logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » układ chłodzenia » czyszczenie chłodnicy

czyszczenie chłodnicy

Stara chłodnica nie posiada właściwych parametrów do chłodzenia płynu w układzie chłodzenia.
O ile nie ma problemów od jesieni do wiosny, to latem w korku na autostradzie może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Dlatego postanowiłem chłodnicę w moim Consulu oczyścić.
Objawami niewłaściwego chłodzenia było zbyt późne włączanie wentylatora, temperatura silnika była zbyt wysoka. Najczęściej wyrzucało do litra płynu chłodzącego. W czasie jazdy temperatura szybko spadała.

Podjęte próby czyszczenia chłodnicy octem /4 litry octu reszta woda destylowana/ plus kwasek cytrynowy nie odniosły skutku a były pracochłonne i uciążliwe.

Postanowiłem zakupić coś bardziej skutecznego. Padło na : Liquy Moly Pro-Line Oczyszczacz chłodnicy 1L
-------------------------------------------------------------------------------------------
Poniżej w załączeniu dyskusja na ten temat, na moje pytanie o skuteczność.
---------------------
Dobre pytanie. Ja octem walczyłem, ale cały czas syf.

bobik liil
------------------
licz się z tym, że jeżeli ten specyfik jest rzeczywiście skuteczny to za chwilę popuści chłodnica

wąski77
-------------------
wiem, najlepiej kupić nową chłodnicę.

ale muszę spróbować, całe życie człowiek się uczy.

Dlatego pytam, czy ktoś to stosował w starym samochodzie i jak ?

zenonDWR
----------------------
Zenon, działa, trzeba tylko potem dokładnie woda układ przepłukac. A jak coś puści to uszczelniacz do chłodnic, bo nie zamula układu. Robiłem to w bodaj 5 starych fordach :)

michalch83

-----------------------
Michał, ale jak dozować i jak długo płukać przed wypłukaniem wodą?

bobik liil Wyślij wiadomość Zdjęcie w profilu Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2018-08-20 20:05:26]

Lać 1/3 butelki na układ płukać 20-30 min. Najlepiej jak by był przed operacją już wstępnie rozgrzany.

michalch83
-------------------------
No właśnie- pytanie na topie, nie do Forda, ale też potrzebuję.

Badyl
------------------------
Ale 20-30 minut pałowania, czy wolnych obrotów? Więcej pytań nie mam😁

bobik liil
-------------------------
Przepłaciłeś :)

https://allegro.pl/kwas-kwasek-cytrynowy-spozywczy-e330-1kg-czysty-i7400214276.html

Tu masz skuteczniejszy preparat :) opróżniasz układ chłodzenia, zasypujesz, zalewasz wodą do pełna, odpalasz na pół godzinki i układ jak nowy.
Nawet broki potrafią wypaść jak były mocno przerdzewiałe i zamienione :)

Trójkąt
---------------------------------
zakamienione :)

Trójkąt
---------------------
O, jaka cenna porada. Chyba zrobię próbę w mojej Granadzie.

wiśnia
-------------------------
jutro ma kurier dostarczyć. Będę relacjonował jak to działa.

Teraz, jeżeli ma rozpuścić kamień przez 20-30 minut, to jak przejadę samochodem godzinę lub dwie godziny to może lepiej wyczyści chłodnicę ?

zenonDWR
------------------------------
Tylko żeby nie wyczyściło cię z chłodnicy :)

alwax
----------------------
michalach83 - jak stosowałeś to po 30 minutach silnik powinien być dobrze nagrzany
i mam pytanie:
1.czy dolna rura od chłodnicy była chłodna ?
2. czy drożność chłodnicy wystąpiła po płukaniu wodą demineralizowaną ?


przy nowej chłodnicy różnica temperatury pomiędzy rurą górną a dolną powinna być znaczna w takim układzie chłodzenia jak Ford Granada diesel

zenonDWR
------------------------
Zenon jak wykonasz operację, może warto założyć wątek na forum dla potomnych.

Badyl
------------------

===================================================

Przemyślałem rady i postanowiłem nie przedobrzyć.
Test:
Układ chłodzenia zalany wodą demineralizowaną dodałem 0.3 l zakupionego Liquy Moly
uruchomiłem silnik. Po przejechaniu 10 km silnik był już dobrze nagrzany.
Zatrzymałem się, silnik pracował 10 minut na wolnych obrotach, powrót do domu, czas łączny 30 minut, czas od osiągnięcia przez silnik najwyższej temperatury 20 minut.
Po wyłączeniu silnika stwierdzam, że temperatura dolnej rury jest wyraźnie mniejsza od górnej. Górna prawie parzy

Czekam aż silnik wystygnie, żeby ten wynalazek spuścić i zrobić płukanie.
Jak widać na zdjęciu przelew zbiorniczka zabezpieczyłem litrową butelką, żeby ten syf nie wylał się na karoserię. Wyrzuciło do butelki tylko około 200 ml
Ciąg dalszy nastąpi.

zenonDWR / 2018-08-22 15:02:23 /


Et... uszczelki pod głowicą są za 4 dychy na allegro ;) przestanie płyn wyrzucać

Ignacy Dokładna lokalizacja na mapie / 2018-08-22 15:26:44 /


mieszanka wody z Liquy Moly spuszczona. Płyn brudny, jednak po wodzie z octem był bardziej brudny.
Układ zalany wodą demineralizowaną. Jutro się przejadę i ocenię chłodzenie.

zenonDWR / 2018-08-22 19:56:47 /


ja miałem silnik tak zakamieniony, że proces powtarzałem chyba z 5 razy, za każdym razem woda była bardzo brudna, lub brudna.

Dopiero ukłąd z pompką elektryczną z Sharana, wiadrem i grzałką, oraz pozostawienie tego na 3 dni, pomogło. ( i 2x wymiana płynu czyszczącego).

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2018-08-23 11:39:15 /


z pewnością 1 czyszczenie nie wystarczy.
---------------
a więc: do granady wchodzi w układ chłodzenia 10 litrów bez względu na pojemność silnika w/g danych z książki.
jednak u mnie spokojnie wchodzi 11,5 lub 12 litrów. stan, minimalnie powyżej max na zbiorniczku, a wszystko fabryczne, węże, chłodnica etc...

temperatura u mnie w cieniu 31 stopni. Przejażdżka w miarę spokojna ca 40 km
wentylator wyłączony, powrót do domu, ustawiam samochód na słońcu i otwieram maskę silnika.
Butelka wyłapująca nadmiar płynu pusta. Zbiornik wyrównawczy pełny tak jak przed wyjazdem, do znaku max.
Zegar temperatury wskazuje 1 kreskę odcinającą pole zimny.
Silnik pracuje dalej około 15 minut , zegar temperatury jest na 2 białej kresce i włącza się wentylator.
Rura chłodnicy dolna i górna podobna temperatura.
Po około 4 do 5 minut wentylator zostaje wyłączony, wskazówka zegara znów jest na 1 kresce. Dolna rura chłodnicy znacznie mniejsza temperatura.

dane fabryczne: włącznik temperatury : włączony 88 stopni
wyłączony 77 stopni
Płynu nic nie wyrzuca.

Przed czyszczeniem chłodnicy wentylator włączał się kiedy wskazówka zegara była o prawie 1 cm wyżej, to było chyba na granicy gotowania /dlatego w kabinie miałem ręczny włącznik wentylatora, /

czy to zasługa Liquy Moly ?
wcześniej płukałem 2 razy ocet z kwaskiem cytrynowym, kilka razy płukanie wodą demineralizowaną. , brudu było bardzo dużo. Trochę pomogło, ale to było za mało.


a może lepiej było chłodnicę wymontować, grzałka plus pompa elektryczna jak pisze ,,magicc,, i niech się czyści kilka dni, albo miesiąc

zenonDWR / 2018-08-23 14:43:10 /


moja chłodnica po czyszczeniu jest sprawna i szczelna. Nie posiada nieszczelności.

Jednak co by było gdyby taka nieszczelność wystąpiła?
Jest wiele uszczelniaczy, może są lepsze, tutaj można zobaczyć jak działa uszczelniacz chłodnicy Prestone

https://www.youtube.com/watch?v=F5KQ0Tt-oFA

zenonDWR / 2018-09-30 09:28:34 /


PO RAZ PIERWSZY SŁYSZAŁEM, ŻE RADIATOR MOŻNA CZYŚCIĆ OCETEM, JAK TO MOŻLIWE?

Stanisław_076 / 2023-11-06 13:32:26 /


To proste - nie słyszałeś o tym wcześniej :).

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-11-06 14:26:57 /


Miedziany lub mosiężny można też kwaskiem cytrynowym i perhydrolem.

Aldaron Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-11-06 14:30:53 /


Stanisław_076 po prostu od razu podaj linka.
Na tym forum budowanie "renomy" żeby twoja za jakiś czas wcale-nie-reklamowa wiadomość miała lepsze przyjęcie to więcej niż klepanie bzdurnych postów :)

Konar / 2023-11-06 14:47:39 /


Konar podejrzewasz że planuje koleszka z ofertą kredytową wyskoczyć dla klubowiczów , to jest odporne forum wyjadaczy :D

Hubert_M Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-11-07 17:18:46 /


Kiedyś, kiedyś, b. dawno temu przeciściłem układ chłodzenia octem i puściło wszystko co się dało:-) Mam nadzieję, że grzechy przed osiemnastką są wybaczalne :D

PiotrekFCapri / 2023-11-07 17:40:44 /


Jasna sprawa, że wszystko było słabiutkie i próba ta dokonała dzieła zniszczenia...

PiotrekFCapri / 2023-11-07 17:44:04 /