logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Interfejs EEC-IV - Megasquirt

Interfejs EEC-IV - Megasquirt

Gdzieś wspomniałem o takim wynalazku, dostałem dwa pytania o co chodzi a to już wystarczająco żeby odpowiedzieć zbiorowo.

Moja sytuacja była taka: ogarnąłem sobie silnik 2.9 EFI do Transita. Od Konrada Smashera mam do tego alternatywne sterowanie - komputer Megasquirt, z dedykowaną wiązką. Z przymiarek silnika do komory silnika Transita wynikło że przy użyciu różnych trick'ów to się zmieści, no ale na fabryczny rozdzielacz zapłonu z modułem zapłonowym TFI to już nie ma szans bez cięcia grodzi, a to było założenie wyjściowe że jednak nie tnę. A Megasquirt steruje zapłonem EDIS (z późniejszych 2.9 24V, bez rozdzielacza, poszóstna cewka) i tędy dalsza ścieżka.

Po pierwszych próbach i przymiarkach przyszła pora na zrobienie tego w sposób docelowy. Komputer Megasquirt na bazie swoich kryteriów uznałem za hobbystyczną zabawkę do jeżdżenia wkoło domu a nie coś co chciałbym mieć kilka tys. km od domu w różnych warunkach, użycie jakiegokolwiek innego "uniwersalnego" wiąże się z mozolnym strojeniem (Megasquirt tak samo, niby wstępnie był zestrojony przez Konrada na tyle że dało się tym dość względnie bezproblemowo jeździć, ale jednak nie do końca idealnie i pewnie nie we wszystkich warunkach).

Wpadłem na całkiem oczywisty pomysł użycia fabrycznego komputera, nad którego zestrojeniem w Fordzie spędzili milion godzin i wiadomo że jest dobrze. Może nie maksymalnie i wyżyłowanie dobrze, ale niezawodnie i konserwatywnie dobrze a to dla mnie dobre kryterium.

Tyle że komputer EEC-IV Forda steruje zapłonem TFI a u mnie ma wjechać EDIS, który sterowany jest niestety zupełnie niekompatybilnie z fabrycznym EEC-IV. Na bazie swojego potencjału w tym zakresie uznałem że zrobię moduł sterujący EDIS'em na podstawie sygnałów z EEC-IV / TFI. Tyle że to chwilę potrwa (bo jeszcze mnóstwo wszelkiej różnej pracy), a do tego dodatkowo żeby to zrobić to muszę pomierzyć sobie wszystkie sygnały sterujące EDIS'em i zobaczyć co i jak tam trzeba, więc muszę to nadal uruchomić na Megasquircie.

O moim module sterującym EDIS'em z EEC-IV od 2.9 EFI w innym odcinku.

Byłem akurat na etapie robienia całej wiązki i żeby nie robić tego dwa razy (najpierw wiązka dedykowana dla Megasquirt, potem wiązka dla EEC-IV) wymyśliłem że zrobię od razu wiązkę dla EEC-IV, ze złączem typowym dla EEC-IV - czyli w zasadzie fabryczny układ, gotowy do wpięcia fabrycznego komputera.

Żeby do tego bez kombinacji nadal podłączyć potrzebny mi jeszcze Megasquirt, wykoncypowałem taki interfejs jak poniżej. Pozwala on podłączyć Megasquirt'a do złącza EEC-IV i udawać komputer EEC-IV. Z małymi niuansami, bo doszło jeszcze z boku małe złącze do podłączenia EDIS'a i szerokopasnowej sondy lambda dla Megesquirt'a, ale właśnie osobnym złączem, żeby cała wiązka EEC-IV była praktycznie jak fabryczna bez żadnych kombinacji.

Owoc starań poniżej. Pozwala podłączyć Megasquirt'a w miejsce EEC-IV, udającego EEC-IV i można zacząć kombinować. U mnie sterował EDIS'em, ale Megasquirt steruje też TFI, więc można sterować tym też całkowicie fabryczne 2.9 EFI z fabrycznym rozdzielaczem (po przestawieniu tego i owego w konfiguracji Megasquirt'a).

Jakby ktoś chciał sobie tak pokombinować, wycisnąć siódme poty z silnika większe niż jakoś tam konserwatywnie zmapowany fabryczny EEC-IV, to można taki układ wpiąć zamiast fabrycznego EEC-IV i w zasadzie bez żadnych przeróbek instalacji zacząć zabawę.

Płytek interfejsu zrobiłem kilka, do oddania chętnym za dobre słowo. Płytka goła, trzeba sobie uzbroić w złącza. Złącze EEC-IV trzeba pozyskać z jakiegoś zbędnego komputera - np. od 2.4 których nikt po nic nie chce, albo z wcześniejszego na przepływomierzach których też nikt nie chce.

Leży mi też cały Megasquirt zestrojony przez Konrada do 2.9, nie mam na niego planów choć do testów i kombinacji jest wygodnie go mieć, ale może byłby do wydania.




Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2025-08-13 11:12:58 /


Ale wypas, nie to co malowane kiedyś pisakiem i trawione w chlorku żelazowym :D

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2025-08-13 14:51:36 /


Podoba mi się to. I nie narzekaj tak na tego MSa, on ma mega potencjał jak znudzi Ci się fabryczne konserwatywne auto. Ja tam oczami wyobraźni widzę tam turbo 2.9 w tym Transicie :)

Ta sonda Innovate może też emulować sondę waskopasmowa, więc możesz ją z EECIV wykorzystać.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2025-08-13 20:46:35 /


Michał, w wątku o diagnostyce EEC IV zadałem Ci pytanie. Rzuć okiem.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2025-08-13 20:50:30 /


Michał taki moduł P'n'P do MegaSquirta to może zrobić furorę za dużą kałużą.
Tam bardzo dużo wydumek jeździ na tym MS. Pytanie tylko czy takie EEC-IV z 5.0 ma taki sam pinout co 2.9? Bo to chyba byłaby tam najbardziej popularna aplikacja.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2025-08-14 10:23:50 /


5.0 z mustanga jest chyba sekwencyjne i komp steruje ośmioma wtryskami osobno, wiec pinout może być inny.

Mysza liil (EM) / 2025-08-14 12:24:55 /


w 5.0 pozostałe wtryski to piny 12-15, 35, 39 w kolejności wtrysków 6,7,8,5,4,3 przy manualnej skrzyni nie używane (na szybko patrząc po internetach to pinout analogiczny)
Pin 58 - #1 wtrysk, 59 -#2 wtrysk, czyli u nas nieparzysta trójka i parzysta trójka. Więc chyba nie byłoby problemu zrobić taki moduł P'n'P do MS do 5.0.

aaannnd Dokładna lokalizacja na mapie / 2025-08-15 20:56:58 /


GND 19...... GND18... przecież i tak wszystkie zwarte ze sobą. Czyli GND.

RAV :) Dokładna lokalizacja na mapie / 2025-08-16 14:27:32 /