logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Docieranie silnika: Jaki olej? Mineralny czy Syntetyk?

Docieranie silnika: Jaki olej? Mineralny czy Syntetyk?

Witam.

Na jakim oleju najlepiej rozpocząć docieranie silnika po remoncie?
Jedni uważają, że powinno się rozpocząć docieranie na syntetyku, gdyż podobno zmniejsza on tarcie, inni natomiast uznają, że na mineralnym lepiej "układają" się poszczególne elementy. Na rynku są nawet mineralne oleje do docierania, np. CRO 10W40.
Chciałbym poznać Wasze opinie.
Na jakim oleju najlepiej i dlaczego?
Jakie są wady, jakie zalety poszczególnych opcji?

Thanks from the mountain

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 08:54:30 /


Olej do docierania, zapobiega glazingowi, Millers albo Penrite.

Przemek S. Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-03 09:20:24 /


jaki silnik, jak zakres remontu

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 09:27:46 /


nowe tłoki, pierścienie, szlif cylindrów, nowe panewki, szlif wału, planowanie głowicy, nowe zawory. Blok będzie wymyty Karcherem i składany na oleju Millersa "Assebly lubricant". Silnik to fordowska benzyna 2.0 turbo. Docelowo będzie jeździł na Millers 10W60 NT+ albo Motul 300v 15W50.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 09:33:08 /


Miałem kolegę na dzielni, niestety zginął niedawno, on miał zawsze najszybszą motorynkę, najszybszego ruska, najmocniejszego HD, potem najmocniejsze w126. Czego sie nie tknął było najmocniejsze.
Kiedyś go zapytałem o to i powiedział że on układa silnik na pełnym gazie, od razu. Zresztą ciągle tak jeździł i tak też zginął. O oleju nic nie wspominał.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 09:45:55 /


Głównym kryterium jest materiał pierścieni uszczelniających i rodzaj popychaczy. Pierścienie z powłoką molibdenową docierają się najszybciej, jeśli rozrząd ma rolkę na popychaczu i/lub na wałku to też na dobrą sprawę można się obejść spokojnie bez specjalnego oleju. Jeśli jednak pierścienie są żeliwne bez powłoki albo z powłoką chromowaną, to docierają się dłużej i tu pomaga olej do docierania. Tak samo jest kiedy w mechanizmie rozrządu nie ma rolek, wtedy wymagana jest dodatkowa "procedura" docierania wałka (praca silnika ok. 20 minut na 2500 obr. przy pierwszym odpaleniu po remoncie) oraz olej z odpowiednią ilością zddp. Po tej procedurze zwykły olej może zacząć się już szklić (glazing) i potem ciężej jest dotrzeć pierścienie.

Przemek S. Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-03 09:51:09 /


Tak jak zapek napisał. Na 3 godziny na luzie a potem obwodnica/autostrada równa przedkoscia pod 5 tys obr. Kontrowersyjne ale działa, docierałem tak kiedyś T4 z Volvo. Pudru mu znacząco przybyło...

michalch83 / 2019-05-03 10:59:52 /


GT350TA czyli istotny jest też rodzaj rozrządu? Popychacze są hydrauliczne. Nie ma żadnych rolek. Nie mam niestety pojęcia jaką technologią są wykonane pierścienie.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 11:07:41 /


Ja tą technikę zastosowałem raz. Remont dotyczył radzieckiego boksera MT10 w których tłoki kazałem spasować na ok dwie setki, czyli bardzo, bardzo ciasno. Po odpaleniu pochodził 15 sekund i zaczął piszczeć, zgasiłem. Potem piszczał po minucie, dalej po pięciu, po dziesięciu itd aż chodził, zagrzał się i nie piszczał. Potem wyjazd na trasę i ogień. Cały wyjazd na pełnym ogniu. To był rusek który później robił 130km/h z wózkiem bocznym. Z tym że remont nie kosztował tyle co 2.0T...

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 11:32:35 /


Jeśli popychacze mają bezpośredni kontakt z wałkiem (z tego co widzę w cosie tak jest, wałek lekko od osi popychacza żeby go obracać) to trzeba docierać - jeśli wałek lub popychacze są nowe, jeśli stare i włożone w to samo miejsce - nie trzeba.
3 godziny na luzie z nowym rozrządem "flat tappet" i jest duża szansa, że jest do wymiany a na gładziach cylindrycznych masz zeszklony olej, o ile w przypadku rolkowego rozrządu i molibdenowych pierścieni silnik będzie już pewnie dotarty to w innych przypadkach docieranie może trwać bardzo długo lub zamulić silnik. Stałe obciążenie też nie jest korzystne bo pierścienie muszą się ułożyć w rowkach a do tego jest potrzebne hamowanie silnikiem.

Przemek S. Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-03 11:47:23 /


czyli jazda w pełnym zakresie obrotów użytkowych BEZ CHWILOWEGO PRZECIĄŻANIA. Pisałem już o tym. Żadnego mulenia, żadnego "ekodrajwingu", Normalna jazda, tylko bez nagłego butowania z dołu.

o do oleju, to ja zawsze na pierwszy odpał daję 5W30, po pierwszej przejażdżce w kilbel i od razu na docelowy.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-03 12:12:19 /


ja raczej preferuję "delikatną" metodę docierania z ciągłą zmianą obciążeń, bez nadmiernego boostu, ale też bez tzw. "eko trybu" czyli 4 bieg przy 40km/h. Unikam też stania w korkach. Boję się metody "na ostro" zwyczajnie ze względów finansowych.

Jeden z silników docierałem na mineralnym CRO 10W40, teraz jeździ na 15W50 i niby wszystko okej.

Szklanki zostają stare, ale zostaną opróżnione przed ponownym montażem. Wałki rozrządu również zostają stare.
Dobór oleju do docierania zawsze jednak był dla mnie zagadką i spotkałem się z różnymi opiniami, stąd ten wątek.



♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 12:19:36 /


ładne zdjęcie...

To ja Ci zapodam takie:

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-03 12:25:08 /


granadziarz_3M tak z ciekawości, wiadomo, jaka była przyczyna "rozpadu"?

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 12:34:05 /


Szkoda, że w czasach jak mój brader wrócił kiedyś ze szkoły z wiadomością, że mu coś zaczęło stukać w silniku w ZAPku, nie było jeszcze cyfrówek. To był piękny widok po podniesieniu czapki do góry - w jednym cylindrze tylko korbowód ze sworzniem, a fragmenty tłoka i grzybek zaworu w misce olejowej :)

gryziu liil (EM) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-05-03 22:57:25 /


Zassanie wody przy 5k rpm. Widać to na całym tłoku, jak półka pod olejowym oberwała się od ciśnienia. V8 4,7L, pół roku po kapitalce, dlatego takie czyste...

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-05-04 13:08:38 /


Panowie mam taki temat. Ojczulek kupil sobie Kugę, nową… pomijam sensowność tej decyzji, ale jak już kupil, to nie chcę, żeby się popsuła (Mondeo MK4 ma od 2007r i ciągle śmiga nim też).
1.5L turbo shit. Na zegarze ma 6k km, wiec mowie zmieniamy olej i to jak najszybciej, bo pewnie pełno gruzu. Oczywiscie chcial czekac na planowy przegląd ze zmiana oleju (20000 km), ale na szczescie mu to wybiłem z głowy.

No wiec pytam go jaki tam olej idzie - 5W20… co to do jasnej anielki jest?
Ja przywykłem do 10W50 - 10W60, ale 5W20???

Czym byście takie 1.5 turbo zalali?

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-01-28 22:18:32 /


Jak Tata nie będzie upalał 1.5T na torze to chyba bez sensu 10W60 itp.
Koleżanka ma nowego VW 1.0T i tam jest 0W20. Namówiłem ją na wymianę oleju już po 2k przebiegu.
Nie wiem czy tolerancja pasowania ma jakieś znaczenie, ale jak producent przewidział 5W20 to taki bym wlał, tym bardziej, że zima jeszcze.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-01-29 00:01:56 /


Zima taka se, a jak poczytać o 5W20…
„Olej silnikowy 5W20 zapewnia lepszą oszczędność paliwa niż porównywalny wariant 5W30. Dzieje się tak, ponieważ dzięki cieńszej formule lepkościowej wytwarza mniejsze tarcie. Olej ten mniej wlecze się pomiędzy elementami silnika, co oznacza również zmniejszenie ochrony.”
Trochę w rozkroku jestem xD

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-01-29 09:05:47 /


Ale co Cie dziwi? Ze zageszczona woda po parowkach psuje silniki?

Mysza liil (EM) / 2023-01-29 10:26:09 /


No, jak się okazuje... psuje :)
Silniki na nich pracujące nie znoszą pociskania na autostradach, palą tego oleju sporo, a interwały wymiany są mocno przeszacowane.
Oczywiście da się z tym żyć pod warunkiem delikatnego obchodzenia się z pedałem gazu i skrócenia okresów wymian.
Takie info już jakiś czas temu dostałem od kumpla mechanika. To co ostatnio coraz częściej czytam I oglądam w necie zdaję się to potwierdzać.

Aldaron Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-01-29 11:18:13 /


Lej 5W30, zdezaktywuj start/stop jeżeli ma, traktuj jak normalny silnik. W okolicach 10kkm (trzecia zmiana oleju) możesz wlać mu LM z Molygenem.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-01-29 16:39:51 /


W tej klasie lepkości to i 0w30 nie będzie ani specjalnie drogie ani złe do tego silnika.
Sporo 5w30 to hydrokraki a nie full syntetyk. Jak wybierzesz 0w30 to będzie to full syntetyk.

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-01-29 17:36:59 /


Przy oleju LL syntetyku interwał wymiany co 20kkm będzie ok. Chyba ze chcesz 100lat jeździć tym wynalazkiem ;)

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-01-29 17:40:34 /


No dobra popatrzyłem trochę po kartach charakterystyki i padło na 5W30 Motul X-Clean 8100. Wychodzi na to, że mam jeszcze 2 inne auta do których mi to podejdzie.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-01-29 22:48:51 /


może jeszcze rozważ produkty firmy Penrite?

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-01-30 08:00:40 /


Albo Elf SXP. Ja na tym latam już od kilku lat i świetnie się spisuje, no ale ja mam samochody dwie generacje do tyłu ;)

Aldaron Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-01-30 08:23:27 /


Elf SXR miało być

Aldaron Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-01-30 08:24:59 /


Z pół roku temu kuzyn w warsztacie miał do czynienia też z Kugą 1.5 EcoBoost. Kupiona w Polsce, pierwszy właściciel, przebieg nieco ponad 40 tysi. Właśnie co skończyła się gwarancja i silnik zaczął mocno kuleć. Od nowości serwisowana w ASO, tam też po oględzinach itp. stwierdzono, że silnik (słupek) jest do wymiany. Uzasadniono to tym, że bloki krzywią się w tych silnikach na potęgę i jest to nienaprawialne, tylko wymiana. Zabieg wyceniono na blisko 35 tysi. (nie chcieli słyszeć o tym, żeby chociaż zdjąć głowicę).
Po zdjęciu głowicy okazało się, że z blokiem nic złego się nie dzieje (uszczelka padła). Głowicę trzeba było oddać do szlifierza na obróbkę, turbina złom, w kolektorze ssącym (ma dość specyficzny kształt) uzbierało się litr oleju. Wiadomo, przypadki chodzą po ludziach ale częstsza wymiana oleju raczej nie będzie złym pomysłem ;-) Niestety nie pamięta co tam wlali po poskładaniu, klient uparł się na olej, który sam przyniósł.

PiotrekFCapri / 2023-03-08 23:55:01 /


Czasami jak tak czytam, ile oleju trzeba do skrzyni automatycznej, ile oleju do silnika, ile razy w roku to trzeba zlać i zalać nowy, to przestaję się dziwić, że młodzież wybiera elektryczne hulajnogi.
PS. A takie wielkie na Ziemi mamy pokłady wodoru i tlenu, w dodatku w formie idealnej do transportu :)

RAV :) Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-09 18:28:50 /


https://autokult.pl/syntetyczne-paliwo-porsche-produkcja-ruszyla-pierwsze-auto-juz-zatankowane,6846923268655936a

Ale olej dalej bedzie brac i docierać trzeba bedzie i wymieniac…
Wole jednak to, jak bateryjki do których szkodliwe pierwiastki wydobywane są w bliżej nieznanych okolicznościach i których ciężko się pozbyć, nie mówiąc już nic o ugaszeniu.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-09 20:19:44 /


Konrad - poczekaj. Na razie jakoś dziwnie cicho siedzą ekoterroryści w temacie recyklingu baterii z elektryków. Jest u nas w ogóle jakaś firma co to robi?

wąski77 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-09 20:22:01 /


Z tego co kojarze to my cos chyba robimy u nas (nawet jakies fabryki dodatkowe jakis koncern mial stawiać) a w niemcowni tesla miała, ale tam coś nie poszło jak chcieli. Śmiem twierdzić, że będzie to mega niebezpieczne dla środowiska i sowicie opłacane, bo nikt tego nie będzie chcial robić.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-09 20:59:20 /


jeśli mogę dodać, to w bateryjkowych pojazdach nie chodzi o ekologię, tylko ograniczenie wpływu OPEC na naszą gospodarkę.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-09 21:42:09 /


chyba raczej zmianie wpływu OPEC na inne wpływy, jeszcze bardziej szkodliwe pod wieloma względami.

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-09 21:54:01 /


no my u nas to sprowadzamy śmieci z całej europy jak nie dalej i one ulegają samozapłonowi na składowisku

mishq (Mateusz G.) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-09 22:45:21 /


Panie , czy pan się interesuje sytuacją na świecie ???
Ja ? Czy się interesuje ?
Ja jak tylko mam chwilkę to chodzę na taką polanę w lesie i czekam ,
czekam aż mnie porwą kosmici i URATUJĄ !!!

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-09 23:50:57 /


Przedłuż gwarancję na maksa i nie kombinuj bo nie warto :) koszt naprawy tych silników jest duży, części nie ma, Ford np nie przewiduje remontu dołu silnika, tylko wymiana słupka. Fajnie się te silniki rozciekaja :D padnięte wtryski, rozpadające się turbiny... Twój ojciec może jeszcze wykupić gwarancję 5 lat 200.000 km bodajże do pół roku, lepiej niech to zrobi. PS. Tak, na codzień widzę te auta na serwisie i wiem co pisze :)

Tom'ash Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-10 19:58:30 /


A no i tak jak piszą, wymiana oleju co 10.000 i wyłączać start/stop, to pojezdzi

Tom'ash Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-10 20:01:26 /