logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » zawieszenie » szersze opony a obciążenie napędu.

szersze opony a obciążenie napędu.

Zastanawia mnie jeden fakt: Po zmianie kół z zimówek (185) na letnie (235) zacząłem odczuwać, że Carla jakoś wolniej się zbiera. Nie wiem czy to tylko takie odczucie, bo 235 stawiają zdecydowanie większe opory ruchu (toczenia). Na zimówkach wydawało mi się, że dynamiczniej przyspiesza ale tylko ruszając.
Ale wracając do sprawy: Na wale jest pewien luz i czasem jak się rusza można usłyszeć takie krótkie metaliczne stuknięcie. Od kiedy założyłem 235 to wydaje mi się, że to stuknięcie jest głośniejsze i nie wiem czy może przez te opony na wał (i te wszystkie łożyska, krzyżaki etc) nie są przenoszone jakieś dodatkowe obciążenia? Jak ruszam dynamicznie to opony jakby wgryzają się w asfalt, 0 buksowania czy choćby pisków. Jak miałem 205-tki to zdarzało się zerwać przyczepność ale teraz - auto jest jakby w szynach. Na innych biegach nie odczuwam żadnych zmian. Ma ktoś w Was jakieś doświadczenia w tej kwestii co by rozwiać albo potwierdzić moje wątpliwości ?

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 13:16:49 /


a skąd wiesz, ze 235 stawiają większe opory toczenia?

jakie dokładnie miałeś opony przed i po wymianie?, pytam o napędzaną oś.

Mysza liil (EM) / 2009-04-17 13:27:37 /


Lato - wcześniej miałem 205 (obie osie).
Zima - 175 przód, 185 tył.

Lato OBECNIE - 205 przód, 235 tył.

Większe opory to właśnie moje subiektywne odczucia. Jednego dnia jeździsz na zimówkach, zjeżdżasz do garażu i zmieniasz na letnie. I ruszając, masz wrażenie, że w bagażniku masz dwa worki ziemniaków.. A jak mocniej naduszę gaz to 205tki trochę piszczały i auto się zbierało a przy 235 mam wrażenie, że na gumach są kolce i przy wbiciu gazu do dechy przednie gumy odrywają się od ziemi :) Tylko bez żadnych jaj - to tylko ODCZUCIE! Ja chcę wiedzieć co na to przenoszenie napędu i czy jakoś cierpi przy tym. ..

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 13:35:13 /


Milo, wez se nie rób jaj, o dokładny rozmiar opon pytam, to bredzisz bez sensu :/

Mysza liil (EM) / 2009-04-17 13:53:57 /


Większa powierzchnia styku opony z nawierzchnia, większe tarcie, w efekcie lepsza przyczepność.

KAMEL Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 13:57:18 /


Podejrzewam, że Myszy chodzi raczej o profil opony, a co za tym idzie o promień koła i jego wpływ na prędkość :)

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-04-17 14:00:43 /


a metaliczny dźwięk to pewnie z tej tulei łączącej wał z główką dyfra

mario75 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-04-17 14:12:50 /


Pytaj konkretniej Mysza :)
235/60 R13
205/60 R13
175/70 R13 185 nie pamiętam :)

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 14:19:06 /


235/60 R13 jest wyższa od 205/60 R13 (ma większą średnicę) ... i tutaj leży problem a nie w samej szerokości ...

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-04-17 14:24:47 /


Różnica w obwodzie opony to tylko 113mm.

KAMEL Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 14:31:01 /


z tego co z fizyki pamiętam - w tym wypadku, jak jest większy promień, to zmienia się ramię, w związku z czym potrzebny jest większy moment obrotowy przyłożony w miejscu styku koła z podłożem potrzebny do wprawienia koła w ruch - ruszenia samochodu (tak w skrócie), czyli Carla ma ciężej, żeby wystartować. A różnica promienia to około 18mm, czyli możesz to już odczuwać całkiem nieźle. Gdybyś założył np 175/50 R13 - to by zadziałało w druga stronę i byś miał dopiero szybszy start ;)

Fuszix 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 14:32:24 /


Kamel, musze Cie poprawic, bo troche mnie razi. Sila tarcia nie zalezy od wielkosci powierzchni. Tarcie to sila nacisku pomnozona przez wspolczynnik tarcia;)

PieM Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 14:33:26 /


Fusz, moment obrotowy to cecha ruchu obrotowego, a więc moment jest w osi. W punkcie styku z podłożem, moment zamienia się w zwykły wektor siły. Zaświadczam, jakiem fizyk teoretyczny! :D

Konar / 2009-04-17 14:35:37 /


Zgadza się ale zakładając stałą powierzchnię i nacisk szersza opona ma większy współczynnik tarcia.

KAMEL Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 14:39:32 /


:) No.. ja fizykiem nie jestem ale to napisałem na początku - że jest większy opór. Różnica (jak się przyłoży obok zarówno 205 jak i 235) nie jest aż taka duża, a na 205 zbierała się całkiem fajnie.

Ale generalnie odchodzicie od głównego problemu: Jak to się wszystko ma do nadwyrężania całego napędu.??

Pytam, bo jak na SO będzie 200m to nie chcę wykończyć wału czy czegoś tam jeszcze no i chcę się pobawić a nie odpaść w pierwszej rundzie..
Poza tym na trasie nawet przy takich walcach idzie jak burza i nie wiem jak wtedy działają te opory (tak btw), bo przy ponad 140km/h pali mi naprawdę niewiele więcej...

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 14:56:03 /


skoro na napęd działają wieszke siły to na 100% sie to odbija na nim.

Kohito_PS Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 15:26:01 /


większe*

Kohito_PS Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 15:26:18 /


siła, która powodowała buksowanie kół przy mniejszych oponach nie zginie, tylko pójdzie w układ przeniesienia napędu i obciąży go, a Ty chyba miałeś problemy z wałem napędowym o ile dobrze pamiętam?
Ale Twoje capri to nie dragster i raczej nie powinno nic się ukręcić przy pierwszym strzale ze sprzęgła :)

Flonder Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-04-17 15:39:44 /


Napewno opona 235 z felgą jest cięższa od od wąskiej zimówki więc na ruszenie cięższego koła trzeba więcej siły.Więcej siły to większe naprężenia w układzie napędowym.

Maroo Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 15:40:07 /


"Więcej siły to większe naprężenia w układzie napędowym" i tak nie bedą wieksze niż jest wstanie pyprodukować silnik. czy buksuje na 205 czy "podnosi przód" na 235 siła jest taka sama tylko efekt inny.

fordofil Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 20:09:19 /


No sory, ale coś za coś. Tak mi się wydaje, że Pająk dłubał Milowy silnik. I chyba nie robiłeś tego, żeby oszczędzać teraz wał, albo wnikać czy coś odpadnie, czy nie. Pająk nie bierze tego na poważnie, i jest szczęśliwy ;) Uklad przeniesienia napędu będzie bardziej dostawał w kość odpychając auto, niż buksując kołami. Pewnie, że siła nigdzie nie ucieknie, ale jak buksuje, to znaczy ze siły jest poprostu za dużo :) Czyli jak chcesz oszczędzać układ napędpwy, to cegła pod pedał.

Mysza liil (EM) / 2009-04-17 22:15:16 /


No dłubał, dłubał :) Ale ja nie Pająk i nie mam warsztatu pod domem :) I szkoda mi ciut jednak tak Carlę nadwyrężać.. Szkoda, bo polubiłem te szerokie kapcie :) Ale rzeczywiście chyba 205-tki są najbardziej optymalne do Capri. No.. tak wnioskuję.
Ja tam jej nie katuję z każdych świateł, bardziej myślałem o SO właśnie. Takie jednorazowe ekstremum to chyba nie zaszkodzi? ;)

Ale kurcze, jak to jest, bo przecież Pająk ma na Tweety'im 15 calowe chyba 255-tki?!?!
I rusza to to jak pocisk.. Fakt, że Pająk ma tam koni całe stado ale jednak..

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 22:48:01 /


I spiek

Zawada1 Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-17 23:03:20 /


a podeslij mi Milo zdjecia tych 235 :) moze bysmy jakis interes ubili :D

Kohito_PS Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-18 08:28:53 /


Pokaż lepiej jak Carla stoi na tych laczach, bo mogę mieć chyba takie opony tylko pewny nie byłem czy się zmieszczą.

Zawada1 Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-18 19:36:05 /


MILO zmniejsz profil...

look


http://moto.allegro.pl/item606085723_235_50_13_top_tuning.html

Marek F Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-18 21:59:46 /


O kurcze! Nie wiedziałem, że są w tym rozmiarze i z tym profilem!

No to jak by się to to moje autko zachowywało na takim profilu?

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-19 11:04:21 /


po pierwsze odnośnie profilu, to jaką masz szerokość felgi? bo jak 7 cali to przy profilu 50 dla 235 będzie opona bardziej odkształcona, więc profil 60 będzie powodował mniejszą deformację opony.
W czystej teorii niższy profil powoduje lepsze zachowanie się opony na zakrętach i zmniejszenie własności tłumienia drgań powodowanych nierównościami nawierzchni.

W praktyce przy silniku o mocy rzędu 100-150km nie będzie to miało większego znaczenia poza wizualnym. To nie są moce przy których różnica w szerokości 205-235 ma istotny wpływ na przyspieszenie.
Co do wpływu szerokości opon rzędu 235 na obciążenie układu przeniesienia napędu przy 2.0 ohc, to sugeruję zadbać po prostu o sprawność całego układu (skrzynia, most, wał), a nie szukać optymalnych i ładnych opon, żeby zniwelować stuki i zgrzyty zajechanego układu przeniesienia napędu.
Pozdro

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-04-19 11:41:21 /


Ale żeś to oficjalnie napisał Zoggon :)
Nie bardzo kumam o co chodzi z tą deformacją opony a felgi mam 7calowe.
Aha, cały układ przeniesienia napędu mam sprawny ale właśnie zastanawiam się czy taki zostanie i czy za bardzo się go nie obciąża..

Btw. wczoraj zauważyłem, że na tych lakach przy 2 i 3 biegu Carla się lepiej rozpędza (bez kata, po prostu dynamiczna jazda).

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-04-19 13:20:17 /


Ja mam oponę 245 na feldze szerokości 6 cali :-PPPPPP

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-04-19 13:55:24 /


Milo, sprawa jest prosta, większa opona z tyłu, więc auto ma ciągle z górki i dlatego się lepiej rozpędza. Ale dopiero od drugiego biegu, bo przy szerszej gumie ma lepszą przyczepność i przy takiej mocy na jedynce podnosi przód i z kolei ma pod górkę. Ot i cała zagadka.

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-04-19 14:49:12 /


z deformacją opony to jest tak, że każda szerokość opony wymusza dany zakres szerokości felgi na której opona o danej szerokości może być stosowana, do tego należy także uwzględnić profil opony.
tak więc przykładowo jeśli felga jest za wąska w stosunku do szerokości opony, to albo przy dużym ciśnieniu w oponie, z opony zrobi się balon, albo przy niższym ciśnieniu ścianki opony będą zapadnięte i samochód będzie pływał w zakrętach.
Im wyższy profil opony, tym większa tolerancja stosunku szerokości opony do szerokości felgi.
Przykładowo spróbuj naciągnąć oponę 235/60/13 na felgę o szerokości 7" a następnie czysto teoretycznie spróbuj naciągnąć oponę 235/35/13 na felgę o szerokości 7".
Np. dla wielkich balonów w samochodach terenowych mówi się, że szerokość felgi może stanowić 60% szerokości opony. Zasady tej natomiast nie zastosujesz dla opon drogowych o bardzo niskim profilu.

Rozmiar opony - Szerokość felgi (zalecana | minimalna | maksymalna)

135/80 R 13 - 3,5 | 3,5 | 4,5
---
145/70 R 13 - 4,5 | 3,5 | 5,0
---
145/80 R 13 - 4,0 | 3,5 | 5,0
---
155/65 R 13 - 4,5 | 4,5 | 5,5
155/70 R 13 - 4,5 | 4,0 | 5,0
155/80 R 13 - 4,5 | 4,0 | 5,0
---
165/65 R 13 - 5,0 | 4,5 | 6,0
165/65 R 14 - 5,0 | 4,5 | 6,0
165/70 R 13 - 5,0 | 4,0 | 5,5
165/70 R 14 - 5,0 | 4,0 | 5,5
165/80 R 13 - 4,5 | 4,0 | 5,5
---
175/65 R 14 - 5,0 | 5,0 | 6,0
175/70 R 13 - 5,0 | 4,5 | 6,0
175/70 R 13 - 5,0 | 4,5 | 6,0
175/70 R 14 - 5,0 | 4,5 | 6,0
175/80 R 14 - 5,0 | 4,5 | 6,0
---
185/55 R 15 - 6,0 | 5,0 | 6,5
185/60 R 13 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/60 R 14 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/65 R 14 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/65 R 15 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/70 R 13 - 5,5 | 4,5 | 6,0
185/70 R 14 - 5,5 | 4,5 | 6,0
185/80 R 14 - 5,5 | 4,5 | 6,0
---
195/50 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/55 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/60 R 14 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/60 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/65 R 14 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/65 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/70 R 14 - 6,0 | 5,0 | 6,5
195/70 R 15 - 6,0 | 5,0 | 6,5
---
205/40 R 17 - 7,5 | 7,0 | 8,0
205/45 R 16 - 7,0 | 6,5 | 7,5
205/50 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/50 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/50 R 16 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/55 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/55 R 16 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/60 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,5
205/65 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,5
205/70 R 14 - 6,0 | 5,0 | 7,0
205/70 R 15 - 6,0 | 5,0 | 7,0

215/40 R 17 - 7,5 | 7,0 | 8,5
215/45 R 17 - 7,0 | 7,0 | 8,0
215/70 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,0
215/75 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
---
225/45 R 16 - 7,5 | 7,0 | 8,5
225/45 R 17 - 7,5 | 7,0 | 8,5
225/50 R 16 - 7,0 | 6,0 | 8,0
225/55 R 16 - 7,0 | 6,0 | 8,0
225/60 R 15 - 6,5 | 6,0 | 8,0
225/60 R 16 - 6,5 | 6,0 | 8,0
225/65 R 15 - 6,5 | 6,0 | 8,0
225/70 R 15 - 6,5 | 6,0 | 7,5
---
235/40 R 17 - 8,5 | 8,0 | 9,5
235/45 R 17 - 8,0 | 7,5 | 9,0
235/65 R 16 - 7,0 | 6,5 | 8,5
235/65 R 16 - 7,0 | 6,5 | 8,5
235/70 R 15 - 7,0 | 6,0 | 8,0
235/70 R 16 - 7,0 | 6,0 | 8,0
---
245/40 R 17 - 8,5 | 8,0 | 9,5
245/40 R 18 - 8,5 | 8,0 | 9,5
245/45 R 16 - 8,0 | 7,5 | 9,0
245/45 R 17 - 8,0 | 7,5 | 9,0
245/50 R 16 - 7,5 | 7,0 | 8,5
245/70 R 16 - 7,0 | 6,5 | 8,0
---
255/40 R 17 - 9,0 | 8,5 | 10,0
255/45 R 17 - 8,5 | 8,0 | 9,5
255/45 R 18 - 8,5 | 8,0 | 9,5
255/50 R 16 - 8,0 | 7,0 | 9,0
255/55 R 17 - 8,0 | 7,0 | 9,0
255/55 R 18 - 8,0 | 7,0 | 9,0
255/60 R 16 - 7,5 | 7,0 | 9,0
255/65 R 15 - 7,5 | 7,0 | 9,0
255/65 R 16 - 7,5 | 7,0 | 9,0
---
265/70 R 15 - 8,0 | 7,0 | 9,0
265/70 R 16 - 8,0 | 7,0 | 9,0
---
275/40 R 17 - 9,5 | 9,0 | 11,0
275/60 R 15 - 8,0 | 7,5 | 9,5
275/70 R 16 - 8,0 | 7,0 | 9,0

masz tu przykładową tabelkę stosunku szerokości opony do szerokości felgi z uwzględnieniem profilu. Możesz zauważyć, że np. dla opony 235 z profilem 40 tolerancja w szerokości felgi jest dużo mniejsza niż dla profilu 70... jednym słowem zalecana szerokość dla 235/40 to 8,5 cala a dla 235/70 to 7 cali.

Co do osiągów, to większa średnica koła, to większe opory i większe trudności z rozpędzaniem. Gdybyś czysto teoretycznie postawił obok siebie 2 koła: 235/60/13 i 205/40/17 to okazałoby się że mają one niemal identyczną średnicę. Za to gdybyś założył na swoją Carollę oponki tego typu:

http://images21.fotosik.pl/355/3925d1056339cab4med.jpg

lub:

http://www.allegro.pl/item610810454_opona_continental_195_40r13_195_40_13_r13_13.html

to pewnie i na 2 biegu by ładnie piszczała... no ale coś za coś.
pozdro.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-04-19 16:34:09 /