logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » prz.napędu » co to jest LSD:)))?

co to jest LSD:)))?

co to znaczy,ze tylny most jest z LSD lub bez.tylko prosze bez przemytniczych opowiesci:) pozdrawiam

MiChrzan / 2002-09-25 15:28:59 /


LSD = limited slip differential czyli mechanizm różnicowy ze zwiększonym tarciem.

Krzychu / 2002-09-25 16:18:44 /


czyli ze szpera

Maciasek_3M / 2002-09-25 16:22:13 /


Nie znaczy ze ktos tam nasypal tabletek :-)))))
Po prostu jest z tzw. "szperą" czyli gdy ruszasz np. na lodzie to rownomiernie ciągną oba kola a nie jedno zwariowanie sie kręci a drugie sobie stoi w miejscu zamiast pomoc :-))))) (oczywiscie na asfalcie tez mozna jednym kolem gume palic i po to w zbyt mocnych autach sa takie mosty)

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-09-25 16:23:40 /


Po kolei. Zacznijmy od mechanizmu różnicowego, który siedzi w tylnym moście. Jak samochód jedzie prosto, to obydwa koła kręcą się z taką samą prędkością, i mechanizm różnicowy nie pracuje. Jak samochód skręca, to sprawa się komplikuje, gdyż jedno koło kręcić by się chciało z inną prędkością niż to drugie. Żeby to umożliwić, wymyślono właśnie mechanizm różnicowy, który odpowiednio rozdziela od siebie obroty obydwu kół. Najprostszy mechanizm, nazwijmy go wolnym, ma tą nieprzyjemną cechę, że podaje więcej mocy na to koło, które stawia mniejszy opór - jeśli któreś z kół zaczyna buksować, lub wisi w powietrzu, mechanizm różnicowy zaczyna kierować całą moc na to koło, co w szczególnym przypadku oznacza zupełny zanik trakcji (jeśli jedno koło się trzyma powierzchni, a drugie nie). Dotyczy to wszystkich standardowych mostów od Capri - dlatego bywają kłopoty z ruszaniem na mokro.
Aby pokonać tę wadę, wymyślono taki mechanizm a'la sprzęgło - tarcze cierne, które przytrzymają trochę koło które straciło przyczepność. Tym samym mechanizm różnicowy wyczuje opór na tym kole, tak jakby jednak jakąś przeczepność do nawierzchni miało, i przekaże trochę mniej mocy na to koło, a więcej na to, które się jeszcze trzyma nawierzchni. Siła blokowania zależy od ilości i wielkości tarcz, ich docisku. Siłę tą wyraża się w procentach, im bliżej 100, tym bardziej koło jest blokowane. Oczywiście do 100% dojść nie można, bo to oznaczałoby praktycznie zupełne zablokowanie mechanizmu różnicowego, i ponowny problem w zakręcie, gdy kłopotów z przyczepnością nie ma, tylko z różnymi obrotami. Tak więc taki mechanizm z blokadą dzała najlepiej tylko przy jeździe na wprost, a w zakrętach przeszkadza, im większe procentowe blokowanie mostu i ciaśniejszy zakręt, tym gorzej. W rajdach używało się mostów o dość dużym blokowaniu, w samochodach cywilnych dużo mniejszym. Nie pamiętam teraz ile most od Capri blokuje, jak znajdę dane to podam.
Opisany powyżej mechanizm to tzw. potocznie szpera płytkowa, i taki mechanizm stosowany był w Capri 2.8i, a nazwa LSD to z angielska Limited Slip Differential, czyli dyferencjał z ograniczonym poślizgiem, czyli z taką że szperą.
Są też inne niż płytkowe typy takiego mechanizmu - szpery, np. torsen, który potrafi wykrywać nie różnicę w prędkości kół, tylko różnicę przekazywanego momentu (torsen - torque sensing). Mechanizm taki jest nieco bardziej skomplikowany i działają na innej zasadzie (zamiast blokowania zmienia rozkład momentu podawanego na koła), ale dzięki temu nie ma podstawowej wady szpery płytkowej - blokowania w zakręcie i przy hamowaniu. A współcześnie w mocniej wykręconych samochodach to jeszcze dochodzi do tego elektronika, i wszystko robi się jeszcze bardziej inteligentne.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-09-25 16:24:34 /


to znaczy,ze capri z silnikiem 1.3 nie ma LSD? w ogole w capri lepiej jak jest,czy lepiej jak nie ma?

MiChrzan / 2002-09-25 18:54:27 /


To znaczy że nie ma. LSD montowane było fabrycznie tylko w 2.8i, i to na dodatek nie wszystkich, ale tylko późniejszych - od 1984 roku w Niemczech jako 2.8 Super Injection, i w UK jako 2.8 Injection Special, oraz 280 Brooklands. A we wcześniejszych nie. Ponoć można było sobie opcjonalnie zamówić - zarówno we wcześniejszych 2.8i, jak i może przy innych silnikach, ale tego pewien nie jestem.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-09-25 19:15:08 /


Da sie obecnie zamowic LSD do roznych typow mostow w Capri (Escorcie, Cortinie i pokrewnych) ..... a takze nowe mechanizmy roznicowe (bardziej wyczynowe) o przelozeniach mostu az do 5.4:1 :-)))

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-09-25 20:20:50 /


a jak sie lepiej jezdzi - z LSD czy bez? chodzi o opinie czysto subiektywne. i tak najlepiej jezdzi sie z THC:)

MiChrzan / 2002-09-25 21:48:17 /


OFF TOPIC:

mam takie pytanko przy okazji : czy da sie jakos na stałe ze zwykłego mosu zrobic most sztywny to znaczy tak zeby oba koła kręciły sie z ta sama predkoscia na stałe???
Pozdro

jagoolmk2 / 2002-09-25 22:13:00 /


Do dwóch ostatnich postów na temat mostu (sam człowiek nie czuje jak mu sie rymuje)


MiChrzan - jesli potrafisz i lubisz jeździć gokartem, to LSD jest rewelka - prawie to samo. Na każdym deszczu, że nie wspomne o sniegu, auto idzie bokiem juz przy 50 km/h. Jesli wychowałeś się na przednim napędzie - zapomnij o szperach tylnego mostu :-)
Jagool - za mej pierwszej młodości (a więc 30 lat temu) zawodnicy rajdowi od naszego Wielkiego Brata ze wschodu stosowali na szutrowe i zimowe rajdy tzw."błokirowkę". Szpery do Moskwicza, Wołgi i Zaporożca nie istniały, a Żiguli dopiero sie rodziła. Otwierasz dyfer, s[uszczasz z niego olej, bierzesz palnik albo migomat i obspawujesz satelity na ich osiach, skręcasz dyfer, wlewasz olej - masz równą prędkość półosi w każdych warunkach. Uprzedzam - na suchym asfalcie nie da sie tym jeździć z mocą poniżej 100 PS. Potem idzie jak gokart - bokiem przy każdej okazji.
W ramach upierdliwości starszego pana - sztywny most to ma każdy Capri. Rozumiem, że chodziło Ci o stale zblokowany dyfer :-).
Pozdrawiam

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-09-25 22:27:16 /


hehehehehe
ale jaja ale fajnie:))))))
tak chodziło mi o stałe zblokowanie mostu :)))
to znaczy nie zamierzam tego robic w moim ulicznym Capri ale za dwa moze trzy latka chce zbudowac giga potwora do jazdy "tylko" na wprost i wlasnie po to byl mi ten sztywny (tani ) most:))
Pozdro

jagoolmk2 / 2002-09-25 22:47:40 /


A czy jest sposób, aby ograniczyć działanie mechanizmu różnicowego w moście od granady? Mam 2.8 V6 i aż żal się robi, gdy tylko jedno koło buksuje. HIhi

B / 2002-09-25 23:39:25 /