logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Wałki & nierząd

Wałki & nierząd

Witam!
Kto jest mi w stanie fachowo wytłumaczyć, na czymże polegają różnice w silnikach: OHC, DOHC, SOHC, OHV, DOHV, CIH, CVH itp. oraz co od tego zależy i takie tam smuty...
Dzięx z goory!

Lloyd / 2003-06-04 19:27:56 /


O Boże ........!!!poruszyłeś niezły temat...zaraz Camaro walnie ci wywód na 20 stron A4(bez urazy-dobrze że wśród nas są fachowcy)....no tak róznice...są i to spore......jak tak się zastanawiam to......tych stron będzie ze 30 he he!

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-06-04 20:35:23 /


OHV - Over Head Valve - "Na górze zawory" czyli wałek rozrządu w bloku silnika.
DOHV - Double --||-- Jak wyżej tylko że dwa wałki(chociaż nie wiem jak ale tak wychiodzi:)
SOHC(potocznie OHC) - Single Over Head Camshaft - Jedem wałek rozrządu w głowicy
DOHC - Jak wyżej tylko że dwa.
Ogólnie chodzi o rozwiązanie umiejscowienia rozrządu.
Co z tego wynika? Poczytaj Forum o silnikach tam masz wszystko opisanie. Np dlaczego np Ferrari ma z 2.0 160KM a Ford 90KM itp itd.
Dlaczego Np ford tłukł swoje silniki OHV przez tyle lat praktycznie bez zmian.
Każde rozwiązanie techniczne ma swoją przyczynę. czasem nie potrzeba stosować dwóch wałków w głowicy jeśli nie zamierza się wyciągać większych mocy z silnika. Dla przykładu capri Mk1 1.7V4 miał 75KM a np Fiat 124 z tego samego okresu miał z 1.6R4 90KM.
Temat jest dość długi, baaaaedzo długi i został już w całości wyjaśniony tak więc pogrzeb w forum.

michukrk Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-06-04 20:44:53 /


hehe
to krk4m jest specjalista od takich wykladow
ja skupiam sie na mechanice Capri, a tam nie bylo nic poza OHV i OHC
szczerze mowiac nawet nie zgaduje co to jest CVH i CIH, a w ksiazkach nie chce mi sie szukac

okreclenie OHV (koeln V6, essex V6 i kent R4) pochodzi chyba z czasow kiedy zawory w glowicy byly nowoscia, wczesniej silniki byly dolnozaworowe wiec mialy walek i zawory w bloku

DOHC - uzupelnie ze dwa walki w glowicy sa glownie po to zeby mozna bylo rozchylic zawory pod katem, jeden walek obsluguje ssace, drugi wydechowe, OHC ma zawory w linii prostej

DOHV - bylo cos takiego???

camaro Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-06-04 21:04:38 /


No właśnie. Rozchylenie zaworów pod kątem daje to, że mozesz zastosować większe zawory, co przy zwiększonym stopniu sprężania i odpowiednich czasach otwarcia dzięki odpowiedniemu wałkowi rozrządu daje dynamiczniejsze przewietrzanie cylindrów. Efektem jest większa moc, no i możesz silnik wkręcać na wyższe obroty.

michukrk Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-06-04 21:13:18 /


Niech Wam będzie - wzywacie mnie do tablicy, to proszę:
1. najstarszy układ to motor dolnozaworowy (zwany u Angoli bocznozaworowym, jako że zawór pracuje w nim OBOK tłoka) czyli Side Valve - SV
2. dla odróznienia odeń OHV czyli Over Head Valve oznacza każdy silnik z zaworami umieszczonymi ponad tłokiem (w tym każdy OHC także)
3. oczywiście istniały DOHV - np. wszystkie Rileye z lat 30-tych, a Maybachy np. w latach 1910-16. Dzięki Double Over Head Valve mozna było zainstalować rozchylone zawory o średnicy większej o 40% (a więc powierzchni o 96% większej), co poprawiło napełnienie i osiągi
4. OHC to każdy motor z wałkiem w głowicy (choć nadal pozostaje on również silnikiem OHV, bo ma rozrząd górnozaworowy)
5. Przy jednym wałku (Single Over Head Camshaft) mamy SOHC, potem jest DOHC (Double Over Head Camshaft - ale dotyczy to 2 wałków w JEDNEJ głowicy). Silnik widlasty albo bokser jeśli ma po jednym wałku w każdej głowie (Alfasud, Citroen GSA, Volvo 740, itd.) nazywany jest 2OHC albo "SOHC per bank" (czyli SOHC na każdą głowę). Silniki widlaste np. Alfy 156GTA, Ferrari, Maserati, Lamborghini mają 4 wałki rozrządu, co określane jest QOHC (Quadruple Over Head Camshaft), 4OHC albo "DOHC per bank".
6. Absolutnie nie wolno utożsamiać rozrządu DOHC z głowicą "hemi" i rozchylonymi zaworami. Wszystkie silniki BMW od 40 lat (M10, M20, M30) miały rozrząd SOHC i potężne, rozchylone zawory. Co więcej, Triumph Dolomite Sprint z lat 70-tych a do dzis Honda Civic mają głowice 16-zaworowe z POJEDYNCZYM wałkiem w głowicy - wszystko da się załatwić układem dźwigni pośrednich. A Renault Alpine/Gordini (5, 8, 12, 17, itd.) miały rozchylone zawory i moc ponad 120 PS z 1.6 (w SKLEPIE, seryjne auto) dzięki potwornie wielkim rozchylonym zaworom przy rozrządzie OHV. Ergo - DOHC nie jest konieczny do głowy "hemi".
7. CVH nie ma nic wspólnego z rozrządem - to tylko określenia geometrii głowicy. CVH oznacza Compound Valve (angle) Hemispherical, czyli półkulista komora spalania z ukośnie przesuniętymi zaworami. Skomplikowany kształt denka tłoka oraz olbrzymia średnica zaworów umożliwiły uzyskanie wysokiego stopnia sprężania i potężnego zawirowania mieszanki, dzięki czemu silnik pracował na mieszance o 15-20% ubozszej niz w Pinto i o ponad 25% uboższej niz w Kentach czy Koelnach.
8. CIH to system Opla zastosowany w Rekordzie, Fronterze, Senatorze, Mancie, Admirale, Monzie, GT oraz tylnonapędowej Asconie i takimż Kadetcie (silniki R4 1.9, 2.0, 2.2, 2.4 oraz R6 2.5, 2.8, 3.0). Dokładnie Cam In Head (wałek w głowicy) ale ponieważ nie był on dokładnie NAD komorą spalania, tylko z boku, więc nie przysługiwało mu określenie SOHC.
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-06-04 21:53:43 /


Hehe , czyli junaka moge nazwać JUNAK CVH , :)

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-06-05 01:16:22 /


A propos CVH - o ile dobrze wiem, około roku 1980 w Fordach zastąpił Kenta (OHV), był stosowany m.in. w Escortach, Orionach, zdaje się że do dzisiaj występuje w Ka. Na oko podobno niewiele się różni, w szczegółach podobno prawie wszystkim. Piszę "podobno", bo nigdy CVH z bliska nie widziałem.

Rafał L. Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-06-05 13:34:40 /


mis Junak jak już do DOHV i do tego hemi ;)

crapi Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-06-05 13:40:46 /


Dokłądnie było tak, że przedni napęd i CVH miały być tym, co odróżniało Escorta Mk III (1980-90) od Mk I/II (1967-80). Napęd przedni oczywiście pozostał, ale z silnika CVH Ford sie po paru latach wycofał, wracając do poczciwych Kentów. A po kolei było tak: silnik CVH w wersjach 1.1, 1.3 oraz 1.6 zadebiutował we wrzesniu 1980, Escort MK II został autem roku (na tle ówczesnych konkurentów istotnie genialnie mało palił - o litr mniej od Kadetta i Golfa), ale po paru latach zaczęły się cuda z katalizatorami i czystością spalin. Wtedy żabojady, które nigdy na dobrą sprawę nie miały silników klasy 1300cc (tam podział oparty jest o konie podatkowe CV, a kolejny CV leci co 175 cc, czyli po 6CV-1135 cc jest 7CV-1310 i 8CV-1485) wymyśliły klasę 1400cc jako największe auta dopuszczone do ruchu bez dopalacza (Peugeot i Citroen miały silnik 1360cc, a Renault 1397cc). Żeby uciec z kosztów, Ford postanowił zrobić wtedy Escorta/Oriona/Fiestę 1.4 (bez katalizatora) i dodał wersję CVH 1.4. Ale brakowało mocy produkcyjnych, więc musieli wycofać 1.1 CVH i wrócić do Kenta OHV, który w międzyczasie unowoczesniony i na mniejszych tłokach (74 zamiast 81 mm) zabudowywany był poprzecznie w Fiestach jako "Valencia OHV". W ten sposób Escort 1.1 (a w pare lat po nim także 1.3 MkIV) powrócił do OHV. Potem jeszcze pojawiły się motory 1.8CVH i 1.9CVH produkcji USA, nagminnie stosowane w Escortach i Sierrach, ale w Focusach i Mondeo już nie spotykane. Natomiast Ford Ka nigdy nie miał silnika CVH - najczęściej goni z Valencią 1.3 (jak Fiesta).
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-06-05 15:10:06 /