logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Capri, a bezołowiówka

Capri, a bezołowiówka

Witam. Przeglądałem sobie dane silników V6 i znalazłem cos co mnie zainteresowało, a mianowicie podawany jest kąt wyprzedzenia zapłonu w zależności od stosowanego paliwa, czyli benzynka ołowiowa lub bezołowiowa. Zastanawiam się w takim razie czy można lać bezołowiówkę do tych silników? Bo patrząc na dane silników nie widzę różnicy, a jeśli jest jakaś różnica to może ktoś wie po czym odróżnić czy do danego silnika mozna lać benzynę bezołowiową? Pozdrawiam

kavaler / 2002-02-13 01:14:06 /


Jeżeli gniazda zaworów są utwardzone to bez problemu można lać bezołowiówkę. Mam gdzieś opisany sposób sprawdzania czy silnik jest przystosowany do bezołowiowej jak nie zapomnę to w najbliższym czasie podam.

XR4x4 Dokładna lokalizacja na mapie / 2002-02-13 08:53:46 /


Jestem mocno zdziwiony, miałem szybko sklecić swój komentarz, ale najpierw sprawdziłem tą tabelę. Śmiem twierdzić, że zakradła się tam pomyłka. To czy benzyna jest ołowiowa czy bezołowiowa nie ma znaczenia dla ustawienia zapłonu.
Zapłon musi być ustawiony zależnie od liczby oktanowej paliwa. Czteroetylek ołowiu był kiedyś używany do zwiększania liczby oktanowej, ale oprócz tego ołów "smarował" gniazda zaworowe. Dzisiaj liczbę oktanową zwiększa się innymi dodatkami. Aby móc stosować paliwo bezołowiowe zawory i gniazda muszą być wykonane z innych materiałów. Na 90% silniki Capri nie spełniają tego warunku.
Na stacjach benzynowych można dostać środki zastępujące ołów, które dodaje się do bezołowiówki. (nie wiem na ile są skuteczne -nie próbowałem)
Kiedyś paliwa określało się kolorami zależnie od liczby oktanowej, może stąd wzięła się nieścisłość w tabeli, kolor skojarzono z ołowiówką i bezołowiówką.

*Piotrek* / 2002-02-13 09:46:44 /


Ford robił głowice przystosowane do benzyny bezołowiowej od 1985/86 roku, ale nie wyłącznie. Wyłącznie takie były dopiero od 1989 roku. Jest jednak szansa na natrafienie na taki silnik, albo w przypadku zamontowania ich fabrycznie w ostatnich chwilach produkcji (choć raczej dotyczy to rynku brytyjskiego), albo w wyniku jakichś podmianek.

Rozróżnić takie głowice można po ich dodatkowym oznaczeniu. Głowice z utwardzonymi gniazdami, czyli do benzyny bezołowiowej mają różne literki w różnych miejscach. Głowice od 2.8i mają literę D lub E na flanszy wydechu, 2.0 OHC mają P, PP, R lub RR na flanszy wydechu obok 4 świecy, a 1.6 OHC mają literki M, MM, N lub NN w tym samym miejscu. Ale dotyczy to stanu fabrycznego, zaś przy każdym remoncie mogły być założone utwardzone gniazda. Choć jeśli nie wiadomo, lepiej założyć że ich nie ma.

Co do problemu z kątami wyprzedzenia zapłonu w tabelce, to nie jest to pomyłka, tylko raczej niepełna informacja. Dane dla benzyny ołowiowej były podawane przy założeniu używania benzyny 98-oktanowej (Superbenzin w Niemczech, 4-star w Anglii), zaś benzyna bezołowiowa ma 95 oktanów, i z tego to wynika.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-02-13 20:59:23 /


Jednym słowem jeśli jeżdżę na 95 oktan to zapłon ustawiać na 6 stopni, a jak na 98 to na 9?

kavaler / 2002-02-14 01:40:15 /


Do Euzebiusza
Moim zdaniem nie. Myślę,że trzy oktany różnicy zdarzają się na co dzień na tym samym paliwie zależnie od stacji benzynowej lub dostawy. Trzy stopnie wyprzedzenia zapłonu to dość dużo jak na tak małą zmianę liczby oktanowej.
W niektórych starych samochodach można spotkać fabrycznie montowany przełącznik zmieniający kąt wyprzedzenia zapłonu zależnie od paliwa. Myślę, że miały one rację bytu kiedyś gdy można było kupić benzynę "niebieską” – 78 oktan i „żółtą” – 92-94 oktan.
Idealnym rozwiązaniem byłoby kupienie cysterny benzyny, aby zapewnić powtarzalność paliwa i na hamowni dobranie optymalnego kąta wyprzedzenia zapłonu – tak brzmi absurdalna teoria.
Jaki kąt ustawić w praktyce – nie wiem. Myślę, że należy trzymać się w podanych granica (np. 6-9°), a dokładne ustawienie dobrać eksperymentalnie, na podstawie odczuć z jazdy.
Wracając do benzyny bezołowiowej, to myślę, że gdy nie mamy pewności co do tego jakie gniazda mamy w głowicy to jedynym rozwiązaniem jest stosowanie benzyny uniwersalnej lub eksperymentowanie z dodatkami do benzyn bezołowiowych.

PS.
MK – jestem pełen podziwu i szacunku dla Ciebie za wiedzę, którą posiadasz, skąd Ty bierzesz tyle szczegółowych informacji ?


*Piotrek* / 2002-02-14 10:27:35 /


Nie wiem co spaprałem w poprzedniej odpowiedzi, ale &#8221, &#8211 i &#8222 miały być myślnikiem lub cudzysłowem.

*Piotrek* / 2002-02-14 10:45:17 /


kąt wyprzedzenia zapłonu??? ja tam jeżdziłem cały czas na bezołowiowej 95 i było dobrze,troche gorzej jak wlałem 98

starrsky / 2002-03-15 06:08:16 /


A jaka jest różnica czy zaleję PB95 czy U95 ?
Pytanie lamerskie, ale proszę o odpowiedź...

Rayo Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-05-06 17:01:21 /


PB95 to bezołowiowka jak masz utwardzone gniazda zaworow to mozesz ja lac.
U95 to odpowiednik E94 dla samochodow z nieutwardzonymi gnizadami czyli mona lac do capri bez obaw.
Osobiscie leje U95
pozdro

cOke Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-05-06 20:53:54 /


Do cOke:
Tyle to i ja wiem :P
Do wszystkich:
Nie chodzi o to, że jak mam katalizator to nie leje U95 tylko Pb95.
Jak mam nieutwardzone gniazda i nie mam katalizatora to leje U95 a nie Pb95.
Mi chodzi o to, że nie mam katalizatora i mam utwardzone gniazda a leje z przyzwyczajenia U95 a mógłbym lać Pb95. Tylko po co ??? Cena jest ta sama, liczba oktanowa teoretycznie też, więc o co chodzi, o ochronę środowiska ?

Rayo Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-05-07 08:48:40 /


Rayo o twoje dobre samopoczucie lej co chcesz, jak mozesz, ja nie lubie bezołowiowki i leje U ot wszytsko, kewstia widzimisie

cOke Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-05-08 00:13:33 /


Oto cytat zapożyczony z powyższej wypowiedzi : "2.0 OHC mają P, PP, R lub RR na flanszy wydechu obok 4 świecy" co oznacza, że silnik posiada głowicę przystosowaną do benzyny bezołowiowej.
Czy silnik 2.0 ohc, z oznaczeniem "205" na bloku i symbolem "P 9" na rogu głowicy, w okolicy 4 świecy jest przystosowany do benzyny bezołowiowej?

Śmietan / 2005-11-16 14:58:56 /


No własnie, przyłączam się do pytania i przy okazji co to jest ta flansza, czy ktoś ma zdjecie poglądowe gdzie dokładnie szukać w okolicy 4 świecy oznaczeń w 2,0 R4 ???

Piotra Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-11-16 15:13:45 /


to ta listwa od której odchodzą rury w kolektorze :)

nOx Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-11-16 16:14:11 /


Czy naprawdę nikt nie wie czy 2.0 ohc z blokiem "205" i oznaczeniem P9 przy flanszy wydechu koło 4 świecy ma głowice przystosowane do bezołowiowej? Czy blok "205" wystepował tylko przy 2.0 EFI? Bo jeżeli tak, to chyba każde EFI było na bezołowiową...a może nie? Potrzebuję pewności, dzieki za pomoc i opinie.

Śmietan / 2005-11-17 15:42:07 /


Nie odzywałem się, bo nie miałem pewności wobec pierwotnej wersji pytania. Natomiast na jedno z pytań pomocniczych mam odpowiedź - NA PEWNO istniały Pinto SOHC 2.0 z blokiem 205 i wtryskiem wymagające benzyny ołowiowej. Dotyczy to Sierry na rynku brytyjskim w latach 85-86. Jednakże nie mam pojęcia czy bloki te miały "P9" w rejonie IV świecy.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-11-17 16:03:17 /


Dzięki :) Czy ktoś dysponuje danymi dotyczącymi oznaczeń na bloku silnika/głowicy mówiącymi o typie benzyny jaką jest zasilany silnik? MK wspominał coś o literkach P,R,PP,RR... Prosiłbym o rozwinięcie tego tematu osoby mające dostęp do manuali i innych źródeł danych.

Śmietan / 2005-11-17 16:13:14 /


Michał Konieczny napisał, że:
"Głowice od 2.8i mają literę D lub E na flanszy wydechu"
A jak mam EN to mogę przyjąć, że mam utwardzane gniazda? 2.8i 84 rok... Oryginał.
To jak?

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-01-01 11:50:20 /


EN do duze wypukle litery na glowicy oznaczajace tylko ze jest to glowica od 2.8

W Capri generalnie nie bylo glowic na bezolowiowke tak jak nie bylo katalizatorow, pod sam koniec produkcji mogly sie przypadkowo trafic utwardzane glowice ale to tylko przypuszczenia

te literki nabite na flanszy oznaczajace utwardzona glowice sa male, mniej wiecej jak te z numeru silnika i sa one nabite od gory na plaskim kawalku flanszy przy samej uszczelce kolektora wydechowego
wszystkie Scorpio 2.8 mialy takie glowice

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-01-01 18:47:37 /


To kiedyś znalazłem na forum. U mnie w granadzie wg tego utwardzona ale i tak od czasu do czasu dolewam do baku ten specyfik zamoiast ołowiu.

bartek nowakowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-01-02 23:09:28 /


jest to troche slabo zaznaczone, ale mniej wiecej w tym miejscu
kolko obejmuje rowniez to duze oznaczenie typu glowicy np. EN ktore jak juz pisalem nie ma nic wspolnego z bezolowiowka

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-01-03 01:18:03 /