logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » X-Pipe....

X-Pipe....

Czy ktos spotkal sie moze w necie ...z parametrami x-pipe ....jak to zrobic ...gdzie polaczyc wydechy jakies parametry techniczne...a moze ktos to juz przetestwal???

Pozdrawiam

MALISh / 2007-03-02 13:04:11 /


W okolicach skrzyni biegow łączysz 2 rury wydechowe od v-ki w jedną, nastepnie rozdzielasz wydech na 2 wydechy. Rozwiazanie mozna zastosowac w capriku zakladajac silnik 2.9 ze scorpio z oryginalnymi rurami kolektorowymi od scorpio. Mozna zrobic tez H-Pipe, czyli dac poprzeczna rure łączącą wydechy v6-stki

Mysza liil (EM) / 2007-03-03 08:03:30 /


myśle że H-pipe bedzie łatwiejsze do wykonania

BirdDog Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-03-03 12:18:19 /


Tylko wez kolego pod uwagę że nie możesz sobie tego X czy H -Pipea zrobić w dowolnym miejscu ale w ściśle określonym parametrami silnika oraz odcinka wydechu pomiedzy silnikiem a owym X czy H Pipem. Bo zakładam ze ta modyfikacja ma na celu polepszenie jakichś parametrów, wiec dokładne obliczenie zagadnienia ma znaczenie w przeciwnym razie cala robota mija sie z celem.

Aldaron Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-03-03 15:16:05 /


W przypadku h-pipe Mustang&Fords podaje żeby zrobić to w połowie skrzyni.
Nic nie piszą o jakimś specjalnym wyliczaniu.

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-03-03 19:24:59 /


ciekawe jak to powinno być w naszych Capri, Taunusach i Granadach

BirdDog Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-03-03 19:43:38 /


jaki ma to wplyw na osiagi i gang?

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-03-03 20:54:53 /


widocznie pozytywny HEHE:D

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-03-03 22:39:26 /


No wlasnie z tego co sie orientuje to musi byc konkretne wyliczenie an to ...szukam w necie i nie za badzo moge cos znalesc..znalalzem s USA kilka firm ktore robie takie wydechy no niestety ameryka odpada...ja na razie jestem na etapie poszukiwaniach 2.9 cosworth(nowy projekt na dziobaka) ...ale szwagier moj jest juz na etapie uturbiania 2.5 v6 fordowskiego i wlansie nie wiemy jak z wydechem zaszalec ;D a ponoc jest widoczna roznica czy tam odczuwalna ;D

MALISh / 2007-03-04 11:04:02 /


A tak pozatym x- pipe jest niby lepszy od H pipe...bo w mustangach jest mondowany h-pipe i wymieniaja go na x-pipe..noa le ja tam nie wiem ;D

MALISh / 2007-03-04 11:22:46 /


niewiem ale przecież X i H pipe polegają na wyrównywaniu ciśnień w rurach może tylko X pipe sprawniej to robi:)

BirdDog Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-03-04 12:39:19 /


moim zdaniem H-pipe wyrownuje cisnienie a X wykorzystuje efekt falowosci,wiem cos o falowosci mieszkam nad morzem.

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-03-04 20:33:23 /


o co chodzi z tą falowością w wydechu? a propo H gdzie najlepiej to zrobic w 2.0V6?

BirdDog Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-03-04 21:14:30 /


Jeszcze raz zapodam ten adres choć było o tym już ze sto razy
http://www.grabowski.com.pl/

O H i X-pipie tam co prawda nic nie ma, ale opisane są tam zasady budowania wydechu oraz występowanie tzw. zjawisk falowych w wydechu.

A w ogóle to coście sie tak uwzięli za te "pipy" :)
Nie prościej jest sobie zbudować klasyczny wydech ?
Jak chcecie to zrobić dobrze to na w/w stronie jest wszystko co trzeba.
A barwa dzwięku to kwestia dobrze dobranego tłumika. Odpowiednia pojemność przekrój itd. I po sprawie. A te wszystkie "pipy" to moim zdaniem zbędny szpan.
Amen.

Aldaron Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-03-04 22:13:57 /


A ja odgrzeje kotleta tylko po to by powiedzieć że dźwięk v-ki w capri jest zajebisty. Ale pod warunkiem że się połaczy wydechy. Wczoraj pół dnia jeździłem na seryjnym. Dziś pół dnia z H-pipe i tak zostaje. Zajebisty dzwięk.

UglyKid Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-09 14:04:43 /


wlasnie slyszalem od kogos ze jednak H-pipe ma lepszy dzwiek niz X-pipe

mefcios Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-09 14:31:33 /


Popieram H-pipe jest git używam już ponad rok i jest ryk ;) a raczej gulgot jak w v8 ;)

Nuras Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-09 18:35:39 /


mefcios, a ktos tu mowil o X-pipe? raczej o II pipes...

Mysza liil (EM) / 2011-01-09 18:59:12 /


caly temat jest o "pipach", chyba, że jestem tępy i analfabetą.

mefcios Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-09 19:50:34 /


ale o Xach bylo 4 lata temu...

Mysza liil (EM) / 2011-01-09 20:59:19 /


Ugly, zapodaj jakąś foteczkę tej H-pipy. W jakim silniku to zostało poczynione?

Bartłomiej Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-11 20:39:45 /


Zrobię szkic z wymiarami, rysunkiem do trasowania rur i zdjęcia w sobotę, jak bozia pozwoli :P. silnik 2.8. Połaczyłem wydechy w najwęższym punkcie przed środkowymi tłumikami.

UglyKid Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-11 21:39:21 /


H-pipe to znaczy "balance pipe"?

aaannnd Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-12 12:52:37 /


Taką to pełni funkcję. Oczywiście w V8, bo w V6 nie ma co balansować ciśnienia w rurach...
A że dźwięk poprawia, możliwe. Natomiast oprócz tego wymiernych korzyści raczej nie przynosi.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 13:00:43 /


nawet w Guzzi 500ccm V2 da się odczuć różnice w pracy silnika więc obstawiam ze i w v6 tym bardziej... zwróć uwagę że w każdy BMW czy Moto Guzzi tez fabrycznie jest H-pipe a na pewno nie ułatwia im to produkcji

Pe®ana Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-12 13:12:56 /


Ale wytłumacz mi na zasadzie co to daje w V6, a nie że inni tak robią.
W V8 w ciągu jednego cyklu zapłonu zdarzają się po dwa zapłony z jednej strony silnika, a co za tym idzie większe ciśnienie spalin w układzie wydechowym tej strony. H, czy X pipe służy połączeniu tych dwóch stron wydechu, aby wyrównać w nich ciśnienie. Służy to ułatwieniu opróżniania cylindrów ze spalin.
A jaki to ma cel w V6, gdzie zapłony są 1-4-2-5-3-6, czyli naprzemiennie lewo-prawo, w związku z czym ciśnienie spalin jest takie samo z obu stron?

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 13:19:53 /


wymiernym efektem jest dzwiek, a jak chcesz cos poprawic to wieksze rury zastosuj

ٶٹڢڶ Ptasiek 3M ڄژښڭ Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-12 13:21:46 /


Dźwięk chciałbym pominąć, bo jest to subiektywne kryterium.
Niech mnie ktoś do tego przekona, bo jakoś nie mogę uwierzyć, że w naszych V-kach to coś daje. Może hamownia przed-po?

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 13:25:07 /


"An X pipe will actually help to scavenge exhaust pulses from one bank as the opposite exhaust pulse passes through the X, thus creating a vacuum effect at the valve, resulting in a cleaner burn in the cylinder. This generally equals added torque and, like the H pipe, a reduction in sound as the sound waves combine in the X pipe."

ٶٹڢڶ Ptasiek 3M ڄژښڭ Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-12 13:33:52 /


"tłumacząc to na zrozumiały język, x-pipe stosowanie ma sens w przypadku ssaków , dzięki temu rozwiązaniu polepszamy efekt falowy, to znaczy fala ciśnienia z jednego kanału tworzy podciśnienie w drugim kanale, co zwiększa współczynnik opróżniania spalin, a zarazem podnosi współczynnik napełniania cylindrów mieszanką, bo jest taki moment w którym zawory wydechowe są otwarte w pewnym stopniu razem ze ssącymi, a wywołane podciśnienie w cylindrze powoduje wcześniejsze zasysanie mieszanki,"

"Po ludzku:
X-pipe poprawia niutony na dole.

Dlatego właśnie ostatnio zepsułem wydech w swoim 325 (w innych R6 i V8 popsuć można tak samo) bo miałem przelot od dwóch kolektorów do końcowego, seryjnego tłumika, a teraz wspawałem na końcu dwa oddzielne przeloty. Teraz mam jakby oddzielne układy wydechowe jednej i drugiej trójki cylindrów. Efekt jest taki, że zniknął dół (poniżej 4tys).

Wydech potrzebuje prędkości spalin (często mylone z ciśnieniem zwrotnym) żeby prawidłowo działał czyli poszczególne fale wydechowe zasysały po swoim przejściu kolejną porcję mieszanki przez uchylone jednocześnie zawory dolotowe i wydechowe. Jeśli nie ma prędkości (przez zbyt dużą średnicę rur wydechowych) lub podciśnienia z innych cykli(innych cylindrów) efekt ten zachodzi o wiele słabiej."

"Ciśnienie zwrotne: Obalamy mit.

I. Wstęp

Jednym z najczęściej mylonych pojęć w teorii wydechów jest ciśnienie zwrotne. Ludzie uwielbiają rozmawiać na forach o ciśnieniu zwrotnym nie mając pojęcia co to jest i jakie są jego konsekwencje. Na pewno wielu z was natkneło się na stwierdzenie: „Hondy potrzebują ciśnienia zwrotnego” w trakcie dyskusji na temat tuningu wydechów. Zdanie to jest wielce niewłaściwym i chybionym pojęciem.

II. Troche podstaw w temacie układów wydechowych.

Twój wydech jest zaprojektowany tak by jak najszybciej i najbardziej efektywnie opróżniać gazy z komory spalania. Gazy te nie są tworzone w jednolitym strumieniu, a pulsami(falami). 4 cylindrowy silnik będzie generował gazy wydechowe w 4 pulsach(falach) na cały swój cykl, 6 cylindrowy ma 6 pulsów itd. Im więcej pulsów tym bardziej płynny przepływ gazów wydechowych. Ciśnienie zwrotne może być z grubsza zdefiniowane jako opór dla przepływu - w tym przypadku, gazów płynących przez układ wydchowy.

III. Ciśnienie zwrotne i prędkość gazów

Niektórzy operują mylnym pojęciem że szerszy układ wydechowy jest bardziej efektywny w opróżnianiu komory spalania niż węższy. Nie jest trudno zaobserwować jak to nieporozumienie powstaje – przez szerszą rurę jest w stanie przepłynąć więcej niż przez węższa. Skoro tak to dlaczego w tuningu układów wydechowych nie panuje zasada „szersza=lepsza”? PRĘDKOŚĆ. Myśle że większość z was choć raz używała węża ogrodowego:-) Jeśli puścimy wodę bez żadnej nasadki na końcu węża, leje się ona powoli. Jeśli jednak przytkamy koniec węża palcem, woda tryska z wyraźnie wiekszą prędkością.

Bystry projektant wydechów wie że musi zbalansować pojemność przepływu i jego prędkość. Gazy wydechowe muszą opuszczać komorę spalania płynąć jak najszybciej – strumień gazów ma być SZYBKI. Przykładowo mamy dwa oddzielne pulsy gazów o jednakowej objętości. Jeden w 2calowej rurze, drugi zaś w 3calowej. Puls(fala) gazów w 2” będzie poruszał się znacznie SZYBCIEJ niż ten w 3”. Układ wydechowy powinnien być możliwie wąski dla jak najszybszego przepływu spalin i jednocześnie jak najszerszy żeby powstawało najmniej ciśnienia zwrotnego. Ciśnienie zwrotne w skrajnych przypadkach może doprowadzić do cofania się strumienia spalin – czego nie chcemy:-) Trik polega na tym żeby mieć rurę wydechową możliwie najwęższą i jednocześnie trzymać się z wartością ciśnienia zwrotnego(przy obrotach na których chcemy uzyskać max KM) blisko zera. Średnicę rur wydechowych najlepiej dobiera się do zakresu obrotów. Mała średnica będzie miała duża prędkość gazów na małych obrotach ale będzie produkować nieakceptowalne wartości ciśnienia zwrotnego na wysokich obrotach. Jeśli więc chcesz dostroić silnik do niższych obrotów jak 2-3000 potrzebujesz węższego układu wydechowego, niż w przypadku strojenia na 8-9000.

Wielu inżynierów próbuje działać w zakresie naturalnych obrotów różnych układów wydechowych tworząc systemy dające efekty jak zmiana średnicy rur „w biegu”. Najbardziej zaawansowanym z nich jest system Ferrari składający się z dwóch linii wydechu rozdzielających się zaraz za głowicą. Na niskich obrotach tylko jeden wydech(linia) jest otwarty aby achować dużą prędkośc gazów. Gdy obroty rosną i zwiększa się objętość gazów otwiera się drugi wydech(linia) aby zminimalizować ciśnienie zwrotne. Przy tych obrotach gazy mają dużą objętość wiec nie traci się także na ich prędkości. BMW i Nissan używają prostszej i mniej efektywnej metody – pojedyńczej drogi wydechu aż do tłumika końcowego. Dopiero w tłumiku końcowym wydech rozdziela się na dwie linie, z których jedna jest zamknięta na niskich obrotach, a otwiera się na wysokich.

IV. Więc jak powstał ten mit?

Często zastanawiałem się jak powstał mit „Hondy potrzebują ciśnienia zwrotnego”. Wydaje mi się że to przez niezrozumienie co dzieje się ze strumieniem gazów gdy zmieniamy średnicę wydechu. Na przykład posiadacz civica decyduje się na zmiane układu wydechowego na 3calowy. Gdy go zainstaluje okazuje się ze stracił sporą część mocy. Więc kombinuję co mogło pójsć nie tak i dochodzi do wniosku że skoro jego nowy, szeroki, układ wydechowy wyeliminował ciśnienie zwrotne, a moc auta zmalała to widocznie potrzebuje ono ciśnienia zwrotnego żeby rozwijać moc. Czego nie wziął pod uwage to że „zabił” prędkość strumiena gazów stosując o wiele za dużą średnicę wydechu. Mogł on wyeliminować ciśnienie zwrotne stosując mnijszą niż 3” średnice rury, jednocześnie zachowując prędkość gazów na odpowiednim poziomie.

V. Więc dlaczego prędkość przepływu jest taka ważna?

Im szybciej puls(fala) gazów się porusza tym lepsze opróżnienie cylindra z gazów w trakcie czasu otwarcia zaworu wydechowego. Szczegóły opróżniania cylindra ze spalin są nieco poza amatorskim charakterem tego artykułu ale ogólnie chodzi o to, że tworzy się strefa podciśnienia za gazami wylatującymi z cylindra. Ta strefa podciśnienia działa jak próżnia i wysysa spaliny z cylindra. Przykładem tego zjawiska może być samochód jadący z dużą prędkością po nieutwardzonej(piaszczystej) drodze. Tworzy się za nim strefa niskiego ciśnienia które podnosi i zasysa kurz lub inne drobiny piachu. Efekt ten jest najlepiej zauważalny na vanach lub hatchbackach(które tworzą najwieksze strefy podciśnienia za sobą) przez co często widzimy na nich napis „brudas!”.

VI. Podsumowanie.

Więc wychodzi na to, że Hondy nie potrzebują ciśnienia zwrotnego, a największej prędkości strumienia gazów przy możliwie najmniejszym ciśnieniu zwrotnym."


to tak na szybko wyszukalem

ٶٹڢڶ Ptasiek 3M ڄژښڭ Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-12 13:35:20 /


Z pierwszego tekstu poproszę źródło, chciałbym wiedzieć jakich silników dotyczy, bo obawiam się, że czytałem to samo o V8... Co się trochę różni od V-6.
Najchętniej bym zobaczył wykresy z hamowni :)

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 13:43:52 /


http://www.stangnet.com/mustang-forums/613998-x-pipe-dyno-results.html

http://www.allfordmustangs.com/forums/2005-2010-mustang-talk/146249-v6-x-pipe-flowmaster.html

http://www.v6power.net/dyno/justang2k265.jpg

http://i170.photobucket.com/albums/u246/nmrajames/Picture6-1.png


To sa stangi v6

ٶٹڢڶ Ptasiek 3M ڄژښڭ Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-12 13:53:24 /


"A V8 uses an H-pipe for exhaust scavenging between banks of cylinders, which makes power by improving the cylinder's ability to get rid of the exhaust and fill with air/fuel mixture. The V6 has an even firing order, which means there is no need for an H-pipe. You won't harm anything by adding one, but I wouldn't go to the trouble."

O, ktoś myśli podobnie do mnie :)

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 13:54:09 /


Te linki nadal nie potwierdzają cudownego wpływu X-pipe na osiągi. Z tego co wyczytałem, to porównanie układu Y-pipe (jaki jest w granadzie) z dual exhaust z x-pipe. Jedno do drugiego ciężko porównać.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 14:03:48 /


Ja wyszukalem na szybko , mnie to tak naprawde wali, mozesz szukac dalej, jezeli nie psuje osiagow a poprawia dzwiek i moze dac ze 2 konie to czemu nie montowac, ja i tak wole pinto

a skoro nie widzisz sensu montazu to nie montuj i tyle.

ٶٹڢڶ Ptasiek 3M ڄژښڭ Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-12 14:13:55 /


Mnie to wali o tyle, że i tak sobie nie założę, a jestem ciekaw, czy rzeczywiście mam rację, że to daje bardzo niewiele.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 14:18:18 /


>W V8 w ciągu jednego cyklu zapłonu zdarzają się po dwa zapłony z jednej strony silnika, a co za tym idzie większe ciśnienie spalin w układzie wydechowym tej strony

Mozesz jasniej? Co to jest "jeden cykl zaplonu"? Sugerujesz ze w v8 na dwa obroty walu przypadają 4 podwojne impulsy mocy? Zapewniam Cie, ze zadne cylindry nie pracują po 2 na raz, i jest 8 impulsow mocy na 2 obroty walu, a w v6 jest 6 impulsow mocy na 2 obroty wału, i stosowanie X czy H jest tak samo uzasadnione w v6 jak i v8.

Ugly, zawsze mowilem ze polaczenie rur polepszy dzwiek, poniewaz silnik v6 w capri zacznie w koncu pracowac z wydechu jak silnik szesciocylindrowy, a nie jak dwa matizy. Co by nie gadac, to fabryczny dzwiek capri jest porażką. Czemu granady, scorpio, taunusy v6 brzmia lepiej? Bo maja polaczony wydech!

Marcin, jak nie polaczysz w swoim v8 wydechu, to bedziesz mial dwie rzedowki ;)

Mysza liil (EM) / 2011-01-12 15:01:44 /


Mysza, chodzi mi o to, że w V8 zapłony są 1-2-7-5-6-3-4-8 , czyli z lewej-prawej-L-L-P-L-P-P, na jeden pełny obrót aparatu zapłonowego (to miałem na myśli pisząc o cyklu). I zauważ, że najpierw dwa cylindry z lewej, a potem z prawej strony dostają zapłon pod rząd. A w naszych V6 jest zawsze naprzemiennie. Dlatego X czy H pipe nie ma sensu w naszych.

A w moim i tak jest połączony wydech i zmieniać tego nie będę, bo mi się nie chce ładować w kolejną minę.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 15:10:12 /


Ja to założyłem dlatego, że w świadomości tkwiła mi dawna wypowiedź Myszy o dwóch matizach :). Poza tym miałem możliwość wykonania tego połączenia za zupełną darmochę. No i przede wszystkim miałem porównanie z dzwiękiem v6 u Sołtysa w granadzie lub u Rybaaka w tauniaku. Pomijam wyprute wydechy u wyżej wymienionych. W seryjnym wydechu capri nie słyszałem gulgotu :). Teraz cos tam słychać :). A czym mam 135KM czy 115KM to mnie trzepie.

UglyKid Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-12 15:53:22 /


Ugly, ale dźwięk to jedno i ten argument za wstawianiem kawałka rury jest w zupełności wystarczający, a osiągi to drugie. Ja nad tym drugim mitem się pastwię :)

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 15:56:24 /


w takim razie proponuje inne forum na to pastwienie

ٶٹڢڶ Ptasiek 3M ڄژښڭ Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-12 16:10:43 /


Dlaczego?

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 16:15:09 /


Zwykły Stang z lat 60tych miał H- pipe , wersje Boss i Shelby miały dwa osobne wydechy , całkiem nie połaczone - tak jak w Capri... może właśnie po to aby brzmiały jak dwie rzędowe czwórki ?? A może tak dla jaj sobie to wymyślili ...

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 18:31:08 /


Bo Shellby wtedy byl mlody i glupi ;)

Mysza liil (EM) / 2011-01-12 20:11:20 /


Prosię bardzo pipa-ha ;)

Nuras Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-12 21:30:43 /


doprawdy piekna pipa-ha.

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-12 23:59:19 /


Zwolennik teorii Marcina, wraz z obrazkami :)
http://www.miracerros.com/mustang/pipes_hpipe.htm

PS
Wyczytałem, że w NASCARze regulamin wymaga stosowania H/X pipe. Co by oznaczało, że bez jest albo za szybko, albo za głośno, albo zbyt nie ekologicznie
PS2
Na wielu stronach spotkałem się z wątkami, w których posiadacze seryjnie montowanych H/X pipeów zastanawiali się nad tym korzyściami z ich usunięcia. Ale tam też ostatecznego rozwiązania nie było :)

valhallen Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-13 13:25:08 /


Kwestia dotyczy tylko optymalizacji krzywej przebiegu momentu i mocy w skali obrotów. Każde auto z indywidualnymi wydechami będzie miało wyżej umieszczony moment (na dodatek ciut niższy) niż z H/X-pipą, a co za tym idzie moc będzie ciut wyższa. Dlatego w wyścigach BRAK H/X-pipy jest korzystny, bo tam auto cały czas idzie w granicach >90% obrotów maksymalnych. Co innego w rajdach, a tym bardziej w eksploatacji codziennej, gdzie ważny jest moment w dolnym zakresie i łącznik międzykanałowy odwala dobrą robotę.
I nie ma tu nic do tego ilość cylindrów czy też zapłonów na jeden obrót wału. Łączników nie robi się tylko w rzędowych silnikach 3/4/5/6-cylindrowych ze względu na dodatkową komplikację przebiegu rur i zbędne koszty. Natomiast wszędzie tam, gdzie się da (widlaki, boksery, a nawet rzędowe dwójki z zaworami W-S-S-W) zastosowanie łącznika zawsze jest wskazane.
Nie mam pod ręką takiej animacji w GIF-ie, ale np w 126p, Moto-Guzzi czy bokserach BMW/Puch/Citroen/DAF ładunek spalin w takim łączniku pełni rolę stawidła przyspieszającego opróżnianie cylindra. Otóż ładunek spalin (dla sztucznego zwiększenia wyraźności teorii uznajmy go za ciało stałe, bo opuszczając cylinder ma znacznie większą gęstość od powietrza atmosferycznego) w kanale wydechowym rozdziela się na porcję lecącą do tłumika i drugą, która wpada do 'pipy'. Ale nie jest w stanie wylecieć z niej do drugiego kanału, bo w tym momencie dostaje z drugiej strony strzał od takiego samego ładunku z drugiego cylindra. W ten sposób w 'pipie' powstaje ośrodek o podwyższonym ciśnieniu, który przez kolejne wybuchy w przeciwległych cylindrach jest przepychany od lewego do prawego końca 'pipy'. Ruch tego (uznanego teoretycznie za ciało stałe) 'stawidła' działa jak tłoczek w strzykawce na kolejne ładunki w kanale łączącym głowicę z tłumikiem, zwiększając ich prędkość.
30 lat temu na Politechnice robiliśmy takie doświadczenia z silnikiem 126p, gdzie rura łącząca kanały wylotowe (puszczona równolegle do tłumika nad aparatem zapłonowym) była przesuwana w górę i w dół owych kanałów na przestrzeni kilkunastu cm. Rożnica mocy sięgała 1,5 KM, ale szczyt momentu przesuwał się od 2200 do 3600 RPM.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-13 13:56:50 /


Dziękuję. I tu niezastąpiony :)

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-13 13:59:31 /


Ja pierniczę... KRK adoptuj mnie :)

sołtys Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-13 14:09:02 /


Ty adoptuj Krk :)

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-13 14:21:10 /


Tak to działa ale tylko w przypadku h-pipy.
W x-pipie ładunek nie dzieli się na jeden idący kanałem do tłumika i drugi idący w pipe (?).

Curtis_Capri Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-13 16:36:39 /


A może idzie w pupę ;)?

Nuras Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-13 16:39:13 /


Curtis - zasada dla X-pipy jest podobna pod warunkiem idealnie równej długości kanałów wylotowych na odcinku od zaworu. Celem nadrzędnym jest przyspieszenie prędkości ładunku spalin w przewodzie, bo tylko sprawniejsze opróżnianie pozwala spalić większy ładunek czyli podnieść moment, a dzięki temu i moc. W każdym z rozdzielonych wydechów V6 leci (przy 4k RPM) 200 ładunków na sekundę, a dzięki skrzyżowaniu rurek (broń Boże pod kątem prostym, bo to niewiele daje) owa 'pompka' działa w każdej rurze 400 razy na sekundę, a odległość pomiędzy ładunkami się nie zmniejsza.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-13 18:19:44 /


Ha, czyli dobrze sobie to obmyśliłem. Wychodzi na to, że efekt z x-pipem będzie lepszy.
Dobrze by było go zrobić z rury o takiej samej średnicy co cały wydech, ale nie mam takiej możliwości. Jak zrobię z rury 50mm to będzie to miało zły wpływ prace wydechu? Moim zdaniem po rozprężnikach objętość układu wydechowego nie ma specjalnie znaczenia...

Curtis_Capri Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-13 18:39:21 /


A wam tylko w głowie te "pipy" :-)

PSIAŁA / 2011-01-13 19:07:33 /


Wstaw sobie H jest prosty do zrobienia a po tej operacji jak się przejedziesz to już nie zmienisz na nic innego ;)

Nuras Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-13 21:32:29 /


Cholera...wpisałem w googlach Capri h-pipe i ot co mi wyskoczyło.....co to za odmiana??

bon / 2011-01-13 21:35:55 /


chyba zwykly od zlewu, bo od wanny przewaznie maja prysznic...

Mysza liil (EM) / 2011-01-13 21:37:39 /


od zlewu maja dluzsze wylewki a to jest do umywalki.

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-13 22:45:19 /


odnosnie mocno rozwinietego tematu :) poprzeczka H ma byc w najwezszym czy najszerszym miejscu miedzy oddzielnymi rurami ?:)

Main(misiek) Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-14 00:43:36 /


Przykład prawie standardowego (chyba) układu wydechowego w mustangu
http://www.andysautosport.com/ford/1964_1973_mustang/performance/exhaust/exhaust_systems/stainless_works/eric00003634.html
A przynajmniej z "factory style h pipe". Wygląda, że to połączenie ma mniejszą średnicę aniżeli reszta wydechu (chyba, że standardowy nie był 2") i taki dziwny kształt faktycznie sugerujący, że to nie o przepływ spalin na drugą stronę chodzi.
Tutaj przeróbki kolektora, ale reszta chyba fabryczna
http://www.mustangandfords.com/techarticles/mufp_0607_ford_mustang_performance_exhaust/photo_18.html

Gdzieś wyczytałem że połączenie powinno być jak najbliżej głowicy.

Dodatkowo wydech od mustanga jest dość prosty, a w Capri jest jeszcze tłumik środkowy i rozprężnik na początku. Więc pytanie w którym miejscu powinno się tą rurkę poprowadzić. Może z badań KRK wychodzi również optymalne umiejscowienie ?

valhallen Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-14 11:15:39 /


Nigdy nie robiłem 'badań' nad umiejscowieniem przełączki w Capri. W 126p najlepsze wyniki dawała lokalizacja jakieś 19-20 cm od kolanek. Dalej od kolanek moment schodził w kierunku wartości fabrycznej i występował przy coraz wyższych obrotach, ale jednocześnie wzrastała moc i obroty jej odpowiadające. Bliżej kolanek moc schodziła w stronę wartości fabrycznej, ale wzrastał moment i występował coraz niżej.
Jeżeli dobrze oceniam tę prawidłowość, to w widlakach należy dążyć do umieszczenia łącznika możliwie blisko kolektorów, ale ze względu na oszczędność masy (i kosztów materiału) oraz jej wpływ na lokalizację środka ciężkości polecałbym miejsce na samym początku najwęższego odcinka układu (podobnie jak na fotkach powyżej).
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-01-14 12:26:37 /


Ja zrobiłem to tak żebym nie musiał przy wyciąganiu skrzyni rozmontowywać wydechu proste i logiczne a jak pisałem wcześniej nie chodziło mi o jakieś tam efekty typu moc czy moment tylko szukałem dźwięku ;) Dodatkowo kombinowałem z końcowymi tłumikami żeby uzyskać bardziej basowe brzmienie no i po kilku wymianach padło na tłumik od lancera który oryginalnie składał się z szeregowo połączonych dwóch małych tłumikach które odseparowałem od siebie i rozdzieliłem na każdy wydech osobno....

Nuras Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-14 14:35:06 /


Dziś wody w garażu nie było więc zrobiłem foty mojej pipie. Rysunek z wymiarami gdzieś zgubiłem i muszę pomierzyć wszystko od nowa, ale dziś nie miałem suwmiarki. Jakby co to mogę tylko wspomóc szablonem do wytrasowania połączenia rur. Ja zrobiłem to z rurek fi50, a poprzeczna jest fi45.
PS. Nie zwracać uwagi na dziurawą podłogę.

UglyKid Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-23 18:25:15 /


Aha, no i teraz zrobiłbym to inaczej. Połączenie poprzeczne wykonałbym z dwóch rur na zasadzie połączenia kielichowego. Wtedy istotny jest tylko kąt pod jakim poprzeczka łaczy się z wydechami. Zmierze. Jakby ktoś robił kilka egzemplarzy to jestem chętny na jeden. Mój jest prototypem, nie do końca idealnym.

(wymiary z rysunku są pomierzone miarką "na łoko")

UglyKid Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-23 18:36:10 /


W kapsko dziuni, rysunek w pdf. nie przechodzi :).

UglyKid Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-01-23 18:38:29 /


Wczoraj składałem wydech i przypomniało mi się że obiecałem pół roku temu szkic z wymiarami h-pipy. Lepiej późno niż wcale. Daje szkic. Ten wcześniejszy miał wymiary "na oko". Pipa zaczyna się ok 30cm przed srodkowymi tłumikami, gdzieś na wysokości podpory wału. W tym miejscu rury oddalają się od siebie o 0,5cm na każde 10cm długości.

UglyKid Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-08-14 10:08:45 /


mam parę ładnych nowych rur fi40... mogę je założyć do 2.8i na X/H-pipe, czy koniecznie musi być fi50???

(korektor rurowy będzie z fi40 2mm grubości ścianki)

Daimos / 2011-12-07 15:51:32 /


zmieni się objętośc układu i rezonans, trzeba by przeliczyc albo liczyc na to że wyjdzie dobrze.

Leszek "QSi" Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-12-07 17:13:05 /


Nie rozprawiał bym tu na temat objętości i rezonansu...to są jakieś sportowe kruczki.Jak to będzie podwójny układ po 40mm i dla świętego spokoju załadujesz tłumiki przelotowe.....nie powinieneś odczuć żadnej różnicy ma niekorzyść,a możesz się jeszcze mile zaskoczyć;)

bon / 2011-12-07 18:26:13 /


w sumie racja. gorzej nie bedzie ;)
w Granadzie mam Y z jednym przelotowcem na końcu, jest znośnie i nawet nie bardzo głośno, ale przez to że zamiast środkowych jest rura o wiekszej średnicy przy mocno otwartej przepustnicy powstaje rezonans przy ok 2.5tys obr . jakby były 3 przelotowe to by było całkiem cicho nawet i bez tego rezonansu..

Leszek "QSi" Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-12-07 19:26:42 /


Wszelkie, tłumiki, rozprężniki, przelotówki, strumienice, i inne pierdoły powinny znajdować się za x-pipem? Jak na mój rozum, aby to jakoś działało to tak właśnie być powinno...

Curtis_Capri Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-12-07 19:55:15 /


Własnie mam taki zamiar za H-pajpem (15-20cm) puścić 2 tłumiki środkowe przelotowe- tylko ja się pytam czy rura fi40 nie będzie za mało???

W sumie jak na odprowadzenie spalin tylko z 3 cylindrów to chyba styknie?- ale nie jestem pewien do końca dlatego wole zapytać.

Ktoś ma możliwość obliczenia tego - bo jak czytam te wzory Grabowskiego to się czuję jak bym wpadł w krąg jakiś czarnoksiężników na etacie u samego szatana!

Daimos / 2011-12-07 20:21:55 /


Ja się nie znam,ale podobno w wydechowych księgach mądrości pisze,że xpipa musi być możliwie najbliżej kolektorów.W amerykańskich musclach ...tłumiki są na samym końcu,zaraz przed wylotem...ale im tak nie zależy na pojedynczych kucykach jak nam,oni zaganiają całe stado i poją benzyną:)

Daimos policz sobie jakie masz pole przekroju w teraz ...w najwęższym punkcie.
I porównaj do pola sumy dwóch 40,będziesz miał jakiś przybliżony poglad na ten wydech.

bon / 2011-12-07 22:31:23 /


"W amerykańskich musclach ...tłumiki są na samym końcu,zaraz przed wylotem..."
W większości przypadków są tylko tłumiki środkowe. I to tam gdzie w Capri. Przed tylnym mostem.

UglyKid Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-12-08 05:52:38 /


Z kolei mocniejsze wersje Xpipe ani Hpipe nie posiadają ;-)

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-12-08 08:48:01 /


Opieram swoją "wiedzę" na nowym Mustangu i Camaro....maja pojedyncze tłumiki na końcu...jasne żadnej reguły w tym niema...choć częściej bywają na końcu niż w środku

bon / 2011-12-08 14:30:25 /


W nowych może i tak. W starych i fajnych zdecydowanie NIE.

UglyKid Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-12-08 19:57:39 /


Jasna sprawa..stare żyją swoim życiem,ale nowe pewnie mają policzoną wydajność itp.itd....dla użytkownika może byc korzystniej:)

bon / 2011-12-08 20:21:10 /


Środkowe tłumiki przed mostem są o tyle fajne, że łatwiej zrobić side-pipe :). Daimos, ja tam specjalistą w żadnej dziedzinie nie jestem :p, ale chyba mniejszego wydechu niż seria to się nie robi. Samo połączenie h/x pipe moze być fi 40, ale cały wydech? Zawsze się równe lub większe robiło.
A na koniec mej wypowiedzi takiego oto popaprańca wyszukałem.

UglyKid Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-12-08 20:52:12 /


hehe, grzanie spalinami opon, żeby się lepiej do asfaltu kleiły :)

brzezin Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-12-08 21:05:40 /


wydech na przeglądy :P

sołtys Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-12-08 21:36:39 /


to opcja na zimę, żeby lód topic i zimówek nie zakładać

aaannnd Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-12-09 09:06:53 /


już sprzedałem te rury - będzie fi50 :D + 2 środkowe puszki od scorpio 2.9 + 2 końcowe przelot- może być?

Daimos / 2011-12-09 22:09:54 /


będzie bajecznie...jak zrobisz to się pochwal.....dla fajnego dźwięku v6 robi się jeszcze kolektor rurowy z dłuższymi rurami poszczególnych cylindrów(long tube header)można z patrzeć z Borla headers dla mustang v6:)

bon / 2011-12-09 23:07:48 /


trochę w temacie wydechów, coprawda w języku lenguydz.
http://www.centuryperformance.com/exhaust-header-sizing-and-tube-length-spg-137.html

chyba najwazniejsze zdanie to:
"The dyno chart below shows a basic difference between a small tube and large tube header set. This engine was tested with both small and large tube headers. If this was your engine and a majority of the driving was done at low engine speeds, the small tube design would be your best choice. Bigger is not always better."

Leszek "QSi" Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-12-10 00:07:04 /


2.4 i 2.9 mają tą samą objętość układu wydechowego. Bardzo istotne jest miejsce (odległość od cylindra) łączenia się kolektorów z jednej strony wychodzących z rzędu cylindrów.

Curtis_Capri Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2011-12-10 13:10:47 /


a w Koelnach kolektory są podwojne z 3ch cylindrów, wiec już na wejsciu jest lipa ;)

Leszek "QSi" Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-12-10 13:27:29 /


no tak są dwa wyjścia- może wtedy jakiś minimalny porting tego drugiego "oczka" w głowicy odpowiedzialnego za odprowadzanie spalin z dwóch cylindrów + założenie tam rury kolektora o większej średnicy niż w przypadku pierwszej "dziury"

co do tego łączenia tych 2 rur kolektora ze sobą to chciałem je połączyć jak najbliżej (jakieś 20cm od przylgni [flanszy kolektora]) żeby miejsca było więcej

Co myślicie o owijaniu barana taśmą/ bandażem termicznym? po ilu km to mi się przepali?

Daimos / 2011-12-10 14:37:37 /


mysle ze mozna zalozyc inaczej. uwzglednic dlugosc kanalow polaczonych w dlugosci kolektora i takie "portki" zrobic. zasadniczo wydech wypada co 120stopni obrotu wału więc nie ma potrzeby, wg mnie, korygowac srednic rur, a jedynie odpowiednio dobrac dlugosci.

Leszek "QSi" Dokładna lokalizacja na mapie / 2011-12-10 16:10:32 /


Bandaze termiczne maja to do siebie ze jak sa dobrej jakosci to przezywaja barana, nie raz czytalem / ogladalem relacje gosci zza oceanu ktorym headersy rozsypywaly sie w rekach po odwinieciu bandaza :>.

Hektor / 2011-12-10 21:50:34 /


Gdzie zrobić H-pipe.
W obu zaznaczonych miejscach można go wykonać(nic nie przeszkadza),materiał to nie problem,nie wiem gdzie będzie lepiej:/


Pozwoliłem sobie użyć zdjęć Konrada-dzięki:)

bon / 2012-04-05 19:49:38 /


Tam, gdzie nie będzie przeszkadzał przy wyjmowaniu skrzyni, wału etc.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2012-04-06 17:52:08 /


Czyli w obu przypadkach:) Myślę nad standardowym miejscem(zielony).
Ktoś kiedyś na forum napisał że najlepiej jak łączą się jak najbliżej silnika i stąd moje wątpliwości:/

bon / 2012-04-06 20:32:08 /


Lepiej jak najdalej od silnika,to powinno rozwiać twoje wątpliwości.
Teraz możesz sam wybrać :p

Endryou Dokładna lokalizacja na mapie / 2012-04-15 22:46:34 /


Tak mi się przypomniał ten wątek, jak przeglądałem schematy dotyczące Consula/Granady MK1.
Czy ja dobrze widzę, że element nr 3 to nic innego, jak fabryczny H-pipe właśnie?

http://www.fordopedia.org/images/parts-catalog-illustrations/granada72/F4.30.jpg

Kżyho Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-04-07 04:06:56 /


Zczytałem cały wątek i już się doedukowałem :)
Jedno pytanie mam bo tu nie było zbyt precyzyjnie ujęte , czy mogę od kolektorów poprowadzić rury 57mm zależy mi żeby to było dokładnie 2.25 cala pod flowmastery , plus H pipe jak jest wytłumaczone w wątku , czy taka średnica po tych wszystkich kalkulacjach jest przegięciem pały w 2.8 ?
Czy np zostawić oryginalne kolektory i od nich pociągnąć szerszy wylot , będzie jakiś sens w tym ?

Tweed / 2022-05-02 20:23:40 /


Póki co nie widać żadnych Twoich kalkulacji tylko zachcianki :)


Będą głowice US czy eu?

Materiałów w internecie odnośnie liczenia wydechu jest multum i tam szukaj rzetelnych informacji. Dowiesz się wszystkiego o średnicach, długościach itp. Dla laików jak mu wystarczy np to https://youtu.be/J2gh0Ih_dGA

Ogólnie odkąd pamiętam to każdy z nas robił tak jak mu się wydawało, albo tak jak pozwalały warunki i rzeczy leżące pod płotem.

Osobiście kilkukrotnie modernizowałem wydech w 2.8 i najlepszy efekt wg mnie był gdy zamiast środkowych tłumików były glasspacki, a za końcowy służył największy możliwy do zmieszczenia tłumik. Całość budowana na średnicy 2 cale.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-05-02 22:17:50 /


Ja kiedys zrobilem przlotowy układ na baranach i na koncowych tlumikach w capri, koncowe wydechy przynajmniej te co mam zamontowane wygladaja mi na te co nie maja wkładu tylko cos w stylu rozprezacza (jak sie myle to niech mnie ktos spróbuje) efekt byl taki ze przy przegazowce badz redukcji biegu przy gaznikowym 2.3 w nocy widac bylo na końcówkach dopalanie sie spalin czytaj byly plomienie, moze nie takie jak w rajdowkach no ale robilo robotę, natomiast dzwięk przypominał prace silnika pojazdu Sabre Turbo (olds 442) wystepujacego w grze gta vice city 🤣. W samochodzie bylo glosno ale znosniej niz teraz przy 2.9 na standartowych tluikach i kolektorach typu baran (chyba sie starzeje bo dla mnie ryczy jak głupie) .Co do stworzenia ukladu wydechowego zastanowul bym sie czy nie posilkowac parametrami firm ktore robią sportowe akcesoria typu sportex ktory ma w ofercie wydechy pod te silniki. Teoretycznie czym mniej tlumikow i większe rury tym mniejszy problem z pozbyciem sie spalin co wplywa na przyrosty mocy,ale tu też wydaje mi sie ze powinno sie podejsc z głową jak zewszystkim by sobie nie zaszkodzić

Jellon aka Revenge Racer Dokładna lokalizacja na mapie / 2022-05-03 23:23:05 /


Nie mogą być zbyt dużej średnicy rury - do wolnossaka musi być efekt „komina”. Za duża średnica tylko pogorszy sprawę.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-05-04 08:51:12 /


Ludzie, jaka moc? Jeżeli silnik ma poniżej 50 koni z litra, to ostatnią rzeczą jaka mu ogranicza moc jest wydech.
Jedynym kryterium budowy wydechu w naszych autach powinien być dźwięk.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2022-06-04 12:21:34 /


Ja będe do 2.8 robił wydech customowy od dwóch niezależnych wylotów z kolektora ale średnia rury musi być 57mm czyli 2.25 cala żeby zapiąć flowmastera który podbija dół w wolnossących i jest używany w Amerykańskich 2.8 v6 więc średnica musi pasować do Eu , H-pipe koło precla za sprzynią biegów , i dylemat jest tylko jak tu zrobić podwójną rurę wydechową skoro w taunusie jest tylko jedna końcówka a po drugiej stronie jest bak paliwa...
Jak Wy to rozwiązaliście ??

Tweed / 2022-06-04 19:09:53 /


Jedyne wyjście to atrapovic:)

Janina / 2022-06-04 19:20:53 /


Taunus słabo wygląda z podwójnym wydechem z tylu

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2022-06-04 21:46:48 /


Powiem że prawie jak pasat ze znaczkiem mercedesa :)

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-04 22:32:01 /


Dobrze wygląda na podwójnym.
Rób nie patrz na innych.
Przeszkadza bak... Czyli wiesz już co trzeba zrobić

Szafa !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-04 22:34:04 /


Usunąć bak ? Przy tych cenach to nawet rozsądne posunięcie :)

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-04 22:37:44 /


Potwierdzam ze słabo wyglada … wyjatek patrz TCI Nietykalnego żeby było OK 😎

mbbmb / 2022-06-04 22:48:09 /


jedyne w miarę sensowne dwa wydechy to zakończone przed tylnymi kołami

wąski77 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-05 09:28:03 /


Mi tam się podoba dziobak na dwóch rurkach :)

Zajo / 2022-06-10 23:47:13 /


a mi się ,,podoba'' linia boczna tego dziobaka...

wąski77 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-11 10:30:02 /


Chłopaki to ja tylko podpytam czy do 2.8 v6 lub każdej innej naprawdę opłaca się kombinować dla podwójnego wydechu ? Czy zostać przy oryginale tam gdzie kończy się pojedynczo ?
Widziałem dziobaki z rurami bocznymi jak i capri ale , ja już naprawdę robie auto z ogromną ilościa chromu i takie dwa tłuściochy pod progami to już ... Albo jeszcze do tego nie dorosłem ;p
Aha czy h-pipe będzie działał przy pojedynczym wydechu czy to właśnie trzeba rozbić na dwie końcówki ??

Tweed / 2022-06-11 12:38:07 /


Fabrycznie dziobaki z Vka też mają pojedyncze wydechy na końcu, wtedy masz tez h pipe (a nie H pipe)

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2022-06-11 13:19:16 /


Mateusz ;) no dobra to czy H pipe z zasady działania podejdzie też na pojedynczy wydech nie mówiąc o zbiegu wydechów w fikcyjną literke h :)

Tweed / 2022-06-11 13:44:54 /


Chodzi o to aby obie rury ze sobą połączyć a poprowadzić oddzielnie do końca. Jeśli masz jedna rurę wydechową z tyłu to siła rzeczy wcześniej się łączą..

konrad.s Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-11 15:05:18 /


H pipe na pojedyńczym wydechu.... Powiedz co zamierzasz ze sobą połączyć poprzeczną rurką?

Morales / 2022-06-11 22:33:51 /


To ma być małe "h" a nie duże "H" :)

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-13 10:07:21 /


Ja to bym się nie pierdzielił tylko łączył w duże H z wałem :)

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-13 10:37:08 /


Ja doceniam wszystkie heheszki ;) , ale...
No nic tutaj ten temat jest jednak jak macanie laski przez kołdrę , profesjonalny zakład z definicji powinien ogarnąć temat :)
Chyba że naprawde zrobi się te boczne bo wczoraj znalazłem z takimi od scani z 3 wylotami z czerwoną farba cermiczna w środku , gdyby się tym zainspirować w mniejszej scali to kolorystycznie i charakterkiem by zjednało przychylność widzów :D

Tweed / 2022-06-13 12:58:01 /


Zamontuj w nich jeszcze dodatkowe wtryski paliwa i swiece zapłonowa, bedziesz mógł ziać ogniem z wydechów. Kiedyś na RPA montowali w autach przy progach coś takiego, żeby rabusiów przypalać jak auto chcieli bychnąć i wskoczyli na nie 😁

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-13 13:26:31 /


tylko ten czerwony po kilku przepaleniach bedzie czarny z sadzy

aaannnd Dokładna lokalizacja na mapie / 2022-06-13 13:27:57 /


Żeby nie być gołosłownym... To jak Tweed?

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-13 13:41:00 /


W innym aucie używam już wydechów z lat 70 tzw slot exhaust tip i to dziala na dwa sposoby bo jest farba czerwona pod zebrowaniem i poprostu sie kurzy wystarczy spłukać lub przetrzeć wacikiem od czasu do czasu ale faktycznie dodatkowa farba czerwona w środku szybko się brudzi... Cóż ;p
Widzę że nie ucieknę od ksywy Mr Żenada to chyba w bede musiał dla szpanu czyścić te wloty...
Ciekawe co powiecie jak zobaczycie finalny efekt... a tam jest kilka takich smaczków które Oryginalsów przyprawią o zawał serca...
Jedyne czego nie bedzie to tylna blenda choć na zamówienie można zrobić to tylna szyba szybko się brudzi i pole widzenia utrudnione , fajny bajer ale odpada.
Do bocznych wydechów ty chyba wypada podnieść tył i wrzucić 14 z oponami 235 a to tyle kombinowania że to się chyba nie opłaca , nigdy takim dziwadłem nie jeździłem co wygląda ja mniejszy traktor... :D

Tweed / 2022-06-13 13:44:26 /


Konrad te ognie gdyby miec takie coś na guzik przy kierownicy...
Akurat za 16 lat syn lub córka by mieli na rwanie towarów z gimnazjum ;p

Tweed / 2022-06-13 13:49:06 /


Czerwone wydechy , coś tam , coś tam , coś czuję że niezła choinka rośnie :)

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-06-13 23:06:06 /


Wpadło mi takie coś do kupienia , bardzo proszę o merytorykę a'la Pan KRK ,suche fakty bez emocji towarzyszących , rozważaliśmy H h x pipe itp i tam mase innych rura od 2.8 ma mniej niż najmniesza 2.25 cala od flowmastera ale...
Czasem najprostsze rozwiazania przychodza do glowy w najdziwniejszym momencie , tak się natrudziłem a wystarczy przy kołnierzu obciać końcówkę i dospawać kołnierz pasujący na dolot 2.8 grubszy spaw itp dokładnie i wszystko gra , teraz pytanie bo niestety przeglądam fora ale ta wiedza to ogromny dział , czy jeśli tu komory są połaczone to H pipe wcześniej będzie potrzebny ???
Wiecie macie mnie na takie eksperymenty to zawsze coś nowego , na filmach z yt v6 super współgrają , fakt że 3.6 a 2.8 v6 to różnica ale ciśnienie spalin nadal ma jakąś moc
Proszę się rozpedzić wiedzą i przypuszczeniami , opinie i opierdantusy jeszcze zdążycie...

Tweed / 2022-07-01 00:06:59 /


Tweed / 2022-07-01 00:07:26 /


Ta puszka (w slangu tłumikarzy zwana lornetką) to jest taki kompaktowy H- albo X-pipe. W każdym razie wyrównuje ciśnienie pomiędzy dwoma przelotami - rozwiązanie standardowe np. dla 6-cylindrowych Merców W114/123 czy BMW E32/38. W związku z tym o3wiscie żaden drugi X- czy też H-pipe nie jest już potrzebny.
Tylko broń Boże nie spawaj tego na stałe ani do przednich rozprężników ani do środkowych tłumików. Układ wydechowy ma być zawsze rozbieralny bez ingerencji kątówki firmy BOSCH.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2022-07-02 12:56:01 /