logowanie | rejestracja
capri.pl » modele Forda » Consul Classic i Consul Capri » historia

Consul Classic i Consul Capri - historia

W skrócie:


Ford Consul Classic 315 Ford Consul Classic 315

Ford Consul Classic 315 produkowany był w Wielkiej Brytanii w latach 1961-1963. W ówczesnej hierarchii samochodów Forda traktowany był jako flagowy samochód średniej wielkości, umiejscowiony pomiędzy starym Prefect'em i Zephyr'em Mk II. Jego przeznaczeniem było wypełnienie luki w wielkości samochodów pomiędzy modelem Anglia i Consul.
Ford liczył się z tym, że ten model będzie produkowany krótko, gdyż w międzyczasie kończono prace projektowe nad nowym modelem Cortina, który był samochodem praktycznie tej samej wielkości (minimalnie mniejszy), ale dla klientów atrakcyjniejszy. Consul Classic rzeczywiście nie odniósł sukcesu na rynku, wypadł jednak znacznie poniżej oczekiwań. Był to najkrócej produkowany model Forda: zaledwie 2 lata (od kwienia 1961 do września 1963 roku). Tak się zakończyła wewnętrzna konkurencja pomiędzy dwoma modelami samochodu jednego producenta.

Projekt samochodu powstał całkowicie w Dagenham w Wielkiej Brytanii, chociaż można w nim dostrzec pewne trendy zapożyczone z projektów amerykańskiego oddziału Forda z Dearborn. Styl samochodu jest bardzo charakterystyczny dla samochodów lat 60-tych, na co składają się takie czynniki jak tylne "skrzydła", rzeźbiona wzdłuż całego samochodu ich linia, podwójne przednie reflektory. Odwrotne nachylenie tylnej szyby wzorowane było na modelu Farina Coupe, jak zeznaje Colin Neale, projektant Consula Capri, a nie na na Lincolnie Mercury, jak powszechnie uważano. Jak na konserwatywną brytyjską publikę, był to dość radykalny projekt.

Ze względu na przewidywany krótki okres produkcji tego modelu, do tłoczenia blach Consula Classic użyto mniej trwałych sztanc Kirksite. Z założenia projektanci nie starali się zmniejszyć masy karoserii, co sprawiło, że Consul Classic i późniejszy Consul Capri były dość ciężkimi samochodami, ważącymi prawie 1 tonę.
Konstrukcyjnie, przednie zawieszenie rozwiązano za pomocą standardowo już stosowanych kolumn McPhersona, zaś z tyłu - sztywny most, chociaż prowadzone były eksperymenty z niezależnym zawieszeniem z tyłu. Hamulce bazowały na tarczach z przodu, i bębnach z tyłu. W późniejszym modelu Consul Capri GT zastosowane zostało serwo wspomagające układ hamulcowy, które w podstawowych modelach nie było stosowane.

Projekty Consula Classic (pierwszy - wcześniejszy, bliższy Anglii 105E, drugi - późniejszy, bliski modelowi produkcyjnemu):

Consul Classic - wczesny projekt Consul Classic - późniejszy projekt

Bagażnik Consula Classic W Consulu Classic po raz pierwszy w klasie samochodów rodzinnych zastosowano 4 przednie reflektory. Consul Classic miał największy bagażnik spośród samochodów średniej wielkości. Nawet w materiałach reklamowych prezentowano zdjęcie, na którym w bagażniku siedzi na leżaku kobieta.

Samochód dostępny był w dwóch wersjach: standard i De Luxe, w wersji 2- i 4-drzwiowej. Wersja De Luxe różniła się od standardowej wyposażeniem, które zostało wzbogacone o dodatkowe metalowe elementy zdobnicze, pięć gwiazdek na osłonie chłodnicy, łączone klamki od drzwi z podłokietnikami, dwukolorową tapicerkę, opcjonalną zmianę biegów przy kolumnie kierownicy, dywanik na podłodze, osłonę przeciwsłoneczną dla pasażera, zapalniczkę i popielniczkę dla tylnych foteli, spryskiwacz szyby, światła awaryjne, podwójny klakson, światełka w przednich drzwiach. Dodatkowo można było jeszcze zamówić opony z białymi krawędziami i ogrzewanie.

Ford Consul i Ford Anglia Consul Classic był samochodem podobnym do modelu Anglia, jednak były to dwa zupełnie różne projekty.

Na rysunku obok, widać porównanie obydwu modeli Forda: Consula Classic i Anglia. Zachowana jest proporcja wielkości. Różnice są następujące:

Ford Consul Classic 05.1961 - wprowadzenie modelu Consul Classic 315 (109E) na rynek

Początkowo pojawienie się Consula Classic było planowane przed nowym modelem Anglia 105E, jednak z powodu kłopotów z produkcją silników do tego modelu, oraz dodatkowej pilnej potrzeby wprowadzenia małego samochodu z silnikiem Kent, wprowadzenie Consula Classic 315 musiało trochę poczekać, priorytet zaś dostał model Anglia.
Samochód został wprowadzony na rynek z typową dla Forda "pompą", w środku maja 1961 roku. Dealerzy Forda w Wielkiej Brytanii urządzili stosowne przyjęcia, na jednym z nich wydarzył się ciekawy incydent, kiedy to 4000 osób przyszło oglądać, jak do bagażnika nowego modelu Forda mieści się 5 pań. Musiała interweniować policja.

Początkowo samochód dostępny był wyłącznie z silnikiem o pojemności 1340 ccm, który wykorzystywał ten sam blok, tłoki i głowice co silnik stosowany w modelu Anglia 105E, jedynie skok tłoka został powiększony do 65,07 mm. Silnik napędzał poprzez 4-przełożeniową skrzynię biegów tylną oś. Moc silnika i przełożenia skrzyni biegów i tylnego mostu sprawiały, że klienci narzekali na brak elastyczności.

08.1962 - Consul Classic 315 (116E) z silnikiem 1500 ccm

W sierpniu 1962 roku wprowadzono nowy silnik o pojemności 1500 ccm, w którym zastosowano 5 głównych łożysk wału zamiast 3, pełny wał obrotowy zamiast poprzednio stosowanego pustego. Uzyskano moment obrotowy większy o 10% od poprzednika. Prędkość maksymalna zwiększyła się o 3 mph. Skrzynia biegów miała teraz wszystkie 4 biegi synchronizowane (w poprzedniej wersji bieg I nie był synchronizowany).
Ponieważ nowa Cortina już wkraczała na rynek, sprzedano tylko około 27,000 sztuk nowego modelu Consula Classic, w ciągu okresu niewiele dłuższego niż rok.

Ford Consul Classic Estate Consul Classic Estate

Dla kenijskiej policji, firma Cassini and Hughes z Nairobi przerobiła 17 egzemplarzy Consula Classic na wersję pokazaną obok. Obecnie ocalała chyba tylko jedna sztuka, która obecnie znajduje się w Wielkiej Brytanii (na zdjęciu).


Ford Consul Capri

Ford Consul Capri 335 (117E)

Consul Capri był pierwszym podejściem europejskiego Forda do koncepcji samochodu typu coupe, wzorowanego na sukcesie amerykańskiej koncepcji "personal car". Consul Capri nie był zbyt dobrze przemyślanym projektem, zasadniczo była to lekko przemodelowana wersja Consula Classic, różniąca się nastepującymi cechami: nadwozie 2-drzwiowe, stylizacja na fastback poprzez opadającą tylną szybę pod kątem około 40 stopni licząc od poziomu, modyfikacja drzwi w związku z innym mechanizmem opuszczania szyby, wewnętrzne wykończenie, kubełkowe fotele umieszczone 2 cale niżej żeby zrekompensować obniżenie dachu.
Od "pasa" w dół obydwie wersje były identyczne.
Mechanicznie przez więkoszść okresu produkcji Consul Capri był identyczny z Consulem Classic, dopiero pod koniec produkcji, oraz w wersji GT pojawiły się drobne różnice.
Kierownica w modelu Capri była niżej o 1/2 cala w porównaniu do Consula Classic, zastosowane były nylonowe dywaniki i biała podsufitka.

Ford Consul Capri 09.1961 - debiut Consula Capri

Consul Capri zadebiutował na pokazie Frankfurt Automobil Ausstellung we wrześniu 1961 roku. Zaprezentowany został na podeście zapełnionym niemieckimi Taunusami.

Pierwszego dnia sprzedane zostało 86 sztuk, i prognozowano optymistycznie sprzedaż na poziomie 2000 sztuk w 1962 roku. Przez początkowe tygodnie cała produkcja kierowana była na eksport.

08.1962 - silnik 1500 ccm

W sierpniu 1962 roku, podobnie jak w modelu Consul Classic, zastosowano w Capri silnik 1500 ccm, który dawał lepsze osiągi i elastyczność.

Ford Consul Capri GT 21.02.1963 - Consul Capri GT

Model Consul Capri GT pojawił się na rynku w momencie, jak wycofany został podstawowy model - Consul Classic. Zastosowano w nim późniejszą wersję silnika 1500, poddaną dodatkowym modyfikacjom zwiększającym moc z z 64 do 83 KM. Na modyfikacje składały się: dwugardzielowy gaźnik Webber DCD, wyższy stopień sprężania, wałek rozrządu zaprojektowany przez Keith'a Duckworth'a, większe zawory, mocniejsze łożyska, zmiany w kolektorze ssącym i wydechowym.
Zmiany pozwoliły uzyskać o 30% większą moc, 12% większy moment obrotowy i poszerzyć zakres dostępnych obrotów o 500 rpm.
Zastosowano również serwo wspomagające układ hamulcowy, i mocniejsze sprzęgło. Wewnątrz zastosowano inne wykończenie, dodatkowe zegary (obrotomierz, miernik ciśnienia oleju i amperomierz). Drążek zmiany biegów umieszczony był w podłodze. Z tyłu samochód miał znaczek GT. Wszystko za cenę o 115Ł wyższą niż model podstawowy.

Consul Capri na rynku utrzymał się o rok dłużej niż Consul Classic, do 1964 roku. Sprzedano ich jednak znacznie mniej: zaledwie 18,176 egzemplarzy, a w ostatnim roku tylko 412, co podważyło sens dalszej produkcji.

Ford Consul Capri Hooper Consul Capri Hooper

Consul Capri doczekał się również usankcjonowanej przez fabrykę modyfikacji, a dokonanej przez Hooper'a. W jej skład wchodziło około 40 przeróbek, takich jak: orzechowa deska rozdzielcza, pokryte skórą fotele, zarówno z przodu jak i z tyłu, rozkładane przednie fotele, 12-warstwowy lakier dający większy połysk, światła cofania, pokrywa koła zapasowego, pełna tapicerka i oświetlenie bagażnika.

Komentarze

INNE CAPRI

W Australii też był Produkowany Ford Capri.W roku 92 jeszcze zjeżdżał z taśmy. To jakieś cabrio chyba było. Lookne w katalog i coś więcej sie dowiem.

RoT Dokładna lokalizacja na mapie [2001-01-26 08:11:42]


Dziwie sei ze to auto nie bylo popularne ...
Ford Consul Capri 335 (117E) - jest swietny

enzo [2001-01-27 00:55:41]


fantasy

Szukam informacji na temat consul 2300GT cupe 1975r.

[anonim] [2001-02-08 17:53:48]


Gratulacje dla autora stron. Kawał dobrej roboty. Michał

[anonim] [2001-02-23 12:23:07]


KOBIETKA

PODOBNO BYŁ TO MODEL TRAKTOWANY ( NAWET PRZEZ FORD MOTOR COMPANY) JAKO NIEWYPAŁ (KIEPSKO SIĘ SPRZEDAWAŁ I MIAL PODOBNO JAKIEŚ FABRYCZNA FELERY) . PRZECZYTAŁAM , ŻE NASZE CAPRI( TE KTÓRYMI MY JEŹDZIMY) - CYTUJĘ- "ODZIDZICZYŁO NAZWĘ PO NIEUDANYM COUPE Z POCZĄTKU LAT 60-TYCH". TAK SŁYSZŁAM JAK JEST NAPRAWDĘ NIE WIEM BO NAWET TAKIEGO NA OCZY NIE WIDZIAŁAM

Agnieszka. [2001-08-10 18:40:19]


Ford Consul 315 109E

Hledam nejake informace o tomto automobilu. U nas v CR neni nic.
Predem dekuji za kazde i male informace.
Martin Svec Hersvez@post.cz

[anonim] [2001-10-02 16:08:57]


Capri kabrio z Australii

Opisałem to autko (mutacja Mazdy 323) na stronie "dlaczego Capri" z datą 22 listopad 2001. Zapraszam...

Pe®ana Dokładna lokalizacja na mapie [2001-11-24 18:58:17]


jeszcze raz Australia

soryy - to było wczoraj (23 listopada)...

Pe®ana Dokładna lokalizacja na mapie [2001-11-24 19:06:58]


Witam wszystkich właścicieli Consula

Posiadam Consula 1959 prosze o informacje związane z tym samochodem chodzi o części i inne.A strona jest O.K

[anonim] [2003-01-28 22:21:03]


Pytanie

jaki rozstaw (koła) mial consul capri?

starrsky [2003-09-07 23:19:06]


rozstaw koła ??


PS. ostatnio w automobiliście widziałem takiego Consula (chyba) bo daleko w tle na Polskich numerach w relacji z jakiegoś zlotu w Polsce :-)) WOW

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2003-09-07 23:58:14]


rozstawy

Nie dam sobie obciąć łba, ale z tego co pamiętam to Consul 315 (pierwsze auto mojego stryja w roku 1964) miał tylny most wymienny z Cortiną MkI/II, Corsairem i Escortem MkI/II, czyli rozstaw kół tylnych 50 cali (127cm), natomiast Anglia miał 46 cali (116cm). Co do rozstawu osi, to w Consulach wynosił 253cm,a rozstaw.... szpilek w kołach oczywiście 4x108mm.
Podaję od razu wszystkie dane "rozstawowe", coby uniknąc kolejnych pytań :).
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2003-09-08 12:26:59]


ja sobie kiedys takiego chciałem kupić

to znalałżme 1 clasika na sprzedaż i zwykłych 2d znalażłem chyba ze 3 w polsce :) i teraz ząłuje troche że go wtedy niekupiłem :) hehe

nOx Dokładna lokalizacja na mapie [2003-09-08 15:31:21]


Powiedzcie mi co to jest za model Forda

Powiedzcie mi co to za model Forda. Wiem tylko że jest z 1974.
zjawadb@poczta.onet.pl
Stoi na złomie i jeśli nikt go nie kupi, to pójdzie na żyletki.
Auto jest kompletne !!!
Auto ma zjechane szlifierką numery silnika i nadwozia.
Powiedzcie ile można za to dać, bo szkoda takiego cacuszka by się zmarnowało.
http://zjawadb.webpark.pl/ford.html

Trybik [2004-12-04 22:05:51]


To nie Ford, kolego Trybik ....

Owszem - jankes jedną nogą, tylnonapedowy i cholernie w naszych realiach rzadki, ale nie Ford. Angielski oddział Chryslera, zwany Rootes Group, produkował toto, początkowo [1969-77] pod nazwą Hillman Avenger, potem [78-79]Sunbeam Avenger, a w końcu [1980-81] Talbot Avenger. Wyprodukowano 639 tys. egzemplarzy. Autko jest ciut większe od Escorta MkI/II, Kadetta C i Fiata 124/Żiguli, ale mniejsze od Ascony, Taunusa/Cortiny i 125p. Bywa z motorami 1.2, 1.3, 1.5 i 1.6 o mocach od 53 do 100PS. Od 1973 r. dostępny takze jako 2-drzwiówka, kombi nie było. Długość 409cm, szerokość 159cm, rozstaw osi 249cm, rozstaw kół 130cm, masa 850-900 kg. Zawias przód na McPhersonach, tył sztywna oś na spiralach. Jedyny wspólny element z Fordami to felgi z rozstawem szpilek 4x108mm.
Te same silniki i skrzynie były również stosowane w samochodzie Talbot Sunbeam - ostatnim tylnonapędowcu Talbota [3-drzwiowy hatchback wielkości Golfa] do 1982 r., ale potem Peugeot [który odkupił markę Talbot od Chryslera] zastapił oba modele swoim 309, który nie ma z tymi symaptycznymi Anglikami juz nic wspólnego.
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2004-12-04 22:27:55]


errata do powyższego

Jednak [przynajmniej w wersji z kierą po prawej] kombi 5-drzwiowe było produkowane w rocznikach 72-80. Wczesniej patrzyłem do cenników na rynek włoski, a tam sprowadzali tylko sedany 2- i 4-drzwiowe.
Biję się w pierś, mam nadzieję że Trybik słyszy :)
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2004-12-05 00:47:36]


Trybik przy kopiowaniu komentarza na swoją stronę zapomniałeś o podpisie autora.

pozdro

PiotrekFCapri [2004-12-05 01:29:23]


krk czy myślałeś kiedyś o wydaniu własnej książki??...że tak delikatnie wtrące??

cortinas !G.O.P! [2004-12-05 11:13:55]


ksiązka....

Myślałem, conieco już nawet wydałem, w tej chwili pracuję nad [wliczając w to tłumaczenia] dwudziestą szóstą :)
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2004-12-05 15:23:46]


kumpel w szklarskiej ma takiego samego tyle ze w gorszym stanie i na sprzedaz :)
pozdro

Zakrzak! Dokładna lokalizacja na mapie [2004-12-05 17:22:56]


krk a mozęsz coś polecić co mógłby mi Gwiazdor pod choinke przynieść?:))))))

Krzysiek_Poznań Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2004-12-05 20:21:13]


Zdecydowanie OUT OF TOPIC

Zaleznie od tego, ile ów Gwiazdor chce wydać, to z ostatnio wydanych może być "Dzień, w którym nie wróciła Columbia" [ok.40zł] albo "Encyklopedia pistoletów i rewolwerów" [ze 3 razy tyle].
Ale to naprawdę nie ma nic wspólnego z Consulem i Capri :(
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2004-12-06 17:09:18]


racja racja troche mi głupio było tutaj pisać EOT :) Jeszcze raz WIELKIE PARDON

Krzysiek_Poznań Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2004-12-06 20:04:34]


consul 75

jesli macie jakiekolwiek materiały dotyczące consula najlepiej 4-o drzwiowego........ byłbym bardzo wdzięczny... pozdro

bosu [2005-11-13 17:23:26]


kupilem ostatnio c o n s u l 75 jest jezdzacy ale do oryginału jeszcze mu daleko... jesli posiadacie jakieś materiały( zdjęcia ) opisy dojscie do czesci mechanicznych i karoseryjnych to bardzo mocno sie usmiecham......

bosu [2005-11-13 17:29:22]


heja mam prawe przednie i prawe i lewe tylne drzwi do granady mk 1, aaa i calego fordzika cupe mk1 z 76roku.Autko wymago jeszcze troche pracy, pozdrawiam

coolcat [2005-11-18 19:45:59]


wogole to szukam strony internetowej gdzie mozna zamiescic ogloszenia dotyczace sprzedazy czesci jak i calego samochodu.Nie bende nikomu tlumaczyl ile pieniedzy i czasu pochlania wyremontowania starego samochodu. Mam juz pare na swoim kmoncie.pierwszy mo

coolcat [2005-11-18 20:02:04]


proponuje zerknąc do działu ogłoszeń jesli szukasz miejsca na ogłoszenia... http://www.capri.pl/services/ads.php ,

pozatym nie muszisz tu nikomu tłumaczyc ile pracy kosztuje wyremontowanie samochodu :) a no i tak na przyszłość pisz w okienku do komentarza a nie do jego tytułu to zmieści sie zała twoja mysl... .

pozdro

spawn Dokładna lokalizacja na mapie [2005-11-18 20:09:39]


Spoko dzieki
jednak jakos na ogloszenia nie moge sie wkliknac,
Nie konczylem ,moja przygoda z remontem trwala 5 lat i skonczyla sie sukcesem,to byla poczciwa wawa pick up, i dwa lata swietnej zabawy bez zadnego remontu ,czy naprawy, niestety brat po kolizjiswojeg samochodu zajaol sie wawka, wiec w akcie zlosci ja sprzedalem. To na marginesie ,sorry ze nudze

coolcat [2005-11-18 20:19:34]