logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Jaki wałek rozrządu wybrać? Mocno techniczne.

Jaki wałek rozrządu wybrać? Mocno techniczne.

Pytanie mam. Mam nadzieję, że zwłaszcza kilka osób się tutaj odezwie.
Sytuacja wygląda tak. Silnik V4 1.5l, będzie miał wał korbowy od 1.7 V4 i tłoki od 2.0 OHC. Prawdopodobnie lekko poprawię kanały, ale nie będę wstawiał większych zaworów, żeby móc wstawić twarde gniazda zaworowe - przy dużych zaworach nie bardzo się da. Póki co nie planuję dalej zwiększać stopnia sprężania frezując głowice, ale jest to otwarty temat.
Kolektor dolotowy pod gaźnik dwugardzielowy, gaźnik - albo Solex 32 TDID, albo może Weber 32/36? Póki co Solex jest na tapecie.
Auto to Saab Sonett z 1969r. Podstawowe dane mające wpływ na pytanie:
waga ~800kg
przełożenie mostu 4,88:1
przełożenia biegów, "total" (w/g serwisówki)
1 - 17:1
2 - 10,2:1
3 - 6,3:1
4 - 4,1:1
Opony 155SR15.

I teraz tak. Jaki wałek rozrządu wybrać, żeby tym się komfortowo jeździło cywilnie, ale żeby jak najwięcej uzyskać?

Standard to :
intake 21-82deg, exhaust 63-40deg, duration 283deg, lift (zaworu) 0.380" (to potwierdziłem z serwisówką)

Wałki Iskendriana do tego silnika mają dane:

F4 Fast Road = intake 19-61deg, exhaust 61-19deg, duration 260deg, lift 0.425"
F66 Rally = intake 21-63deg, exhaust 63-21, duration 264deg lift 0.448"
(to są dane z netu, niepotwierdzone, ale to samo źródło podaje dane std wałka powyżej, któe są ok)

Do Saabów 96 podobno są ok F4, do Sonettów można brać nawet i F66, ale zakres użytecznych obrotów jest już dość wysoko.

Z kolei mamy też wałki kent kams do V6, które mają parametry inne:



I tu jest moje pytanie - skłaniałbym się ku wałkowi F4 albo Sports/sports "R". Czy na pewno jest to dobry kierunek? Czemu wałki Kenta mają aż tak inne momenty otwarcia/zamknięcia zaworów od Iskiego?

Michał Konieczny ma w Transicie wałek F4, ale jest to Transit i tam masa pojazdu ma bardzo duży wpływ.

Jak myślicie? Które parametry byłyby dobre?

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2016-11-15 15:30:49 /


czemu standard ma 283, a sportowe wałki mniej? literówka?
ja myślę, że do takich aplikacji zawsze będzie lepiej taki fast road - jeszcze da się jeździć po ulycy, a pozwala nieco sprawniej napędzić autko...

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2016-11-15 18:01:33 /


No dobra, ale który fast road :) No i przy tak lekkim aucie może pójść nawet w nieco większy hard core?

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2016-11-15 18:29:21 /


Zależy od opon i mostu.

Mysza liil (EM) / 2016-11-15 18:39:52 /


Od mostu szczególnie w SSAABBIIEE;-)

bobik liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2016-11-15 18:41:43 /


Przełożenia i opony podałem.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2016-11-15 19:11:47 /


Marcinie, pamiętaj o specyfice V4. Upiornie krótki dolot niepozwalający na uzyskanie jakiegokolwiek sensownego rezonansu w dolnym zakresie obrotów, upiornie krótki wydech niepozwalający na pójście w górę. Parametry wałków są specyficzne dla tej porażki inżynierskiej. I tego bym się trzymał. Nie ma co się sugerować wałkiem do szóstki przy poszukiwaniu wałka do czwórki. Proszę porównać np wałki dedykowane do mietka M102 8V i M103 12V
http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Sportnockenwellen/Mercedes/1-8-2-3-4-Zyl-8V-M102/mechanisch/Neue-Nockenwellen:::7_2504_2662_2663_3157_2666.html?language=en
http://www.dbilas-shop.com/Products/Performance-camshafts/Mercedes/2-6-3-0-6-Zyl-12VM103/hydro/New-camshafts:::7_2504_2662_2673_2674_2675.html
silniki identyczne konstrukcyjnie, więc różnice mniejsze, niemniej widoczne. No i o kilka epok dalej od kolonii....

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2016-11-16 11:12:04 /


Zwróciłbym jeszcze uwagę na to, że ten silnik ma mały skok i długą korbę, co predysponuje go do małego momentu i wysokich obrotów. Żeby zostać w obrotach przybliżonych do serii, wybrałbym wałek z mniejszą ilością stopni i większym wzniosem oraz większym kątem między krzywkami dla płaskiego przebiegu wykresu momentu.
Advertised duration czyli stopnie podawane przez producentów przy nie wiadomo jakim luzie są bezużyteczne, ważne jest wypełnienie krzywki czyli stopnie przy 0.050 cala. Dopiero wtedy możemy cokolwiek powiedzieć o charakterystyce wałka. Jak widać seria ma więcej stopni niż wałki performance, ekstremalnym przykładem może być silnik cih, seryjne wałki mają często lekko ponad 300 stopni. Ostatnio mierzyłem wałek do Karmanna Engle W100, dla którego producent podaje 276 stopni, przy seryjnym luzie 0.15mm wyszło mi 312 stopni. Jedynie czasy przy .050 się zgadzały.

Przemek S. Dokładna lokalizacja na mapie / 2016-11-17 19:23:33 /


A czy ktoś byłby na tyle odważny, żeby wskazać palcem, który wałek wziąłby z tych podanych powyżej?

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2016-11-18 08:20:27 /


jak ma być używany na codzień, to F4

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2016-11-18 09:07:36 /


Marcin, całą moją wiedzę znasz, w końcu składaliśmy mój silnik u Ciebie. Ja z kolei gruntownie wypytałem gościa co specjalizuje się w podkręcaniu tych silników w dowolnych konfiguracjach, właśnie do Saabów. Od niego jest wiedza i rekomendacja wałka F4. Taki mam u siebie i działa. Ty co prawda chcesz zostawić małe zawory więc nie wiem jak to będzie, ale sugeruję po prostu zapytać tego kolesia co sądzi, namiar Ci podałem, jest dosyć gadatliwy i dużo z niego można wyciągnąć nie będąc nawet klientem. Praktyki w zakresie V4 ma więcej niż my tu kiedykolwiek będziemy mieć.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2016-11-18 10:42:18 /


nie brałbym rally, bo zrobi z niego szlifierkę.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2016-11-23 20:04:02 /


Ja mam w ohc wałek fast road, i po paru latach po remoncie stwierdzam ze to sie do jazdy na codzien nie nadaje. Jest bardzo uciazliwe, wysokie obroty biegu jalowego zwlaszcza. Ciagla chec przyspieszania, trudnosci w utrzymaniu stalej predkosci ponizej 2300 obrotów. Ale jak do sportu to bardzo polecam :)

Gnieciuch Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2016-12-02 20:31:44 /