of sarcasm depends on your level of stupidity.
:D
gryziu liil (EM)
/ 2025-09-05 18:52:30 /
Jak źle wywiercisz to bedzie bujać budom :D
mishq (Mateusz G.)
/ 2025-09-05 19:48:07 /
Tweed. Szufelki to kretynizm. Na poniższym rysunku:
masz przybliżony rozkład podciśnień i nadciśnień działających na karoserię, w zasadzie niemal uniwersalny. I teraz tam gdzie masz plus w kółku, to powietrze będzie naturalnie wlatywało do wnętrza. A tam gdzie masz minus - możesz zastosować wywiewniki w formie jakichś skrzeli.
Wymyślone przez Ciebie szufelki/wiaderka/kastry są w miejscu totalnie z dupy i jedynie pogorszyłyby i tak złą sytuację.
Wywiewniki max do 1/3 długości maski od przodu patrząc.
Nawiewników zero, bo będą "konkurować" z powietrzem przeciskającym się przez chłodnicę i wlatującym finalnie pod maskę.
"Hokej" pod przednim zderzakiem - bardzo tak, ponieważ wywoła podciśnienie pod podwoziem i usprawni wylot gorącego powietrza pod podwozie.
Popularne podnoszenie maski na zawiasach to bzdura. Jest to strefa gigantycznego nadciśnienia. Ma to sens jedynie w przeprawowym ofrołdzie, gdzie prędkości ~zerowe a wykorzystanie mocy ~100%. Powyżej prędkości ~40km/h więcej szkodzi chłodzeniu komory silnika niż pomaga.
granadziarz_3M / 2025-09-05 20:31:50 /
Ok więc mam dwie opcje na nawiew od środka :
1 : wiatrak na czopa od wisko bo są 4 śrubki samotne , i tu nie trzeba wiercić nic bo jest zapas regulacji na rozstaw śrub , oraz to jest reverse to ssacy
2 : wersja to szeregowo dwa wiatraki ssace , mniejsze 190 lub większe 225
Rozpięte na szerokości chłodnicy z wolnym środkiem tam gdzie jest szpic po wisko i czop jest 1 cm od chlodnicy , bedzie po środku wolny pasek 4 cm szerokości i te dwa wentylatory
Tyle dałem rade wymyślić , nie mam pomysłu na 3 wariant ...
Tweed / 2025-09-05 20:51:51 /
Kontynuując:
VA18-AP70/LL-86S
to jest numer SPAL-a, który powinien Ci wystarczyć. Nie wiem na jaką max średnicę pchającego wentylatora masz tam miejsce. MARCIN!!! Jakiej największej średnicy tam wlezie?
granadziarz_3M / 2025-09-05 20:54:14 /
Ja mam jakiegoś spala z przodu , nie widze numerów ,ale Marcin wsadził raczej maksymalny wiatrak bo jak zagladam z latarką to raczej nie ma przestrzeni na większy...
Jedyne co teraz się może stać , to tyle że po tych baranach na kolektor , na przewody , termostat i wymiana czujek wentylatora , plus hokej , że bedzie już dobrze i żaden ssacy wiatrak nie bedzie potrzebny ...
Tweed / 2025-09-05 21:03:58 /
zmierz mu średnicę.
granadziarz_3M / 2025-09-05 21:07:31 /
To już po robocie bo nie mam teraz jak sie wyrwac
Tweed / 2025-09-05 21:09:02 /
Spoko, mi już w kielichu brandy wyschła, więc też już się wyłączam...
granadziarz_3M / 2025-09-05 21:10:27 /
Idę maszynkę do popcornu odpalić, robi się ciekawie :-)
Konrad vel smasher
/ 2025-09-05 21:43:33 /
Gryziu dobre :D w punkt.
rozjechany liil
/ 2025-09-05 22:09:47 /
Gryziu... oczywiście że wyłapałem, znam tez poglądy Rozjechanego :) z korkiem oczywiście to był sarkazm, ale to wyżej to już pół żartem pół serio ;) ale nie o tym tu, tylko tematycznie.
Moja odpowiedź była kierowana do Tweeda, ale rzeczywiście pisząc ją zlały mi się w pamięci jakieś informacje o tej średniej, piszę czasem na raty, a Tweed wspominał coś o klimacie i Sycylii
camaro
/ 2025-09-06 22:06:14 /
O, słyszałeś Tweed, jeszcze moje poglądy weź pod uwagę dobierając korek... 😆
rozjechany liil
/ 2025-09-07 00:54:59 /
ale wiesz że ten reverse ze zdjęcia to by dmuchał z silnika do chłodnicy?
aaannnd / 2025-09-08 20:51:43 /