logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Docieranie silnika: Jaki olej? Mineralny czy Syntetyk?

Docieranie silnika: Jaki olej? Mineralny czy Syntetyk?

Witam.

Na jakim oleju najlepiej rozpocząć docieranie silnika po remoncie?
Jedni uważają, że powinno się rozpocząć docieranie na syntetyku, gdyż podobno zmniejsza on tarcie, inni natomiast uznają, że na mineralnym lepiej "układają" się poszczególne elementy. Na rynku są nawet mineralne oleje do docierania, np. CRO 10W40.
Chciałbym poznać Wasze opinie.
Na jakim oleju najlepiej i dlaczego?
Jakie są wady, jakie zalety poszczególnych opcji?

Thanks from the mountain

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 08:54:30 /


Olej do docierania, zapobiega glazingowi, Millers albo Penrite.

GT350TA Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-03 09:20:24 /


jaki silnik, jak zakres remontu

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 09:27:46 /


nowe tłoki, pierścienie, szlif cylindrów, nowe panewki, szlif wału, planowanie głowicy, nowe zawory. Blok będzie wymyty Karcherem i składany na oleju Millersa "Assebly lubricant". Silnik to fordowska benzyna 2.0 turbo. Docelowo będzie jeździł na Millers 10W60 NT+ albo Motul 300v 15W50.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 09:33:08 /


Miałem kolegę na dzielni, niestety zginął niedawno, on miał zawsze najszybszą motorynkę, najszybszego ruska, najmocniejszego HD, potem najmocniejsze w126. Czego sie nie tknął było najmocniejsze.
Kiedyś go zapytałem o to i powiedział że on układa silnik na pełnym gazie, od razu. Zresztą ciągle tak jeździł i tak też zginął. O oleju nic nie wspominał.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 09:45:55 /


Głównym kryterium jest materiał pierścieni uszczelniających i rodzaj popychaczy. Pierścienie z powłoką molibdenową docierają się najszybciej, jeśli rozrząd ma rolkę na popychaczu i/lub na wałku to też na dobrą sprawę można się obejść spokojnie bez specjalnego oleju. Jeśli jednak pierścienie są żeliwne bez powłoki albo z powłoką chromowaną, to docierają się dłużej i tu pomaga olej do docierania. Tak samo jest kiedy w mechanizmie rozrządu nie ma rolek, wtedy wymagana jest dodatkowa "procedura" docierania wałka (praca silnika ok. 20 minut na 2500 obr. przy pierwszym odpaleniu po remoncie) oraz olej z odpowiednią ilością zddp. Po tej procedurze zwykły olej może zacząć się już szklić (glazing) i potem ciężej jest dotrzeć pierścienie.

GT350TA Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-03 09:51:09 /


Tak jak zapek napisał. Na 3 godziny na luzie a potem obwodnica/autostrada równa przedkoscia pod 5 tys obr. Kontrowersyjne ale działa, docierałem tak kiedyś T4 z Volvo. Pudru mu znacząco przybyło...

michalch83 / 2019-05-03 10:59:52 /


GT350TA czyli istotny jest też rodzaj rozrządu? Popychacze są hydrauliczne. Nie ma żadnych rolek. Nie mam niestety pojęcia jaką technologią są wykonane pierścienie.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 11:07:41 /


Ja tą technikę zastosowałem raz. Remont dotyczył radzieckiego boksera MT10 w których tłoki kazałem spasować na ok dwie setki, czyli bardzo, bardzo ciasno. Po odpaleniu pochodził 15 sekund i zaczął piszczeć, zgasiłem. Potem piszczał po minucie, dalej po pięciu, po dziesięciu itd aż chodził, zagrzał się i nie piszczał. Potem wyjazd na trasę i ogień. Cały wyjazd na pełnym ogniu. To był rusek który później robił 130km/h z wózkiem bocznym. Z tym że remont nie kosztował tyle co 2.0T...

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 11:32:35 /


Jeśli popychacze mają bezpośredni kontakt z wałkiem (z tego co widzę w cosie tak jest, wałek lekko od osi popychacza żeby go obracać) to trzeba docierać - jeśli wałek lub popychacze są nowe, jeśli stare i włożone w to samo miejsce - nie trzeba.
3 godziny na luzie z nowym rozrządem "flat tappet" i jest duża szansa, że jest do wymiany a na gładziach cylindrycznych masz zeszklony olej, o ile w przypadku rolkowego rozrządu i molibdenowych pierścieni silnik będzie już pewnie dotarty to w innych przypadkach docieranie może trwać bardzo długo lub zamulić silnik. Stałe obciążenie też nie jest korzystne bo pierścienie muszą się ułożyć w rowkach a do tego jest potrzebne hamowanie silnikiem.

GT350TA Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-03 11:47:23 /


czyli jazda w pełnym zakresie obrotów użytkowych BEZ CHWILOWEGO PRZECIĄŻANIA. Pisałem już o tym. Żadnego mulenia, żadnego "ekodrajwingu", Normalna jazda, tylko bez nagłego butowania z dołu.

o do oleju, to ja zawsze na pierwszy odpał daję 5W30, po pierwszej przejażdżce w kilbel i od razu na docelowy.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-03 12:12:19 /


ja raczej preferuję "delikatną" metodę docierania z ciągłą zmianą obciążeń, bez nadmiernego boostu, ale też bez tzw. "eko trybu" czyli 4 bieg przy 40km/h. Unikam też stania w korkach. Boję się metody "na ostro" zwyczajnie ze względów finansowych.

Jeden z silników docierałem na mineralnym CRO 10W40, teraz jeździ na 15W50 i niby wszystko okej.

Szklanki zostają stare, ale zostaną opróżnione przed ponownym montażem. Wałki rozrządu również zostają stare.
Dobór oleju do docierania zawsze jednak był dla mnie zagadką i spotkałem się z różnymi opiniami, stąd ten wątek.



♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 12:19:36 /


ładne zdjęcie...

To ja Ci zapodam takie:

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-03 12:25:08 /


granadziarz_3M tak z ciekawości, wiadomo, jaka była przyczyna "rozpadu"?

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 12:34:05 /


Szkoda, że w czasach jak mój brader wrócił kiedyś ze szkoły z wiadomością, że mu coś zaczęło stukać w silniku w ZAPku, nie było jeszcze cyfrówek. To był piękny widok po podniesieniu czapki do góry - w jednym cylindrze tylko korbowód ze sworzniem, a fragmenty tłoka i grzybek zaworu w misce olejowej :)

gryziu liil (EM) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 22:57:25 /


Zassanie wody przy 5k rpm. Widać to na całym tłoku, jak półka pod olejowym oberwała się od ciśnienia. V8 4,7L, pół roku po kapitalce, dlatego takie czyste...

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-04 13:08:38 /