logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » zawieszenie » Podsterowność w capri - co i jak żeby ją zmniejszyć ?

Podsterowność w capri - co i jak żeby ją zmniejszyć ?

Szukam odpowiedzi na powyższe pytanie. Kilka osób już mi paru rad udzieliło jednak wole poruszyć temat na forum żeby mieć wieksze rozeznanie. Szukałem podobnego wątku ale nie znalazłem.

Na dzień dzisiejszy myśle żeby obniżyć tył, z przed przedniej osi przenieść akuku do bagażnika i zastosować niesymetryczne mocowanie mcphersona . Co do tego ostatniego nie jestem pewny co to tak naprawde zmienia ?

Kohito_PS Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 16:56:13 /


niesymetryczne mocowanie powiększa kąt wyprzedzenia (jeśli cofasz szczyt mocowania) i zwiększa negatyw (kiedy szczyt przesuwasz do wewnątrz).
Dzięki temu koła delikatnie "kładą" się przy wchodzeniu w zakręt - opona wtedy dociskana jest całą powierzchnią do podłoża, co skutkuje lepszą przyczepnością przy pokonywaniu zakrętów... negatyw podobnie - koło przechylone przy jeździe prosto dociskane jest przy zakręcie - efekt - jak wyżej.
Zamontowałem sobie takie mocowanie - ale uważam, że to jeszcze za mało daje... Tak jak mówi granadziarz - w bmw jest 8stopni kąta wyprzedzenia, w mercu 10stopni.
Przy regulowanych mocowaniach pewnie z 5 stopni się uzyskuje... :/ mało kurka...

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-04 17:06:29 /


Nie wiem Kohito czy dobrze czytam ale chyba chodziło Ci o nadsterowność.
W capri trzeba dążyć do podsterowności co właściwie nigdy się nie uda.
Większa podsterowność to:
Przód Nisko,twardo,stabilizator 24-ka
Tył nisko,miękko,stabilizator 10-tka.
Większa nadsterowność to:
Przód wysoko,miękko stabilizator 20-stka
Tył wysoko,twardo stabilizator 14-stka/dyfer zaspawany:)
Tak można napisać ogólnikowo,oczywiście pozostają kąty przód,itp.
Gdy bawiłem się w zimie to mogę powiedzieć że auto najlepiej prowadziło się na fabrycznych nastawach.
Natomiast na asfalcie to była tragedia.

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 18:11:43 /


http://www.capri.pl/forum/207548#207653

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 18:16:19 /


no jak na mój chłopski rozum to Kohaś ma rację.... capri ma tendencje do wyjeżdżania przodem czyli podsterowności a pożądana jest tu tendencja do nadsterowności czyli zacieśniania zakrętu

SKUN_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 18:22:13 /


jak dla mnie na podsterowność to: lepszy skill drajwera + dobre opony

co do nadsterowności to zgodzę sie z Piotrkiem, jak dajesz capri szybko po zakręcie to dupa ucieka, uniemożliwiając szybki przejazd i sam chętnie się dowiem jak to zmniejszyć.

pzdr

cOke Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-04 18:27:50 /


Podsterowne capri...ok.
Obniżyć tył,dołożyć 1 pióro do resorów,dać spax'y(skręcić je na max twardo),założyć stabilizator od 2,8 (14m).
Chetnie przejechałbym się takim autem bo moje całe życie było nadsterowne:/

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 18:29:54 /


Jeżeli to nie pomoże to można wykonać taki bajer żeby spiąć z tyłu ze sobą dwa stabilizatory.
Gwarantuję że przy 80 na łuku zaczniesz kontrować:)))
.........................
Coke,zobacz na link który wkleiłem Krk4m dobrze to wyłożył.

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 18:35:53 /


Piotrek. W kapciu na ciasnych nawrotach wyjeżdża przód. Na szybkich łukach wyjeżdża tył. I to jest właśnie to co napisałem - ten samochód był zepsuty już na desce kreślarskiej. Potężne kopnięcie góry amora w tył (wyprzedzenie ~10 stopni) załatwia sprawę ciasnych nawrotów. Szybkie łuki..... albo to co Ty robisz, albo niezależny zawias.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 18:49:44 /


Masz rację,ciasnych nawrotów nie biorę pod uwagę bo tu można kopnąć w gaz i lekko postawić.
Natomiast będę bronił projektantów:)
Uważam że jak na tamte czasy to było całkiem całkiem.
Swoją drogą któż teraz z młodych kierowców jeżdżących nowoczesnymi autami rozumie o czym my tu na capri.pl piszemy:)
(przeczytałem badania dotyczące kierowców BMW serii 1 i okazuje się że 80% z nich nie wiedziało że ma tylny napęd.!!!!!!)

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 19:06:25 /


co do badan kierowcow BMW to obawiam sie ze 90% z nich nie wie jak korzystać z gazu i hamulca

miron Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 19:15:57 /


Panowie, BMW ma zapierdalać ;-D a co do capri, popieram Jarka, auto spieprzone u podstaw, dlatego takie fantastyczne. W BMW skręcasz i ... skręca. W kapciu skręcasz i ... czekasz co Ci nowego przyniesie nowy zakręt :-D

dirk Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 22:55:10 /


I za to się kocha te wozy ;-pppp

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-04 23:02:22 /


Faktycznie, sam pamiętam jak kiedyś omal w ogrodzenie nie wjechałem przy próbie nawrotu 180st. na ulicy, niby ciezki przód i lekki tył, RWD ale jednak coś nie tak. Przy szybkich, mniej ciasnych łukach już nie ma takiego problemu, jak jest, to raczej z nadsterownością ;-) Pytanie tylko czy to na pewno jest tak wielka wada i czy inne auta nie zachowują się podobnie. Bo w sumie to po co komu nadsterowność przy 10km/h (nie licząc sporadycznych przypadków)?
Poza tym, zawsze można założyć węższe opony na tył ;) Chociaż z tym też różnie bywa...

Wojtass Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 23:25:54 /


przeglądamy sobie właśnie sprężyny na burtonpower i oprócz długości mają jeszcze oznaczenie Lbs czyli waga jakaś. Wychodzi że dostępne są w przeliczeniu od 45 kg do 275 kg czyli co to ma znaczyć siłę jaka ściska sprężynę ??

JoKo 3M_U Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 23:31:32 /


Miron,co do Twojej wypowiedzi to jestem pewien że Granadziarz jest w tych pozostałych 10%:).

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-04 23:47:57 /


Piotrek, napewno chodziło mi o podsterowność. Na ostatnim SO największy kłopot sprawiały mi ciasne zakręty i nawroty (zwłaszcza bez ręcznego) i stąd moje poszukiwania możliwych ulepszeń. Tył jak narazie daje rade ogarnąć i do czas aż nie popada deszcz trzyma sie nadzwyczaj dobrze. Do każdego resora jest już dołożone pióro, więc skrece jeszcze amorki na twardo i zobacze jak bedzie. Caprika staram sie przygotowac do imprezy typu youngtimer a nie kjs :)

Kohito_PS Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-05 00:10:40 /


tak, w capri przy szybkich lukach, szczegolnie na mokrym asfalcie wyjezdza tyl, z czego sie bardzo ciesze - wlasnie sobie przed chwila pojezdzilem po deszczu :D

Czorny Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-05 00:31:33 /


Joko to rating sprężyny - im wyższy tym sprężyna jest twardsza. Zazwyczaj podaje się w kg/funtach na centymetr ugięcia

Wroniasty Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-05 02:22:49 /


Dokładniej to w kilogramach na centymetr albo w funtach na CAL ugięcia (i tak jest w Burtonie)
Pozdreaux

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-05 02:43:59 /


Kohito,miałem ten sam problem z ciasnym nawrotem na pc 5 lat temu.
Można temu zaradzić na 3 sposoby:
1-Mocne hamowanie trochę przed nawrotem,redukcja na 1 i w pędzel tak żeby nawrót pokonać nadsterownie.(najprostsze dla aut z dużą mocą)
2-Dojście z mocno przesadzoną prędkością i podparcie się ręcznym hydraulicznym.
Trudne do zrobienia bo musisz też zredukować na 1 przed nawrotem (ewentualnie podczas kontrowania)i trzymać wciśnięte sprzęgło żeby hydraulika zadziałała.
Sprowadzało by to się do dojścia do nawrotu na biegu jałowym.
3-Jeżeli nawrót jest w okolicy pobocza(nawrót na pc w górze toru) można wskoczyć na chwilę tyłem na pobocze zrywając przyczepność i wyjść już nadsterownie.
Ale się rozpisałem:)
A z mechanicznych to chyba tylko tak jak pisali poprzednicy-zwiększyć kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy(dużo przeróbek).

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-05 07:03:41 /


moim zdaniem podsterownosc czy nadsterownosc to się sprawdza jadać na biegu jałowym. To o czym Wy tu piszecie, to już ingerencja gazem, kierą, hamulcem itd to już zabawa driwera. Nie wiem jak inne Capri ale moje z V6 na przedniej osi jest podsterowne, czyli wjezdzam za szybko w zakręt, wciskam sprzęgło, a przód auta wyjeżdża mi na zewnątrz zakrętu. Można to poprawiać lepszym rozkładem mas, kątami i zawiechą. Tak mi się zawsze wydawało :)

greenhorn Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-05 10:10:49 /


No przynajmniej kierownicą trzeba sie posłużyc żeby podsterowność sprawdzić, jadąc na wprost raczej będzie trudno. A że zmianą mas i ustawieniami zawieszenia mozna poprawić zachowanie się auta to też wiadomo ale to jakby zbyt ogólnie powiedziane. Dla mnie podstawa to dobre opony z przodu innaczej można przy 20km/h w deszczu wyrżnąc w drzewo na zakręcie.

CRUISER Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-05 11:05:13 /


Krk4m - faktycznie fajfokloki mają cal, mój błąd:)

Wroniasty Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-05 11:27:03 /


i nazywa sie to w jezyku bialych ludzi "sztywność" lub wartość odwrotna to "podatność".

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-05 20:43:49 /


najlepszy krok, to to co zrobił kruzi - zdjęcie masy z komory silnika.

fordofil Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-05 20:50:06 /


Wydaje mi się że masa w komorze silnika zmniejsza podsterowność bo dociąża przednią oś/koła do asfaltu ale z tego co czytam wnioskuję że mogę się mylić.

CRUISER Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-06 15:52:44 /


No właśnie odwrotnie. powoduje podsterowność bo masa przodu jest tak duża, że zrywa przyczepność skręconych opon pchając dalej w przód

JoKo 3M_U Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-06 16:08:14 /


CRUISER tak by było tylko w przypadku gdyby ta masa z przodu była przed przednią osią (od strony kabiny), a nie za nią. No i ta masa ma punkt max.

dirk Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-06 22:43:59 /


kohaś zaspawaj most i wtedy zobaczysz co to znaczy wyjeżdżanie przodu nie biorąc zakrętu bokiem :D, ale to fakt, w naszych fordach przody wyjeżdżają fabrycznie, taka dodatkowa niepotrzebna opcja...wiec lepiej jeździć bokiem wtedy przód nie wyjeżdża :D

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-06 22:50:50 /


Wniosek więc jest taki że wcale bez większych przeróbek a jedynie zakładając niesymetryczne górne mocowanie amortyzatora można górę amorka czyli całego macpersona pochylić do tyłu i bardziej do środka i już to powinno sporo pomóc

JoKo 3M_U Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-06 23:14:06 /


I naprawdę to pomaga!
Jest tylko trochę mało miejsca na przesunięcie. z dostępnymi mocowaniami przesuwasz kolumnę jakieś 3cm ... przydałoby się jeszcze raz tyle.

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-07 07:34:34 /


Najlepszym rozwiazaniem odnośnie ustawienia wagi jest w takim razie idealne wypośrodkowanie środka ciężkości samochodu. Gdziekolwiek za dużo zawsze źle. Najtańsza opcja na sprawdzenie stosunku trakcja/masa to 2 worki z piaskiem i jazda z nimi po całym aucie az do znalezienia idealnego rozłożenia mas.

CRUISER Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2010-05-07 08:34:59 /


Wracając do sprężyn i ich parametru lbs, to jakie najlepiej wybrać do capri co by z 2.9 lub 2.8 to dobrze jezdzilo ? No i żeby przód był troche niżej niż seria ? Chodzi o to żeby przód w zakrętach sie nie wychylał zbyt mocno i żeby po naszych drogach dalo sie też na jakiś zlot normalnie dotoczyć :)

Kohito_PS Dokładna lokalizacja na mapie / 2010-05-09 22:30:01 /


Trafiłem dziś na fajne wytłumaczenie pewnych zjawisk które często się ludziom mylą:

Understeer - Hitting the fence with the front of the car
Oversteer - Hitting the fence with the rear of the car
Horsepower -How fast you hit the fence
Torque - How far you take the fence with you

:D

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2020-02-12 07:01:24 /


W punkt :)

gryziu liil (EM) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2020-02-12 10:05:42 /