logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Co to jest "Szklanka" w silniku?

Co to jest "Szklanka" w silniku?

No wiec mam takie pytanie co to właściwie jest szklanka?
W kilku [nastu] postach już widziłem rozmowy na ten temat, a że jestem kompletnym laikiem to niebardzo wiem o co chodzi...

ci3jk4 / 2005-07-14 17:07:20 /


najprosciej mowiac- metalowy cylinderek, ktory z jednej strony "biega" po walku rozrzadu, a z drugiej popycha popychacz zaworow
Pozdrowienia+

Yendrek Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-07-14 17:13:34 /


ja slyszalem o szklance na silniku, jako przyrzadzie do sprawdzania czy silnik rowno pracuje :)

Mysza liil (EM) / 2005-07-14 18:17:14 /


Tak jak napisał Yendrek, są to popychacze zaworowe, popularnie nazywane szklankami z racji wyglądu i proporcji podobnych to szklanek stołowych... A co szklanki na silniku, tak, to jest wspaniała kontrola równości pracy silnika, pod warunkiem jak znajdziemy gdzieś na silniku, a najlepiej na pokrywie rozrządu miejsce na postawienie szklanki do pełna wypełnionej np whisky...A tak naprawdę, to w latach 80-tych zachodnioniemieccy dealerzy BMW, w czasie pokazu stawiali na sztorc na 12 cylindrowym silniku zdaje sie 8-kątną monetę (5DM?)i nawet po przegazowaniu silnika moneta stała... To się nazywa kultura pracy...

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-07-14 18:25:35 /


Szklanka wygląda tak:
http://mcaron.tarchomin.pl/forum/other/szklanka.jpg
(Myślę, że w wielu autach jest podobnie. Ta akurat jest z mojego T/A)

A co do szklanki z wodą, to nawet jakbym sam dosiadł swojej "kruszynki", to bym miał niezłe rodeo ;)

Pozdrawiam

McAron / 2005-07-14 18:57:28 /


Wow niespodziewałem sie tak wyczerpującej odpowiedzi heh nawet foto jest wypas wielkie dzięki ;]

ci3jk4 / 2005-07-14 19:37:08 /


Co do szklanki jako testu to widzialem 5 marek postawionych na rancie na V8 (chyba V8) Lexusa, ktore ani drgnelo. W sumie, w Taunusie tez by sie tak dalo :)

Michał (drzewiej to było Wydmikufel) Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-07-14 20:04:24 /


Kiedyś byłem wieziony Lexusem LS400 (4.0 V8). W tym aucie naprawdę nie słychać silnika, i nie przesadzam. Pewnie krk4m przytoczy z tuzin przykładów silników o takiej kulturze pracy, ale ten Lexus na zawsze wrył mi się w pamięć. R6 z BMW E-39 528iA wysiada przy nim.

Jan Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-07-14 20:54:38 /


i co to za kibel jak V8 nie słychać ?? ;-) ani nie drga

paaaanie do dupy takie auto - seryjnie popsute

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-07-14 22:18:00 /


Pozwolę sobie dodać, że jednak silniki R6 i V12 to są silniki o "najrówniejszym" biegu... Nie wiem co z V16, nigdy nie widziałem na żywca, a i opisów też nie.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-07-14 22:22:57 /


Mike - sama prawda :). Jestem takiego samego zdania ;D.

babejsza Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-07-14 22:41:36 /


nie no jeździłem (po parkingu tylko) ale jeździłem LS 400 i tez oglądałem silnik podczas zozruchu i niechce mi się wierzyć zeby taka moneta się nieprzewrociła

JoKo 3M_U Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-07-15 01:37:02 /


moze była klejona od spodu ;-)

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-07-15 09:55:40 /


Ja tylko wiem o monetach stojących podczas pracy i przegazówki... O rozruchu chyba raczej nie ma mowy.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-07-15 17:38:08 /


Kiedyś widziałem (chyba w V-maxie), jak koleś postawił ołówek na pracującum ZR-1, i ten ołówek stał. Na ile to prawda, a na ile pic to już nie wiem.

rwd Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-07-15 17:55:37 /


a tutaj szklanka z silnika 2.3 V6

Talar Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-07-17 11:01:41 /


moglby ktos mi wyjasnic jak dzialaja te hydr. szklanki? i chcialbym sie tez dowiedziec czy przy takich szklankach da sie po zdjeciu dekli i przekreceniu walem sprawdzic o ile uchyla sie zawor czy moze musza one miac cisnienie oleju??
pozdrawiam

szecho Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-09-15 17:58:44 /


z tego co slyszalam to jak sobie pykaja szklaneczki to nie idzie wymienic dokladnie tej felernej bo to nie do wykrycia ktora pyka-loteria.nawet po wyjeciu i dokladnych ogledzinach.ponoc tylko w niektorych VW da sie to ustalic i wymienic ta felerna.kiedys nie bylo az tak wielo zaworowych silnikow a tera to w byle maluszku 16 zaworkow i 16 szklanek,a to nie zawsze tania sprawa.buuuuuuu

aga Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-09-15 20:23:55 /


Ale V6 ma tylko 12, a Capri to nie byle maluszek :)

pmx (wiewior;) Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-09-15 23:35:15 /


tak w uproszczeniu: w środku szklanki hydraulicznej masz tłoczek z zaworkiem który przepuszcza olej tylko w jedną stronę. tak więc ciśnienie wpycha olej do środka kasując luz.

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-09-16 00:48:14 /


zawsze 12 to nie 16 -a taka szklanka i po 100 pln kosztuje lub wiecej-zalezy od samochodu.....

aga Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-09-16 09:38:39 /


dzieki Trojkat czyli jak dostanie olej to wypycha ten popychacz az niebedzie mial luzu

szecho Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2005-09-16 16:12:27 /


Szklanka zbudowana jest z dwoch czesci - obudowy zewnetrznej i ruchomego nurnika dzieki ktoremu zmienia sie długosc "szklanki" i mozliwe jest kasowanie luzu.
Jeden z typow hydraulicznego regulatora dziala nastepujaco: gdy zawor jest zamkniety, olej jest tłoczony do wnetrza szklanki przez otwory w korpusie i nurniku. Olej naciska na zawor kulowy w nurniku i otwiera zawor dostajac sie do komory pod nurnikiem, ktory jest wypychany w gorę dopoki nie zetknie sie z drazkiem popychacza. Krzywka wałka rozrzadu obracajac sie naciska na korpus. Poniewaz nurnik jest wysuniety i nie ma luzu, wiec nic nie halasuje. Podnoszenie zaworu powoduje nagly wzrost cisnienia w komorze pod nurnikiem, wiec i zamkniecie zaworu kulowego. Olej jest zamkniety i szklanka pracuje tak jakby byla jedną całością. Gdy krzywka wałka sie odsuwa i zawor sie zamyka, maleje nacisk na popychacz oraz cisnienie dzialajace na nurnik. Jesli czesc oleju z komory wyciekła, pompa oleju silnika spowoduje otwarcie zaworu kulowego i ponowne napełnienie komory. I tak to sie kreci ;)

Mysza liil (EM) / 2006-02-08 10:37:12 /


Dzieki Mysza za dokladne opisanie tego :) zaczalem sie nad tym zastanawiac jak kupilem inny walek i na nim szklanka bedzie sie chowala nizej od fabrycznego dokladnie to o 1,3 mm i teraz wlasnie jeszcze niewiem czy ta roznica sie skasuje na tej regulacji czy bede musial zalozyc dluzsze popychacze o 1,3 mm ?

szecho Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-02-08 22:31:15 /


Mozesz wyregulowac tak jak opisano tutaj http://www.capri.pl/forum/43e5cf5589c29 .

Mysza liil (EM) / 2006-02-09 08:40:37 /


mnie coś stuka w silniki 2.0OHC przy dodawaniu gazu gdy silnik jest pod obciążeniem mam nadzieje że to tylko luzy na zaworach a nie uszkodzone szklanki:)

BirdDog Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-08-03 21:18:13 /


napewno tylko pod obciazeniem? A nie w chwili puszczenia gazu? Jesli tak to sprawdz czy miska nie zagieta, a moze cos wpadlo do cylindra? Bo jak wtedy gdy obciazenie zanika, to moze byc panewka :/

Mysza liil (EM) / 2006-08-03 23:00:22 /


może zawczesny zapłon i spalanie stukowe,
lub za uboga mieszanka i skutek jak wyżej

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-08-03 23:27:20 /