logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » OHC i DOHC?

OHC i DOHC?

Jakie są różnice w silniku 2.0 R4 forda z rozrządem OHC a DOHC i czy jest możliwa zmiana głowicy w silniku OHC an głowice z DOHC?
Dodam tylko że różnica w mocy jest znaczna bo 20 km.
Za pomoc dziękuje.

Greed / 2002-07-05 13:49:11 /


Przeciez w bloku sa inaczej rozmieszczone kanaliki, zmiana jest raczej nie mozliwa.
DOHC nie sa takimi wspanialymi silnikami - często sie sypie. Ja mam OHC w Sierrce i jest to silnik nie do zdarcia, koszty tuningu duzo mniejsze (jeden walek).
A 20 koni to nie jest duza roznica, jezdzilem Sierra DOHC i roznica jest naprawde minimalna.

Seemann / 2002-07-05 14:08:49 /


Istnieją conajmniej cztery dwulitrowe silniki Ford DOHC i tylko jeden z nich ma głowicę pasującą (z niewielkimi modyfikacjami) do bloku Pinto, normalnie występującego z rozrządem OHC (prawidłowo SOHC, ale mogę się nie czepiać). Geometrię Pinto - średnica 90,8 mm, skok 76,9 mm, pojemność 1993 cc i napęd rozrządu paskiem gumowym ma 16-zaworowy silnik turbodoładowany Cosworth. Oczywiście trzeba dokładnie pomierzyć stopień sprężania, bo turbo jest bardzo odpręzony, ale nie pamiętam, czy zrobili to obniżając tłoki, czy wybierając głębiej głowicę. W każdym razie taka głowa siądzie na szpilki z bloku Pinto.
Natomiast pozostałe dwulitrowe motory DOHC należą do zupełnie innych rodzin i ich głowice nic tu nie dadzą. Mozna przełożyć cały motor, gdyż w większości przypadków pasują na skrzynię, ale to odrębna bajka. Motor ze Sierry i Scorpio (8-zaworowy DOHC) ma średnicę 86,0 mm i skok 86,0 mm, pojemność 1998 cc oraz napęd rozrządu łancuchem. Jego wersja 16v występuje w Escorcie 2000 RS (bez turbiny). Motor Zetec 16v z Mondeo i Focusa ma niby rozrząd paskiem, ale jest krótszy o jakieś 2 cm, co ograniczyło średnicę cylindrów do 84,8 mm przy skoku 88,0 mm i pojemnosci 1988 cc. Czwarty - najstarszy - fordowski DOHC 2.0 to silnik BDA 16v z Escorta Mk II. Po pierwsze wyprodukowano ich tylko 7 tysięcy sztuk, a po drugie mimo napędu paskiem głowa nie leży na bloku Pinto, bo jest jeszcze krótsza niż w Zetecu. Pasuje natomiast (z pewnymi przeróbkami) na Kenta. Tak więc reasumując Twój pomysl wymiany głowicy Capri 2.0 (Pinto) na Sierrę DOHC jest nierealny, ale są inne rozwiązania.......

Pe®ana Dokładna lokalizacja na mapie / 2002-07-05 14:27:22 /


Czyli lepiej wsadzić cały silnik od sierry 2.0 DOHC.
Dzięki za pomoc.
PS. Powala mnie wsza wiedza na temat znajomości histori Forda i jego produktów.

Greed / 2002-07-05 14:40:00 /


Nie żebym zamierzał to robić, ale... zupełnie teoretycznie zainteresowała mnie możliwość założenia głowicy DOHC 2.0 z silnika BDA na blok Kenta, który jest silnikiem OHV. Co to za hybryda wychodzi w wyniku? Silnik jednocześnie OHV i DOHC? Z trzema wałkami? :-)

Rafał L. Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2002-07-08 13:16:22 /


Przyznaję, że patent jest dość śmieszny, ale spotykany nawet w wielkoseryjnych silnikach SOHC i DOHC różnych producentów. Na pomysł wpadł w latach 60-tych niejaki Carlo Abarth, tworząc głowicę Hemi-DOHC do Fiata 600 (znanego u nas jako Zastava 750 albo co najwyżej Fiat Multipla). Jako ciekawostkę podam, że po wydłużeniu skoku i powiększeniu średnicy zamiast 633 cc uzyskał 982 cc, a zamiast 22 KM - całe...... 130 KM. Oczywiście to nie tylko pojemność i dwa wałki, ale tysiąc innych przeróbek. Niemniej wyobraźcie sobie pchłę 20 cm dłuższą i 20 kg cięższą od Malca, z motorem 130 PS za tylną osią. Ojciec mój ma w garażu cywilną wersję tego pojazdu z motorkiem 75 PS a raz w życiu gostek w Niemczech przewiózł go takim "deko niedopracowanym" 110-konnym. Starszy chciał sobie potem wpisać nową datę urodzenia do paszportu.
Ale do rzeczy. Wałek rozrządu OHV staje się tzw. wałkiem pośrednim i nadal może napędzać sobie pompę paliwową (choć w Escortach dali potem pompy elektryczne), a krzywki nie odbierają mocy, gdy weźmiesz z nich popychacze. Do koła zębatego przykręca się koło pasowe na krótkiej osi wypuszczonej przez otwór (z simerringami, a jakże) w przednim deklu rozrządu, a z tego kółka pasek zębaty, goniąc jak oszalały, kręci dwoma wałkami w głowicy (na sucho, bez oleju). A głowa BDA ma (nie mierzyłem, ale czytałem) rozstaw cylindrów i szpilek zgodny z Kentem, więc......
Mam rysunki złożeniowe takiej przeróbki do Ciqnuecento 900, więc gdyby kogoś to baaaardzo interesowało, to służę na privie.

Pe®ana Dokładna lokalizacja na mapie / 2002-07-08 14:13:55 /


OK! To jak jesteście takimi ekspertami od Fordów to powiedzcie mi czy silnik w Transicie 2.0 z 91r to jest ten sam co w sierrze i ile on ma mocy?

Greed / 2002-07-18 09:54:22 /


to juz chyba malo aktualne ale odpowiem
taki sam tyle ze ma 77ps :)

Zakrzak! Dokładna lokalizacja na mapie / 2005-04-27 15:56:00 /