logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » instalacja gazowa » Silnik Mk1 V4 1500 z 1973 roku i gaz

Silnik Mk1 V4 1500 z 1973 roku i gaz

Czy do takiego silnika można założyć gaz?
od keidy produkowano utwardzone gniazda zaworów
czy ewentualnie można przerobić głowice.

Jeszcze jedna sprawa gdzie można kupić komplet uszczelek
(głowica wał itp) do tego silnika, pierścienie??

k4li Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-04-23 11:19:01 /


Utwaqrdzone głowice montowano chyba dopiero od '78. Chyba na pewno nie montowano ich w Capri Mk1. A poza tym silnik V4, nie wiem czy mam rację, ale chyba nie może być z 73.

michukrk Dokładna lokalizacja na mapie / 2002-04-23 12:16:18 /


Z tabelki http://www.capri.pl/garage/engine-settings.php wynika że silniki V4 1500 w różnych odmianach były produkowane co najmniej do 1983 roku, przy czym w Capri były stosowane w latach 1969-72. AFAIK takiego do niedawna miał (ma jeszcze?) Sebastian z Krakowa. O pierścieniach ktoś pisał że najlepsze produkują w Łodzi. Uszczelki - a w normalnych sklepach nie da się kupić? Albo w ostateczności w serwisie Forda? Jak chcesz parę adresów z GB to mogę podać, jeśli w Polsce nie znajdziesz.

Rafał L. Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-04-23 14:38:29 /


Chciałbym zwrócić uwagę na owe pytanie ponieważ nikt nie odpowiada a mnie także ten temat interesuje.

michukrk Dokładna lokalizacja na mapie / 2002-05-21 00:29:38 /


Michu - a co Cię interesuje? Na temat gazu się nie będę wypowiadał, bo nie wiem, ale pewnie wszystko się da. :) Od kiedy produkowano głowice z utwardzonymi gniazdami - kiedyś o tym ktoś pisał, chyba połowa lat 80., chociaż pewnie różne modele w różnym czasie; nie sądzę żeby w 1973 roku były utwardzone, ale kto tam wie, może akurat. Czy da się przerobić na utwardzone - da się, wszystko się da, tylko nie wiem czy jest to proste i czy warto. Uszczelki, pierścienie itp. jeśli Cię interesują to powinienem wiedzieć dzisiaj po południu.

Rafał L. Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-05-21 11:39:04 /


Chodzi mi o to jak będzie działać silnik w jedynce po założeniu gazu. Czy np V4 z '70 roku jest w stanie znieść jeżdżenie na gazie, ile taki silnik pociągnie i jakie będą tego konsekwencje. Po prostu czy silniki sprzed 30 lat są w stanie wytrzymać np 10 000 km albo i więcej na gazie czy nie sypną się z jakiegoś powodu.

michukrk Dokładna lokalizacja na mapie / 2002-05-21 11:58:45 /


Co do glowic to uwtardzane gniazda zaworów miały podobno te od '85. Przynajmniej tak było w przypadku 2.8.

Gacu Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-05-21 16:44:39 /


Silnik Koeln V4 1500 stosowany w Capri Mk I był produkowany aż do 1978 r. na potrzeby SAABa 96V4 (podobnie jak V4 1700). O ile jednak 1700 (na rynek USA) miał zmienione gniazda pod benzynę bezołowiową, to 1500 do końca szła tylko na Europę, a więc na etylinę. Nie jeździłem Caprychą na gaz, ale gniazda podobno w V6 Koelnach wylatują co moment, a silniki 2300 i 2600 V6 to technologicznie identyczne motorki jak 1500 i 1700 V4, tylko z dodanymi dwoma garnkami. Jeśli chodzi o głowice 1500 pod gaz lub bezołowiówkę, to nie masz co marzyć. Ale same gniazda z późnych 2300 lub 2800 (pierwsza połowa lat 80-tych) dadzą się bez trudu wsadzić do starych głowic V4. Podobnie pierścienie i panewki 2300 powinny leżeć do 1500, a 2800 do 1700 (jeśli ktoś wie coś innego na ten temat, niech rzuci na forum - moja wiedza w tym miejscu opiera się tylko na analizie specyfikacji w/w silników, bez cienia praktyki).

Pe®ana Dokładna lokalizacja na mapie / 2002-05-21 21:55:11 /


niczego to nie wnosi do tematu gazu w V4 ale sprostowanie, cylindry w 1.5 i 1.7 sa takie same, w 1.3 mniejsze
1.5 od 1.7 rozni sie skokiem
panewki sa identyczne we wszystkich V4 od 1.2 do 1.7
wszystkie V6 maja inne
zawory sa mniejsze w 1.3 (takie jak w 1.2 nie stosowanym w Capri) i wieksze w 1.5 i 1.7

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-05-21 23:45:56 /


dokładnie. mam 1,7 i 1,5 V4 rozkręcone
na części, średnica cylindra jest taka sama
ale tłoki są inne.. różnią sie położeniem
swożnia względem góry tłoka. przez co
1,7 ma wiekszy skok. korbowodów nie sprawdzałem
ale tez raczej są inne.

k4li Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-02-10 21:31:51 /


Pomieszałeś. Odległość od osi sworznia do denka tłoka nie wpływa na poj. skokową. Różnica tkwi w długości wykorbienia wału. A odległość o której mówisz jest inna, bo gdyby zastosować większy skok i te same tłoki, to by tłok się spotkał z głowicą.

/ 2005-02-10 21:39:40 /


mozna by skrocic korbowod i zastosowac ten sam tlok, ale korbowody sa akurat w v-kach takie same

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-02-10 21:44:38 /


mimo tego że skok jest inny w 1.5 i 1.7 a średnica tłoka ta sama to jednak tłoki nie są zamienne. Mają faktycznie inaczej umiejscowione sworznie.

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-02-10 22:04:34 /


no wlasnie zeby zmienic skok, nalezalo zmienic polozenie sworznia zachowujac ta sama wysokosc bloku wiec sie wszystko zgadza, Juz kiedys bylo pisane ze 1,5 i 1,7 ma ten sam blok, a o ile sie nie myle 1,2 i 1,5 ma ten sam wal, bo tam wykorbienie to samo, zas srednica tloka inna, jesli sie myle to prosze o korekte.

Mysza liil (EM) / 2005-02-11 00:25:26 /


Mysza, jak się zgadza, skoro się nie zgadza? Zmiana położenia sworznia nie zmienia przecież drogi, jaką pokonuje tłok pomiędzy DMP i GMP. Ergo, nie zmienia pojemności skokowej. Wpływa natomiast - przy założeniu niezmienności pozostałych wymiarów - na objętość komory spalania, a w konsekwencji na stopień sprężania.
Na wartość skoku wpływa tylko wał korbowy (wykorbienie), bo skok tłoka = 2x ramię wykorbienia. Koniec. Więcej parametrów w tym równaniu nie ma.

/ 2005-02-11 00:36:33 /


I jeszcze jedno - wszystkie cztery motory Koeln V4 mają różne tłoki, a wały są tylko dwa, zaś korbowody identyczne dla wszystkich. Wał z małym wykorbieniem mają motory 1.2 (tłoki 80mm), 1.3 (tłoki 84) i 1.5 (tłoki 89 z obnizonym sworzniem). A wał z dużym wykorbieniem i tłoki 89 z podwyższoną osią sworznia ma motor 1.7.
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-02-11 00:49:00 /


nie chodzi o to ze tlok ma wplyw na wartosc skoku, na to ma wplyw jedynie wykorbienie walu
ale przeciez dobrze napisal ze gdyby pozostawic ten sam korbowod i tlok to przy wiekszym wykorbieniu uderzylby w glowice
korbowody sa uniwersalne, wiec korygowali to wlasnie wysokoscia tloka
stopien sprezania to inna bajka bo kazda z pojemnosci byla w wersjach LC i HC
dlatego jest sporo roznych tlokow

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-02-11 05:16:55 /