logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » tempomat - jak działa??

tempomat - jak działa??

Witam szanowne grono J Ostatnio wyjaśniliście mi jak działa klima w Granadzie i jak ją zamontować.a teraz zastanawiam się nad wykonaniem tempomatu dlatego am wielką prośbę o wyjaśnienie mi jak dokładnie działa tempomat w Granadzie ,gdzie jest podłączony itp. (oczywiście mowa o silniku 2.8i) Zdjęcia i schematy bardzo mile widziane.Za pomoc dziękuje.

kokon / 2005-04-03 17:34:37 /


Przyjżałem sie temu powierzchownie , jeżeli coś myle to wybaczcie.
Tempomat który widziałem zamontowany był (nie seryjnie) w fordzie scorpio
obok kierownicy przełącznik "wyłacz., szubciej, wolniej , zapamiętaj,",
podłączony jest pod prądniczkę generująca napięcie na prędkościomierz , w ten sposób odczytuje prędkość samochodu i porównuje z tym co mu naznaczono wcześniej, ; Do cięgna przepustnicy podłączona jest druga linka którą steruje siłownik (zamontowany obok akumulatora), zapewne jest jeszcze jakieś "serce" które czuwa nad wszystkim , np po naciśnięciu na pedał gazu lub hamulec wyłącza tempomat. Być może że są jeszcze inne rozwiązania.

Staszek z Chełma / 2005-04-09 19:42:05 /


He he :) Są. Mój dziadek miał w kanciaku z 79 roku tempomat polegający na dźwigience, lince i elemencie blokującym przepustnicę w dowolnym punkcie otwarcia. Też działało, ale nie było to połączone ani z gazem, ani z hamulcem, więc przy hamowaniu, lub wysprzęglaniu obroty zostawały na takim poziomie, na jakim się je ustawiło :) Oczywiście po zwolnieniu helba, albo pćięgła auto wracało do zadanej wcześniej prędkości.

RoT Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-04-09 21:30:43 /


Tempomat to uklad zlozony ze sterownika, czujnika predkosci pojazdu, przyciskow sterujacych(Acc +, Coast -, on, off, resume) i silnika pneumatycznego z ukladem 2 elektrozaworow (puszka podobna do serwa) z ktorego wychodzi linka do pociagania przepustnicy, czyli "dodawania gazu".

Po wlaczeniu tempomatu podcisnienie z kolektora ssacego przekazywane jest do membrany, ktora steruje ruchem dzwigni przepustnicy - do jakiejs wzglednej wartosci ustalonej przycikami w sterowniku.
Wartosc napiecia odczytywana z czujnika predkosci pojazdu zamieniana jest w sterowniku na sygnal wchodzacy do "puszki" - jesli auto zwalnia, to otwiera sie zawor na dojsciu podcisnienia, jesli auto przyspiesza to podcisnienie zostaje "upuszczane" drugim elektrozaworem. Wciskajac + kazemy sterownikowi podawac prad (zawor dolotowy sie owiera, podcisnienie pociaga membrane, linka otwiera przepustnice) Przyspieszamy. Kiedy przestajemy wciskac + sterownik zapamietuje wartosc napiecia z czujnika predkosci oraz zamyka zawor. Kiedy auto chce zwalniac, (np jadac pod gorke) sterownik sam podaje sygnal do ukladu wykonawczego, znow otwiera sie zaworek dolotowy i podcisnienie znow pociaga membrane i dodaje sie gaz do chwili, az napiecie z czujnika predkosci osiagnie zapamietana przez sterownik wartosc.
Kiedy samochod przyspiesza (np z gorki albo zassal V-powera), napiecie z czujnika predkosci jest wyzsze niz zapamietane przez sterownik, wowczas sterownik otwiera zawor upuszczajacy do czasu az wartosc napiecia zapamietana i odczytywana sie zrownają.
Otwieranie i zamykanie zaworow jest bardzo szybkie, na tyle szybkie ze w samochodzie nie czuc szarpania, mozna powiedziec ze praktycznie caly czas pracuja na zmiane ustalajac miedzy soba i czujnikiem predkosci rownowage.

Typowy tempomat forda ( przynajmniej z eec-IV) dziala powyzej 40 km/h, wylacza sie po nacisnieciu przycisku lub automatycznie po ok 2s trzymania hamulca (zawor mechaniczny przy pedale rozszczelnia uklad podcisnienia, trzpien sie chowa, sterownik sie zeruje i czeka na kolejne wcisniecie + ) Jest jeszcze przycisk "resume" ktorym mozna powrocic do ostatniej zapamietanej predkosci.

Przynajmniej takie jest moje wyobrazenie o dzialaniu tego urzadzenia - patrzac na schemat elektryczny i trzymajac w reku poszczegolne elementy tempomatu. Jesli sie myle to poprawcie :)

Mysza liil (EM) / 2005-04-09 22:58:40 /


Po naciśnięciu hamulca, do ostatnio zapamiętanej prędkości wraca się naciskając "-". Tak samo się programuje prędkośc. Nie ma dodatkowego przycisku. Jeśli przyśpieszymy pedałem gazu auto po puszczeniu go auto zwolni do uprzednio zapamiętanej prędkości. Jeśli przyśpieszymy przyciskiem "+" to prędkość zostanie zapamiętama automatycznie.

RoT Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-04-09 23:11:30 /


a do gaźnika takie ustrojstwo montowali? jakieś schematy zdjęcia?

cOke Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-05-28 21:22:36 /