Hej , więc po rozmowie z właścicielem , mam mu podać jak najwięcej i formacji ...
Ja mam tylko zdjęcia z burtona i co najwyżej mogę mu zdjąć i wysłać obecny wał na przymiarki.
Poratujecie co ja mu moge jeszcze za dane podać ?
Tweed / 2025-08-27 11:10:25 /
Moc i moment silnika, przełożenie skrzyni, mostu…
Konrad vel smasher
/ 2025-08-27 11:17:10 /
Domyślam się o co chodzi, ale odpowiem Ci na poziomie Twojego zapytania. Wyślij mu cennik biletów autobusowych w Kielcach i wysokość najwyższego szczytu w województwie świętokrzyskim.
Tomek, sprecyzuj proszę, co chce Krawczyk wiedzieć.
Grzesiek_Rudy
/ 2025-08-27 11:21:05 /
Podejrzewam, że długość by się przydała, ale ja tego nie podejmuję się wytłumaczyć :). Zawieź mu auto najlepiej.
m.kozlowski
/ 2025-08-27 11:34:09 /
On chce wszystkie szerokości , rozstawy , mówił mi żeby mu nawet wysłać ten zwykły łamany wał z podporą na wzór on sobie ściągnie informacje , lub dwa i trzy , zdjąć obecny wał lub podjechać do zaprzyjaźnionego warsztatu na zdjęcie informacji z podwozia.
O mocy , skrzyni itp nic nie było , ja podejrzewam że mam mu dać rozmiary krzyżaków , jak to jest spięte od strony skrzyni i od mostu.
Popisze z Nim o konkretniejsze informacje , bo dla mnie to czarna magia lub poprostu skontaktuje kogoś z Was z nim dla dobrego przepływu informacji.
Tweed / 2025-08-27 11:34:52 /
A co z Twoim wałem jest nie tak?
mateush (proko) 3M / 2025-08-27 11:38:52 /
no właśnie... co żeś znowu wymyślił. Co jest nie tak z obecnym, po co w ogóle chcesz coś od P. Krawczyka zamawiać?
rozjechany liil
/ 2025-08-27 11:42:42 /
no dobra, domyślam się, że o to chodzi - Są luzy na krzyżaku wału od strony skrzyni , i mały od strony mostu.
weź ta daj do ludzi od wałów, wymienią krzyżaki, wyważą, i po temacie. po co znowu szukasz kwadratowych jaj...
rozjechany liil
/ 2025-08-27 11:47:26 /
Chłopaki zróbmy to , a nie co jest z obecnym :)
Różnica bedzie spora w mechanice na tym silniku , przy wałku , odelżonym kole , i ilości koni , wymiana wału ze stalowego na karbonowy , nie da , ale da konkretne zmiany.
Robimy robimy ,
Pytanie bo tu ja zakładam czysto teoretycznie , wg mnie najlepszym wyjściem jest wał jednoczęściowy , bez podpory prosta siła z silnika na most
Chyba że nie ma róznicy i wał dwucześciowy z podporą to lepsze rozwiązanie ?
Tweed / 2025-08-27 11:47:56 /
Nic nie wymyślił tylko ta moc 2.8 skręciła wał w kształt spirali
mishq (Mateusz G.)
/ 2025-08-27 11:48:17 /
Rozjechany nie bądz jedynym psujem w pokoju i już nie pisz "Nie" :)
Tweed / 2025-08-27 11:49:38 /
Wał jednoczęściowy jest tańszy w konstrukcji, więc jeśli księgowi Forda zgodzili się na dwuczęściowy z podporą, to musiały być jakieś dobre inżynierskie argumenty na rzecz tego rozwiązania.
No chyba, że nie zauważyli :).
Przy tej mocy/momencie karbon jest tu niezbyt potrzebny, no chyba że na zloty będziesz woził taflę lustra, żeby położyć pod auto :)
m.kozlowski
/ 2025-08-27 11:54:34 /
Nie wiadomo czy masz w budzie otwory na podporę wału do dwuczęściowego
mishq (Mateusz G.)
/ 2025-08-27 11:54:48 /
Wiadomo, bo teraz jest dwuczęściowy.
m.kozlowski
/ 2025-08-27 11:57:50 /
A chyba że tak.
mishq (Mateusz G.)
/ 2025-08-27 11:59:33 /
Dwudzesciowy jest mocniejszy przy mniejszej średnicy. Ale rodzi to problem podpory gdzie pierwsza część wału leci w osi ze skrzynią, co czasem wymusza zainstalowanie podpory dość nisko. Przy dwu częściowym można na wyjściu ze skrzyni zrobić precel który kompensuje strzały na napęd, a dalej i tak mamy dwa krzyżaki. Czasami precel jest przy moście, ale nie u nas, mało tego czasem są 2 precle, jeden przy skrzyni a długi przy moście, nadal mając podporę przy braku krzyżaków :) ale to wszystko wymusza zachowanie kątów.
Pamiętaj, że karbonowy jest zawsze jednoczęściowy, a przynajmniej nigdy nigdzie nie widziałem dwuczęściowe go. Poza tym oprócz lżejszego portfela to chuj da ci ten karbonowy wał tak na prawde. Nie masz 1200nm żeby go uznać za konieczny, oprócz tego, że będzie fajnie wyglądać :) ale też czasem tak robię, bo mam taką ochotę bardziej niż potrzebę więc rozumiem :)
mateush (proko) 3M / 2025-08-27 13:01:00 /
Auto już wyglada , nikt się nie bedzie tu podniecał że jest karbonowy , a po tyg bedzie caly uwalony blotem itp nie o wyglad tu chodzi.
Zaczynam się śmiać, że mam śmiały chytry plan dominacji wypasionych taunusów na forum caprików , musimy odwrócić trendy i że to niby Ci gorsi bracia o konstrukcji cegły :))
Jak to po mojemu :
- jest już fajny projekt , silnik zawiecha itp to można to dopiąć wałem żeby jeszcze skoksić projekt i robić "polski" lans na forach UK i Eu XD
- na końcu tego wszystkiego jest napisane małym druczkiem ,że masa "resorowana" wału , im jest lżejszy tym powoduje mniejsze spalanie bo silnik mniej się męczy :D
Więc jak już założę te bebechy do skrzyni , wszystko się dotrze i bedzie ten wał ....
To może zejdę do tych 6+ L na sto przy niskich prędkościach i sam sobie ustanowie rekordy spalania 2.8 .... :)
To jest mechaniczne wyzwanie , nie logika.
Tweed / 2025-08-27 13:16:46 /
Można się było spodziewać że o spalanie chodzi ;D
konrad.s
/ 2025-08-27 13:20:39 /
gość jest niereformowalny...
jojczysz tu, że nie wiedziałeś, że wpakowałeś worki pieniędzy w nie potrzebne rzeczy, podczas gdy wiele osób Ci to mówiło od początku. Później niby zaczyna to do Ciebie docierać i przyznajesz, że się uczysz i, że częściowo to było bez sensu. Po to by dziś... wjechać z wałem karbonowym, znów widząc opinie - "na ...uj Ci to", ale przecież Ty wiesz lepiej, będzie mniejsze spalanie i lans na forum UK. Ehhh
rozjechany liil
/ 2025-08-27 13:34:49 /
Myślę, że bardziej zauważalnie mniejsze spalanie byłoby po założeniu turbinki Kowalskiego :).
Albo czterech dojazdówek :).
m.kozlowski
/ 2025-08-27 13:43:33 /
Ja nadal konsekwentnie realizuje plan ciekawego egzemplarza , nie musimy być aż tak poważni.
Kase już utopiłem , jest coraz lepiej , ostatnie tyg były ciężkie i humor spadł bo się psuło tu i tam plus opóźnienia to strasznie leci motywacja .... jak wszystko gra i daje tyle radości , że sobie wczoraj przy pomarańczowym zachodzie słonca po jeździłem po miescie i chwile po ekspresówce , to znowu wrócił cały romantyzm auta 🥰
Rozjechany każdy z nas tutaj składa te swoje resoraki i w sumie motywacja jest taka sama , żeby były jeździły , warczały , gryzły asfalt i straszyły "ekologów" XD
Tweed / 2025-08-27 13:44:03 /
Policz kiedy wydasz te 10k na paliwo przy zejściu o 1l paliwa na 100km
mateush (proko) 3M / 2025-08-27 13:45:52 /
Pamiętam jak ktoś ze 3 lata temu napisał że gaznik holley itp to bedzie ogromne spalanie itp , no to mnie zmotywowało , tak samo jest z tym , wałem , mówię sprawdzam i robimy
Napisałem do krawczyka o instrukcje , jakie dane mu mamy podać , czekamy...
Tweed / 2025-08-27 13:46:04 /
Rozjechany - przeca w ledwie co poprzednim poście "ałtor" przyznał się bez bicia, że to jest "wyzwanie, a nie logika".
A jak tak właśnie podejrzewałem od dobrych 2 lat, że z logiką to nie ma zupełnie nic wspólnego...
Pozdreaux.
KRK 4m
/ 2025-08-27 13:48:05 /
I mamy puentę.
Ok , zostawmy już temat żeby był bardziej techniczny niż fantazyjny.
Tweed / 2025-08-27 14:04:24 /
nie no jak ktoś coś robi dla zabawy/wyzwania czy z powodu jakichkolwiek innych fantazji, to ja na to jak na lato, kibicuję wręcz, bo lubię ludzi którzy robią rzeczy bez sensu dla frajdy.
Niech tylko nie wraca tu z żalami - że po co mu to było, że bez sensu i kasa jak para w gwizek.
Ale niech będzie pozytywnie, dawaj Tweed i rób ten karbon! oby zrobił robotę i odczucia były na plus, a nie tak jak z mostem, trzymam kciuki i chętnie będziemy się przyglądać ;)
rozjechany liil
/ 2025-08-27 14:38:36 /
Ok , potrzeba mi takich danych :
"Najciężej jest dobrac slip yoke na wałek wyjściowy ze skrzyni. Potrzebna jest liczba zebow, srednica zewnetrzna, wewnętrzna oraz średnica zewnętrzna tulei po której pracuje uszczelniacz "
Napisałem mu ze skrzynia to Fordowska n9 taka jak z forda sierry
No ale wiecej info My mu mozemy podać .
Tweed / 2025-08-27 15:04:14 /
O to pyta
Tweed / 2025-08-27 15:05:02 /
Tweed teraz to już za późno. Spóźniłeś się na mega wały z KPO więc już nie kombinuj :))))
Janina / 2025-08-27 16:21:50 /
https://www.burtonpower.com/propshaft-slip-yoke-type-9-e-35mm-diameter-25-splines-prop-yoke.html
Taki??
mateush (proko) 3M / 2025-08-27 20:36:37 /
Dobra, jak Tweed oszczędzi już na paliwie inwestując w karbonowy wał to może za rok przyjedzie na Puchar i nie będzie musiał pisać o oszczędzaniu i liczeniu dnia straty w restauracji:D
Jędruś / 2025-08-27 20:56:12 /
Piepsz ten wał hondy mało palą :)
Skuterek od chnczyków se kup :)
gryziu liil (EM)
/ 2025-08-28 07:46:51 /
do wału należy dokręcić silnik elektryczny, daje to duże obniżenie zużycia w jeździe miejskiej. I dodaje mocy przy ruszaniu spod świateł.
Jest także sporym wyzwaniem technicznym. Tak więc...
Można rozrusznik wykorzystać ;)
mateush (proko) 3M / 2025-08-28 13:47:54 /
Mam taki karbonowy długosci 1430mm. Z jednej strony na precla a z drugiej homokinetyk. Jest praktycznie nowy. Do N9 by podszedł przez precla, pytanie tylko jak z długością?
zapek??? !G.O.P!
/ 2025-08-28 15:47:01 /
Popatrz tutaj. To jednoczęściowy wał stalowy z przegubem homokinetycznym przy skrzyni.
Jakby ten mój wał nie okazał się za długi to można by go spiąć prawilnie ze skrzynią poprzez precla a przegub homokinetyczny poprzez adapter z flanszą mostu lub jeszcze lepiej, zrobić nową flanszę. Myślę że koszt tej zabawy zamknie się w góra 3tys a wał ten pracował z silnikiem o mocy nominalnej ponad 500KM.
zapek??? !G.O.P!
/ 2025-08-29 10:39:52 /
A czy nie uważasz, że homo i krzyżak w aucie z ruchomym dyferencjałem nominalnie nieleżącym w osi wału to nie jest dobry pomysł? Przecież będziesz miał nierównobieżność ataku w moście....
granadziarz_3M / 2025-08-29 16:59:01 /
Tak może być jeśli skrzynia nie będzie pracowała z walem w osi. Przegub elastyczny można analizować podobnie jak kardan więc na pewno trzeba będzie dopasować położenie napędu do kąta roboczego wału napędowego.
zapek??? !G.O.P!
/ 2025-08-30 12:35:19 /
4.3.2.1 Start ;) Poszło :)
markokrk / 2025-08-30 13:27:45 /
Zapek, z czego ten wał?
mateush (proko) 3M / 2025-08-30 13:35:33 /
W Capri MK2 1.3 Kent miałem 1-częściowy. To tak jako ciekawostka.
Konrad vel smasher
/ 2025-08-30 16:19:28 /
W taunusie tc2 kombi jest jednoczęściowy
Szafa !G.O.P!
/ 2025-08-30 17:07:46 /
Z jakim motorem ten kombiak?
W TCII 4d 1,6 był 2-częściowy.
gryziu liil (EM)
/ 2025-08-30 19:00:07 /
1,3 miały jednoczęściwe
granadziarz_3M / 2025-08-30 20:46:52 /
Wał jest z Giulii QV.
Jednoczęściowe wały nie mialy przegubu gumowego tylko dwa krzyżaki.
zapek??? !G.O.P!
/ 2025-08-30 21:03:02 /
Tc2 1.6 4b
Szafa !G.O.P!
/ 2025-08-30 21:10:40 /
Capri mk1a kent 1.6gt - jednoczęściowy 😁
adrian_c / 2025-08-31 00:00:49 /
Jeśli oszczędności na spalaniu są ostatnim warunkiem spójności projektu i nadal ma być spektalarnie, to najlepiej pójść w sprawdzone rozwiązania, które wzbudzą sensację i ,,podziw" nawet w UK, czyli stare i sprawdzone.... LPG 😀
Chinodios / 2025-08-31 07:18:05 /
Tu nie chodzi o zasade oszczędności , bo ja wcale nie jeżdżę jak ktoś z Greenpeace u , nie po to jest to wszystko w silniku żeby się toczyć...
Chodzi o to że przy zwykłej jeździe lub podróży np na weekend do Chorwacji itp auto na 5 biegu dojedzie za grosze , i im niżej tym lepiej , a 85% jazdy teraz to jest zabawa nie wiem ile to pali , tu się nie chce oszczędzać , to jest tak jakbyście dostali bolid F1 i jeździli po bułki do żabki... XD
Aha i żadnego mandatu itp nie dostałem od 9 lat , jestem wzorowym obywatelem :)
Tweed / 2025-08-31 08:31:42 /
Mandatu nie dostałeś, bo świętokrzyska policja słynie na całą Polskę z lenistwa i bezradności... W Kraku masz kamery na co drugich światłach i już dawno miałbyś przekroczone 24 punkty i zaproszenie na powtórny egzamin.
A swoją drogą takie uliczne ściganki są domeną gostków, którzy nie mają gdzie się wyżyć. A Ty przecież masz Miedziankę, na której podobno czasami upalasz swojego Trabiego. Mało Ci? Może pogadaj z jakimś lekarzem...
Pozdreaux.
KRK 4m
/ 2025-08-31 08:59:41 /
Lekarze już od Tomka nie odbierają telefonu. To bardzo rzadki przypadek i nikt nie chce się podjąć 😆
mishq (Mateusz G.)
/ 2025-08-31 09:25:58 /
Nie chce sugerować że to może być ten pierwszy raz w historii multiwersum , że Krk może nie mieć racji... XD jest to pewien komplement i zaszczyt , ja nie podejmuje się ocen na odległość bo niech pierwszy rzuci kamieniem ten który nie dostał głupawki jak miał za młodu capri czy taunusa , ja mam swoje 18/20 lat teraz , i skoro jeżdżąc po całej polsce nie dostałem mandatu , ani stłuczki to jakoś sobie daje rade ... , gdybym był taki głupi jak czasem się wygłupiam i Was podjudzam z nudów to tu by już pisał koroner a nie ja... :)
A teraz hej ho do auta by się dłubać szło... :D
Tweed / 2025-08-31 09:54:20 /
Zapek proponuje precel +homokinetyczny, więc nie wystąpi nierównobieżność. Przy nieparzystej liczbie kardanów owszem. W Najtańszych aautach tak robili.
Precel nie może przenosić obciążenia kiedy nie jest wał i odbiornik są nie w osi. Momentalnie się wtedy rwie. Czyli precel odpada przy sztywnym moście. Wyjątkiem są konstrukcje typu LR, gdzie radius jest tej samej długości co wał i precel przy moście nie pracuje kątowo. Precel jest do dzielonego wału albo do IRS.
granadziarz_3M / 2025-08-31 22:24:22 /
Powiedział co wiedział.., no i ma rację. Precle nie występują w jednoczęściowych wałach gdy ten pracuje z wahliwym odbiornikiem momentu.
Giulia ma dyfer i niezależne zawieszenie z tyłu więc wał jest w osi.
Zastanawiam się tylko jaki jest margines dopuszczalnej nieosiowości gdyż Capri czy Taunus to nie terenówka i tam ruch mostu w trakcie jazdy jest niewielki i będzie powodował znikome zmiany kąta wału.
zapek??? !G.O.P!
/ 2025-09-01 17:32:05 /
przerabiałem temat jak nie jest odpowiednio w osi to mocno wpada wibracje a przy ruszaniu potrafi skakać jakby w ogóle nie był umocowany w podporze
Jellon aka Revenge Racer / 2025-09-01 18:25:22 /
Jak most w taunusie idzie w dół, to dodatkowo spogląda atakiem w ziemię. Tak, że precel baaaardzo odpada.
granadziarz_3M / 2025-09-01 21:17:29 /
ja o nierównobiezności, a nie o zasadności precla przy braku osiowowści.
W teorii nieosiowy precel będzie równobieżny.
granadziarz_3M / 2025-09-02 19:08:44 /
W kwestii technologii to trzeba wiedzieć jak się robi te wały. Otóż materiałem wejściowym jest rura karbonowa do której wkleja się końcówki. Normalnie na klej. Dlatego zastanawiam się, czy można wziąć fabryczny wał i wymienić końcówki? Może trzeba być tym pierwszym który nie będzie wiedział że się nie da i to zrobi?
zapek??? !G.O.P!
/ 2025-09-02 21:35:21 /
W najtańszych samochodach była nieparzysta ilość kardanow? No popatrz, Granada 2.8i manual, 3 sztuki :)
Mysza liil (EM) / 2025-09-03 06:00:29 /
Wal jednoczęściowy tylko w słabych silnikach? Mazda rx8, jednoczęściowy, dwa kardany, kompozyt.
Mysza liil (EM) / 2025-09-03 06:02:42 /
Długi wał musi mieć dużą średnicę a gruby wał jest cięższy i trudniej go wyważyć, ma większą prędkość liniową na krawędzi więc ma większą bezwładność, wszystko źle, nie dobrze. Dlatego lepiej sprawdzają się wały dzielone, z cieńszej rury, lżejsze. Sytuacja się zmienia gdy wał o dużej średnicy potrafi ważyć niewiele a taki jest wał karbonowy.
zapek??? !G.O.P!
/ 2025-09-03 06:19:55 /
Wały jednoczęściowe o większej średnicy są według mojego doświadczenia lżejsze. Porównując np. wał ze scorpio do wału chevy S10 4.3 czy Lincolna Continentala '78 460.
Przemek S. / 2025-09-03 11:35:38 /
Zwykly wał dorobiony gdzies w Szczecinie za 800zl. Z tego co pamietam to Wołek musial popracowac troche nad mocowaniami mostu i skrzyni by ustawic wszystko w optymalnej pozycji by nie bylo wibracji.
szeski
/ 2025-09-03 12:03:55 /