logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » garaż » Czym i jak pomalowac kolektor wydechowy

Czym i jak pomalowac kolektor wydechowy

Czesc, korzystajac z okazji wolnego czasu pomyslalem ze moglbym pomalowac strasznie zardzewialy kolektor wydechowy... poprawiło by to na pewno wyglada, bo rdza nie wyglada za estetycznie. I teraz moje pytanie czym, jak i jaka farbą go pomalowac?

Cinekas 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-21 18:26:34 /


było dość niedawno nawet...
tutaj poszukaj http://www.capri.pl/forum/260253

Hubertooo Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-21 18:33:54 /


srebzanka do piecow. 7zl/500ml wytrzymalosc do chyba 700`C kolor srebrny jak sama nazwa wskazuje ;)

Leszek "QSi" Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-21 19:40:46 /


Nie tylko kwestia czym - ale również jak ....

Kolektor należy wymontować z auta - dać wypiaskować - albo można zastosować powłoki ceramiczne - wtedy całą pracę po wymontowaniu wykona warsztat... i nałoży odporną na temperaturę warstwę ceramiczną...



Można samemu pomalować kolektor specjalną farbą - ale nigdy na luźną rdzę - zaraz po piaskowaniu do 6 godzin po (czyli zanim zacznie osadzać się na nim wilgoć i zanim zacznie rdzewieć) należy go pomalować ...

Tutaj ze swojego doświadczenia mogę polecić HIGH TEMPERATURE PAINTS (i Manifold Gray) firmy POR 15 (najbliżej do dostania w Berlinie) - lakier po nałożeniu pędzlem świetnie się rozpływa, ale wymaga utwardzania piecowego .... puszka 0,5 litra wystarczy na około 10 kolektorów (lub 5 długich baranów).... ja mam tym pomalowany cały wydech i wygląda extra - niestety cena jest dość wysoka....

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-21 19:58:34 /


Co do srebrzanki to się szybko wypala i odpada płatami ;-PPPP

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-21 19:59:38 /


temat wyczerpany...wysylaj do rzeszowa...ja na dniach wysylam

♠MAD♥DOG♠ Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-21 21:34:55 /


cena wg strony http://www.por15.com/prodinfo.asp?grp=FMG&dept=8 wychodzi około 65 pln/pint czyli około pół litra. Czyli w porównaniu do powłok ceramicznych (Hipeco) jest niska.
Ktoś się wybiera do Berlina?

Nie ma na tej stronie informacji cz to jest połysk czy mat. Uparłem się na połysk ale nigdzie nie znalazłem żaroodpornej w połysku :(

zygzak_wFe Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-21 21:47:19 /


niby 65zl ale gdzie to wypalic??? w piekarniku ??? poza tym trzeba doliczyc piaskowanie itd...no i wizualnie wg mnie prezentuje sie gorzej niz powloka ceramiczna...

♠MAD♥DOG♠ Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-21 21:53:19 /


Tylko, że cena w Berlinie jest podoba - ale w Euro - podobnie po wysyłce z USA wyjdzie ponad 100 zł - nie wiem ile kosztuje kolektor do czwórki w Hipeco, ale faktycznie z piaskowaniem i użyczaniem pieca (np. w jakiejś lakierni) wyjdzie podobna cena i więcej zachodu ....

Farba wychodzi dość ładnie - ale idealnego połysku też nie ma ....

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-21 22:02:47 /


http://www.hipeco.com/?s=cennik_uslug cennik jest tutaj :)

♠MAD♥DOG♠ Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-21 22:06:25 /


A ja tak z własnego doświadczenia: kolektor śrutowany (piaskowanie to raczej na mniejszą ilość rdzy czy jak kto woli różu polerskiego w ilościach hurtowych), odtłuszczony i pomalowany dobrą srebrzanką, nie za grubą i w miarę jednorodną warstwą. Trwałość, hmmm, jak na razie nic nie odpada i srebrne jeszcze jest chociaż z ręką na sercu muszę przyznać, że doskonałe to to nie jest.

Farmaceuta Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-22 20:42:07 /


Heh, przeczytałem swój post i stwierdzam, że jestem zmęczony bo się niesamowicie powtarzam :)

Dodatkowo mogę tu podpiąć jeszcze takie coś autorstwa osoby mi osobiście nieznanej i nawet nie wiem już gdzie to znalazłem na sieci bo dawno to było :( więc z góry przepraszam jeżeli nadużyję praw autorskich.
Pomysł nie testowany chociaż kiedyś się do tego przymierzałem, niby dotyczy cylindrów jednak na kolektory też by się mógł zdać.

***
Czernienie cylindrów
Skąd wziął się pomysł aby czernić cylindry? Otóż kiedy stałem się szczęśliwym posiadaczem Urala M63, zacząłem mieć spore problemy z temperaturą podczas jazdy. Powyżej 60 km/h dawało się wytrzymać, natomiast wolniejsza jazda, szczególnie w terenie powodowała dymienie farby, którą pomalowane były cylindry, oraz po pewnym czasie, niechęć silnika do dalszej współpracy. Farba jaką pomalowane były moje cylindry, była
wysokotemperaturową srebrzanką. I to był błąd! Najszybciej nagrzewa się i najszybciej oddaje ciepło, element posiadający kolor czarny. Dlatego wybór padł na ten kolor, nie tylko ze względów estetycznych. W "Machinery's Handbook" wyczytałem, że warstwa farby o gr. 0.1 mm obniża zdolność do odprowadzenia ciepła z żeliwa o od 6 do 8 st.C. Przyjmując, że średnia warstwa lakieru na cylindrze wynosi około 0.3 mm, daje to nam barierę
około 20 st.C!!! Niby niewiele, ale często w sytuacjach ekstremalnych, przekroczona zostaje granica właściwości smarnych
popularnych olejów silnikowych. Jedynym rozwiązaniem tego problemu, było wytworzenie w sposób chemiczny, na powierzchni cylindra czarnej warstwy,( podobnie jak w elektronice czerni się aluminiowe radiatory). Ponieważ żeliwo ma w swoim składzie chemicznym bardzo dużo węgla, to pomyślałem sobie, że można go połączyć z grafitem, który jest przecież pochodną węgla i jako taki, musi wejść w reakcję z węglem.
Skład specyfiku jest bardzo prosty. Składa się on z bardzo drobno zmielonego grafitu, (doskonale nadają się do tego stare szczotki grafitowe z prądnic), oraz nośnik grafitu, czyli łój wołowy, używany w wielu warsztatach ślusarskich i mechanicznych jako czynnik smarujący obrabiane elementy, (podobno znacznie lepszy niż olej). Zmielony grafit można dostać już w handlu, ale ja jeszcze ścierałem szczotki od prądnic na pilniku "gładziku",
aby uzyskać pył grafitowy. UWAGA!!! Nie mogą to być szczotki węglowe, tylko koniecznie grafitowe! A poznać je można po tym, że intensywnie potarte palcami pozostawiają na nich, bardzo śliski i błyszczący, ciemnobrązowy ślad.Łój należy podgrzać w metalowym naczyniu, aż do roztopienia
(około 70 st.C) i mieszając dosypywać zmielony grafit. Pozostawić całość do wystygnięcia, aż przyjmie konsystencję gęstego miodu. Następnie pędzelkiem nanosimy specyfik, na wcześniej wypiaskowany cylinder. Na cylindrze nie może być ani śladu rdzy, czy innych brudów, bo miejsca te nie wejdą w reakcję. Nanoszona warstwa nie musi być ani cienka, ani równa. Następnie całość podgrzewamy do temperatury 200 - 250 st.C.
Należy robić to na otwartej przestrzeni, gdyż wypalany łój śmierdzi niemiłosiernie! Pod koniec wypalania, (a trwa to około godziny), warstwa grafitu z błyszczącej zamienia się w suchą i matową, co jest oznaką, że proces dobiegł końca. Powierzchnia cylindra jest prawie czarna (bardzo ciemny grafit), jest w zasadzie antykorozyjna, dość śliska i bardzo estetyczna! Po ostudzeniu warto natrzeć lekko cylinder jakąś wazeliną. Wtedy nabiera jeszcze większej głębi koloru. Cylinder można postawić na maszynce elektrycznej, choć ja grzałem cylindry jak "kurczaka" na rożnie. Elementem grzejącym
była gazowa kuchenka turystyczna. Cylinder nasadzony był na rurę hydrauliczną 1 i 1/4". Odległość palnika od cylindra wynosiła około 10 cm. Ważne, aby cylinder cały czas obracać, by nagrzewał się równomiernie i nie deformował. Po wystudzeniu nie stwierdziłem zmian w wymiarze wewnętrzym cylindra (średnica i kształt walca). Choć taką operację powinno się robić przed honowaniem cylindrów. Moje cylindry mają już ponad dwa lata, a
wyglądają tak jak na dołączonych fotografiach. Życzę takiej samej satysfakcji przy zastosowaniu tej metody. Ma ona w/g mnie i taką zaletę, że może być powtarzana wielokrotnie w warunkach
amatorskich.

***

Uff

Farmaceuta Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-22 20:50:54 /


nie wiem o co chodzi w różnicy między szczotkami grafitowymi a węglowymi bo mi w szkole mówili że grafit=węgiel tylko tam jakoś budową się różni ;P

Hubertooo Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-22 20:57:37 /


No tak a za diamenty frajerzy płacą miliony a tone węgla kupisz za kilkaset zł ;-)))

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-22 21:19:48 /


No wiesz, podgrzejesz, ściśniesz i masz diamenty :)

Farmaceuta Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-22 21:44:01 /


Bardzo ciekawe, co piszesz, tylko właśnie jak to z tą odpornością na korozję, bo to spora bolączka motocyklowych cylindrów żeliwnych.

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 07:56:45 /


jak powszechnie wiadomo to wlasnie kolor czerwony wchlania najwiecej ciepla i najslabiej je oddaje - dokladnie odwrotnie jak napisano. Tu zysk moze byc taki ze nawet jak jest bialy i zapaćkany grubo farba, potem oblepiony blotem to tez moze slabo sie chlodzic.... wiec "oczerniony" cienka warstwa czegostam, polyskujacy i rowny nie bedzie tak lapal brudu

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-23 12:22:36 /


czerwony? a nie czarny?

Fuszix 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 12:36:56 /


Ejże, orłem z fizyki nie byłem ale
"...Czarne przedmioty są najlepszymi pochłaniaczami ciepła, natomiast przedmioty białe najsilniej je odbijają. Podział na ciała czarne i białe odnosi się do kolorów doskonałych. Rzeczywiste barwy nigdy nie są doskonałe, zatem obiekty nigdy nie pochłaniają, ani nie odbijają całego promieniowania..."

Farmaceuta Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 15:48:27 /


jeszcze ciało doskonale przezroczyste i mamy komplet. Ciała doskonale czerwonego nigdy nie było (bo i po co)

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 15:57:12 /


ciało doskonałe?:

(. .)
) (
( Y )

:D

Cinekas 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 16:04:56 /


O.... ale sie "rozjechało" :( widac nie ma rzeczy doskonałych :d

Cinekas 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 16:05:21 /


Ciało doskonałe to ma moja żona lolki ;)

dirk Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 16:08:41 /


Zaraz, zaraz ale przy przewodzeniu ciepła to raczej kolor nie ma znaczenia tylko ewentualnie materiał farby.
Kolor i nagrzewanie to raczej oddziaływanie promieniowania np słonecznego chyba...

...::$nuffy (Grześ) Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-23 16:44:54 /


dokładnie, kolor odnosi sie do promieni swiatła, a w odprowadzaniu ciepła wazniejsza jest powierzchnia pochłaniania i oddawania ciepła, i tak idealną sytłacje mamy gdy kolektor w środku jest idealnie gładki- pomalowany/wypolerowany, a z zewnątrz max pordzewiały.

fordofil Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 20:09:31 /


nieno jasne ze chodzilo o cialo czarne a nie czerwone:/

Co do wplywu koloru na przymowanie i oddawanie ciepla - posiedz wczarnym albo bialym samochodzie na sloncu...

z ta zardzewiala powierzchnia oddajaca cieplo najlepiej to bym polemizowal... wiem ze kaloryfery i radiatory maja ksztalty o duzej powierzchni, ale rdza ma strukture płatów... ktore w tym wypadku wydaje mi sie ze beda pelnic role doskonalej izolacji...
wbrew pozorom - tak jak pisalem tez wyzej, wypolerowana powierzchnia mimo teoretycznie najgorszych wlasciwosci oddawania ciepla, bedzie najlepsza, bo bedzie przyjmowalanajmniej brudu i syfu ktory potem to utrudnia
...............

Henry Ford mawial ze "samochody beda malowane w kazdy kolor, pod warunkiem ze bedzie to czarny" - wie ktos moze dlaczego?

...bylo to zwiazane z tym, ze linia technologiczna przewidywala jakies () procesy zanurzeniowe, a nie posiadala suszarni - jej role pelnilo wygrzewanie na sloncu - a czarny kolor byl jej usprawnieniem - pochlanial najwiecej ciepla, dzieki czemu nadwozia schły szybciej

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-23 21:55:33 /


cieplo w tym wypadku fordofil to tez promieniowanie dokladnie tak jak i swiatlo, z ta jedynie mala roznica ze ludzkie oko go nie widzi, czlowiek czuje tylko jako wlasnie cieplo

dla jasnosci - zeby ktos inny nie zarzucil herezji - cieplo nie jest promieniowaniem, ale ciala pochlaniaja i oddaja cieplo m.in. przez promieniowanie (takze konwekcje lub przeowdnictwo cieplne, ale w tym wypadku glownie przez promieniowanie)




strasznie filozoficzna dyskusja sie wywiazala, ale jakis sens to ma

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-23 22:00:00 /


a usiądź przy kaloryferze w czarnym i białym swetrze, ciekawe czy poczujesz ruznice.... mylisz pochłanianie światła(zarazem jego zamiane w energie cieplną) i jego odbijanie z pochłanianiem ciepła. Wpływ na pochłanianie i oddawanie ciepła ma rodzaj materiału i jego i jego powierzchnia, a więc i porowatość.
A co Henrego F. to słyszłem inna historie(nie wiem ktoora jest prawdziwa).
mianowicie fordy T na początku były malowane w kilka kolorów, lakiery schły długo(ok tygodnia) dopiero jak Dupoit opatentował lakier szybkoschnący, Henry szybko zaczoł go stosować, pomimo że występował tylko w czarnym kolorze.

fordofil Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 22:07:08 /


dlaczego araabusy w takim razie chodza w bialych lachmanach po swoich pustyniach a nei czarnych?

zaloz na upale biala albo czarna koszulke - ciekawe czy zupelnie nie poczujesz roznicy...

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-23 22:10:16 /


swiatlo sie nie zamienia w zadna energie cieplna tylko ją ze soba niesie, jakby sie zamienialo to by oznaczalo ze znika i kosztem tego sie robi cieplo... a jak slonko swieci i z tego powodu jest cieplo, to wcale nie robi sie ciemno, tylko jest i jasno i cieplo...


pochlanianie czy odbijanie - ciepla czy swiatla (tak czy inaczej jest to promieniowanie), to jest wszystko jedno - i jak sie wglebisz w fachowa literature na ten temat - np. Resnicka i Hallidaya - dowiesz sie ze wlasnie nie liczy sie porowatosc ani struktura powierzchni, tylko wlasnlyw na jej bezwzgledna powierzchnie, ale tu chodzi o jej obszar, a nie strukture - duza mozie jej kolor I TYLKO ON - i tu czarny pochlania wszystko, i nie promieniuje nic. Porowatosc ma jedynie wpe byc i gladka powierzchnia, i tez bedzie tak samo pochlaniala i odbijala

jezeli chodzi o Henrego, nie wiem tez choc Twoja wydaje mi sie bardziej prawdopodobna

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-23 22:19:21 /


A co do kolektora ma światło powiedzcie mi? Bo czytam i się zastaniawiam czy to inny wątek czy wyście już na marsie są?

dirk Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 22:31:31 /


kolektor jak sie mocno nagrzeje to potrafi świecić :) tarcze hamulcowe też :) no i grzyby w Czarnobylu się zbiera nocą bo też świecą :)

Kohito_PS Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 22:51:37 /


Ja tam kolektor to bym malnął olejną chyba.. Ładnie kryje.. :D

dirk Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-23 23:06:45 /


kolor ma wpływ tylko przy przepływie ciepła drogą promieniowania, jeżeli chodzi o konwekcję (przepływ ciepła za pośrednictwem cieczy czy gazów), już nie.

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 07:57:41 /


jeszcze nie widziałem czarnych kaloryferów ;)

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 08:01:34 /


Dokładnie.

dirk Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 08:18:16 /


Atom, z Twojej wypowiedzi wynika, że latem powinno być najchłodniej właśnie w czarnym aucie, gdyż "czarny pochlania wszystko, i nie promieniuje nic". Czyli czarna blacha pochłania ciepełko ale nie oddaje? Bzdura. Gdyby tak było to wystarczyło by pomalować dach od spodu na czarno i już nie byłoby problemu. Biały dach jest zimny dlatego, że odbija promienie słoneczne i w przekazanie mu energii (ciepła) w ten sposób jest trudniejsze niż elementowi w kolorze czarnym. Ma to związek tylko i wyłącznie z absorbcją promieniowania a nie z jego emisją. Gdyby tak było jak mówisz wszystkie chłodnice, węże itp byłyby pomalowane na biało z zewnątrz i na czarno wewnątrz.
Jak mi nie wierzysz zmierz sobie temperaturę pod pachą a potem pomaluj się tam markerem i zmierz ponownie.

PS. Jak już się powołujesz na jakieś źródła to chociaż postaraj się je wymienić poprawnie, żeby każdy mógł sobie po nie sięgnąć: Resnick, Holiday.

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 08:58:47 /


pochlania promieniowanie, zamienijac je w ciepelko - czyli po naszemu nagrzewaja sie - i teraz juz pasuje, bo w czarnym samochodziku jest jak w piekarniku. Czarna blacha lezaca na sloncu bedzie goretsza od identycznej bialej w tym samym miejscu - i to nie jest bzdura, tylko trzeba lekko sie zastanowic i troche zrozumiec.

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 09:48:46 /


z nazwiskiem Holidaya - blad, o moja wielka wina
tam znajdziesz tez wiele podobienstw widma absorpcyjnego i emisyjnego (jako swoich przeciwienstw)


watek zboczyl z tematu, nie kontynuuje go

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 09:52:04 /


"Czarna blacha lezaca na sloncu bedzie goretsza od identycznej bialej w tym samym miejscu - i to nie jest bzdura, tylko trzeba lekko sie zastanowic i troche zrozumiec."

Powtórzyłeś to co ja napisałem, a sprytnie przemilczałeś to z czym się nie zgodziłem, że czarna blacha "nie promieniuje nic". Gdyby tak było to by pozostawała zimna, mimo iż pochłaniała by promieniowanie.

Czarna drut oporowy i biały drut oporowy z tego samego materiału podłączony do tego samego źródła napięcia nagrzeje się do tej samej temperatury.

Polecam eksperyment z mierzeniem temperatury pod pachą umazaną czarnym markerem.

Co do literatury fachowej, nie wystarczy przeczytanie i wychwycenie kilku naukowo brzmiących terminów aby rzucać nimi w dyskusji, warto zrozumieć co się czyta.

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 10:28:47 /


Atom ma rację!!!!
Czarna blacha nie promieniuje nic!!! Oddaje pobrane ciepło drogą konwekcji!!!!

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 10:32:10 /


Zgoniok, proponuję zorganizować sobie kamerę z podczerwienią i obejrzeć gorącą czarną blachę.

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 10:35:30 /


A jako, że pobiera go więcej (gdyż czarny pochłania promieniowanie) dlatego też blacha czarna jest cieplejsza niż biała.
Proces odbywa się dość szybko, gdyż cienka blacha ma małą pojemnośc cieplną, dlatego jak na czarną blachę padnie słońce bardzo czybko robi sie gorąca.

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 10:37:27 /


Młody, mam wrażenie że mylisz pojęcia poszczególnych rodzajów przepływów ciepła. Wszystkie są ze sobą powiązane, dlatego można źle je zinterpretować.

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 10:39:22 /


To, że "kolor" czarny jest skutkiem pochłaniania "całości" promieniowania widzialnego, to ja wiem, ale nadal się będę upierał, że czarna blacha emituje promieniowanie podczerwone, czyli w uproszczeniu "ciepło", które jest niewidoczne dla oka, gdyż nie ma czegoś takiego jak idealna czerń pożerająca całe promieniowanie od podczerwieni do nadfioletu i Bóg wie co jeszcze. Poza tym w odniesieniu do koloru cylindra czy kolektora dyskusja ma sens znikomy, gdyż to konwekcja jest czynnikiem najbardziej chłodzącym w tym wypadku, stąd wymusza się ruch powietrza, wody itd.

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 10:49:49 /


Nie masz racji :)
Ciało czarne nie emituje promieniowania podczerwonego, tylko oddaje ciepło do powietrzu przez konwekcję, czyli przewodzenie ciepła (całkiem podobne przewodzenie jak prąd).

Promieniowanie podczerwone nie ogrzewa gazów gdyż mają absorbcyjność bloską 0, to w jaki sposób wytłumaczyć nagrzewanie wnętrza pojazdu??
To proste- o ile gazy mają absorbcyjność prawie 0 to współczynnik wnikania ciepła już od zera jest wiekszy i powietrze ogrzewa się bo przewodzi w pewnym stopniu ciepło. A ciepło pobierane jest z blachy, gdyż powietrze ma z nią bezpośrednią styczność. A gdy stykają sie ze sobą dwa ciała o różnycch temperaturach to dążą do ich wyrównania.

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 11:02:18 /


faktycznie zamieszałem na początku pisząc, że gdyby nie promieniowało to by nie była możliwa wymiana ciepła, co było oczywistą bzdurą, ale będę się upierał przy sednie, czyli przy tym, że czarna blacha promieniuje.
Zatem wyjaśnijmy sobie, rozmawiamy o blasze pomalowanej na czarno czy o jakimś tam fizycznym modelu ciała czarnego?

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 11:12:25 /


powiedzmy,że zwykła blacha koloru czarnego, jako ciało niedoskonałe, po prostu nie pochłania 100% promieniowania podczerwonego, tylko w jakiejś części go rozprasza czyli obdija. Blacha malowana na połysk rozprasza promieniowanie bardziej, matowa mniej - ot cała tajemnica :)
Promieniowanie jest - ale nie własne tylko odbite.

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 11:19:36 /


Dobra, to jak to się ma do tego:

Promieniowanie cieplne, promieniowanie termiczne, strumień energii fal elektromagnetycznych emitowanych przez ciało znajdujące się w temperaturze większej od zera bezwzględnego.

W zależności od temperatury ciała w promieniowaniu cieplnym dominować może promieniowanie o różnej długości fal (od kwantów gamma w przypadku wczesnego wszechświata do mikrofal w przypadku ciał o temperaturze kilku K, najczęściej jest to jednak promieniowanie podczerwone lub światło).

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 11:28:37 /


i jeszcze:

wszystkie ciała, których temperatura jest różna od zera emitują promieniowanie termiczne do otoczenia i absorbują je z niego

więc nie macie racji mówiąc, że czarna blacha nie promieniuje, jak mówiłem: nie promieniuje światła widzialnego :)

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 11:33:08 /


eee :) to są wartości pomijalnie małe, mówimy o wymiernych wartościach, które to można odczuć na własnej skórze. jakie może byc promieniowanie kawałka St3S o temp. np.5K, w stosunku do słońca które ma 7000K

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 11:35:14 /


hehe

wniosek pierwszy:
kolor cylindra/kolektora ma praktycznie zerowy wpływ na chłodzenie w porównaniu z chłodzeniem przez konwekcję

wniosek drugi:
nie jest prawdą, że czarna blacha nie promieniuje nic :P

wniosek trzeci:
czas na obiad :D

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 11:43:57 /


nareszcie pojawił sie wyraz kolektor :D:D

zgoniok Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 11:46:30 /


Ok - możecie sobie wysnuwać wnioski jakie chcecie - faktem jest, że gdzie nie otworzysz maski chłodnica która ma oddawać ciepło JEST CZARNA lub z czystego alu/mosiądzu - nie pokryta niczym.....

Nigdy nie widziałem ani białej ani zielonej , światło na nią nie pada - na kolektor wydechu zresztą też nie - chyba, że jeździsz bez maski więc nic nie ma do tego jak się blacha w danym kolorze nagrzeje na słońcu....

;-)))





MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 12:34:40 /


Młody wcześnie jesz obiad :d
Kaloryfer w kolorze czarnym i to najdoskonalszym - matowym widziałem nie raz :D
w ciemni fotograficznej :D

nebel Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-09-24 15:17:19 /


to w koncu na jaki malowac ??? :D hehehe

♠MAD♥DOG♠ Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 16:10:20 /


dać w ceramikę i będzie lux :)

adrian_c Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 16:18:00 /


ale ceramike jakiego koloru :D ??

♠MAD♥DOG♠ Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 19:00:51 /


a to już wg upodobań, ja mam chyba kolor tytanowy. mike na swoim ma jakiś ciemniejszy, jest tez czarny i biały, może teraz są też inne - nie wiem, koszt myślę że nie jest jakiś duży ;]

adrian_c Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 19:24:36 /


Dać go w biało-czarną szachownice i bedzie git.

Mysza liil (EM) / 2008-09-24 20:08:16 /


może niewyraźnie napisałem, chodziło mi o biały lub czarny sweter a nie kaloryfer, dla pewności można zgasić swiatło :)

fordofil Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-24 20:20:34 /


Młody tak pisał, bo z rozżaleniem wspomina jak pomalował maskę i dach na czarny półmat. I jak byliśmy na zlociku to gdzie siedzieli z Basią? W mojej Carli - z białym dachem. A dlaczego? - "Bo chłodno w środku". I tak to ma się do temperatury i koloru :)))) A co do obiadu to również Mu się pomyliło bo to było drugie danie trzeciego śniadania a jako że teraz siedzi w nowej firmie to Mu się z obiadkiem pomyliło :)

MILO Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-09-25 17:31:41 /


jaki lakier do kolektorów wydechowych jest teraz na topie ?

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-12 16:17:46 /


Cynk w sprayu

Mordian Dokładna lokalizacja na mapie / 2015-12-12 19:14:34 /


Amelinium w szpreju. Wytrzymuje wyższą temperaturę.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2015-12-12 19:22:46 /


A jak by się sprawdziła ta czarna farba do kominków ?

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-12 19:23:49 /


Nijak, po prostu za chwile jej nie bedzie, czym bym nie pomalowal kolektorow, zawsze schodzilo.

mariolotnik / 2015-12-12 19:35:33 /


;)

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-12 20:25:05 /


masz ?

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-12 20:46:53 /


Daj do ocynku np na zolto, wypali czesciowo jak zagrzejesz fure ale sporo zostanie i wyglada to lepiej niz łuszcząca sie farba ze szpreja

boncky Dokładna lokalizacja na mapie / 2015-12-12 22:13:55 /


Albo owinąć bandażem .

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-12 22:37:56 /


Cynk w sprayu, jest szary dobrze sie trzyma nie odpada nie zmienia koloru. Sprawdzone na wielu elementach w praktyce. Dostępne jest wiele rodzai i firm wg mnie najlepszy firmy norfest kosztuje około 50 zł za opakowanie. Jak ktoś potrzebuje zapraszam mam na stanie.

CHUDER Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-13 09:01:36 /


Ocynk zniknie.

mariolotnik / 2015-12-13 21:20:51 /


Najlepiej ori. Czyli w naturze. Czyste żeliwo .

wiśnia Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-13 22:39:40 /


alwax ostatnio myślałem o zastosowaniu tych "bandaży" na kolektor, gdzie można to dostać?

Świr_BDG / 2015-12-13 22:45:06 /


W każdym sklepie motoryzacyjnym. W IC trochę ponad stowke i spokojnie starczy na dwa kolektory. Jak ładnie owinięte to dobrze wygląda i trzyma ciepło

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-13 23:14:51 /


http://allegro.pl/bandaz-termiczny-tasma-na-wydech-kolektor-opaski-i5102431749.html

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-14 00:20:37 /


Trzyma cieplo - mozesz rozwinac? To znaczy ze kolektor ma byc goracy i sie nie ochladzac zbyt szybko czy jak ?

mariolotnik / 2015-12-14 09:17:52 /


To może i ja się wypowiem.
Bandaż - rzeczywiście nie trzeba wtedy nic malować, zmniejsza temperaturę w komorze silnika, ale niestety przyśpiesza korozję kolektora wydechowego, bo zbiera wilgoć z kondensacji przy rozgrzaniach i ochłodzeniach kolektora.
Farba cynkowa - fajna, ale niestety mało odporna mechanicznie.
Farba wysokotemperaturowa - fajna, ale mało odporna na korozję.
Powłoka ceramiczna - trwała, ładna, ale niestety droga.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-14 09:30:47 /


zgadzam się z przedmówcą:

powłoka ceramiczna- http://www.hipeco.com/?s=kolektory_wydechowe

ewentualnie pogadaj z Certechem- w Wilamowicach- może sie podejmą.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2015-12-14 13:28:37 /


a ja se wczoraj zamówiłem te bandaże... zobaczymy co z tego wyjdzie. 50zł - 10m allegro.

Świr_BDG / 2015-12-14 16:36:07 /


Kolektory już pomalowane farbą którą zapodał Mike. Kolor świetny, zdam relację z trasy, ale to dopiero za jakieś 2 lata....

Zasłyszałem że wygrzanie kolektorów w piecu przed założeniem poprawi żywotność farby. Ktoś może potwierdzić ?

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-14 20:37:08 /


no to Oplarz zapodałeś newsa ! Taka firma w promieniu 5 km od garażu :)

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-14 20:38:47 /


Mam też kolektor w bandażu , potrzebowałem wywalić ciepło z komory silnika -- i rzeczywiście działa :) Można ręką dotykać na rozgrzanym niemalże ....

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-14 21:11:57 /


No dobra, zmniejsza temperature w komorze silnika, ale nie odbiera temperatury od glowicy, to nic nie zmienia?

mariolotnik / 2015-12-14 23:17:21 /


Bo ja wiem czy nie odbiera ciepła .... raczej nie ma wyjścia bo spaliny lecą środkiem -- tylko pracuje odcinek już za bandażem a pod autem i dopiero tam oddaje ;)

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-15 01:24:24 /


marian212 napisał:

"no to Oplarz zapodałeś newsa ! Taka firma w promieniu 5 km od garażu :)"

Pracowałem kiedyś w tej grupie firm, bardzo to miło wspominam,

Dowiedziałem się niedawno, że kupili słynną na całą Polskę Wilamowicką fabrykę kos...

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2015-12-15 09:11:12 /


Mam kolektory z nierdzewki do tego bandaże, estetycznie to wygląda i faktycznie odprowadza ciepło do tego stopnia ze nie oparzysz się na tyle by powstał bąbel na skórze

Jellon aka Revenge Racer Dokładna lokalizacja na mapie / 2015-12-18 21:28:37 /


farba którą polecił MikeB4 też ładna, oby wytrzymała próbę czasu

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2015-12-19 11:31:12 /