logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » prz.napędu » Skrzynia wodzikowa F vs J Overdrive

Skrzynia wodzikowa F vs J Overdrive

Jak się okazuje skrzynia wodzikowa - wodzikowej nie równa.
pod ogłoszeniem wywiązała się ciekawa dyskusja więc wrzucam na forum.

Różnice w skrzyniach wodzikowych F i J w kontekście essex vs Cologne i Overdrive


To normalna wodzikowa czwórka z innym ogonem. W tymże ogonie tkwi magiczny mechanizm planetarny, pompa oleju i elektrozawór. Biegi zmieniasz normalnie drążkiem a jak dojdziesz do czwórki i Ci wciąż mało, wtedy przełączasz sobie guzik i cyk- piąteczka. Guzik bywa umieszczany na gałce drążka albo na desce rozdzielczej, albo gdzie bądź, byle pod ręką.
Guzik uruchamia elektrozawór, ten puszcza olej z pompy na siłownik który zaciska taśmę na bębnie planetarki. Bęben staje i napęd leci przez tryby planetarki a Ty jedziesz dalej :)



zapek??? !G.O.P! [2023-05-11 19:51:42]
________________________________________
Pozostaje kilka pytań:
- czy średnica otworu centrującego dzwon jest taka sama jak w skrzyniach pod kolonię?
- czy rozstaw śrub dzwonu jest taki sam?
- czy wieloklin i jej długość (długość wału, miejsce podpory) będą takie same?
rozjechany liil [2023-05-11 23:16:33]
________________________________________
odpowiem na ostatnie pytanie : no fuckn way. Laycock miał swoje flansze, wyglądają podobnie jak mocowanie z drugiej strony do mostu.
marian212 [2023-05-12 07:14:53]
________________________________________
1. Tak
2. Tak
3. Wał jest przykręcany do płaskiej flanszy, dokładnie jak do mostu więc wał trzeba przerobić.
zapek??? !G.O.P! [2023-05-12 09:11:01]
________________________________________
no dobra, ale co to są za skrzynie? bo ja szukałem standardowej wodzikowej typ F, a Ty napisałeś, że masz taką tylko z OD pod Essexa. A ja nie znajduję nigdzie info, że tym F był kiedykolwiek z OD, co to więc jest?
rozjechany liil [2023-05-12 21:43:44]
________________________________________
Bo OD jest przykręcany zamiast oryginalnego ogona skrzyni i pewnie pochodzi od zupełnie innego, aftermarketowego producenta, jak to kiedyś bywało.
m.kozlowski [2023-05-12 21:51:05]
________________________________________
Marcin, ale ta skrzynia ze zdjęcia Zapka, to nie jest typ F z dokręconym OD.
rozjechany liil [2023-05-12 21:57:58]
________________________________________
nie wiem czy to się przypadkiem nie nazywa typ G
camaro [2023-05-12 22:44:30]
________________________________________
W samą skrzynię nie wnikam, za to temat OD ciut liznąłem, więc piszę :)
m.kozlowski [2023-05-12 22:51:24]
________________________________________
Przecież napisałem że to wodzikowa czwórka z OD. Laycock jest przykręcony zamiast standardowego ogona. Dzwon jest też dokręcany. Skoro więc Michał rezygnuje to chętnych zapraszam na priv.
zapek??? !G.O.P! [2023-05-12 22:58:39]
________________________________________
Tak Michał, to typ F z OD. Nic bardziej precyzyjnego napisać już nie potrafię.
zapek??? !G.O.P! [2023-05-12 23:05:54]
________________________________________
No to jakiś inny typ F niż ten https://www.capri.pl/garage/gearbox-type-f
Tak, ja rezygnuję.
rozjechany liil [2023-05-12 23:14:55]
________________________________________
To dokładnie ten typ F, Michale drogi ;)
zapek??? !G.O.P! [2023-05-12 23:17:08]
________________________________________
A tutaj dokładne przełożenia tej skrzyni



zapek??? !G.O.P! [2023-05-12 23:52:49]
________________________________________
Poprawiam się. Te dane są akurat od skrzyni typ5 ale OD był ten ten sam i o jego przełożenie mi tu głównie chodziło.
zapek??? !G.O.P! [2023-05-12 23:59:46]
________________________________________
Czyli przełożenie OD jak powiedzmy przeciętna 5
Piątka.
A jak z wytrzymałością tego ? Znosi to jakieś momenty ?
Piter M [2023-05-13 00:15:10]
________________________________________
Momenty znosi takie że latało to z 3 litrowym Essexem a bywa często że wsadzają ludzie Rovery i też dają radę.

Coś mi tu jednak nie gra w tej typologii tych skrzyń bo teraz dopiero natrafiłem na prawie identyczną skrzynię co typF ale jednak coś jakby inną a przełożenia się zgadzają z tymi które są podane w specyfikacji. Typ Zodiac. Muszę to jednak teraz precyzyjnie rozkminić bo wodzikowa wodzikowej jednak nie równa.
zapek??? !G.O.P! [2023-05-13 00:28:51]
________________________________________
Rezerwuję drugą.
Piotr Siemiątkowski (Irpac) [2023-05-13 00:29:39]
________________________________________
Podobno to skrzynia typ5, heavy duty. Montowana wyłącznie z największymi silnikami. Ta na zdjęciu to wersja 4b ale to będzie ta skrzynia tylko z innym ogonem zawierającym mechanizm OD firmy Laycock typJ, taki jak w skrzyniach starych Volvo 740.



zapek??? !G.O.P! [2023-05-13 01:10:13]
________________________________________
to jest typ skrzyni J
J1 - Capri Essex 3,0 do 72r (później zamieniona na typ 5)
J2 - Transit różne silniki, zamiennie z typ F
J3 - Transit z overdrive po 78r

dzwon itp z F raczej nie podejdzie, ale ogólnie w całości powinna pasować
camaro [2023-05-13 01:38:08]
________________________________________
zamieniona na typ 5 - tzn w Essexach zaczęli stosować typ 5 ale to zupełnie inna skrzynia
camaro [2023-05-13 01:39:14]
________________________________________
Czyli w naszej bazie na ten niewyraźny fest szkic skrzyni J przedstawia skrzynię z wybierakiem bocznym (J2) a następny opis skrzyni typu Zodiak to nic innego jak skrzynia J1?
zapek??? !G.O.P! [2023-05-13 01:47:11]
________________________________________
I link do listy skrzyń o której mówię:

https://www.capri.pl/garage/gearboxes
zapek??? !G.O.P! [2023-05-13 01:48:04]
________________________________________
Znaczy to że moje skrzynie to J1 z OD.
Dobrze wiedzieć.

Jprd… idę spać.
zapek??? !G.O.P! [2023-05-13 01:50:36]
________________________________________
istnieje dzwon spinający skrzynię J z Koeln ? Chyba że bolt pattern skrzyni J i F jest taki sam...
marian212 [2023-05-13 06:52:18]
________________________________________
No właśnie nie jest to F Zapku drogi, i nie pasuje dzwon z F jak Bartek Camaro napisał, dlatego zrezygnowałem.
rozjechany liil [2023-05-13 08:06:18]
________________________________________
Dla rozwiania już wszelkich wątpliwości wklejam porządne zdjęcie.
Czy w tunel wejdzie to się okaże zaraz bo szczęśliwie mam kilka Capri więc da się to z grubsza oszacować.
Do Transita jak znalazł tylko wybierak boczny by trzeba mieć.
Internety podają, że to jeździło z silnikami V6 2.6, 2.8, 3.0. Wniosek z tego taki, że dzwony do koloni były tylko pytanie gdzie są dziś?



zapek??? !G.O.P! [2023-05-13 10:20:02]
________________________________________
Zapek - tak to widzę, choć nie jestem pewien czy J1/2/3 to osobne typy czy tylko osobne oznaczenie działu w katalogu w związku ze sterowaniem i przeznaczeniem, a typ jest jeden - J.
Skrzynia F nie ma F1/F2 w zalezności od sterowania wodzikowego czy transitowego

Jest to osobny typ skrzyni, ale mają bardzo dużo wspólnego, to ta sama konstrukcja,
boczne sterowanie ma ta samą uszczelkę, więc pokrywy mogą zamiennie pasować, niektóre wersje choinki czy wałka głównego mają te same numery, jest szansa że dzwon da się przełożyć, ale wałek sprzęgłowy jest inny, może tylko mało istotne róznice - ogólnie te same bebechy, w róznych konfiguracjach w innej, wzmocnionej obudowie

Marian - teoretycznie ta skrzynia była spinana w Transitach np z 1,7 V4 więc istnieje, ale może wtedy trzeba mieć inne sprzęgło, koło zamachowe itp, musiałbym posprawdzać numery tych dzwonów

Rozjechany - niekoniecznie, być może wręcz każdy dzwon z F pasuje do J, jw musiałbym posprawdzać numery i może być np problem z długością wałka, wieloklinem itp. W F-kach były też różnice z gwintami calowymi i metrycznymi

W porównaniu do N9 sens to ma oczywiście średni, bardziej jako ciekawostka, ale już do Transita N9 nie podejdzie ze względu na lewarek
camaro [2023-05-13 10:39:35]
________________________________________
MikeB4 był pomógł i już wiemy że dzwon z F do J nie pasuje. Da się to przetoczyć i otwory nowe zrobić no ale wiadomo. Także nie pasują.
zapek??? !G.O.P! [2023-05-13 14:59:46]
________________________________________
Dobre info jest takie że ze wstępnych tylko pomiarów wynika, że w tunel Capri zmieści się to bez szemrania. W miejscu gdzie wypada mechanizm OD, skrzynia ma 180mm a tunel w tym miejscu ma 280mm.
Ta skrzynia przez brak ogona jest bardzo krótka więc kończy się jeszcze przed dziurą na lewarek.
Niestety nie mam wszystkich puzzli aby to poskładać i fizycznie wsadzić bo silnik Essex niby jest ale w Scimitarze, nawet jakbym go wyjął to łap do Capri nie mam. Mam niby Kolonie z łapami ale zaś dzwona brakuje…

Jest to temat obiecujący jeśli ona faktycznie taka heavy duty jest jak piszą, ma nadbieg i wskakuje do naszych Fordów. Może jakby dzwony pod V8 Rovera wypuścić to by to poszło jakoś.
zapek??? !G.O.P! [2023-05-13 17:07:42]
________________________________________
Dla mnie ma sens o tyle, że to chyba jedyna opcja na nadbieg w Essexie, bo skrzyni 5 biegowej pasującej do Essexa chyba nie ma, przynajmniej w PL nie trafiłem. Czy się mylę?
Piotr Siemiątkowski (Irpac) [2023-05-13 20:23:44]

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-15 08:40:29 /


to może pociągnę jeszcze temat, czy ktoś wie jakiego overdrive'a szukać, żeby dał się przykręcić do skrzyni F ?

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-15 15:02:28 /


To tak nie działa gdyż skrzynia z OD będzie miała inny wałek zdawczy, krótszy na pewno.
Ten mechanizm OD to na 99% ten sam: Laycock typJ.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-15 15:14:08 /


Mam jeszcze skrzynię od Redblocka z dokładnie takim overdrivem także nawet na Allegro to kupisz tylko co z tego.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-15 15:16:55 /


Taka na przykład:

https://allegro.pl/oferta/volvo-740-2-4d-60kw-81-82km-skrzynia-biegow-13148343509

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-15 15:20:29 /


Marcin napisał "Bo OD jest przykręcany zamiast oryginalnego ogona skrzyni i pewnie pochodzi od zupełnie innego, aftermarketowego producenta, jak to kiedyś bywało".

Czyli zamiast oryginalnego ogona, ale pod dedykowaną pod OD skrzynię/wałek zdawczy?
Bez sensu... ;)

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-15 15:45:19 /


No wiesz, to tak samo jak ze skrzyniami N9 4x4, też przykręcasz to zamiast ogona ale bebechy się nieco różnią.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-15 16:11:43 /


wszystkie ogoniaste skrzynie mają skrócony wałek pod 4x4. Akurat wałek zdawczy jest najprostszym do wykonania elementem (no może za wyjątkiem ośki choinki), więc zapewne w skład ówczesnego zestawu OD wchodził również kastomowy wałek.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-05-15 19:26:09 /


Wszystkie tryby da radę zrobić , do VW ogórków wkładają skrzynie z silnikami z Porsche i dorabiają nowe koła żeby miała biegi w dobrą stronę , nawet jakiś czas temu byłem na warsztacie jak montowali taki zestaw i pytam jak z biegami i facet przyniósł zestaw nowych kół z zębami w drugą stronę

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie / 2023-05-15 20:06:30 /


Wszystko da się zrobić ale tutaj Rozjechany kombinuje jak sądzę, jak z dostępnych klocków poskręcać coś fajniejszego i to jest słuszne choć nie zawsze wykonalne.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-15 22:36:11 /


Zapek, te skrzynie to co masz to z Scimitar'ów z Essexem jak się domyślam?

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-17 09:01:49 /


serio to jest "bolt pattern" tej skrzyni łączonej z Essexem?? kosmos...

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-17 09:24:08 /


Bez przesady, taki kwiatek bym zauważył :D
Tak to wygląda. Jest 5 śrub.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-17 12:07:48 /


Ten dzwon wyglada na essex z wzmacniana 4, (typ5)

cOke Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-17 12:11:09 /


no to skręciłby to moim dzwonem, otwór centrujący i otwory na śruby do ogarnięcia, grunt, że długość wałka gra. Jak znajdziesz trzecią taką skrzynię tak do 200 funtów to daj znać ;)

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-17 12:21:35 /


Już to pisałem ale jeszcze raz w takim razie.
Otwór centrujący w dzwonie Kolonii ma mniejszą średnicę więc wystarczy go roztoczyć pod wymagany wymiar.
Otwory na śruby wystarczy wywiercić nowe we właściwym miejscu.

Tyle by trzeba zrobić i skrzynia siądzie na blok Kolonii.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-17 13:22:08 /


A tak to wygląda w środku

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-17 13:32:49 /


ja w dorabianym dzwonie właśnie zmniejszyłem otwór centrujący pod skrzynię F

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2023-05-17 15:37:31 /