logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Tuning silnika 1,6 pinto z TCII

Tuning silnika 1,6 pinto z TCII

Witam Forumowiczów.

Założyłem ten temat ponieważ przmierzam się do renowacji Taunusa 1,6 GL 2d 1978r. Auto ma być jak najbliższe oryginału, bo do tej pory uchowało się bez najmniejszych przeróbek. Chciałbym mu jednak dodać trochę mocy.

Poczytałem różne wątki na ten temat i na obecny stan mojej wiedzy najlepszym rozwiązaniem było by zastosowanie głowicy od 1,6 GT / S - z większymi zaworami, 2 gardzielowego Webera, kolektora 4-2-1 i ew. ostrzejszego wałka.

Szukam osoby, która ma kompletną wiedzę w tym temacie, robiła już taką przeróbkę i zechce mi pomóc wiedzą lub fizycznie przebudowując mój silnik.
Może też ktoś posiada części do 1,6 GT?

Inne sugestie co do podniesienia mocy 1,6 mile widziane. Najważniejsze jest to, że nie chcę wymieniać silnika na większy. Zależy mi na pozostanie możliwie blisko oryginału.

Finder / 2017-01-06 16:33:58 /


Ale 2.0 wcale nie jest większy ;) Ja bym to rozwiercił.

Mysza liil (EM) / 2017-01-06 17:03:44 /


strasznie dużo jest na forum na ten temat... warto też przeczytać wątki o dodawaniu mocy silnika 2.0ohc.... odrób lekcje! :)

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-06 17:04:50 /


Zakres przeróbek należy dostosować do osoby która ma tym jeździć i tego czego oczekuje. Temat na dłuższe pogadanie. Podstawy oczywiście można napisać setny raz ale poco.

Pająk Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-06 17:58:23 /


Czytałem dużo tematów z forum, ale na ogół dotyczą 2,0, rozwiercania itp. Ja w tej chwili chciałbym pozostać przy 1,6 ale trochę go zmodyfikować w taki sposób jak opisałem powyżej. Niestety takiej widzy jaką potrzebuję nie znalazłem, dlatego założyłem temat.
Mam nadzieję, że odezwie się ktoś kto poszedł podobną drogą i wie co i jak.

Finder / 2017-01-06 18:29:39 /


Generalnie oddaj głowice do obróbki (obrobione kanały dolotu i wydechu, planowanie o 1 mm 1,5 mm, dotarte gniazda zaworów, zdobądź kolektor ssący i webera + wałek kentcams i sprężyny zaworowe albo taniej zwykły wałek od 2.0 (ma dwie kropki na odlewie) i 1.6 już bardzo miło lata ... wydech nie musi być baran, wystarczy 4 w 2 żeliwo + dwururka od sierry za grosze, nawet bez zmiany wydechu będzie ok

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-06 18:43:06 /


pewnie zdobycie i założenie głowicy z gt z większymi zaworami, porting, dotarcie zaworów, ostrzejszy nieco wałek Fast Road, sprawny gaźnik, wydech ze sierry dałyby pożądane efekty...
po czym dojrzejesz do włożenia 2.0... :)

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-06 19:15:59 /


MikeB4 - Dzięki za pierwsze konkrety.
Na wstępie dodam, że mój silnik to 1,6 o mocy 72 hp czyli o ile się nie myle, wersja LC.

Czy jesteś pewien tego planowania głowicy o 1-1,5 mm? W którymś poście czytałem, że 0,7 mm zabiło silnik. Robiłeś coś takiego?

Czytałem też o możliwości rozwiercenia gniazd zaworowych i zastosowanie większych zaworów - masz jakąś wiedzę na ten temat?

Finder / 2017-01-06 19:17:36 /


Napisz mi ile planujesz zainwestować w silnik i czego oczekujesz. Modyfikacje 1.6 możesz wykonać w przedziale 1000-15000zł chociaż górna granica jest płynna.
Generalnie zajmuje się silnikami, przygotowaniem aut do sportu ale raczej terminy mam odległe.

Pająk Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-06 19:20:32 /


bartozłomero - o głowicy od GT myślę od samego początku, ale nikt nie odpowiedział na moje ogłoszenie o jej zakupie. Wiesz może gdzie takiej szukać?
Czy wiesz może czy nie da się zastosować głowicy od 2,0? Na pewno ma większe zawory.
Wydech od Sierry, o którym piszesz. Masz na myśli kolektor wydechowy czy coś więcej? Jak kolektor to od jakiego silnika, jakiej wersji?

Finder / 2017-01-06 19:25:40 /


Podobno Pinto 1.6 stosowane w późnych sierrach posiadają głowice o specyfikacji GT (większe zawory). Imho planowanie o 1,5mm czapki to już raczej budowa silnika nie do użytku na co dzień.
Chyba że autor chce samochód torowy to wtedy czapa w dół, wałek hardcore, lekki zamach i worki z kasą.
Jedyne co da się w relatywnie dobrych pieniądzach zrobić z 1.6 to specyfikacja GT ale i tak jak koledzy piszą taniej wyjdzie wsadzić 2.0 i będzie więcej mocy :)

Ligacz 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-01-06 19:26:21 /


Ligacz, "gówno prawda" głowice ze sierry z silnika 165 mają mniejsze zawory niż głowice z silnika 16, mniejsze komory spalania, mniejsze kanały, nadają się na przetop :D

Pająk Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-06 19:29:48 /


2,0 , szybciej , taniej , pewniej . 1,6 będziesz dłubał , pakował kasę i w końcu wymienisz na 2,0 .
A tak po czasie dłubniesz sobie te 2,0 i będziesz zadowolony .

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-06 19:53:14 /


Ale fun będziesz miał większy jak dłubniętym 1.6 objedziesz na PC 2.0:),

dred Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-06 20:03:33 /


...albo potrąci pachołek i ostatecznie wyląduje w generalce za granadą w dyszlu:)

paras / 2017-01-06 20:18:36 /


Głowica od 2.0 się nada do.. 2.0 albo do 1.6 w turbinie...

Mysza liil (EM) / 2017-01-06 20:22:28 /


Nie chcę 2,0. Duże prawdopodobieństwo, że auto finalnie wyląduje na żółtych blachach. Chciałbym, żeby było najbliższe oryginału + mały, nie ingerujący mocno w konstrukcję silnika tuning. To ma być auto do jeżdżenia, a nie na tor.

Tak jak piszę od początku - doprowadzenie do wersji GT będzie najlepszym rozwiązaniem.

Czy ktoś z kolegów wie:

- gdzie, u kogo szukać głowicy od GT?

- czy barany od Capri będą pasować do Taunusa? Taki:
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Capri-pinto-4-branch-tubular-performance-1-6-2-0-exhaust-manifold-/222367179999?hash=item33c61de4df:g:6e0AAOSweW5VFIMQ

Finder / 2017-01-06 20:56:34 /


I bardzo słuszna linia z tym 1.6. Tak. Miałem taki silnik i jeździł nad wyraz zadowalająco - w LC możesz zejść z czapką 1 - 1,5 mm -- silnika nie zabije, ale może stać się kolizyjny w razie zerwania paska :P Wydech od Sierry ma żeliwny kolektor 4w2 a później dwururke stalową .... troche pic na wode, ale można dać bo koszt niewielki. Spotykane w Sierrach OHC od 1.6 przez 1.8 po 2.0 ;)


Oczywiście można spróbować rozwiercić gniazda i wstawić większe zawory, ale koszt robi się spory. Pomierz co masz - mam kilka głowic na zbyciu na półkach i jedno fabryczne 1.6 GT (ale tego nie ruszam). Głowica od 2.0 ma za duże komory spalania do 1.6

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-06 21:09:48 /


Darek dlatego napisałem podobno. Skoro jest inaczej to wzbogaciłem zasób wiedzy i dziękuję Ci bardzo za to :)

Ligacz 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-01-06 21:41:02 /


MikeB4 dzięki za odpowiedź.
Będę musiał pomierzyć (chyba, że ktoś ma pomierzone) średnice zaworów, ale na razie silnik siedzi w aucie i pali, więc nie chcę go rozbierać tylko do pomiaru zaworów.

Jak możesz to sprawdź co masz na półce. Jak się znajdzie głowica 1,6 z dużymi zaworami to jestem zainteresowany.

Co do rozwiercania zaworów, to nie problem, ale czytałem relację z remontu silnika GT "Garaż Marcina". Według niego autora jest tam za mało miejsca i duża szansa przebicia się do kanałów wodnych.... No chyba, że ktoś to już robił....

Finder / 2017-01-07 00:05:09 /


co na to Flaczek i Marcin z garażu ?

najdos Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-01-07 00:10:50 /


Albo org. , albo tjunig ? Silnik to część wymienna , jak będziesz miał to swoje 1,6 na półce to
żółte blachy chyba się trochę wygną . Jak to starzy amerykanie mówili , nic nie zastąpi pojemności , ale kto by dzisiaj słuchał indian .

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-07 00:58:17 /


Co to znaczy dodać trochę mocy? Różnica między 1.6 HC a GT to jakieś 16 koni. Czy to Cię satysfakcjonuje? Bo ja, gdybym umiał robić takie rzeczy i miał na to kasę to pewnie bym mierzył wyżej. Nie znam na tym, ale gdzieś czytałem, że jednak niefajnie jeździ się na wiertarce.

Trefl Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-01-07 01:29:00 /


Finder ma LC , wiec różnica to 20HP

Finder, nie idź na łatwizne, usprawnij oryginalny silnik.

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-07 08:24:29 /


Ja mam 72HP, pod doprowadzeniu do standardu GT będzie 88HP myślę, że przez inne mało inwazyje zabiegi da się uzyskać trochę poniżej 100 HP. To już jest poziom zupełnie mnie satysfakcjonujący.
Do jeżdżenia szybko mam inne auta. Tu chodzi o usprawnienie tego co dała fabryka.

Niestety widzę, że będzie problem z głowicą GT.
Od miesiąca wisi moje ogłoszenie o jej zakupie. Tutaj też nikt się nie odezwał, że taką posiada :(

Finder / 2017-01-07 12:41:12 /


Finder, póki co szukaj wciąż tej głowicy od GT, jak jej nie znajdziesz, to też da się co nieco zrobić, ale jeśli trochę jeszcze poszukasz, to może w końcu znajdziesz, a będzie prościej od niej zacząć. Do tego wałek od GT albo od 2.0, kolektor od 2.0 razem z gaźnikiem dwugardzielowym Webera, potem kolektor albo baran, albo 4 w 2 ze sierry + rura 2 w 1.
W razie czego magikiem od głowic jest Pająk, ale i moja skromna osoba razem z Treflem, który uwielbia absurdalnie małe pojemności, możemy coś pomóc. Terminy co prawda również odległe, ale jeśli będziesz chciał coś nieśmiało zagaić, to zapraszam. Na koncie nasz duet ma najszybsze 1.3 OHC na Pucharze w klasie oryginałów (2 miejsce w klasie bez zmian). pomijam Pająkowe dawne 1.3, bo to nie była cywilna jednostka... chociaż Treflowe 1.3 też w sumie nie jest :)
W razie czego dzwoń do mnie bez krępacji, co wiem to pomogę.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-07 17:26:36 /


m.kozlowski - dzięki bardzo. To wałśnie z Twojej strony czerpię inspirację do remontu Tauniego :) W takim razie dalej szukam głowicy GT. Jak coś namierzę to odezwę się po dalsze wskazówki. Przy okazji oczywiście cały będę chciał zrobić cały silnik. Pomimo tego, że działa to na pewno nie jest już w idealnym stanie.

Gdybyś gdzieś słyszał o takiej głowicy to ustawiam się w kolejce.

Finder / 2017-01-07 18:49:00 /


ja bym kupił zawory od 1.6 GT. Powinny wejść na miękko (ale nie rób sobie nadziei na twarde gniazda, chyba że chcesz poświęcić kilka głowi, których nie ma). Jest możliwe, że mam jeszcze zestaw używanych wydechów ori Forda w dobrym stanie (doloty między HC i GT nie różnią się). UWAGA! Wydechy w 1.6GT i 2.0 są takie same jeśli chodzi o średnicę grzybka (99,9% pewności) jednak na 110% różnią się wysokością trzonka i nie zadziałają dobrze. Koledzy powyżej, jak zawsze, mają dużo racji, należy jednak pamiętać, że nie tylko gaźnik, głowica, kolektory dają moc tym silnikom. Jak coś, to dzwoń do Marcina lub do mnie, ale najlepiej, jak Marcin napisał, pofatygować się osobiście.

Trefl Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-01-07 22:15:05 /


A vin i nr silnika się zgadzają ? Bo to wtedy inna gatka .

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-08 00:24:16 /


Finder, podjąłeś decyzję o robieniu 1,6, więc temat swapu nie istnieje.
Najważniejszą rzeczą jest ocena ilości lewych rąk jakie posiadasz. Posiadanie dwóch lewych rąk wymaga dużej ilości biletów NBP potrzebnych do tej roboty. W przypadku posiadania jedynie jednej lewej ręki, ilość w/w biletów drastycznie spada. Większość rzeczy możesz zrobić sam.

Proponuję następującą kolejność.
1. Prawidłowa regulacja własnego silnika w obecnej jego kompletacji (zawory, zapłon, gaźnik)
2. Wjazd na hamownię na sam pomiar (zwykle kosztuje to czapkę gruszek)
3. Pomierz kompresję.
4. Wyrwij chwasta z samochodu
5. Wypatrosz go na drobniutkie tajle.
W tym momencie dążymy przede wszystkim do zapędzenia do stajni koni, które przez lata rozbiegły się po polach. Czyli
6. weryfikacja gładzi cylindrów
7. weryfikacja tłoków
8. o pierścieniach nie piszę, bo one z zasady będą służyć jako czyściki do rowków w tłokach.
9. weryfikacja wału korbowego
Następnie musisz ocenić głowicę, czy pchać się we własną, czy szukać innej. Z zasady jednak jestem za robieniem własnej, bo nigdy nie wiesz co kupisz, to znaczy zawsze kupisz złom do naprawy a czasem do przetopu.
10. weryfikacja prowadnic zaworowych
11. weryfikacja podpór wałka (w zasadzie zbędna, bo we wszystkich są zajechane panewki)
Teraz wszystko zależy od wyników weryfikacji. W porozumieniu z ludźmi z forum i opierając się np. na Burtonie możesz zrobić sobie z niego fajny silniczek.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-01-08 13:06:50 /


Alwax wtedy to inne gatki :)
no chyba że robisz w botanice to wtedy przepraszam :))))))

najdos Dokładna lokalizacja na mapie / 2017-01-08 13:42:04 /


alwax - lewą rękę mam tylko jedną:), umiejętności też troche i doświadczeń w naprawach i remontach silników - co prawda raczej diesli, ale ogólna wiedza jest.
Trafiłem tu bo nie ukrywam, że potrzebuję:
- części
- gotowych rozwiązań. Głównie dlatego, że zbyt mało jest części do tych motorów, żeby eksperymentować.

Wszystko co piszesz, będzie zrobione. Silnik jeździ, lekko kopci olejem więc na pewno nie jest w idelanym stanie. Z założenia będzie naprawa głowna, biorąc pod uwagę chociażby wiek auta i to, że stoi nieużywane od 1996 roku (odpalane raz w roku).

Przy okazji remontu chciałbym od razu dodać mu kilka koni. Najprostszą drogą jest doprowadzenie do standardu GT, to już ustaliliśmy. Dodatkowo poprawienie fabryki pod względem gładkości kanałów, wydechu. Może jeszcze ostrzejszy wałek. Zastanawiam się czy przy okazji remontu mie rozwiercić go do 1,7 (na ebayu są zestawy tłoków) skoro i tak będę robił szlify.

???Przy okazji, czy ktoś posiada rozwiercone 1,6???

Na chwilę obecną stanąłem na poszukiwaniu dawcy GT - całego silnika lub chociaż głowicy.

Finder / 2017-01-08 14:04:47 /


to jak chcesz to wiercic na 1.7 to wstaw 2.0...

Szafa !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2017-01-08 14:37:53 /