logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » hamulce » Pedalbox - Pompy hamulcowe -prośba o pomoc w doborze właściwych.

Pedalbox - Pompy hamulcowe -prośba o pomoc w doborze właściwych.

Witam.

W swoim projekcie będę zmuszony do zastosowania pedaliery przytwierdzonej do podłogi. Stosuje się w niej dwie pompy hamulcowe: jedna na przód, druga na tył.

Pedalbox ma możliwość regulacji rozkładu siły nacisku na pompy oraz dodatkowo mogę zastosować regulowany korektor siły hamowania na tył. Nie będzie wspomagania.

Na wszystkich kołach są zaciski 4-tłoczkowe.
Średnice tłoczków:
28mm -przód
40mm -tył

Chciałbym prosić o radę, jaką pompę powinienem założyć na przód a jaką na tył?
Dostępne są pompy z tłoczkami o średnicy:
0,750 (19,05mm)
0,700 (17,78mm)
0,625 (15,86mm)
Oglądałem jakieś "tutoriale" na jutubie i np. Tilton zaleca zamontowanie mniejszej pompy na przód niż na tył. Dlaczego tak się dzieje? Czy w moim przypadku też powinienem tak zrobić?
Z góry dzięki za wszelkie rady.
Pozdrawiam.

przykładowa pompa jakiej chcę użyć

przykładowa pompa jakiej chcę użyć

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-27 11:27:27 /


Napisz do Burtona oni ci dobiorą. Mi dobrali na sprzęgło, hamulec przód i tył.Ale nie pamietam, która do czego. Na przód mniejsze bo musi być większe ciśnienie.

Jarek / 2023-03-27 13:04:39 /


Średnice tloczkow to chyba odwrotnie podałeś. Przednie zaciski 4x40mm a tylne 4x28? IMHO powinieneś miec możliwość regulacji „przełożenia” nacisku na jedna vs druga pompe i w ten sposób zmieniać sile nacisku przod/tył, ale moze sie mylę. Ogólnie dobiera się to pod rozkład mas auta w dużej mierze, a zmieniajac balans mozesz to sobie zmienic pod siebie dokładnie, często nawet z kabiny auta podczas jazdy.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-27 21:16:04 /


W zaciskach masz na pewno takie same tłoczki ? Z reguły są dwie średnice.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-27 21:18:38 /


Grzesiek tylko w tych lepszych (droższych) sa dwie srednice. Dzieki temu klocek ściera sie równomiernie. Siła tarcia powoduje nijako wciąganie klocka jedna strona ku tarczy i mocniejsze ścieranie go z jednej strony. Wiekszej srednicy tłoczek po przeciwnej stronie to niweluje.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-27 21:28:11 /


W najzwyklejszych śmieciach brembo z mb są dwie średnice. W lepszych, w pełni aluminiowych w Alfie/Peugeocie też. Nie wspominając już o bardziej topowych modelach z np. grupy VAG.

Nawet w starych śmieciach jak BMW są dwie średnice tłoczków.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-27 21:33:11 /


W małych brembo z alfy jest jedna średnica

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-27 21:49:40 /


Brembo to jednak topowy producent hamulców :-)
W Porszakach 911 do 1989r były te same srednice (nawet w turbo).
W moim Pajero IV są te same średnice, a to już do 2018r tłukli.
Tak więc podtrzymuję, że w lepszych tylko są różne średnice. Taniej jest zrobić zacisk z takimi samymi tłoczkami, bo nie trzeba na frezarce narzędzia zmieniać. Przy setkach tysięcy sztuk czy nawet milionach to kupa oszczędności. Takie wilwoody na przykład, to moim zdaniem nie są jakieś topowe zaciski, choć wielu się nimi jara.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-27 21:50:32 /


Nie zamieniłem przodu z tyłem.
Z przodu są zaciski brembo 20.7673.03 i one rzeczywiście mają chyba dwie średnice 28 i 30
Z tyłu są przednie zaciski od kosy 2wd i one mają 4 identyczne tłoczki 40mm o ile dobrze pamiętam.
Przy pedale jest regulacja balansu siły nacisku między pompami.

Znalazlem taką stronę:
https://brakepower.com/

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-27 23:13:48 /


wilwoody nie są topowe? Mój świat w ruinie.

Odpowiadając na pytanie dlaczego pompa na tył powinna mieć większą średnicę-

nacisk na tłoczek zależy od ciśnienia płyny, a ciśnienie płynu od siły nacisku na pedał ( tłoczek pompy) i jej średnicy.

z godnie ze wzorem- P=F/s gdzie P- ciśnienie, F- siła nacisku na tłok, s- powierzchnia- im większa powierzchnia tym mniejsze ciśnienie w układzie.

A hamulce z tyłu powinny mieć zwykle niższą siłę hamowania.

Pozdrawiam

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-28 10:16:07 /


Wystarczy odpowiednio zapłacić za topowe wilwoody i takie będą, w końcu robią wiele różnych modeli zacisków, od "biednych" po "topowe" właśnie.

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-28 17:26:12 /


I właśnie sie dowiedziałem że znowu jakieś g...o kupiłem i jak będę hamował to znowu sie rozpadnie

krauzi Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-28 22:01:28 /


kto hamuje ten przegrywa :D
Patrzyłem kiedys na Wilwoody ale nie robia na tyle duzych tloczkow jak bym potrzebował. Skonczylo sie u mnie na Brembo.

A wracając do tematu, większość pomp hamulcowych ma te sama srednice tłoczka na przod i na tył. Roznica jest na średnicach tloczkow. Im wieksza średnica tłoczka zacisku, tym wyższa siła naciskająca na klocek.

Pompy są najczesciej tak zrobione, ze jedna sekcja pcha drugą sekcję płynem hamulcowym, w związku z czym nie ma problemu, ze na przednie zaciski musi pojsc wiecej płynu (na dociśnięcie klocka / skasowanie luzu). Jak juz klocek dojdzie do tarczy to siły działają zależnie od pola powierzchni tłoczka w zacisku. Wiekszy tłoczek = wieksza siła. Dlatego z przodu zazwyczaj zaciski maja wieksza srednice tloczkow.

Nie wiem jak w tym pedalboxie sa połączone te pompy z pedałem, ale zakładam ze jakims połączeniem wahliwym, zeby wlasnie ten „luz” na klocku móc wykasować na przodzie i tyle jednocześnie. Jeśli tak, to zostaje policzyc siły na przod i na tył dla każdej srednicy pompy i odpowiadającej jej zaciskow.

Wiesz jaki chcesz miec bias / hydraulic ratio przod/tył?

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-28 23:38:00 /


tego nie wiem.
Naoglądałem się tutoriali odnośnie wstępnego ustawienia bias-bar'u, ale prawda taka, że w zależności od opon/nawierzchni tę siłę wypadałoby na bieżąco regulować.
Problem chyba u mnie polega na tym, że z przodu mam mniejsze tłoczki niż z tyłu i tego już nie zmienię, za to tarcze o nieco większej średnicy z przodu niż z tyłu.
Nie wiem czy dobrze kombinuję, ale na przód spróbuję z pompą 0,625" a na tył 0,875" i wstępnie bias-bar ok 75% na przód. W ostateczności w tylny obwód wepnę dodatkowy, regulowany korektor.
Jeśli opowiadam głupoty to proszę mnie wyprostować.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-29 00:37:53 /


Korektor daj od razu. Nie zaszkodzi.

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-29 08:57:15 /


Mnie tu ten odwrotny przydział średnic tloczkow bardzo nie pasuje.
Co to w ogole jest za auto w którym to ma hamować?
Silnik z przodu, z tylu, centralnie? Gdzie skrzynia biegów?

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-29 10:12:14 /


Ford Capri mk3. Silnik z przodu wzdłużnie, skrzynia za silnikiem ;-)

Tak serio, to namodziłem i się z tego teraz już nie mogę wycofać.
Niestety tak musi być, że z przodu te zaciski i tarcze są większe, ale mają mniejszą średnicę tłoczków. Z tyłu nieco mniejsze tarcze i zaciski ale tłoczki w zaciskach większe :-(

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-29 10:37:54 /


No to najmniejsza możliwa pompa na przód, największa na tył, a resztę wykastrujesz korektorem tyłu. Innej opcji nie widzę.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-29 11:54:55 /


Wiesz znam takiego jednego zboczeńca purystę co "nieco" się zagłębił w temat pedalboxów :) może coś pomoże byle by po econoline:)

SKUN_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-29 12:00:44 /


https://fb.watch/jzNpzkoO3H/

SKUN_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-29 12:00:54 /


Konradzie taki zacisk to raczej odlew i frezowanie to już końcowa obróbka gniazd jak się domyślam na frezarce wielowrzecionowej więc koszt obróbki dwóch takich samych gniazd vs dwóch innych jest prawdopodobnie taki sam.

leetvoos Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-29 23:19:13 /


Konradzie frezarka wielowrzecionowa

leetvoos Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-29 23:24:47 /


Post pod postem pod postem ale pierwszego nie chciało puścić 😉

leetvoos Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-03-29 23:26:03 /


Do zacisków są dedykowane maszyny. Nikt się nie bawi w zmianę narzędzi jak ma do zrobienie grube tysiące sztuk (mówię o takim ATE czy Brembo).
Aftermarketowe zaciski to inna para kaloszy, najczęściej na CNC robione z klocka alu (te dobre), ale też kute (jeszcze lepsze) i dopiero wtedy tylko frezowane cylindry i jakaś tam obróbka. Tak czy owak takie maszyny to w pytę kasy i nie sądzę by taki willwood mial dedykowane maszyny, a raczej leci po prostu bardziej uniwersalnymi (ktore tez tanie nie są). Do tego dochodzą zaciski typu monoblock (wilwoodowe chyba sa wszystkie skrecane, przynajmniej tak kiedyś bylo), które to wymagają jeszcze droższych maszyn…

Podsumowując - każdy nowy zacisk alu lepszy od tych co u nas były pod warunkiem, że dobrze dobrany, bo masa nieresorowana mniejsza.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-03-30 07:45:21 /


dzięki za wszelką pomoc. Jeszcze mam jedno pytanko.
Ile realnie wysuwają się tłoczki (jaki skok tłoczka) w zacisku podczas hamowania?
1mm? Mniej?
Chodzi mi o 4-tłoczkowe zaciski (8 zacisków na oś).
Pytam jeszcze pod kątem doboru hydrołapy. Staram się policzyć jaką pompę powinienem zastosować w sensie średnicy tłoczka.
Czy ja dobrze kombinuję, że objętość max pompy powinna być większa niż całkowita objętość tłoczków? (licząc właśnie wg skoku tłoczka).

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-04-28 08:26:32 /