W sumie nie w Capri, ale sytuacja analogiczna, jakbym robił swap napędu z Capri do Escorta :) [w tym przypadku jest to Kadett i Manta]
Nie przełożyłem jeszcze zegarów na takie z obrotomierzem. Mam więc most 3,67 od zamiast oryginalnego 4,11 oraz skrzynię inną zamiast tej oryginalnej. Znam przełożenia obydwu skrzyń.
Stara to
3,733
2,243
1,432
1
aktualna:
3,64
2,12
1,336
1
Jako, że linka prędkościomierza jest do skrzyni podłączona zakładam, że można w jakiś sposób wyznaczyć, że teraz 35 km na jedynce to tyle i tyle obrotów. Chodzi o to, aby sobie wyznaczyć, że 5600 obrotów na jedynce to taka prędkość (i nie należy jej przekraczać), na dwójce taka, itd. Czy ktoś mógłby mi pomóc i podać jak to zrobić ?
Jaki jest wzór na prędkość, inaczej jak działa prędkościomierz ? :)
Mam program który wylicza jaka jest prędkość, przy takich przełożeniach i takich kołach. Ale nie wiem jak to wykorzystać. Czy jeżeli na oryginalnym zestawie na jedynce mam 37km/h przy 5600obr/min, to znaczy, że po zmianie skrzyni i wału prędkość będzie oszukiwała, ale gdy wskazówka będzie miała 37mk/h to mam 5600 ? (tylko rzeczywista prędkość będzie 45)
valhallen / 2011-06-02 19:54:41 /
Podłącz na testy zewnętrzny obrotek i pozapisuj sobie wg niego co i jak albo zostaw sobie go na stałe. A tak w ogóle to masz dziwne problemy, zaznaczanie na liczniku obrotów to naprawdę średni pomysł. Jak ktoś nie jeździ od wczoraj samochodem to wie kiedy zmieniać biegi.
CRUISER / 2011-06-02 20:23:22 /
rmp : przeł/biegu : przeł dyfra x [2 x szer opony(mm) x profil(w %) + średnica felgi w mm]x pi x 0,00006 = V w km/h
fordofil / 2011-06-02 20:34:29 /
chyba nic nie pomyliłem, cal to 25.4mm
fordofil / 2011-06-02 20:35:39 /
2.54 cm :)
PiotrekGran / 2011-06-02 21:23:29 /
Aaa dupa... Źle spojrzałem ;D
PiotrekGran / 2011-06-02 21:25:37 /
postaw furęna kobyłki, włącz nawigację i dopiero zobacz jak oszukuje...
Mysza liil (EM) / 2011-06-02 21:29:50 /
no dobra, skoro mam wzór to już coś - brakuje tylko informacji co dla obrotomierza danego modelu samochodu jest wartością stałą, a co mierzoną ? Zakładam, że informacją którą pobiera jest aktualna prędkość obrotowa, tylko czego ?
valhallen / 2011-06-03 08:05:47 /
Zakładam, że matematycznie, prędkościomierz widzi wartość rpm/przeł.biegu. Pozostałe rzeczy z powyższego równania są dla danego egzemplarza prędkościomierza (samochodu) stałą (T) - nie wnikając w jaki sposób fizycznie ta operacja jest przeprowadzana :).
Zatem 5600 / przeł. biegu nowej skrzyni x T = prędkość jaka pokazuje się na prędkościomierzu przy obrotach 5600, tak ?
valhallen / 2011-06-03 09:01:12 /
silnika :) obrotomierz dostaje te same masowe sygnały co cewka zapłonowa
Pe®ana / 2011-06-03 09:10:50 /
tłoka, wokół sworznia
gryziu liil (EM) / 2011-06-03 09:21:25 /
generalnie to prędkościomierz nie jest w starych fordach jakimś hiper-computerem, czy nawet Commodore64, widziałeś jak jest zbudowany i "zasilany"?
Nie "pobiera" informacji i ich nie przetwarza, jedynie odzwierciedla prędkość obrotową linki (uzależnioną od ślimaka+obrotów+trybów skrzyni) na wskazówce,
po przekładce prędkości na danych obrotach mogą się zgadzać, ale nie muszą, gdyż skrzynie mogą mieć inne ślimaki, funkcję prędkości od obrotów i przełożeń (skrzyni i dyfra) możesz sobie wyliczyć, nawet możesz sobie policzyć przełożenie ślimak-linka-prędkościomierz, ale pytanie: PO CO?
Podłącz jakikolwiek obrotek, włącz telefon z gps i dowiesz się wszystkiego, eliminując niewiadome.
Flonder / 2011-06-03 10:33:22 /
a mie sie zdaje ze koledze chodzi o cos calkiem innego, mianowicie o korekte wskazan predkosciomierza właśnie.
najprosciej umowic sie z kims kto ma dobry licznik zeby jechal przed nami np 100km/h i juz wiadomo. najdokładniej bedzie dlugi prosty odcinek, gps i tez juz wiadomo. niewiem czy fordowe liczniki mają możliwość korekty bez rozbierania ale mozna sprobowac.
w taty Żuku z silnikiem i skrzynia MB240 licznik zamykało na trójce, a na 4 to dochodziłoby do 0 z drugiej strony, gdyby nie ogranicznik ;)
Leszek "QSi" / 2011-06-03 12:06:59 /
W którymś bolidzie miałem rowerowy licznik. Magnes przyklejony do piasty i kontaktron jako czujnik. Działało bez zarzutu :)
Tylko trzeba wybrać licznik który:
- działa do odpowiedniej prędkości (u mnie zdaje się działał do 150km/h)
- da się ustawić obwód koła jaki mamy na samochodzie.
Trójkąt / 2011-06-03 13:55:33 /
no cos z mojej dziedziny.
liczniki mają możliwosc wpisania obwodu koła nawet do 5m(Sigma), ~2100mm ma koło 26" w goralu a jest większe niż w Granadzie. wiec z obwodem problemu nie bedzie.
predkosc max to w wiekszosci 199km/h więc wystarczająca będzie.
problemem będzie umocowanie magnesiku na piascie i kontaktrona na zwrotnicy no i trzeba przedłużyć kabelek.
Leszek "QSi" / 2011-06-03 14:03:52 /
Magnesik to nie problem, jak dasz neodymową pastylkę to sama się będzie trzymać. Trochę kleju poliuretanowego to tylko formalność :)
Trzeba tylko uważać na temperaturę, wysoka temperatura zabija neodymy.
A swoją drogą jeśli by przeliczył przekładnie główną + przekładnie ślimakową do licznika to można by dać impulsator na lince lub wykorzystać granadowy od tempomatu.
Trójkąt / 2011-06-03 15:10:41 /
zeby sie pozbyc problemu temperatury, można założyć 'czujkę' na półosi albo nawet na wale, z tym że nie wiem jak sobie licznik poradzi z 5000obr/min wału przy Vmax ;)
na półosi chyba lepiej ino daleko, no i w capri/taunusie sie nie uda, chyba żeby wiercic gruszke dyfra i magnes przymocować do wieńca ;D. w granadzie to własciwie na obudowie przegubu lepiej, bo sie nie myrda jak półoś.
można by zastąpić linke czujką w skrzyni też.
normalnie róg obfitosci możliwości
Leszek "QSi" / 2011-06-03 15:55:33 /
na wal w taunie zakładałem,nie polecam. po pierwszej szybszej jeździe nie pozostało po nim śladu pomimo tego że mial 2 zabezpieczenia, a zmiana prędkości obrotowej była taka duża ze zawieszał się - pokazywał 6, 10 potem coś ok 70, potem moglem niemal się zatrzymać i rozpędzić z powrotem a on nadal pokazywał 70 :). dlatego nauczyłam się oceniać predkość po obrotach na 5 biegu, i po 2 msc robiłem to z dokładnością GPS-a. kiedyś wygrałem nawet zakład z kumplem ,że podam mu prędkość z dokładnością 1 km/h. on sprawdzał z gps-em i po 4 próbach poddał się :)
fordofil / 2011-06-03 19:38:13 /
Chodziło o to aby przy pomocy prędkościomierza oszacować obroty.
Wiem, że prędkościomierz to nie komputer, ale chciałem jego mechaniczną formę opisać jakoś matematycznie, żeby wyliczyć sobie obroty. Nie udało się :) Słuch musiał wystarczyć...
valhallen / 2011-06-06 12:59:01 /
Nie musiał , wystarczy wydac 24 zł na obrotek:
http://allegro.pl/termometr-i-higrometr-ala-obrotomierz-najtaniej-i1638184528.html
http://allegro.pl/elektroniczny-obrotomierz-i-woltomierz-i1647014506.html
albo ciut więcej na wydziwa:
http://allegro.pl/obrotomierz-chrom-naped-linka-duzy-i1620227213.html
CRUISER / 2011-06-06 13:59:18 /
Matematycznie opisać jest łatwo. Musisz znać tylko parametry:
-obwód koła
-przełożenie przekładni głównej
-przełożenie skrzyni biegów. ( jeśli jest to skrzynia 4biegowa i pod uwagę bierzemy tylko 4 bieg to skrzynia ma przełożenie 1:1)
Dalej to czysta matematyka: ilość obrotów/min silnika X przełożenie główne X przełożenie skrzyni X obwód koła = dystans jaki pokona samochód w ciągu minuty.
To chyba już sobie przeliczysz na km/h :)
Trójkąt / 2011-06-06 15:29:41 /
Przykład.
Capri 2,8i
6000obr/min
obwód koła 13cali z opona 205/60 = ~1,80m
przekładnia główna capri 2,8i = 1:3,22 = 0,31
skrzynia biegów bieg 4 = 1:1 = 1
6000*0,31*1*1,80= 3348m/min = 200,88km/h
Trójkąt / 2011-06-06 15:42:19 /
Capri 2.8i ma przelozenie 1:3.09, ale to juz czepianie sie szczegolow;)
fakt racja :) temperatura za okami rzuca się na głowę :)
Trójkąt / 2011-06-06 15:53:21 /
panowie 25 zł :)
CRUISER / 2011-06-06 16:27:17 /
Obaj macie rację .... legenda głosi, że opcjonalnie w 2.8i dało sie wybrać nieco krótszy most 3,22 ;-)
MikeB4 / 2011-06-06 16:30:30 /
to nie ma znaczenia, gdyz predkosc rzeczywista auta postawionego na kobylkach i tak jest w przyblizeniu zero.
Mysza liil (EM) / 2011-06-07 11:31:05 /
Criuser - do tego zacząłem, ale niestety obrotek nie dotarł do mnie przed CA. Testowałem wersje podana przez Trójkąta posiłkując się gpsem, ale rozpędzając się do wyliczonych sobie prędkości na poszczególnych biegach - zdecydowanie przekraczałem pracujące obroty mojego silnika (tak na czucie). Więc osrałem tą całą teorie i stwierdziłem że sam przecież czuję kiedy to jedzie, a kiedy przestaje i tyle :)
valhallen / 2011-06-07 15:36:16 /
Weź pod uwagę że GPS podaje prędkość z opóźnieniem, a podczas przyspieszania/zwalniania podaje średnią prędkość z odcinka pomiarowego.
Żeby mieć pewne wskazania gps-a to musisz jechać stałą prędkością, prostą drogą przez kilkanaście sekund,
Trójkąt / 2011-06-07 16:02:09 /
nie tylko prostą, ale i poziomą.
fordofil / 2011-06-07 20:03:39 /
....i bez liściuf na drodze :P
CRUISER / 2011-06-07 20:53:29 /