logowanie | rejestracja
capri.pl » garaż » silniki » Cologne 2.3 V6

Silnik Cologne 2.3 V6 OHV

Informacje ogólne
Typ silnika: Cologne 2300 V6 60° OHV
Kod silnika: 02.69-08.72: YY (High Compression)
02.69-08.72: YZ (Super High Compression)
09.72-04.75: YY (High Compression)
05.75-04.85: YYE (High Compression)
05.75-04.85: YYN (High Compression)
?: YYR
Pojemność: 2293 cc
Ilość cylindrów: 6
Stopień sprężania: 02.69-08.72 (YY): 9.1:1
02.69-08.72 (YZ): ? (SHC)
09.72-04.75 (YY): 9.1:1
05.75-04.85 (YYE): 9.1:1
05.75-04.85 (YYN): 8.75:1
Maksymalna moc: 02.69-08.72 (YY): 79 KW / 108 KM @ 5100 obr/min
02.69-08.72 (YZ): 92 KW / 125 KM
09.72-04.75 (YY): 79 KW / 108 KM @ 5100 obr/min
05.75-04.85 (YYE): 79 KW / 108 KM @ 5100 obr/min
05.75-04.85 (YYN): 84 KW / 114 KM @ 5300 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 02.69-08.72 (YY): 17.7 kgm @ 3000 obr/min
02.69-08.72 (YZ): ?
09.72-04.75 (YY): 17.7 kgm @ 3000 obr/min
05.75-04.85 (YYE): 17.7 kgm @ 3000 obr/min
05.75-04.85 (YYN): 18.0 kgm @ 3000 obr/min
Ciśnienie sprężania: 1000-1200 kPa
Średnica cylindra: 90 mm
Skok tłoka: 60.14 mm
Wymiar paska klinowego: 11.9 x 995

Rozrząd
Typ: OHV
Luz zaworu ssącego (silnik zimny): 02.69-08.72 (YY): 0.35 mm
02.69-08.72 (YZ): 0.35 mm
09.72-04.75 (YY): 0.35 mm
05.75-04.85 (YYE): 0.35 mm
05.75-04.85 (YYN): 0.35 mm
Luz zaworu wydechowego (silnik zimny): 02.69-08.72 (YY): 0.45 mm
02.69-08.72 (YZ): 0.45 mm
09.72-04.75 (YY): 0.40 mm
05.75-04.85 (YYE): 0.40 mm
05.75-04.85 (YYN): 0.40 mm

Układ smarowania
Pojemność miski olejowej: 4.25 l
Częstotliwość zmian oleju: 10000 km
Ciśnienie oleju: 100-280 kPa

Układ chłodzenia
Pojemność układu chłodzenia: 7.8 l
Otwarcie termostatu: 89-93 °C

Zapłon
Typ: mechaniczny
Kolejność zapłonu cylindrów: 1 4 2 5 3 6, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara

Świece zapłonowe: Motorcraft AGR22C
Odstęp elektrod świecy zapłonowej 02.69-08.72 (YY): 0.75 mm
02.69-08.72 (YZ): 0.75 mm
09.72-04.75 (YY): 0.75 mm
05.75-04.85 (YYE): 0.60 mm
05.75-04.85 (YYN): 0.60 mm
Kąt wyprzedzenia zapłonu: benzyna ołowiowa:
02.69-08.72 (YY): 6° ± 2° BTDC
02.69-08.72 (YZ): 6° ± 2° BTDC
09.72-04.75 (YY): 6° ± 2° BTDC (*)
05.75-04.85 (YYE): 9° ± 2° BTDC
05.75-04.85 (YYN): 9° ± 2° BTDC
benzyna bezołowiowa:
02.69-08.72 (YY): 2° ± 2° BTDC
02.69-08.72 (YZ): 2° ± 2° BTDC
09.72-04.75 (YY): 2° ± 2° BTDC (*)
05.75-04.85 (YYE): 6° ± 2° BTDC
05.75-04.85 (YYN): 6° ± 2° BTDC

(*) dla dystrybutorów:
73HF/JA (oznaczenie niebiesko-żółte),
73TF/CA (oznaczenie czarno-czerwone / czarno-niebieskie):
benzyna ołowiowa: 8°±2
benzyna bezołowiona: 4°±2
Kąt zapłonu: 38° ± 2°
Przerwa przerywacza: 0.35 mm
Miejsce oznaczenia punktu zapłonu: koło pasowe
Regulacja podciśnienia: min: 0° / 70 mmHg
max: 8-12° / 177 mmHg
Regulacja siły odśrodkowej: min: 0° / 900 obr/min
max: 22.5° / 5000 obr/min 

Zasilanie paliwem
Zasilanie paliwem: gaźnik Solex 35/35 EEIT
Ciśnienie pompy paliwa: 30 kPa
Obroty jałowe: 800 ± 25 obr/min
Zawartość CO w spalinach (obroty jałowe): 02.69-08.72 (YY): 3.0 % ± 0.5 %
02.69-08.72 (YZ): 3.0 % ± 0.5 %
09.72-04.75 (YY): 3.0 % ± 0.5 %
05.75-04.85 (YYE): 1.5 % ± 0.5 %
05.75-04.85 (YYN): 1.5 % ± 0.5 %
Zalecana wartość stężenia HC: 05.75-04.85 (YYE): 500 ppm
05.75-04.85 (YYN): 400 ppm

Instalacja elektryczna
Typ akumulatora: 12 V / 55 Ah
Prąd ładowania alternatora: 55 A
Napięcie regulatora: 13.9-14.8 V

Momenty dokręcenia śrub
Kolejność dokręcania śrub głowicy silnika: 5 - 1 - 3 - 7
6 - 2 - 4 - 8
Głowica silnika: 1 etap: 50 Nm
2 etap: 70 Nm
3 etap: 90 Nm
4 etap: 110 Nm
Śruby panewek głównych: 90-104 Nm
Śruby panewek korbowodowych: 34 Nm
Komentarze

2.3V6 125KM?

jak gdzie kiedy co mam zrobić by tyle miec w swoim?

gilmor [2003-05-14 23:44:38]


klekotanie zaworow i swiecace sie lampki

hej!!!
od jakiegos czasu jezdze granada 2300 V6 z 85 roku.
mam 2 problemy. pierwszy to palace sie lampki nad lusterkiem. czasami sie pala wszystkie, czasami zadna a czasami poprawnie pokauja co sie dzieje...
jezeli ktos mial taki problem prosil bym o kontakt ( noton@wp.pl)
a poza tym czy w tych samochodach normalne jest klekotanie zaworkow???:) pozdrowionka... i szerokosci na trasach...

leon [2003-11-05 15:54:15]


Tak, maja klekotac.

Michał (drzewiej to było Wydmikufel) Dokładna lokalizacja na mapie [2004-05-04 19:04:32]


buhhahahha:))...jasne ze nie maja:)
pozdro

Zakrzak! Dokładna lokalizacja na mapie [2004-05-04 19:52:48]


Rozwin to, w koncu to spory luz jest.

Michał (drzewiej to było Wydmikufel) Dokładna lokalizacja na mapie [2004-05-04 22:40:25]


Wiesz no ja mam mniejszy silnik 2,0 to moze ciszej klekoczą.....:)ale wydaje mi się ,że nie klekoczą proponuję porządną regulację...albo zaglądnięcie pod głowicę:(

gilmor [2004-05-04 22:48:16]


Moj silnik jest po remoncie i regulacjach. Granadziarzu!! Na pomoc :)

Michał (drzewiej to było Wydmikufel) Dokładna lokalizacja na mapie [2004-05-04 23:09:09]


jesli masz dobre luzy zaworowe.....a nadal klekocze to moze to byc brak smarowania na klawiature(pewnie prawa strona)..wtedy tez bedzie rzecholic....a to juz bol...trzeba panewki walka rozrzadu wymienic...:)
pozdro

Zakrzak! Dokładna lokalizacja na mapie [2004-05-05 11:15:21]


klekocze również jak są zużyte szklanki popychaczy! trzeba wyjąć je i oddać do przeszlifowania..

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2004-05-05 11:59:38]


nie ma siły żeby na luzie 0,4 na wydechu nie grzechotały zawory. jak ich nie słychać to trzeba je regulować. kwestia co dla kogo jest klekotaniem. Powtarzam, jak nie słychać zaworów w V6 to je trzeba regulować!!!

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2004-05-05 14:53:38]


dla wyjaśnienia - miaroegoy dźwięku dobywającego się z 12 zaworów nie uważam za klekotanie - klekotanie to jak stuka głośniej niż reszta.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2004-05-05 15:31:24]


Ja bym obstawiał na wymianę wałka rozrządu i paru szklanek bo dopiero co ten temat ćwiczyłem.Po prostu trzeba zwalić pokrywy zaworowe ,poobracać wałem i przyjżeć się czy któryś zawór za mało się nie otwiera w porównaniu do innych.
Pozdrawiam.

Sulek [2004-05-31 11:26:01]


jak odróznic klekotanie wałka rozrządu od szklanek, bo u mnie słychac jakies głuche pukanie na wysokosci glowic a szczególnie na 2 cylindrze, co to jest?

muczas [2005-05-30 22:27:46]


hmmm

poprostu pszyjzyj sie zaworkom po zdieciu pokryw ,popatrz na szczeliny itp..
ja jak nie moge dojsc to ide na zywca odpala koles a ja przysluchuje sie golym zaworom :)) pozdro

Nuras Dokładna lokalizacja na mapie [2005-05-30 22:42:07]


zaworki cykają jak w zegarku a to jest jakis głuchy stukot, tak jakby twardym drewnianym kołkiem napierniczał po czyms metalowym.

muczas [2005-05-30 23:01:35]


czy świece motocrafta BF32C podejdą do 2,3 V6 ??

black_consul Dokładna lokalizacja na mapie [2005-06-26 17:47:22]


głuchy stukot

jeżeli opisanie tego hałasu jako głuchy, jak kołkiem o metal wiernie oddaje istotę dźwięku to nie jest to zawór tylko np panewa..

Iron [2005-11-15 09:11:13]


Mały apdejt do danych silnika: Wymiar paska klinowego: 10 x 1000, a nie 11,9... Przynajmniej w katalogu pasków klinowych tak stoi napisane. Dodam tylko, że do mojego egzemplarza pasuje właśnie 10 x 1000.

Ananiasz Dokładna lokalizacja na mapie [2007-04-13 14:00:34]


A wlasnie ze nie zadne 10mm, bo taki pasek moze sie slizgać po dnie kola mimo silnego napięcia. Zaś zasada dzialania V-beltów to przyleganie bokami. Dane podane wczesniej są prawidlowe, tylko najblizszy nieprawidlowy polski odpowiednik to wlasnie 10mm.

Mysza liil (EM) [2007-04-13 21:02:07]


Małe pytanko, jakie ciśnienie jest w układzie chłodzenia? Może to gupie pytanie ale ciekawi mnie to niezmiernie (czy nagrzewnica po połataniu polata czy mam ją na śmietnik wysłać)...

SzooGun Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2008-02-22 00:56:23]


nie polecam łatania. Szukaj na allegro model fiesty, bodajże 89-92, coś takiego.

kalb Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2008-02-22 04:04:48]


W tym rzecz że jak powiem żonie o kolejnym wydatku w tym miesiącu to mnie zabije, a połatana już jest, w sensie posciskana. Teoretycznie nie cieknie jak dostała wody pod ciśnieniem z sieci miejskiej (jeden kruciec zaślepiony a drugi podpięty na szczelnie gumowym wężem), tylko czy jak dostanie płynu to przetrwa (ciśnienie i temperatura)? Rozwiązanie tymczasowe bo mi łapska marzną :(.

SzooGun Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2008-02-22 08:40:21]


Lepiej żeby marzły, niż żeby silnik się przegrzał z braku płynu, który wycieknie.

Niedługo wypłata, dotrwasz.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2008-02-22 15:04:49]


Musi tak... Co nie zmienia faktu że chętnie bym poznał ciśnienie w układze :)

SzooGun Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2008-02-22 15:10:28]


powinno trzymac,ja dodatkowo przeleciałem silikonem uszczekli i dopiero pozaciskałem,juz nie wspomne ze była klejona cyna w jednym miejscu i taj juz 3 rok smiga kukiełka i nic nie cieknie:)

kozi Dokładna lokalizacja na mapie [2008-02-22 18:12:48]


Mam pytanie odnośnie pompy paliwa do tego wynalazku: czy do wersji 108 i 114 koni były one takie same? Zgodnie z zaleceniem Granadziarza zamówiłem pompę PBS151, a otrzymałem PBS150, na pudełku stoi napisane, że jest do miliona różnych silników - w tym 2,3 108 koni - natomiast ani literki nie ma o wersji 114 KM

Ananiasz Dokładna lokalizacja na mapie [2009-08-04 10:34:28]


wydajnosc pompy paliwa jest wielokrotnie wieksza niz zapotrzebowanie, wiec przynajmniej wg mnie nie bedzie problemu z jej dzialaniem, jak tylko bedzie pasowac.

Leszek "QSi" Dokładna lokalizacja na mapie [2009-08-04 11:40:12]


Wie ktoś coś na temat dokładnej pojemności silników 2300 w przeciągu lat produkcji? na zagranicznych stronach przeważnie w przypadku modeli z przełomu lat 60/70 (np. capri MKI) podawana jest pojemność 2274, a w przypadku późniejszych 2293. Była taka zmiana pojemności?

Hubert_M Dokładna lokalizacja na mapie [2013-12-17 18:31:35]


Jak dzieci.... Było na tej stronie już z tuzin razy:
jeśli KAŻDY silnik Koeln 2.3 ma ten sam skok tłoka i tę samą średnicę cylindra, to pojemność MUSI być ta sama i wynosi dokładnie 6 x 4.5^2 x 6.01 x 3.1416 = 2294cc. Tylko i wyłącznie w RFN pojemność w dokumentach rejestracyjnych jest ZAWSZE mniejsza od rzeczywistej, bo ich STEUERFORMEL zamiast Pi (3.1416) wstawia 3.12, a wymiary średnicy i skoku zaokrągla do pełnych milimetrów W DÓŁ.
I tylko w PAPIERACH z RFN Koeln 2.3 ma wtedy 6 x 4.5^2 x 6 x 3.12 = 2274cc.
Amen!
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-17 18:51:24]


Nigdzie nie widziałem żeby podawali jaki skok jak przeglądałem strony, a pojemności na tej samej stronie były różne względem modeli capri MKI a MKII.
Dzięki za info :)

Hubert_M Dokładna lokalizacja na mapie [2013-12-17 19:27:31]


Z tą pojemnością to sprawa wygląda podejrzanie!
Większość podaje skok tłoka dla 2.3 jako 60.1
Tu na stronie, na wstępie w zestawieniu jest podane skok 60.14
O ile w silnikach rzędowych skok tłoka w każdym cylindrze jest jednakowy to w silnikach V, strony przeciwległe mogą mieć różnice w skoku, co nie ma praktycznie znaczenia, ale jak ktoś by pomierzył laserem ?
A może lepiej nie wiedzieć, dlaczego tak podają

zenonDWR [2013-12-17 20:18:17]


Zenonie, tak jak KRK wyżej napisał jest to tylko kwestia zaokrąglania po przecinku

brzezin Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-17 21:21:18]


Do Hubert_M
Ważne są parametry silnika podane przez producenta. Jeżeli producent po kilku latach produkcji dla tego silnika podaje inne parametry to znaczy, że coś w tym silniku zostało zmienione. W poprzednim silniku nikt tych danych samowolnie zmienić w dokumentach nie może. Możliwość fizyczną zmian producent ma i to podaje. To jest święte.
Po co snuć domysły, że np. podatki? U sąsiadów za miedzą podatki w tej kwestii stanowi rozpoczęte każde 100 ccm, więc to nie jest powód, a cena ubezpieczenia pojazdu stanowi moc silnika, nie pojemność

zenonDWR [2013-12-18 17:26:12]


Do ZenonDWR - producent podaje to, do czego w DANYM KRAJU zobowiązują go przepisy. Ten sam silnik w Belgii czy Norwegii (mówimy o Koelnie 2.3 V6) ma 2294cc, a w Niemczech (i tylko tam) - 2274cc. A że jest spowodowane przepisami podatkowymi, to masz tu wyjaśnione czarno na białym http://de.wikipedia.org/wiki/Hubraum
Jeśli komuś Google nie banglają, to załączam ów tekst w oryginale (po niemiecku)

Der Hubraum wird oft auch für die Steuerbemessung herangezogen, wobei hier die sogenannte Steuerformel verwendet wird (Situation in Deutschland). Da die Steuern meist gestaffelt sind, wurden immer wieder Motoren mit Hubräumen knapp unter diesen Grenzwerten gebaut, zum Beispiel 1998 cm³ statt 2000 cm³. Auch die Typenbezeichnung eines Kraftfahrzeuges hat oft den Hubraum in der genaueren Bezeichnung. Die Berechnung des Hubraums von Hubkolbenmotoren nach der Steuerformel erfolgt in Deutschland seit 1989 nach zwei unterschiedlichen Verfahren:

A. alte StVZO-Steuerformel: Gesamthubraum = 0,78 x D^2 x H x Z (D = Bohrung, H = Hub, Z = Zylinderzahl; Bohrung D und Hub H sind vor der Berechnung auf halbe Millimeter, das Ergebnis auf volle Kubikzentimeter abzurunden. Anmerkung: pi/4 wird hier auf 0,78 abgerundet, daher weicht der Hubraum nach alter Steuerformel recht deutlich nach unten vom tatsächlichen Hubraum ab)
B. neue EU-Steuerformel: Gesamthubraum = 0,7854 x D^2 x H x Z (D = Bohrung, H = Hub, Z = Zylinderzahl; Bohrung D und Hub H werden auf volle Millimeter mathematisch auf- oder abgerundet; pi/4 wird hier auf 0,7854 aufgerundet)

Da zum Teil in der – mehrfach geänderten – Steuerformel andere Rundungsregeln gelten, als in der Technik üblich, gab und gibt es immer wieder Abweichungen bei den Hubraumangaben in den technischen Daten der Hersteller einerseits und den Verwaltungsdaten für die Besteuerung andererseits. Durch Zylinderschleifen bei einer Motorüberholung vergrößerte Bohrungen werden für die Besteuerung nicht berücksichtigt. Bei Einführung der Hubraumsteuer in Deutschland war vom Gesetzgeber beabsichtigt, die Motorleistung zu besteuern; da diese damals aber nicht leicht messbar war, wurde der Hubraum – nach für Zweitakt- und Viertakt-Motoren unterschiedlichen Formeln – als Maß für die Motorleistung herangezogen, Näheres siehe unter Steuer-PS.

Jedną z różnic pomiędzy nami jest to, że Ty mówisz co wiesz, a ja wiem, co mówię.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-18 19:47:55]


Tak przeglądam sobie książkę serwisową i różne inne papierki do mk1... w manualu z lat 70 ford dla każdego silnika podaje tabele pojemności rzeczywistej i po przeliczeniu podatkowym. Tak więc niema się co doszukiwać różnych pojemności.

Hubert_M Dokładna lokalizacja na mapie [2013-12-18 19:52:52]


Widzę że Krk już mnie uprzedził wyczerpującą wypowiedzią.

Hubert_M Dokładna lokalizacja na mapie [2013-12-18 20:08:56]


No dobra, ale co powinno się znaleźć w "białej karcie". Mój inżynierski zmysł podpowiada mi, że prawda;-) Natomiast ostatnio robiłem kwity na zabytek na 635CSi i Właściciel bardzo nalegał, żebym wpisał zaniżoną pojemność ze względu na to, że takowa figurowała w Briefie, ale także już w polskim dowodzie i karcie pojazdu. Uległem, ale chyba niesłusznie:/

bobik liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-18 20:52:39]


no chyba.
ja też tak miałem.
klientka w fieście miała głupoty w dowodzie wpisane - w BK wpisałem tak jak powinno być

wąski77 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-18 21:04:38]


No, ale ja nie wiem czy to są głupoty;-) Właśnie tego próbuję dociec, czy to też jest w jakimś sensie poprawne.

bobik liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-18 21:08:27]


Tu jest ładna tabelka: http://www.6.com.pl/dane.html
Ale i tak nie uległem w drugiej sprawie na którą też cisnął. W polskim dowodzie zrobiło się ze 155kW 156kW;-) Tego już nie mogłem tak wpisać.

bobik liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-18 21:12:22]


Moim zdaniem w dowodzie powinna być wpisana wartość rzeczywista, tylko jeśli w briefie jest zaniżona i to jak to wytłumaczyć w WK żeby wpisali dobrze ?

Hubert_M Dokładna lokalizacja na mapie [2013-12-18 21:22:01]


Nie robią łachy. Dochodzi jeszcze "Wniosek o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi". No i specjalny przegląd. Wtedy tam masz wpisane już właściwe dane i na tej podstawie muszę wpisać w dowód prawdę.

Tutaj sytuacja była o tyle gorsza, że auto było zarejestrowane już w Polsce i to kilka miesięcy wcześniej. Straszyli postępowaniem wyjaśniającym, ale to niech se je wszczynają.

bobik liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-18 21:31:55]


Do KRK 4m – nie potrzebnie przeginasz. Jeżeli twierdzisz, że wiesz, co mówisz na podstawie przeczytania tego w ,,wikipedia,, to wiadomości te nie są autorytetem, Mnie nie przekonałeś.
-wikipedia- podaje prawdę, pół prawdę i g.... prawdę. Artykuł mógł być przepisany z Bild-Zeitung, gazety, którą jak wykręcisz to, co dzień kapie krew.
Autentyczna umowa Firmy Ford z Urzędem Skarbowym mnie przekona. A tego nie ma.
Hubert_M – zapytał: jak jest naprawdę. Moim zdaniem prawdę podaje producent Ford.

Pozdrawiam

zenonDWR [2013-12-18 22:34:23]


:)

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-18 22:42:37]


Zenon, jak wikipedia nosiła pieluchę, to KRK nie takie rzeczy już wiedział. Źródło, jakie podał, to dla naszej internetowej społeczności. Gwarantuję, że ma kilka źródeł pisanych, których data by Cię zadziwiła. Ale to by trzeba znaleźć, zeskanować... toteż podał najszybciej "znajdowalne".
A Ty zenon, żyjesz w swoim świecie. Nie dociera, że skoro średnica i skok tłoka dają matematyzny wynik, to tak jest. Zostań zatem w świecie swoich gnojopijców i może nie zabieraj głosu w sprawie porządnych silników... Jak ktoś będzie miał pytanie o śmierdziela, to wskażemy Ciebie jako autorytet.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2013-12-21 21:10:54]


Do * granadziarz_3M * – Nie było mnie tydzień, więc masz moją odpowiedź dziś:

A/ Sądzę, że KRK 4m nie potrzebuje Ciebie jako adwokata,

B/ jak naprawdę interesuje Ciebie temat, w którym zabierasz głos to sam dowiedz się podstawowej i istotnej w tym temacie sprawy, a mianowicie ,,DATY,, kiedy został wydany artykuł w niemieckiej prasie, jaki był cel tego artykułu, a następnie zobacz wątek, z którego roku pochodzą silniki będące tematem wątku.
Pomogę, bo widać, że jesteś bardzo tępy, różnica wynosi ćwierć wieku .......

zenonDWR [2013-12-28 20:52:21]


Zenon - dość. Jesteś bardzo ciekawym elementem naszego forum, ale skończ z takimi wyskokami. Akurat Krk wie co mówi, a Granadziarz tępy nie jest i przerasta każdego z nas i wiedzą praktyczną i doświadczeniem.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-29 09:13:26]


Do - m.kozłowski –

Spodziewałem się reakcji z Twojej strony. Ale stanowczo innej.

zenonDWR [2013-12-29 11:34:13]


Zenon dawno już odkryłem że jesteś wyznawcą spiskowej teorii dziejów Forda :D
Pozdro.

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie [2013-12-29 20:10:01]


Piotrek Ł....vel Kankkunen – pomysł jest dobry.

Fakty:
1. Wykonanie przez firmę Ford równolegle 2 silników 2300 ccm o różnej pojemności skokowej nie stanowi żadnego problemu

2. Artykuł, na jaki powołuje się KRK 4m, na -wikipedia- sam czytałem w niemieckiej prasie. Dodam, że zamieszania w Niemczech, dyskusji w knajpach, manifestacji, procesów sądowych nie wywołał. Tak bez echa. Jak wiele innych.

3. Najwięcej zamieszania wywołał KRK 4m swoim stanowczym podejrzeniem, że Ford to oszust podatkowy.

------------------------------------------------
Jeżeli ktoś posiada jakieś dokumenty na potwierdzenie teorii, KRK 4m, to proszę TU o informacje.

zenonDWR [2013-12-29 23:06:20]


Zenon, na Boga, w naszym wieku wypada już umieć czytać ze zrozumieniem.
To nie Ford jest oszustem podatkowym, tylko niemieckie przepisy podatkowe w kwestii pojazdów mechanicznych skonstruowane są tak, że - dla uproszczenia rachunków - wszystkie liczby zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Co więcej - występujący we wzorze na pojemność - zapis Pi/4 zaokrąglony jest w dół i zamiast 0.785388 przyjmowany jest w wysokości 0.78.
Tę samą zasadę stosuje Ford, Opel, BMW, Audi, Mercedes, VW, Porsche i WSZYSCY importerzy samochodów na rynek RFN. Czy to naprawdę tak trudno skapować?
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-29 23:17:11]


Ja mam dowód rejestracyjny a nawet dwa i Brief na potwierdzenie tej historii --- w Niemczech dla celów podatkowych naprawdę w dokumentach wpisywano niższą pojemność niż w rzeczywistości i tak Escort ma 1263 ccm zamiast 1298 ccm , a Fiesta ma 1566 ccm zamiast 1598 faktycznej pojemności (taka wyższa widnieje w dokumentach hiszpańskich, angielskich itp).... Oba auta pochodzą z Niemiec -- jedno przyjechało do Polski w 1991 roku , drugie przywiozłem sam w 2004 roku.... i takie pojemności zostały do dziś w dowodach rejestracyjnych ....

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-29 23:30:19]


Do KRK 4m -

Hubert_M – zapytał : Wie ktoś coś na temat dokładnej pojemności silników 2300 w przeciągu lat produkcji? na zagranicznych stronach przeważnie w przypadku modeli z przełomu lat 60/70 (np. capri MKI) podawana jest pojemność 2274, a w przypadku późniejszych 2293. Była taka zmiana pojemności?
-------------------------
Ćwierć wieku później ukazuje się w Niemieckiej prasie wspomniany artykuł. Wcześniej tego tematu nie było.

I to jest przedmiotem rozeznania ?

zenonDWR [2013-12-29 23:35:57]


Jak mógł być wczesniej taki problem skoro było 2274 ???

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-29 23:52:11]


Ja też myślę że Granadziarz się nie zna a Krk coś kombinuje z podatkami. Wrzućmy ich do cylindra wzorem pewnej igły a Zenon na prezydenta.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-30 08:04:54]


Ogłaszam werdykt – KRK 4m – znajomość ,,wikipedia,, dobra. – znajomość tematu słaba, wiedzieć, że dzwonią to za mało, trzeba wiedzieć, jaki to Kościół.

Uzasadnienie:
Artykuł w ,,wikipedia,, jest tylko urywkiem dużego artykułu. Nie znając całości możemy wiedzieć tylko część.

To było tak: Ford lubił eksperymenty. Ford był silny. Urząd Skarbowy miał problem. I co robi Urząd Skarbowy? Urząd Skarbowy dostosowuje przepisy podatkowe tak, żeby pasowały do Forda.
-------------------

MikeB4, – jeżeli masz dwa silniki, każdy z nich ma swą metrykę. Obie metryki są autentyczne. To teoretycznie i praktycznie nie ma podstaw tego kwestionować. W przypadku Forda, nie muszą, ale mogą się czymś różnić.

Jak wspominałem już, są sprawy, których lepiej nie wiedzieć a nieraz zapomnieć?

zenonDWR [2013-12-30 10:04:58]


:) to może Zwnon zapomnij o tym wątku ?

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-30 10:10:59]


i tak nam przeniesiono stolicę z Krakowa do Wrocławia ;)

michalch83 [2013-12-30 10:19:05]


Ejejej, bez takich mi tu.
Stolica niech pozostanie tam, gdzie jest.

Raul Dokładna lokalizacja na mapie [2013-12-30 10:38:57]


Witki opadają...
Zenon - zejdźmy z Koelna 2.3 i weźmy np. Pinto 2.0 ze stajni tego samego Forda.
Rozbierz silnik na elementy pierwsze, zmierz średnicę cylindra (mam przed sobą - 90,80 mm) i skok tłoka (76,95 mm). Przyjmując Pi jako 3,14159 i korzystając ze znanego Ci ze szkoły podstawowej wzoru na objętość walca Pi x r^2 x h uzyskasz wynik 498,28 cm^3. Pomnożywszy to przez ilość cylindrów (rachunek na poziomie 3 klasy szkoły podstawowej) otrzymasz 1993 cm^3 i taki wynik podawany jest w dokumentach rejestracyjnych w każdym normalnym kraju (Anglia, Holandia, Belgia, Francja, Włochy, Dania, Szwecja, Norwegia, Hiszpania i mnóstwo innych). A teraz weź Fahrzeug Brief dla auta z tym silnikiem (mam go w rękach) i w rubryce "Hubraum Effektiv" masz podane 1993 cc, a w rubryce "Hubraum Steuerformel" stoi 1955 cc.
Teraz pytanie - skąd bierze się owe 1955 cc? No bo co znaczy po polsku "Steuerformel" chyba wiesz? WEDŁUG FORMUŁY PODATKOWEJ! Otóż wymyślona przez Niemców formuła podatkowa oblicza pojemność silnika podstawiając średnicę i skok w zaokrągleniu do połowy milimetra W DÓŁ (czyli tutaj 90,5 i 76,5 mm), a liczbę Pi przyjmuje sobie arbitralnie w wymiarze 3,12000. Stąd wynik 1955 cc, figurujący TYLKO w każdym Briefie Forda z motorem Pinto 2.0 w RFN oraz w zarejestrowanych w Polsce egzemplarzach sprowadzonych z Niemcowni.
A żeby nie było, że ta różnica w pojemnościach to problem tylko Fordów, to weź sobie np. znane nam doskonale silniki "ECHT-niemieckiej" firmy Volkswagen. Dla uwydatnienia różnicy biorę DWA silniki Golfa 1.6 z lat 80-tych (stosowane także w Passatach, Audi 80 i wielu innych autach). Oba mają "Hubraum Effektiv" 1588 cc, ale w rubryce "Steuerformel" widnieje spora różnica, jednoznacznie dowodząca, że wartość "Steuerformel" nie jest procentowo związana z wartością "Effektiv" jakąś stałą zależnością, tylko że dla każdego typu silnika liczy się je osobno.
Otóż silnik 1588cc w wersji wysokoprężnej ma średnicę 76,5mm i skok 86,4mm, a w wersji benzynowej - odpowiednio 79,5mm i 80,0mm. Posiłkując się pomiarem z natury i przyjętymi na całym świecie zasadami rachunkowości daje to pojemności odpowiednio 1588,497 cm^3 oraz 1588,452 cm^3, co po zaokrągleniu w obu przypadkach daje w zapisie 1588 cc. Tymczasem w rubryce "Steuerformel" silnik Golfa GTD ma wpisane 1570 cc, a Golfa GTI - 1578 cc. Ale żaden z nich (choć GTI ma parametry cylindra w pełnych połowach milimetra, więc na zaokrąglaniu w dół NIC nie traci) nie ma wg formuły podatkowej 1588 cc. Dlaczego? Bo "podatkowe" Pi w RFN ma 3,12000, a nie 3,14159.
I powtarzam - problem dotyczy NIE TYLKO Forda i NIE TYLKO aut produkcji RFN, ale wszystkich aut sprzedawanych NA RYNKU RFN. Nie dotyczy natomiast aut produkcji RFN zarejestrowanych poza granicami owego dziwnego kraju.
Owszem - trochę znam Wikipedię. Jestem autorem kilkudziesięciu haseł wersji polskiej i kilkunastu angielskiej. Ale już 20 lat temu - gdy Wikipedii na świecie jeszcze nie było - byłem autorem kilku tysięcy haseł 24-tomowej encyklopedii powszechnej. I nigdy nie piszę o czymś, o czym nie mam pojęcia.
AMEN!
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-30 11:32:49]


zawsze sobie myślałem że zjadłeś encyklopedie, wiele się nie myliłem

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-30 12:05:25]


Niczym się silniki nie różnią --- takie to skomplikowane a wystarczy mieć Brief ... i spójrzmy :


1263 ccm


a poniżej objaśnienie do punktu 8.


ABGERUNDETER .... zaokrąglona ( rund = round a u nas rondo np.) i wypisali nawet formułę wedle której sie oblicza ...

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-30 13:40:41]


Zdjęcia

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-12-30 13:46:18]


KRK 4m i Mike B4 - wyjaśnienie jest w pełni przekonywujące z jednym, ale?
Jak to się stało, że znani ze swej dokładności Niemcy tak zrobili?
Wiemy też ogólnie, ze tam gdzie znajdą się Amerykanie to potem zdarzają się dziwne rzeczy.
W latach 90-tych, czytelnicy Niemieckiej prasy dowiedzieli się z obszernego artykułu /i nie był to BILD, tylko wiarygodna w miarę gazeta/, że Ford właśnie na tych przeliczeniach objętości skokowej silnika był oszustem podatkowym.
To, co podaje wskazana przez Ciebie < http://de.wikipedia.org/wiki/Hubraum >
Do tematu ,, Hubraum,, dorzucona jest, jak do bigosu niemiecka sprawa podatkowa, będąca jeszcze w dopracowaniu, to znaczy nie kompletna. I taka nie kompletna chyba zostanie.
Mnie to kiedyś męczyło, aż dałem sobie z tym spokój.
I teraz, odpowiadając na pytanie, dlaczego jest tak jak jest w tej sprawie, czy nie należałoby za każdym razem powiedzieć, że ma to związek właśnie z oszustwem podatkowym?

zenonDWR [2013-12-31 11:18:16]