logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » gaźniki » Wydajniejsze wtryski w silniku turbo -czy tak można?

Wydajniejsze wtryski w silniku turbo -czy tak można?

Witam.
Pytanie mam jak w temacie -dotyczy silnka YB.
Założone mam wtryskiwacze Weber IW-044 od wersji 4x4 zamiast IW-025.
Trudno znaleźć wiarygodne dane odnośnie wydajności obu wersji. Jedni twierdzą, że wydajności są identyczne, inni, że 044 mają od 10 do 20cc/min większą wydajność od 025. Znalazłem też info. że jest odwrotnie.
Założę teoretycznie, że te, które mam w silniku są o te 20cc/min wydajniejsze i mam wątpliwości czy w silniku doładowanym może to wyrządzić jakiekolwiek szkody?
Niektórzy twierdzą, że ponoć tak... ale co się może stać kiedy silnik dostaje za dużo paliwa? Jakie mogą być tego skutki? Mieszanka jest za bogata? Czy to obniża znacząco osiągi? Czy to prawda, że zbyt bogata mieszanka przeciwdziała spalaniu stukowemu? Czy temperatura spalania wzrasta czy spada? Czy różnicę 20ccm/min należy uznać za znaczną czy zaniedbywalną?
Jednym słowem: Jakie wszelkie negatywne skutki może mieć zastosowanie wydajniejszych wtrysków/"przelewanie" silnika?
(nie ma sondy lambda)
Z góry dzięki za podpowiedź :)
pozdro

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2012-07-22 22:40:58 /


Tak naprawdę to nie powinno się nic stać. Nie wiem jakie są parametry obu rodzaju tych wtrysków, bo oprócz wydajności (cc/min) ważny jest też ich opór. Wtryski dzielą się na Low Impedancy (4-6 Ohm typowo) i High Impedancy (12-16 Ohm typowo) i oba te parametry bierze pod uwagę komputer sterujący wtryskami, który ma do pomocy sondę lambda i na jej podstawie daje albo dłuższe impulsy na wtryski albo krótsze (odpowiedni aby wzbogacić lub zubożyć mieszankę).
Nieduża różnica nie powinna mieć właściwie żadnego wpływu na sam silnik (komp musi się poduczyć nowych wtrysków, ale po jakimś czasie powinno wszystko śmigać jak trzeba).
Spora różnica może mieć wpływ np. na wolne obroty i tutaj to już trzeba mieszać z mapami wtrysków. Np. do 2.9 12v standardowo są 144cc/min, a taki skogenracing zakładając doń turbinkę daje już tam ~350cc/min (czyli ponad 2x to co w serii!!!). No ale żeby te 300+ KM wyciągnąć paliwo musi być, bo mieszanka choć doładowana (sporo więcej powietrza) to dalej musi być stochiomatyczna, a właściwie dla turbo to bogata (AFR ok 13-13.5).
Tak więc silnika nie popsujesz, a jak na początku nawet będzie bardziej bogato, to przy doładowanym silniku nawet bezpieczniej. W drugą stronę byłoby gorzej, gdyż przy wysokich temperaturach i ubogiej mieszance tlen zjada tłoki i gniazda zaworów - tak gdzieś kiedyś usłyszałem ;)

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2012-07-22 23:33:37 /


Aha no i jak są low/high impedancy to zmiana musi być na tego samego typu bo komp nie poradzi sobie, albo coś się nawet w nim popsuje. W cosworthowych turbo jest komp chyba magneti marelli czy coś takiego i tam są low impedancy wtryski z tego co pamiętam. Fordowe EEC-IV i EEC-V steruje wtryskami high impedancy (inaczej buduje się zbocza opadające i narastające dla otwarcia wtrysków - kwestia mocy prądów itp.).

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2012-07-22 23:37:11 /


Escort Cosworth z ostatniego okresu produkcji ( tzw. "Small Turbo" ) też miał niestety EEC-IV.

Jerry Dokładna lokalizacja na mapie / 2012-07-22 23:46:43 /


oba rodzaje wtrysków mają oporność 2,4Ohm i wydajność przy ciśnieniu 3bar.
2wd i 4x4 chodziły na kompach Weber-Marelli, przy czym różnych. 2wd -L1 i L6, 4x4 -L8. Te silniki nie miały sondy lambda. Dopiero Escort Cosworth miał komp EEC-?? i sonde.
Jak komp. Webera może się "nauczyć" tych wydajniejszych wtrysków? To chyba nie możliwe, bo jaki czujnik byłby za to odpowiedzialny?

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2012-07-23 07:38:04 /


1. Mieszanka jest za bogata? Czy to obniża znacząco osiągi?

Tak, silnik zalewany paliwem będzie miał niższe osiągi, skład mieszanki musi być optymalny.

2. Czy to prawda, że zbyt bogata mieszanka przeciwdziała spalaniu stukowemu?

Tak to prawda, tak ze spalaniem stukowym radzą sobie sterowniki, dlatego "gaźnikowy" styl jazdy taksówkarzy skutkował gigantycznym spalaniem w samochodach z wtryskiem.


3. Czy temperatura spalania wzrasta czy spada?

Temperatura spalania mieszanki bogatej jest niższa niż mieszanki optymalnej, mieszanka uboga spala się w najwyższej temperaturze dzięki czemu ma szansę nadpalić zawory wydechowe.

Jak chcesz wiedzieć które wtryski maja większą wydajność to podepnij te pod jedną listwę, zasil paliwem i otwórz na minutę. W którym naczyniu będzie więcej paliwa ten wtrysk wygrywa.;)

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2012-07-23 17:56:12 /


W takim razie, jezeli nie nie ma sondy lambda, to komp nie ma jak się nauczyć nowych wtrysków. Jeśli byłaby sonda lambda, to na jej podstawie sterownik dobierałby długości impulsów otwierających wtryskiwacze - mierząc AFR i nanosząc odpowiednią korektę. A tak będą walić zgodnie z zaprogramowaniem oryginalnych. Najlepiej rzeczywiście w takim przypadku zrobić w/w test słoikowy :)

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2012-07-27 17:45:36 /


a procentowo to ile większa wydajność? bo jak 5% różnicy to bym sie nie przejmował.Jak auto masz już odpalone poszukaj kogoś kto sie bawi w strojenie szerokopasmówką i będzie wszystko jasne a takie gdybanie jak nie ma dostępnych pewnych danych czy masz wydajność na + czy - jest bez sensu bo możesz sie przez to pożegnać z silnikiem.Potem jak będzie na minus może wystarczy podnieść ciśnienie paliwa a jak na + to jakiś MBC i podkręcić doładowanie bo jakiś zapas powinien być,na wolnych może wtedy faktycznie za bardzo podlewać ale tego sie nie dowiesz jak nie odpalisz

Endryou Dokładna lokalizacja na mapie / 2012-07-28 09:38:39 /


wydajność; jeśli w ogóle jest większa, to nie większa niż 6%. Narazie montuję zestaw nowych czujników, bo może uszk. czujnik temp. powoduje przelewanie?
W przyszłym tygodniu zaniosę 2 niebieskie i 2 żółte na stanowisko pomiarowe i się okaże jak jest z wydajnością, chociaż nie wiem ile w tym prawdy, ale gość z serwisu wtrysków twierdzi, że po 20 latach wydajność jednych jak i drugich może być mniejsza od nominalnej (??)

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2012-07-29 11:04:51 /


przez czujniki temp. tez może zalewać.
Te 6% powinno być praktycznie nie zauważalne w pracy silnika. Moje zdechłe 2.4 na kompie z 2.9 i wtryskach z kosiary tak samo w otwartej pętli (lambdy nie podpięte) odpalało i turlało sie bez przeszkód,nawet nie dymił na czarno, tylko po świecach szło poznać że skład mieszanki w pizde za bogaty.

Endryou Dokładna lokalizacja na mapie / 2012-07-29 13:54:16 /