logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Jak jest różnica w silniku 2.8 V6 150KM które były w sierrach i 2.8 V6 160KM z capri ??

Jak jest różnica w silniku 2.8 V6 150KM które były w sierrach i 2.8 V6 160KM z capri ??

Mam sierrka XR4i z silnikiem 2.8 V6 i widać, że ktoś poprzedni przebijał numery. W porównaniu z innymi XR4i jest troche mocniejsza i dynamiczniejsze. Na 1/4 mili 2,3 długości wygrywam. Jak można rozpoznać jaki to sielnik. Czy mają jakieś charakterystyczne cechy? Wiem że wydech w Capri był podwójny a w mojej sierrce łączy się na końcu ale to chyba 10KM nie daje :). Prosiłbym o pomoc:)Mam wtrysk k-jetonic.

Sebaxra / 2003-04-18 12:03:42 /


różnica była tylko i wyłącznie w wydechu...

a na chwilę obecną to moc zależy w głównej mirze od sanu silnika...

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-18 13:07:53 /


i roznice w zaokragleniach mocy do pelnych 10-tek

pewnie wydech nie zabiera calych 10 koni i faktycznie bylo np 153/158 i zaokraglili do 150/160

ale dokladnie tak jak pisal Trojkat, po 20 latach jeden z tych silnikow moze miec 150, a drugi 110 z racji zuzycia, albo nawet 50

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-18 13:50:45 /


A ja mam inną historię na ten temat, która dość dobrze pasuje do wątpliwości uzysku 10KM z podwójnego końca wydechu. Mianowicie: Ford wprowadzając Granadę II w okolicy roku 1977 wydumał silnik 2.8i, który jest w zasadzie taki sam jak późniejsze, ale pierwsze wersje wyglądały ciut inaczej od góry:



Inżynierowie ustalili dla tego silnika moc 150KM. I to była wartość względnie zgodna z rzeczywistymi osiągami. Po krótkim czasie, około roku, uznano że ten silnik na pewno jest mocniejszy niż wyszło pierwszym razem, i wylosowano liczbę 160KM. Ta wartość była podawana dla Granady II 2.8i długo, bo aż do 1981 roku, co się zbiega z premierą Capri 2.8i. Capri dostało taki sam silnik, ale w międzyczasie niemieckie TUV homologując w tym czasie Granadę nabrało po swoich pomiarach wątpliwości co do deklarowanych przez Forda 160KM, w wyniku czego Ford powrócił do pierwotnych deklaracji dość rzeczywistych 150KM. Od tego momentu Granada, Sierra, nawet Scorpio z tym samym silnikiem ale gdzie zamiast K-Jetronica wsadzono EFI mają deklarowane 150KM. A w Capri jakoś udało się przepchnąć przez homologację w TUV wartość 160KM. Może dlatego że przeszło to jeszcze przed wątpliwościami ze strony TUV co do mocy Granady, a może dlatego że udało się to uzasadnić właśnie podwójnym końcem wydechu, tutaj informacje są nie do końca "wyczerpujące".

A w praktyce podwójny koniec wydechu wart jest może ze 2-3 KM, czyli tyle, co rozrzuty mocy pomiędzy różnymi egzemplarzami tego silnika, albo nawet mniej, czyli na granicy (lub nawet poniżej) sensownej, powtarzalnej mierzalności tego parametru. Co do wartości 150/160 wynikających z zaokrągleń to trochę wątpie, bo dla wszystkich innych silników Ford podaje moce z rozdzielczością 1KM, nic nie zaokrąglając do "pełnych" liczb, więc nie sądzę żeby tak się stało akurat tutaj.

Kolejnym argumentem są wyniki pomiarów przeprowadzone na Capri 2.8i w momencie jego wypuszczenia na rynek, których dokonały różne niezależne od Forda "ciała" - i z tego co sobie przypominam, to nigdy w pomiarach ten silnik nie osiągnął nawet tych 150KM - zawsze to było na poziomie 140-kilka, pod 150. Tak więc te 160KM nawet na nowiutkim silniku to raczej między bajki trzeba włożyć.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-18 17:13:54 /


Sierry 2,8 XR4I mialy moce: 147, 148, 150 i 151 to są dane z katalogu IC Kat z częściami. Ale w innych tez takie wartości sie pojawiały np. NGK swiec zapłonowych. I to są inne typy silników np PR3 PR5 a Capri ma PRN, to może też ma znaczenie, bo ja wkładam do Capri PR 151 KM, ale czym on sie różni od pozostałych tego nie wiem.

Seba / 2003-04-18 17:21:53 /


gdzie można znaleść te oznaczenia PRN, PR3 ?? Jeśli to są numery silnika to klapa bo mam przebijane :)

Sebaxra / 2003-04-18 19:22:51 /


Oj nie chce Ci się szukać po stronie - a wszystkie informacje już są - zarówno skąd te 10KM różnicy, jak i gdzie jest kod silnika:

http://www.capri.pl/garage/engine-numbers.php

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-18 19:27:25 /


W Sierrkach były montowane silniki o kodzie PRT. Nie różnią się one prawie niczym od silników montowanych w Grandziach i Caprikach 2.8i. Jeżeli chodzi o moc tego silnika to w katalogu Burtona piszą, że K-Jetronic jest na tyle wredny (tłumi dopływ powietrza), że w praktyce trudno jest uzyskać z tego silnika więcej mocy. Szacują, że można ją podnieść o około 15KM. Tak więc podejrzewam, że jeśli w tych silnikach występują różnice w mocy to wahają się one w granicach 140-160KM. Dlatego mogły być różne wyniki homologacyjne i stąd dane techniczne podaja 160KM dla Capri (z podwójnym wydechem) i 150KM (dla autek z pojedynczą rurą). Wiem, że istniały wersje tych silników z kompresją większą niż 9.2:1 (tuningowane) ale nie mam żadnych wiarygodnych danych na temat mocy i momentu obrotowego. Oczywiście z tych silników wyciągano większe moce ale przy pomocy sprężarek (mechaniczne i turbo) lub rozwiercając silnik (do jakichś 3.7l). Przy takich przeróbkach modyfikowano też układ dolotowy, wydechowy i wtrysk. Więcej poczytać można na sierrkowej stronce: http://www.asknik.co.uk/car.html .

XR4x4 Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-04-19 23:03:14 /


PRN czy PRT to właśnie wynika z tego, do jakiego samochodu był silnik montowany - trzecia litera koduje model samochodu. N jest dla Capri. Ja też gdzieś czytałem, że K-Jetronic w tej postaci ma swój limit, ale coś mi się zdaje że była mowa o okolicy 200KM. Tyle że wyjściowo chodziło o to, skąd te 10KM różnicy, i może dość mętnie to napisałem, ale wniosek końcowy miał być taki, że uzysk na podwójnym końcu wydechu jest na poziomie produkcyjnego rozrzutu mocy fabrycznie nowych silników, a o powtarzalnych 10KM różnicy nie ma mowy. To 160KM to było życzenie Forda, w praktyce silniki miały pod 150KM, zupełnie niezależnie od samochodu, czy to Capri, Granada, czy Sierra. No chyba że w wersjach na rynek bodajże Szwajcarii i Szwecji, gdzie były trochę przymulone dodatkowym osprzętem zmniejszania emisji spalin, wtedy dawały ciut ponad 140KM.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-19 23:12:58 /


Nie byłbym jednak aż tak kategoryczny...
Gdzieś kiedyś czytałem (ale nie pamiętam gdzie) że gdy w latach 1981-82 Niemcy wprowadzili granice kategorii podatkowo-ubezpieczeniowych od swoich aut związane z mocą zamiast dotychczasowej pojemności, to Ford specjalnie "przymulił" swojego 2.8i (a w pare lat później podobnie nie wysilił 2.9efi), aby mieć swojego reprezentanta w klasie "sechzylinder 101 bis 110 kW" - podobnie jak uczynił Opel z Senatorem 2.8/140 PS.
W posiadanych przez mnie wynikach testów Granady i Capri z motorami 2.8i zauważalne są jednak róznice osiągów pomiędzy samochodami z lat 1980/81 i 1983/86. Testy pochodza z brytyjskich tygodników "Autocar" i "The Motor", a osiągi sprawdzano na tym samym torze MIRA. Czyzby az taki był rozrzut mocy między egzemplarzami z tym samym silnikiem?
'80 Granada 2.8i (nomin.160PS) - Vmax 190, 0-100 w 9.5s, zuż.pal.12.6 l/100
'84 Granada 2.8i (nomin.150PS) - Vmax 188, 0-100 w 9.8s, zuz.pal.11.6 l/100
'81 Capri 2.8i (nomin.160PS) - Vmax 207, 0-100 w 8.6s, zuż.pal.11.8 l/100
'85 Capri 2.8i (nomin.150PS) - Vmax 203, 0-100 w 8.8s, zuż.pal.10.9 l/100
'83 Sierra 2.8i (nomin.150PS) - Vmax 208, 0-100 w 8.2s, zuż.pal.11.7 l/100
'86 Scorpio 2.8efi (nomin.150PS) - Vmax 204, 0-100 w 9.0s, zuz.pal.9.9 l/100
te 2 ostatnie (WIEM, ŻE NIE POWINNY SIE TU ZNALEŹĆ) jedynie dla porównania, jakie korzyści niesie za sobą zastosowanie ELEKTRONICZNIE sterowanego wtrysku.
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-20 00:16:39 /


> Czyzby az taki był rozrzut mocy między egzemplarzami z tym samym silnikiem?

Nie to miałem na myśli - chodziło mi o rzeczywistą różnicę przy tym samym silniku, biorąc pod uwagę wydech z jednym/dwoma końcoami.

> '85 Capri 2.8i (nomin.150PS)

A to dla mnie jest nowina - Capri nigdy nie miało nominalnych 150, tylko zawsze 160 ?

> te 2 ostatnie (WIEM, ŻE NIE POWINNY SIE TU ZNALEŹĆ)

A to już dobry przykład na zbytnią dosłowność w interpretacji regulaminu :-)

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-20 00:34:21 /


OK, więc może dokładniej.
Różnice osiągów między Capri 2.8i z roczników 81/85 mniej więcej pokrywają się z różnicami dla Granady z roczników 80/84 (2-4 km/h, 0.2-0.3s/0-100, 0.9 l/100). Bezdyskusyjnie oba te auta po 3 latach zauważalnie osłabły, jednocześnie paląc w tych samych warunkach zauważalnie mniej paliwa. Pytanie zatem powtarza się po raz N-ty: dlaczego Capri do końca ma podawaną moc 160PS (MK masz rację - nie powinienem uzyć okreslenia "nominalnie"), a w Granadzie ów spadek osiągów uzasadniany jest właśnie spadkiem mocy? Czy istotnie pierwsze Granady iS miały podwójny wydech? Czy też wydech nie ma z owym spadkiem mocy nic wspólnego, a zmieniono wałek rozrządu albo nastawy Jetronica?
świątecznym zwyczajem trąćmy więc sie jajem. Pozdro...

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-20 11:52:48 /


> Bezdyskusyjnie oba te auta po 3 latach zauważalnie osłabły

Co się w ciągu tych trzech lat zmieniło: rocznik 81 Capri to wersja wyjściowa, z 4-biegową skrzynią. W 1983 roku Capri 2.8i dostało skrzynię 5-biegową, która była wolniejsza w temacie przyspieszenia 0-100. To raz. W roku 1984 nie było już produkowana wersja wyjściowa Capri 2.8i, tylko nieco ulepszone Capri 2.8i Injection Special/Super Injection (drobna róznica w nazwie zależnie od rynku GB/D). 2.8i dostało w tym czasie rzeczoną już skrzynię 5-biegową, dyfer ze szperą w standardzie, inne felgi - RS 13x7, no i trochę skóry i chyba więcej wygłuszenia w środku, ale to detal. W sumie dane wskazują na to, że samochód zrobił się nieco cięższy. To dwa. Stąd na moje oko - więcej masy i słabsze przełożenia w skrzyni dały zmniejszenie przyspieszenia i prędkości maksymalnej. Mniejsze zużycie paliwa wynika pewnie z jazdy na 5 biegu w czasie testów.
Co do Granady to niestety nic nie wiem ...

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-22 13:07:59 /


Powód moze być prozaiczny-wystarczą inne przeliczniki mocy przy dop. do ruchu sierry i capri, w związku np. z ekologia, albo z hamownią.

VIK / 2003-04-23 19:04:45 /


krk4m !!!!!!!!!!!!!! CAPRI GÓRĄ!!!! scorpio 2.8 EFI??????!!!!!!!???????ehehehehehe

VIK / 2003-04-23 19:12:39 /


do VIK.
Jeśli nie masz pojęcia o temacie to nie podnoś głosu. Scorpio w latach 09.85 - 11.86 było wyposażane w silniki 2.8 HC EFI. 2.9 EFI weszło dopiero 09.86.

Szajba Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-04-23 19:21:55 /


2.8 EEEEEEFFFFFFIIIIIIIIIIIII?????????????????????????????????????????????????? Przecież tam był wsadzony mechaniczny wtrysk, 2.9 EFI-zgadza się, a gdzie to mogę znaleźć?? jesli tak, to zwracam honor, ale musze zobaczyć, bo w książce do scorpio nie ma 2.8 EFI, tylko 2.8i na wtrysku mechanicznym, z resztą-jak żyję, 2.8 na elektroniku nie widziałem.

VIK / 2003-04-24 19:23:44 /


co prawda na stronie scorpio jest w tabeli 2.8 EFI, ale silnik w scorpio i sierrze np. z 2.8 niczym się nie różni, nie ma elektroniki, ja widziałem 2, w taxie i w priv. u znajomych, i KJetronic mają. Zgłupiałem teraz, szczerze powiem.

VIK / 2003-04-24 19:39:58 /


sam krk4m pisał: "Scorpio i Sierry na wielu rynkach miały w latach 86-88 silnik 2.8i (TO NIE JEST ZADNE EFI NAWIASEM MÓWIĄC) bez katalizatora" w post'cie na temat głowic!!

VIK / 2003-04-24 19:44:40 /


Aleś się uparł. Nie ma i już ? To tu masz jedną stronę z folderu Scorpio 85, w którym jest zdjęcie tego silnika (prawy górny róg):

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-24 20:16:52 /


A tu jest nawet jeszcze lepsze:

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-24 20:18:03 /


OK - jako że mnie wzywacie do tablicy, to powtórzę raz jeszcze.
Z tego co wiem, to silnik 2.8 do Sierry i Scorpio występował w 2 wersjach:
- wtrysk K-jetronic (a więc mechaniczny) bez katalizatora
- wtrysk L-jetronic (a więc elektroniczny) z katalizatorem
oba miały moc 150 PS DIN.
W wątku dotyczącym głowic mówiliśmy wyraźnie o silniku bez katalizatora, dlatego też podkreśliłem że ŻADNE EFI.
A w tym wątku kilka postów wyżej zamieściłem dane z testu auta nazwanego przez dżemojadów Granada MkIII Ghia właśnie juz z L-jetronikiem, coby wykazać o ile mniej pali od Sierry, Capri i Granady na poczciwej mechanice.
I to byłoby na tyle.

PS. Oczywiście nie bedę się kategorycznie upierał, że na jakichś rynkach nie było K-jetronika z katalizatorem i L-jetronika bez - wszystko się może zdarzyć.

Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-24 21:52:29 /


czyli 2.8 ze Scorpio w Capri ma 150 km????????Tak czy nie????85 rok czy 86

BABALOO Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-04-24 22:12:28 /


Ten motor z L-Jetronic i katalizatorem to nie miał 150 KM tylko : PR3 - 145KM/5800obr i PR4 143KM/5800obr

Seba / 2003-04-24 22:23:52 /


tak, ale pamietaj Artur ze z wtryskiem
Twoj przerobiony na gaznik nie bedzie mial tyle

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-04-24 22:35:30 /


OK, dzięki chłopy, gra gitara, jestem mądrzejszy!!

VIK / 2003-04-25 16:04:36 /


hmmm no ja teżnie wiedziałem że były takie EFI. Chyba ich mało wyszło raczej 2.9 się spotyka...

Sebaxra / 2003-04-26 23:07:47 /


Hej!
Odgrzebałem kotleta,
Ale czy silnik pokazany na obrazku przez Michała

MC75 Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-10-17 20:58:59 /


to ten sam silnik który przedstawił kolega Konar

MC75 Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-10-17 20:59:58 /


czyli 2,8 EFI na wtrysku Boscha K-jet ale z "amerykańskimi głowicami".

I jak to się ma do dyskusji obejmującej chyba różnice mocy silników TYLKO z głowicami o kanałach wydechowych syjamskich.

http://www.capri.pl/forum/458531#461041

Pozdr

MC75 Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-10-17 21:06:46 /


EFI i K-jet się wykluczają. EFI to Elecrtonic Fuel Injection, a K-jet to mechaniczny wtrysk ciągły.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-10-18 08:22:58 /


Faktycznie przepraszam
EFI to nie to samo co K-Jet
jasne


MC75 Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-10-18 20:07:05 /


nie mniej jednak, głowice o które pytałem,w moim wątku tutaj też się przewijają.

Przynajmniej na folderze.

Ale w dyskusji już nie bierze się ich pod uwagę, choć niektóre dane o mocach silników 2,8i z tego okresu(76-77-..78?) mogą właśnie odnosić się do silników z takimi głowicami + inny kolektor i k-jetem.

to odnośnie zdjęcia zamieszczonego przez Konara
oraz pierwszego zdania w poście Michała Koniecznego oraz zamieszczonego zdjęcia z folderu Granady.

MC75 Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-10-18 20:16:14 /


różnice biorą się z tego co panowie marketingowcy chcieli napisac. Ford ma tak tragicznie wykonane silniki, że nigdy nie miały tyle co w papierach.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-10-22 07:15:18 /


Jaka jest różnica miedzy wtryskami (wydajność)z 2,8 a 2,9 oba efi-czy w ogóle jest?

bon / 2016-02-26 19:34:54 /


a 2.8 miało EFI? może MFI ( mechanical fuel injection...)

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2016-02-27 19:22:38 /


W Scorpio było 2.8 EFI

PL / 2016-02-27 19:51:36 /


Miało. Ja miałem 2,8 EFI

PzDr

Palio Dokładna lokalizacja na mapie / 2016-02-27 19:52:51 /


W 2.8i są b. wydajne niż w 2.9i.
2.8i - Przepływ 3 bary/min, n-Heptan: 144,4 g
Rezystor: 16,15 Ohm

2.9i - Przepływ 3 bary/min, n-Heptan 108,6 g
Rezystor 14,50 Ohm

Spisane z katalogu Bosch-a http://www.bosch-automotive-catalog.com/pl (2.9i ma wyszczególnione trzy wtryskiwacze, zobacz sobie to wszystko jeszcze raz).

PiotrekFCapri / 2016-02-27 20:09:29 /


dzięki,choć już znalazłem zakurzone pdfy;)
W 2.8 są te same wtryski co w 2.0efi-tak na marginesie.

bon / 2016-02-27 23:23:07 /


Dokładnie :)

PiotrekFCapri / 2016-02-27 23:45:13 /