logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » ogólne » Czym wyczyścić ???

Czym wyczyścić ???

bo nie mam pojęcia co zrobić i czy da się wogóle coś zrobić, żeby aluminium błyszczało jak nowe. Chodzi mi o elementy pod machą, takie jak kolektor ssący i góra k-jet'a i inne drobiazgi.

Mysza liil (EM) / 2002-11-18 06:38:27 /


Można wypolerować aluminium bez problemu w swoim zakresie, albo wypiaskować elementy pamiętając że piasek musi być baardzo drobny i trzeba zasłonić elementy które mógłby uszkodzić.

crapi Dokładna lokalizacja na mapie / 2002-11-18 08:23:50 /


mozesz tez wyczyscic z brudu i odtluscic jakims detergentgem do mycia lazienek,kuchenek mikrofalowych itp. a pozniej prysnac srebrna blyszczaca farba wytrzymala na temperature (np. do zaciskow)

Jabol / 2002-11-18 09:43:41 /


Elementy aluminiowe wewnątrz komory silnika jak i zewnętrzne ozdobne można czyścić i polerować mechanicznie, chemicznie i elektrochemicznie (elektrolitycznie). Najlepsze efekty dają dwa ostatnie rodzaje ale czyszczenie i polerowanie mechaniczne jest najtańsze i najłatwiejsze przy elementach płaskich pozbawionych głębokich wżerów lub nierówności powstałych przy odlewaniu. Do czyszczenia chemicznego można użyć roztworu węglanu potasu ale nie zawsze daje on oczekiwany efekt. Bawiąc się w małego chemika można skorzystać z następującej procedury: wpierw usunąć tłuszcz i tlenki (gdy przedmiot jest silnie zanieczyszczony - w 20% HNO3 (10-30 sekund), gdy przedmiot jest dość czysty - w 10% NaOH (do 1 minuty) a po wytrawieniu rozjaśnianie w 30% HNO3 (kilka sekund)). Polerowanie czystego aluminium: stężony H3PO4 80 ml + stężony HNO3 4 ml + woda do 100 ml. Temperatura 80-85 stopni, czas 0,5-4 minuty. Lepsze wyniki daje polerowanie elektrolityczne, ale są z tym kłopoty z zasilaniem. Stopy aluminium poleruje się trochę innymi roztworami i bardziej skomplikowaną metodą, którą jak znajdę to opiszę. Pozdrawiam.

Farmaceuta Dokładna lokalizacja na mapie / 2002-11-18 10:59:03 /


mam pytanie, czym sie pozbyć wżerów w aluminiowych felgach?

BirdDog Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-06-16 19:17:45 /


Papier ścierny w rękę i jazda!!. A tak wogóle to zależy co potem chcesz zrobić? - jak mają być w polerce to można głębokie wżery zaspawać i potem szlifować, a jak mają być malowane to do piachu, potem lakier proszkowy, a jak nie wystarczy to można przed lakierem zaszpachlować :-)

Sachar Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-06-16 20:35:31 /


chciałbym raczej wypolerowac ale nie na połysk tylko na taki orginalny półmat czy cos w tym stylu

BirdDog Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-06-16 22:35:17 /


To wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem będzie przeszlifowanie papierkiem i malowanie proszkowe. Piaskowanie podałem jako najszybsze/najprostsze rozwiązanie, ale jeśli byś kiedyś zmienił zdanie i zamiast lakieru chciałbyś lśniące felgi po polerce, to współczuję temu kto będzie musiał je wypolerować po piaskowaniu.

Sachar Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-06-16 22:45:01 /


Jest jeszcze coś takiego jak szkiełkowanie

mario75 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-16 22:53:05 /


Papier 2000 + pasta polerska= ładny, ale krótko trwały połysk. Nie wiem czy są bezbarwne żaroodporne lakiery, ale takie cos powstrzymało by utlenianie sie alu, a tym samym utrwaliło by efekt :)

Chodor / 2006-06-17 00:45:13 /


Problem z zabezpieczeniem takiej powierzchni klarem jest taki, że po pewnym czasie klar zółknie ..... a cieżko ze szmatką ciągle biegać ;-P

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-17 00:49:26 /


Ja bym poszukał jakiejś metody chemicznej a nie mechanicznej. Taki kolektor to proponowałbym wytrawić. Tylko żeby było dobrze to już nie powiem czym. Niektóre metody chemiczne dają na stali takie efekty jak po polerce, więc sądzę że z przywróceniem wyglądu nie powinno być problemu. Co do papierka 2000 to fakt że daje połysk ładny po pascie polerskiej, ale to rzaczej nadaje się na silnik motocykla bo wszystko jest tam łatwo dostępne, a ile roboty będzie ze spolerowaniem kolektora a potem z utrzymaniem takiego stanu będą niemałe problemy. Nie zabezpieczone aluminium zawsze się utlenia. Sposoby zabezpieczenia powierzchni tego spolerowanego kolektora napewno jakieś są tylko pytanie ile one kosztują....

Marek F Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-06-17 11:30:53 /


ja swoj kolektor ssacy wyczyscilem najpierw karcherem z czego sie dało, potem szczotka druciana na wiertarce-nie rusza ona aluminium-przynajmniej mi sie udalo nie porysowac-wyczyscil sie do takiej strruktury jaka ma po odlaniu-jest ladny, bielutki, mozna tez to co zostanie niedostepne (albo poprostu calosc) wyczyscic FOSOLEM -tylko zawsze 3eba sprobowac gdzies na boczku

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-17 13:17:56 /


niema lakieru zaroopornego bezbarwnego ale kolekttor ssacy niema az tak duzej temperatury ttakze mozna go polakierowac zwyklym ale i tak po roku z zulknie lepiej poszukac impregnat do metali kolorowych naklada sie to pedzlem i niezmienia efektu metalu niemiecka nazwa tego srodka to ZAPPON lub ZAPON niepamiettam ale stosowalem go jest naprawde super nie ma szans zeby cos zasniedzialo po tym

pitbullo Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-06-17 13:18:57 /


Czyszczenie felg. Jeżli nie chcesz polerować to w odpowiednim momencie przerywasz pracę i zabezpieczasz alu.

http://www.capri.pl/forum/39810#39889

pozdro

Kornik Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-20 15:00:14 /


no i kornik jak wyszło z tym zabezpieczeniem? czym. Jak się fele 3mają?

Marek F Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-06-20 17:08:30 /


to miłosz chyba może odpowiedzieć, bo on jako ostatni zabezpieczał wypolerowaną felgę tak jak poradziłem ...

zapytaj go na priv.

pozdro.

Kornik Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-21 11:00:18 /


Na wypolerowane alu daj lakier bezbarwny, delikatnie ujmie blasku, ale felgi sa bezobsługowe, nawet poł roku jazdy bez mycia im nie szkodzi, moim styknie 3 lata po malowaniu i nadal mokra szmatka daja sie doprowadzic do wygladu sprzed lat.
Ja uzywałem lakieru bezbarwnego w sprayu. W sumie 3 komplety alu tak zeszły i nic sie z nimi nie dzieje, lakier nie odłazi, nie odpryskuje.

cOke Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-21 19:47:45 /


ja położyłem klar na wypolerowane klamki do capcia i zrobiło sie mleko :( może to kwestia lakieru, ale potem odłaził bardzo lekko.

Kornik Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-22 12:20:53 /


tyle ze felgi sa z aluminium a nie z znalu, próbował ktos wypolerowany znal dać na malowanie proszkowe, bedzie jakaś różnica?
btw.
lusterka sterowane (capri mk2/3, taunus mk2, granada mk1/2a) sa z znalu czy aluminium?

cOke Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-22 18:27:55 /


klamki i sterowane lusterka w capri sa ze ZnAl-u, mozna to polerowac ale efekt bedzie taki sobie, jakby przydymiony
Ale mozna to pochromowac

po co polerowac do proszku? przeciez proszek to dosc gruba warstwa i pokrywa rozne drobne nierownosci, bedzie sie slabiej trzymal

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-22 19:39:18 /


Cromowalem u siebie klamki od mk3, uprzednio polerowalem, zeby pozbyc sie farby, wyszlo calkiem ladnie. A co do proszku, to powierzchnie przed malowaniem proszkowym trzeba wypiaskowac, liub srutowac,jesli nie jest to zbyt delikatny material.

kalb Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-22 20:03:55 /


wypolerowałem lusterko i efekt jest przynajmniej dla mnie wystarczający, o proszku powmyslałem, jako ze zwykły lakier robi 'masło' to moze proszek oszczedzi połysk.
Chrom moze i tak, ale to juz zabawa dla bogatych :(

cOke Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-22 22:38:46 /


No ja bym zaryzykowal raczej prysnac je bezbarwnym, bo proszkiem mozesz je zrobic poprostu w jakims kolorze. Proszek jest o tyle dobry,ze jest bardzo trwaly, no ale wtedy musisz je zrobic albo na srebrno w duzym polysku, albo na czarno w polysku.

kalb Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-22 23:21:24 /


Albo poprostu zostaw je tak jak sa i wtedy obserwuj,czy da sie to utrzymac w nalezytym polysku. Ja mam dylemat z listwami wokol szyb. Chce je wypolerowac, ale nie wiem, czy zostawic gole aluminium,czy nakladac bezbarwny...

kalb Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-22 23:25:04 /


camaro,

wypolerowałem klamki do capcia i wyglądały naprawde pięknie. Nie odniosłem wrażeni aże były w jakiś sposób przydymione. Ale popełniłem jeden bład. W jednym miejscy chiałem jeszcze poprawic trochę i w pewnym momencie spod błyszczącej warstwy wylazło coś w kolorze miedzi. I tego niestety już sie nie dało spolerować....

Kornik Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-23 07:30:55 /


bardzo mozliwe ze polerowales pochromowane klamki, pod spodem byla wlasnie miedz
w Capri Mk2, Dziobaku, strym Escorcie klamki byly z tego samego materialu - AnAl ale byly pochromowane, byc moze byla tez jakas partia czarnych ktore pod spodem mialy chrom - spotkalem takie lusterko
ale pozniejsza produkcja do Mk3 nie miala juz zadnych powlok galwanicznych i te beda przydymione

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-06-23 09:01:36 /


witam. chciałbym wyczyścić gaznik,kolektor ssący, alternator. czy ktoś zna dobry środek (chemiczny) do czyszczenia tego typu metalu?chodzi mi o oczyszczenie z tlenków oraz bodajże kamienia (tak wygląda ten nalot). nie chce szkiełkować, piaskować,itd. oczyściłem powierzchnie wstępnie szczotką drucianą ale nie dało to zadowalającego efektu. prubowałem środka do mycia silnych zabrudzeń typu ,,dimer" (do myjek typu karcher) co prawda myje dobrze ale powoduje on zmatowienie powierzchni:( nie chodzi mi też o jakąś straszną chemie tylko o środek powiedzmy ogólnie dostępny w sklepach z tego typu asortymentem. pozdrawiam

Spoko Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-10 20:25:49 /


Cilit Bang... (zawsze mozna sprobowac) Chyba najlepiej to bedzie spolerowac ;)

PiotrekGran Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-10 21:21:28 /


Cilit Bang, zużyta szczoteczka do zębów i jedziesz. Ja tak myję wszystko z najtrwalszego syfu i jest ok.

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-10 21:48:30 /


no cilita nie próbowałem... a co do polerowania to piotrek czy próbowałeś polerować gaznik szuflade- bo chyba nie.

Spoko Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 10:39:37 /


No pewnie ze nie probowalem, dla mnie nie wszystko musi super wygladac wazne zeby bylo super sprawne ;) Ale pisales o alternatorze tez a jego to chyba bez wiekszych problemow idzie spolerowac...

PiotrekGran Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 11:05:27 /


masz racje są gusta i guściki:) ja tam lubie mieć pod maseczką tak:)takie zboczenie;)

Spoko Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 12:18:59 /


Ale brzydkie serwo i pompa ;P

Curtis_Capri Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-11-11 12:29:42 /


Ładnie, ładnie... a to u Ciebie w taunusie tak jest ??;)

PiotrekGran Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 12:31:36 /


curtis mówiłeś coś o serwie i pompie...:) tak i prace postępują nadal:)

Spoko Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 13:31:30 /


hmm, to moze warto zrobic stronke z prezentacja autka ;) chyba ze czekasz jak wszystko bedzie na tip top...

PiotrekGran Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 13:33:48 /


no właśnie tak myślałem coby zrobić tak jak przedtem wyglądał i potem, a poza tym strasznie ciężko wchodzą zdjęcia na tą strone nie wiem czy to że w dużym formacie i rozdzielczości czy net u mnie tak chodzi, a wogóle jak chciałem zrobić prezentacje to mi pokazało że musze czekać na akceptacje- troche to zniechęca:) ale jak się troche zbiore to coś wrzuce:)

Spoko Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 13:40:37 /


Oczekiwanie na aktywację strony auta trwa obecnie max 1 dzień, więc jak Cię takie rzeczy zrażają, to nie wiem czy dasz radę wytrwać jako posiadacz starego forda :)

gryziu liil (EM) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-11-11 13:51:47 /


No wiadomo zawsze trzeba chwile poczekac jak sie zdjecia laduja... A co do akceptacji strony to chyba nie ma problemow robisz dajesz do aktywacji,akceptacji i sprawdzasz sobie co jakis czas czy juz czy jeszcze ale, napewno nie trzeba czekac kilka dni lub tygodni. ;) I sie Off Topic zrobil.....

PiotrekGran Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 13:56:06 /


ok, poprostu wole siedzieć przy taunim a nie przed kompem:) a tauniego mam od roku i wytrwałem i wytrwam:) teraz też na przemian pisze tu i naprawiam transita:)

Spoko Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 14:26:22 /


Łoo hoho no teraz to pełna profeska. Ciekawe jak całe auto wygląda ;) To jest jakaś nowa obudowa serwa, czy starą tak zeszlifowałeś i wypolerowałeś?

Curtis_Capri Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-11-11 15:05:08 /


Zdjęcia najlepiej zmniejszyc przed wrzuceniem na stronę do formatu 900x900 pixeli ...

A takie różne części fajnie się czyści w myjce ultradźwiękowej ;-))))

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-11-11 15:37:19 /


Dołączam się do pytania Curtisa ale zapytam o kolektor wydechowy. Oryginalnie jest chropowaty a Twój wygląda na spolerowany, bo jakbyś pomalował to i tak były by mikroskopijne chropowate powierzchnie. Mylę się? Jak uzyskałeś taki efekt?

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 16:54:08 /


co do serwa to stare było w ocynku zwykłym. zeszlifowałem na równo a następnie oddałem do ocynku ozdobnego dlatego tak wygląda. a co do wydechu to był ogólnie całkiem nie wykorodowany wystarczyło troche potrzeć papierkiem i pomalować. ma oczywiście wżery normalnie jak to kolektor wydechowy ale farba (spray) do grili ,,śnieżki" bardzo ładnie kryje stąd ten efekt, nie wiem jak jest odporna na warunki pracy kolektora -pojezdzimy zobaczymy:) a co do myjek to wiem że takowe bardzo ładnie myją ale ani nie mam takiej ani w mojej okolice nikt niema:( to co na zdjęciu to było ręcznie odszorowane,a teraz czeka mnie jeszcze jeden remont silnika i doprowadzenie go do stanu takiego jak tamten ze zdjęcia i chciałem sobie oszczędzić troche pracy:)

Spoko Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 17:07:03 /


napisałem ci odpowiedz milo w poprzedniej odpowiedzi a dopiero teraz zatrybiłem skąd ty mogłeś widzieć kolektor wydechowy:) dołączam zdjęcie tegoż. miałeś na myśli pewnie ssący -tak został spolerowany jak zasadniczo wszystkie elementy aluminiowe silnika- malowane były tylko stalowe:)

Spoko Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-11 17:17:35 /


Ja sobie tez tak pięknie wypolerowałem alternator i zostawiłem surowy- troche deszczu, soli i sniegu i na wiosnę wyglądał gorzej niż przed ;-)))

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-11-11 22:16:24 /


Wiem cos o tym, dokładnie tak jak pisze mike, polerowałem tak kiedys cewkę i alternator i po jakimś czasie wyglądał gorzej jak przed:). No chyba ze raz na jakis czas bedziesz wyciagał silnik i robił polerkę od nowa. Najlepsza chyba byłaby polerka chemiczna choć nie mam pojecia jak sie do tego zabrać.

Kilgore / 2009-11-11 22:25:52 /


To dobrze myślałem. No to teraz to musisz jakoś zabezpieczyć, bo rzeczywiście będzie z tego lipa. Polecam klar. Ja tak zabezpieczam polerowane alu. Ale niewielką warstwą, żeby nie psuć efektu. Mike ma rację, odkryte alu robi się nieładne po jakimś czasie :)

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-12 17:38:53 /


tak maci racje będzie clar:) chociaż myślałem nad chyba to jest teflon albo cosik w tym rodzaju, ma tę zalete że nie żółknie po jakimś czasie. tylko jeszcze nie namieżyłem na polskim rynku. w stanach robią czymś takim i wiem z doświadczenia że jest zajebiste. gorzej jak chce się to pózniej usunąć.

Spoko Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-12 19:54:33 /


Jak znajdziesz ten specyfik to daj znać na forum, gdzie to mozna kupić i jak sie sprawdza.

Kilgore / 2009-11-12 21:03:34 /


Polecam książkę Sękowskiego- "Galwanotechnika domowa" tam znajdziecie sposoby, jak wypolerowane alu długi czas zachowa świeżość.

Oprócz tego można stosować pasty do alu (np 3M) które zabezpieczają jednocześnie powierzchnię.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-13 13:26:21 /


"galwanotechnike domową" mam w razie wu w pdf-ie jak by ktos chciał..

Eddie Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-11-13 15:58:58 /


Oo, to ja poprosze :) na maila... A takie pytanie mam jest moze jakis srodek co by zabezpieczyc spolerowana stal ?? zeby jej radza nie brala... moze to nie ten watek... ale prosze o odpowiedz ;)

PiotrekGran Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-13 18:16:45 /


o jak by można prosić tego pdf:) pozdro

chmieliniak Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-13 22:58:23 /


magicc ,również proszę :)

Murmur vel Magman Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-13 23:04:58 /


Dołączam się do prośby o pdf. Na m@il jeśli mogę prosić :)

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-14 01:04:32 /


Eddie, jak można to również byłbym wdzięczny za pdf'a na gryziu@capri.pl :)

gryziu liil (EM) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-11-14 09:53:31 /


i ja i ja i ja :*

capri_70@o2.pl

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-11-14 10:05:52 /


ekhm ekhm:
http://peb.pl/nauka-i-technika/236581-rapidshare-ksiaski-chemiczne-stefan-sekowski-i.html

ta interesująca nas nazywa się "Galwanotechnika domowa"

Konar / 2009-11-14 12:35:19 /


Konar, przestań się nabijać, ja obudzony w środku nocy po pijaku rozłożę i złożę silnik, ale szczytem moich możliwości informatycznych jest przebrnięcie przez procedury logowania na forach internetowych. Nie każdemu dano takie zdolności jak Tobie.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-14 14:23:19 /


Ale tam nic trudnego :) Linki prowadzą zazwyczaj do Rapidshare czyli serwisu trzymającego pliki. Galwanotechnika jest tutaj :

rapidshare.com/files/86596501/Galwanotechnika_domowa.rar

Po wklejeniu linka do przeglądarki (bez znaków ___ oczywiscie) wyskakuje okienko z dwoma "prędkościomierzami". Klikamy przycisk "Free user" pod lewym i przechodzimy na strone gdzie po odczekaniu timera (kilknaście, czasem kilkadziesiąt sekund) pojawia się duży okrągły przycisk "Download" po kliknięciu którego zaczyna się pobieranie RAR-a. Rozpakowujemy i finito...

Nic trudnego :)

Konar / 2009-11-14 14:28:28 /


No i link się podkreślił :/ Prośba do moderatorów o pocięcie linka z mojegu wpisu żeby się nie podkreślał (pewnie wycięcie "http" z początku pomoże)...

Konar / 2009-11-14 14:30:26 /


zeby bylo prosciej nie trzeba kopiowac linka i wklejac do przegladarki, wystarczy na niego kliknac... ;)

PiotrekGran Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-14 14:30:41 /


właśnie klikać nie należy żeby c.pl nie miało kłopotów :) dlatego na tamtym forum linki są nieklikalne :)

Konar / 2009-11-14 14:31:28 /


No moze i lepiej zeby nie był klikany, bo przeciez regulaminy i takie sprawy...

PiotrekGran Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-14 14:33:18 /


Wielkie dzięki odebrałem :)

Murmur vel Magman Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-14 14:37:00 /


witam eddie. jak ci to nie sprawi kłopotu to byś mi podesłał tego pdf-a na poczte. dzięki:)

Spoko Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-15 14:13:13 /


no ja tez mam ciagle error z tym linkiem do rapidszera - podeslesz i mi?

taunusmaniac@gazeta.pl - z gory dzieki!

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-11-15 19:26:55 /


Rapidshare ma to do siebie, że jak się nie ma wykupionego konta Premium, to użytkownicy "darmowi" w przypadku dużego ruchu w sieci są bezczelnie odcinani i trzeba odczekać parę, paręnaście minut i probować znowu.

Konar / 2009-11-15 19:31:18 /


http://chomikuj.pl/j.u.s.t.i.n?fid=15349034

klikamy tylko pobierz plik:)

chmieliniak Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-11-15 22:49:56 /